Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
138
Sebastian Montoya, Juan Pablo Montoyan poika.
Oikein.

Juan Pablo voitti Silverstonessa 2005 ja mukana juhlimassa voittoa oli Sebastian Montoya, joka ajaa tätä nykyä itse F3-luokassa. 2005 oli Montoyan perheen haastattelu heti maaliintulon jälkeen ja ainakin ennen lehdistötilaisuutta näkyi varikolla juhlimassa myös muutaman kuukauden ikäinen Sebastian Montoya.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
JJ.Lehdon onnettomuus tapahtui testeissä juuri Silverstonessa. Mitenhän olisi JJ.Lehdon ura mennyt ilman tuota todella harmillista tapahtumaa? Ehkä ainakin GP-voittajaksi?

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8816
Sijainti
Helsinki
Vuoden 2003 kisa oli hyvä, kun oli tapahtumaa kun mies juoksi radalle. Myös vuoden 2000 kisassa oli hyvät mutavellit parkkipaikalla ja monet autot jäi jumiin.
Irlantilainen Neil Horan-niminen pappi tuli saarnaamaan profetioita. Sai tempustaan 2kk vankeutta. Vuotta myöhemmin teki samoin Ateenan olympialaisten maratonilla ja vuonna 2005 hän sai fudut kirkosta.

 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
138
Kysyjä pitää Sebastiania tulevaisuuden f1-kusina, mutta näistä voimme puhua lisäluokat-toikissa.
Väärin. Kyseessä on hauska yksityiskohta, joka liittyy sen verran formula ykköseen, että mielestäni sopii parhaiten tänne. En ota kantaa juniori-Montoyan tulevaisuuden näkymiin, mutta formulakuskin titteliä häneltä ei enää ikinä voi viedä pois.

Mutta oliko Kimillä ja Juanilla tosiaan niin tulehtuneet välit, mitä on annettu ymmärtää? Oliko tämä julkista tietoa jo 2005-2006? Tuolloin en ollut asiasta tietoinen, vaan kuullut vasta jälkeenpäin🤔 Mistä se kenkä puristi?

Juan Pablo on myöhemmin kertonut ensikosketuksestaan Mclareniin. Kurvasi takasin varikolle ja totesi auton olevan täysin ajokelvoton ja rikki. Ei siitä vikaa löytynyt, vaan auto taisi todellisuudessa olla kuitenkin vain enemmän Kimin ajotyyliin sopiva.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
Kuten tuossa aiemmin nimimerkki @CCMK mainitsikin, Keke Rosbergin voitto Silverstonessa oli MM-sarjan ulkopuolinen.

Toki F1-autoilla ajettiin ja mukana oli kaikki MM-sarjan huippunimetkin, (oliko peräti kaikki F1-kuljettajat?)

Kova näytös Keken taidoista sateella.

Kaksi muuta suomalaisvoittoa tältä radalta , eli Häkkisen kauden 2001 voitto ja Räikkösen kauden 2007 voitto, tulivat sitten ihan MM-kalenterissa käydyn aikataulun mukaan.

Kumpaa pidätte kovempana suorituksena, Häkkisen voittoa 2001, vai Räikkösen voittoa 2007? Häkkisellä oli takanaan vaikea alkukausi, mutta Silverstonessa kaikki toimi niinkuin pitikin. Hieno ohitus myös Michael Schumacherista.

Jotkut ajattelivat, että Häkkinen sai tästä pontta MM-taisteluun, mutta kauden toinen voitto tuli vasta Indianapolisissa.


Räikkönen taas taisteli koko kauden 2007 mestaruudesta. Silverstonessa Kimi päihitti kummatkin McLaren-kuljettajat , Alonson ja Hamiltonin.


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Kuten tuossa aiemmin nimimerkki @CCMK mainitsikin, Keke Rosbergin voitto Silverstonessa oli MM-sarjan ulkopuolinen.

Toki F1-autoilla ajettiin ja mukana oli kaikki MM-sarjan huippunimetkin, (oliko peräti kaikki F1-kuljettajat?)

Kova näytös Keken taidoista sateella.

