Tämä pitkä juttu koskien hieman mietteitäni Williams-tallin ja Logan Sargeantin eli nk. Kessun suhteen jäi pois tuosta Zandvoortin osuudesta ja julkaisen sen pian tässä.
Toivottavasti Monzan kisasta Euroopan kauden päätöksenä tänä vuonna tulisi mielenkiintoisempi kuin mitä Zandvoort tai osin kesän kisoista puhuen edes Spa-Francorchamps oli.
Tässä kuitenkin nk. Kessun tilannepuintia kuten myös seuraajan eli Franco Colapinton jolle en toistaiseksi aio oikein isommin liputtaa kun pelkään hänellekin valitettavasti niin Sargeantin kuin Latifin kohtaloa ihmeittä ja niissä on lainausmerkit alkujaan toiseen viestiin tarkoitettuna pätkänä:
''Kisa oli päätös näillä näkymin ehkä myös koko uralle (On vasta vieläkin 23 ja täyttää 24 vuotta tänä vuonna eli johonkin yksittäiseen kisaan sitten joskus voi hyvinkin pitkän ajan verran olla vielä mahdollisuus.) Logan Sargeantin osalta puhuen.
Sargeantista tai lempinimeltään nk. Kessusta voisi myös puhua enemmänkin ehkä sitten Monzan viikonlopun osalta tai milloin ehtii.
Kuten Latifin ja muutaman muukin kuljettajan osalta niin hänenkin uraa F1:siin ehkä kiirehdittiin liikaa liian varhain.
Tai otettiin ajamaan vain koska hätä oli suuri eikä ketään muuta löytynyt Latifin tilalle siinä ja siinä ajassa kun niin kävi.
Kessulle ehkä oikeasti olisi tehnyt hyvää vielä yksi kausi F2:n puolella (Oli siellä kuitenkin neljäs ja sieltä sitten olisi kunnolla oppivuosi tullut myöhemmin pienemmillä paineilla mestarina alemmasta luokasta päästen.) ja siitä sitten nousu F1:siin Williamsille tai muuhun talliin.
Kun Kessua mietti niin olihan niitä kolareita, mutta häiritsevän paljon niitä yleensä oli enemmän lähinnä harjoituksissa kuin itse kilpailussa. Toki oli hidas, mutta oli myös yllättävän äkkiä läpi lyhyen uransa melkoisten paineiden alla.
Välillä tuntui, että hyvä kun sai edes oppivuotensa ajaa läpi lajissa!
Ihan viime aikoina alkoi muuten myös hieman oudolla tapaa aika-ajot sujua paremmin kuin itse kilpailut Kessulta puhuen. Ehkä sitten viimein olisi kisat menneet hyvin tai sitten ei.
Olisin itse tallipäällikkönä tehnyt kahdella tapaa tämän homman kuin asiat meni kuten menivät:
Antanut potkut jo ennen kesätaukoa mikäli ne nyt ihan pakko oli antaa tai sitten enintään antanut ajaa tilanteesta riippuen vaikka nyt Monzan vielä tai siitä eteenpäin lähinnä kotikisan/kotikisojen sponsoreita ajatellen enintään Austiniin asti kun Las Vegasiin olisi vielä ollut enemmän matkaa joten se alempi olisi ollut takaraja.
Ja osin koko homma oli kieltämättä typerää teatteria kun oli kerran jo puhe, että potkut tulee sovitun mukaan jo kauden lopussa eikä niin äkkiä kuin tuli.
Tosin Williams oli pakkoraossa kun nuorempia muita lahjakkuuksia (Tai täysiä tunareita kun osa niistä ei ole kovin kaksisia omassa luokassaan tai edes F1:ssä etenkään olisi vaikka siellä olisi.) ei saanut käyttöön heti ja hyvin selkeästi varmasti ikinä Carlos Sainz Junior ei lähde etukäteen pilaamaan uraansa Williamsilla kun miten olisi saattanut käydä hänen lähtiessään sinne etuajassa jotain suostuttelua vastaan.) ei voinut saada ja kyllähän Franco Colapinto saa tehdä melkoisen vaikutuksen ollakseen oikeasti parempi kuin mitä Sargeant oli.