Kaksi muuta suomalaisvoittoa tältä radalta , eli Häkkisen kauden 2001 voitto ja Räikkösen kauden 2007 voitto, tulivat sitten ihan MM-kalenterissa käydyn aikataulun mukaan.

Kumpaa pidätte kovempana suorituksena, Häkkisen voittoa 2001, vai Räikkösen voittoa 2007? Häkkisellä oli takanaan vaikea alkukausi, mutta Silverstonessa kaikki toimi niinkuin pitikin. Hieno ohitus myös Michael Schumacherista.

Jotkut ajattelivat, että Häkkinen sai tästä pontta MM-taisteluun, mutta kauden toinen voitto tuli vasta Indianapolisissa.


Räikkönen taas taisteli koko kauden 2007 mestaruudesta. Silverstonessa Kimi päihitti kummatkin McLaren-kuljettajat , Alonson ja Hamiltonin.


Ihan kaikki eivät tulleet F1-kauden 1978 kuljettajista puhuen tuohon International Trophyyn 1978 kisaamaan.

Suurin osa tai ainakin melko iso osa oli mukana tai yritti tulla mukaan ilmestymättä koskaan kisapaikalle, mutta oli myös poisjääntejäkin kuten Ferrari, Renault, Ligier ja Williams ajajineen. Täten ei ihan muutama todella kova nimi päässyt tulemaan ajamaan kisaa. Osa eri talleista käytti myös vain yhtä kuljettajaa kilpailussa.

Näin teki muun muassa Brabham ja Tyrrell.

Ja joillakin kuljettajilla oli vain vielä sen tietyn matkan päässä F1-uran alku kuten esimerkiksi vuonna 1978 myöhemmin tuolloin uransa aloittaneella Nelson 'Piruetti' Piquetilla.

Lisäksi oli paljon pienyksityistalleja ja sellaisia ajajia jotka vielä vain kyttäsivät F1-paikkaa mahdollisesti silmällä pitäen ajopaikkoja ajaen juuri tuon kisan näytteeksi tai tekivät todellista varsinaista päivätyötään kilpa-ajajana esimerkiksi F5000-sarjan tai Formula Aurora-sarjan parissa ja päättivät lähinnä ajaa muuna ajanvietteenä tuon kyseisen kilpailun.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
Ihan kaikki eivät tulleet F1-kauden 1978 kuljettajista puhuen tuohon International Trophyyn 1978 kisaamaan.

Suurin osa tai ainakin melko iso osa oli mukana tai yritti tulla mukaan ilmestymättä koskaan kisapaikalle, mutta oli myös poisjääntejäkin kuten Ferrari, Renault, Ligier ja Williams ajajineen. Täten ei ihan muutama todella kova nimi päässyt tulemaan ajamaan kisaa. Osa eri talleista käytti myös vain yhtä kuljettajaa kilpailussa.

Näin teki muun muassa Brabham ja Tyrrell.

Ja joillakin kuljettajilla oli vain vielä sen tietyn matkan päässä F1-uran alku kuten esimerkiksi vuonna 1978 myöhemmin tuolloin uransa aloittaneella Nelson 'Piruetti' Piquetilla.

Lisäksi oli paljon pienyksityistalleja ja sellaisia ajajia jotka vielä vain kyttäsivät F1-paikkaa mahdollisesti silmällä pitäen ajopaikkoja ajaen juuri tuon kisan näytteeksi tai tekivät todellista varsinaista päivätyötään kilpa-ajajana esimerkiksi F5000-sarjan tai Formula Aurora-sarjan parissa ja päättivät lähinnä ajaa muuna ajanvietteenä tuon kyseisen kilpailun.
Olisi kyllä hyvä, jos tänäkin päivänä ajettaisiin näitä MM-sarjan ulkopuolisia kilpailuja. Voisivat olla tärkeitä näytönpaikkoja nuorille kuskeille samalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14235
Ranskan Grand Prixistä 1994 on tullut kuluneeksi 30 vuotta tänä päivänä.

MTV3:n selostamossa tapahtui kummia tuona päivänä, mutta isommin varsinaisesti alle tuleva keskustelu kuultiin ja nähtiin autojen liikkuvassa kuvassakin kun uusintalähetyksen aikana ei tullut mainoksia näin alle tulevan videonäytteen pohjalta:

Ranskan GP:ssä 3.7.1994 selostajien sekoilua (MTV3) - YouTube
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
Silverstonen F1-historiasta ei vain voida puhua ilman Schumacherin onnettomuutta kauden 1999 kisassa.

Tämä tapahtuma tietysti mullisti koko loppukauden. Ajateltiin, että kaudesta 1999 tulisi samanlainen taistelu mestaruudesta Häkkisen ja Schumacherin välillä kuin kausi 1998 oli.

Ja siltähän se vielä alkukaudesta näytti. Ennen Silverstonea Häkkinen johti vain muutamalla pisteellä ennen Schumacheria.

Kun Schumacher sitten loukkaantui, Häkkisen piti helposti marssia mestaruuteen. Mestaruus tulikin, mutta vaikeimman kautta viimeisessä kisassa Suzukassa ratketen.

Irvine nousi Ferrarin ykköskuljettajaksi, ja taisteli mestaruudesta loppuun saakka.

Miten sitten olisi käynyt, jos Schumacher ei olisi loukkaantunut. Sitä ei kukaan tiedä, arvailuja toki voi esittää.

Olisiko Häkkinen ja McLaren tehnyt samallalailla virheitä taistelussa Schumacheria vastaan, vai olisiko tiimin keskittyminen ollut parempaa ja työskentely virheettömämpää?

Alla Schumacherin tilanne Silverstonessa 1999. Ilmeisesti jarrun hajoamisesta tilanne johtui.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13738
Miten sitten olisi käynyt, jos Schumacher ei olisi loukkaantunut. Sitä ei kukaan tiedä, arvailuja toki voi esittää.
Olisiko Häkkinen ja McLaren tehnyt samallalailla virheitä taistelussa Schumacheria vastaan, vai olisiko tiimin keskittyminen ollut parempaa ja työskentely virheettömämpää?
Ihan 50-50 mun mielestä, kumpi olisi voittanut koska en usko tallinkaan mokailleen samallalailla Schumin ollessa vastassa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4131
Huonoa tuuria oli myös Mikalla. Ilman Hockenheimin takasiiven irtoamista ja Silverstonen renkaan irtoamista mestaruus olisi ollut hyvissä ajoin taskussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
Huonoa tuuria oli myös Mikalla. Ilman Hockenheimin takasiiven irtoamista ja Silverstonen renkaan irtoamista mestaruus olisi ollut hyvissä ajoin taskussa.
Huonoa tuuria oli Häkkisellä paljon kyllä. Ja Coulthardin puskeminen Itävallassa söi Häkkisen pisteitä myös. Oikeaan osoitteeseen meni mestaruus. Irvine hyötyi todella paljon Häkkisen epäonnesta.

Häkkisellä ei kuitenkaan Hockenheimissa irronnut takasiipi, vaan takarengas räjähti.

Videolla linkissä näkyy tilanne 40sekunnin kohdalta alkaen. Lisäksi Häkkisen haastattelua tässä.


Taisit sekoittaa Häkkisen tilanteen Räikkösen takasiiven irtoamiseen niinikään Hockenheimissa 2004.


Kyllä tuntuu välillä erikoiselta nämä McLarenin Häkkisen ja Räikkösen ajan luotettavuusongelmat. Eikä se moottori pelkästään, vaan ihan kaikki muutkin ongelmat.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3925
Silverstonessa kaudella 1993 nähtiin kolmen huippukuljettajan, Schumacherin, Prostin ja Sennan, välinen kamppailu.

Kaikki kolme tietysti saavuttivat monia maailmanmestaruuksia, mutta ennenkaikkea katselkaa näiden kuljettajien puhdasta kilvanajoa tasaväkisillä autoilla.

Tällaista sen F1:n pitää olla, kilpaillaan kovaa, mutta annetaan kilpailijalle riittävästi tilaa.

 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
810
Eikös tuolla -99 kaudella Coulthard kolannut Häkkisen kahdesti? Juurikin tuo Itävalta ja Spassa myös. Siihen päälle nuo epäonnekkaat keskeytykset ja imolan ja Monzan kaltaiset omasta virheestä johtuneet hölmöilyt. Kyllä meni pisteitä hukkaan tuolloin.
 
Ylös