Siinäkin on kolme vuotta lajiin liian nuori kaveri kiirehdittynä turhaan ja vain muutaman valokeilasuorituksen vuoksi (Ja niistäkin suoritteista on jo aikaa vierähtänyt.) joten kyllä on kova paikka edessä.
Helpompi juttu olisi ollut kaverille eli Colapintolle (Lieneekö sitten Cola/Kola, Cokis/Kokis vai sitten Piña Colada tämän kaverin lempinimi jatkoon?) ajaa ihan tämä kausi loppuun omassa luokassaan ja lajissa lisänäyttöjä keräillen kuninkuusluokkaan tai vielä odotella sen oikeasti kisan tai enimmillään muutaman kisan ajan tuota vapautuvaa paikkaa.
Ja mahdollisesti Colapinto olisi päässyt kuninkuusluokkaan ensi vuoden alusta lähtien muutenkin.
Tietenkin mikäli muuta osoittaa niin katsotaan maltilla senkin jälkeen. Etenkin kun ne suurella tuurilla tapahtuvat median valokeilasuoritukset eivät toivottavasti sokaise uskomaan tästä seuraavasta pojusta lajiin liikoja.
Ja mikäli ei niin tulee olemaan Vowles kyllä ennen pitkää tallipäällikkönä noloin tapaus sitten Günther Steinerin Haas-aikojen tässä lajissa!
On varmaan mukavaa katsella todennäköisesti kiitos oppijakson/oppivuoden autojen romutusten jatkumista ja laskujen maksamista kaiken edestä!
Sargeant oli hidas, mutta alkoi myös olla kokemusta toisin kuin nyt harjoitettavalta uudelta pojalta puhuen.
Colapinto muutenkin aika erikoinen veto kun Argentiinan päästä ei nyt pahemmin sponsorituloja ole odotettavissa tai ne eivät ainakaan ole olleet järin suuria.
Ja F1 on ollut hyvin pohjalukemissa suosionsa osalta sieltä puhuen hyvinkin kauan.
Sargeantin osalta voitiin kai sanoa myös, että hänestä olisi tullut/voinut tulla jotain mikäli myös F1:ssä olisi vain enemmän ollut harvana hyvänä päivänä epäluotettavuutta kautta linjan lajissa.
Silloin kun omat laitteet olisi kestäneet ja muilla ei niin enemmän olisi kyennyt saamaan pisteitä.
Nyt näin ei käynyt kuin kerran vaikka viime vuonna oli murheellisesti kisoissaan yleensä lähempänä jäännöspistettä kuin tänä vuonna ja se riitti.
Vaikka mielenkiintoista oli kyllä myös se, että Sargeantin ura oli loppua ennen kuin alkoikaan eräässä vaiheessa sen pari-kolme vuotta sitten.
Tuolloinhan mikäli ei olisi saanut nk. Akatemia/Testikuljettajan asemaa kunnolla niin hän olisi lähtenyt enemmänkin Indycarin ja jopa veljensä Dalton Sargeantin tapaan ehkä ajamaan NASCAR-sarjaa Yhdysvaltoihin.
Sittemmin Williams tietysti jo tuolloin kiirehti kaikkea mikä oli hyvä, mutta myös huono juttu Sargeantin uran kannalta puhuen. Etenkin jälkikäteen.
Williams-talli taisi myös purkaa velvoitteet Kessun osalta niin, että edes kotiyleisön eteen ja entiselle tallille pääosin edes sponsorikalastelun nimissä ei taida tulla Austiniin ja Las Vegasiin yksittäisvierailuajoja enää.''
Tuollaista mietin alkujaan Zandvoortin toikkiin, mutta sinne viesti ei mahtunut.
Monzasta muuten tulee varmasti Williams-tallin ongelmat unohtaen hyvinkin mielenkiintoinen ja ehkä hyvinkin tärkeä mestaruuskamppailua ajatellen. Red Bull ja McLaren siitä hyvinkin taistelevat, mutta vieläkin Mercedes ja Ferrari voivat haastaa siinä taistossa.
Toisaalta liian haastavaksi homma ei saa mennä satunnaisuuden ohella koska siitä alkaisi olla liikaakin hyötyä Max Verstappenille enemmän kuin muille ehdokkaille.
Mestaruutta ajatellen siis. Mielenkiintoinen kisa luvassa täten.