A-ryhmän jutustelu

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Onneksi ratkesi muuten tuon kauden mestaruus. Olisi ollut surullinen tapa ratkoa mm.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ford ajatti Escort Cosworthia tehtaan voimin 1993 ja -94. Seuraavana vuonna kilpailutoiminnasta vastasi RAS-yksityistalli, ja kaudesta tuli katastrofi. Sitten taas 1996 tehtaan kilpailuosasto palasi ruotuun, tosin pitkälti Carlos Sainzin ja Repsolin ansiosta.
Autosportin heinäkuun 1994 numerossa mahdolliset ehdokkaat kommentoivat tilannetta.
 

Liitetiedostot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Hieno nosto 15 vuoden takaa :cool:

myös Suurajojen 1994 tv-lähetyksissä spekuloidaan tätä aihetta.

Tämä tilanne johti myös siihen, että Mäkinen valitsi Mitsubishin Fordin sijasta, koska tulevaisuus oli varmempi, vaikka Escort oli parempi Mäkisen käteen.



Vuonna 1997 sitten Wilsonin paja alkoi edustaa Fordia aina vuoteen 2012 asti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Aika mystistä miten Wilson on pystynyt vakuuttamaan Fordin, ettei ole samanlainen mahalasku kun Ras team, koska kokemusta MM sarjan kiertämisestä ei Wilssonin tiimillä ollut tuolloin yhtään. Enimmäkseen he ajattivat Bin Sulayemia Lähi-Idän sarjassa ja sitten British opennissa olivat mukana. Ennusmerkit RAS:in jälkeen eivät ainakaan olleet kovin lupaavat mitä tuleman pitää.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1995 Korsika harmittaa RAS:n ja Thiryn puolesta. Fordin voitto oli niin lähellä.
Todellakin. Ja erityisesti Thiryn puolesta, kun sitä MM-rallin voittoa ei sitten koskaan lopulta tullut. Yksi asia mikä tuosta Korsikan kisasta jää helposti paitsioon, on Andrea Aghinin hieno kolmas sija tehtaan Mitsulla (Aghinihan ajoi 1995 assukisat Kenneth Erikssonin tilalla). Taakse jäi niin Subaru-kolmikko Sainz-McRae-Liatti kuin myös Fordin asfalttispesialisti Patrick Bernardini. Tämän lisäksi Aghini pesi Mäkisen pätkäajoissa kylmästi 20-2. Olkoonkin, että Tommin assukokemus Mitsusta oli tuossa vaiheessa rajallista, niin ei tulevaa nelinkertaista maailmanmestaria ihan tuosta vaan ole silti tasaväkisellä kalustolla kyykytetty.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Tuolloin en osannut kuvitella, ettei Thiry tule koskaan ottamaan voittoa, sen verran vakuuttavaa oli meno asfaltilla.

Tommihan jotenkin vapautui lentoon vasta seuraavana vuonna.

1995 oli varsin tasaista Ruotsissa Erikssonin kanssa, Australiassa Eriksson vei selvästi. Ja ennen Australiaa Eriksson oli voittanut Tommin
Aasian-Tyynenmeren sarjan Malesian rallissa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Tämä on varmaan sopivin paikka tälle kyssärille, elikkäs jaottelusta moottoritilavuuden mukaan ja kuinkas virallisia nuo luokat sitten ovat.

Tuolla 80 ja 90-lukujen suurjato -ketjussa oli tuosta 88 Suurajojen pätkätuloksista ja kun menin sieltä ewrc:stä niitä selailemaan, niin kiinnitti huomiota se, että siellä oli tämän normaalin jaon...

N1/A5 - alle 1400cc (vai oliko 1300?)
N2/A6 - alle 1600
N3/A7 - alle 2000
N4/A8 - yli 2000 ja nelivedot

..lisäksi luokka A0 (ja B10, mutta eikös se ollutkin niin, että niillä "pikku-B -ryhmäläisillä" sai osallistua viel 86 jälkeenkin?).
80-luvun alusta vuoteen 1990 asti on tuolla listoilla tuo "ylimääräinen" luokka ja autojen perusteella olisi siis jotain tyyliin alle 1200cc tai vastaavaa, autot siis luokkaa Fiat 127, Trabant, Wartburg...

Osaako joku kertoa, että mikä juju tuossa oli?
Katsoin sattumanvaraisesti muitakin 80-luvun lopun MM-ralleja ja niissäkin oli joissain tuo ylimäärinen pikkuluokka (ja toki muitakin eroavaisuuksia oli tuohon "viralliseen"), mutta itse en ainakaan löytänyt mitään infoa tuosta. Toki tuon ewrc:n huono puoli (jos sen sellaiseksi haluaa laskea) on se, ettei siellä ole luokkia merkitty, jos sellaiseen ei ole yhtään osallistujaa, eli voihan se olla, että säännöissä on kaikissa ollut myös tuo luokka, mutta jos ei ole osallistujia, niin se ei sitten tuolla näy.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Tämä on varmaan sopivin paikka tälle kyssärille, elikkäs jaottelusta moottoritilavuuden mukaan ja kuinkas virallisia nuo luokat sitten ovat.

Tuolla 80 ja 90-lukujen suurjato -ketjussa oli tuosta 88 Suurajojen pätkätuloksista ja kun menin sieltä ewrc:stä niitä selailemaan, niin kiinnitti huomiota se, että siellä oli tämän normaalin jaon...

N1/A5 - alle 1400cc (vai oliko 1300?)
N2/A6 - alle 1600
N3/A7 - alle 2000
N4/A8 - yli 2000 ja nelivedot

..lisäksi luokka A0 (ja B10, mutta eikös se ollutkin niin, että niillä "pikku-B -ryhmäläisillä" sai osallistua viel 86 jälkeenkin?).
80-luvun alusta vuoteen 1990 asti on tuolla listoilla tuo "ylimääräinen" luokka ja autojen perusteella olisi siis jotain tyyliin alle 1200cc tai vastaavaa, autot siis luokkaa Fiat 127, Trabant, Wartburg...

Osaako joku kertoa, että mikä juju tuossa oli?
Katsoin sattumanvaraisesti muitakin 80-luvun lopun MM-ralleja ja niissäkin oli joissain tuo ylimäärinen pikkuluokka (ja toki muitakin eroavaisuuksia oli tuohon "viralliseen"), mutta itse en ainakaan löytänyt mitään infoa tuosta. Toki tuon ewrc:n huono puoli (jos sen sellaiseksi haluaa laskea) on se, ettei siellä ole luokkia merkitty, jos sellaiseen ei ole yhtään osallistujaa, eli voihan se olla, että säännöissä on kaikissa ollut myös tuo luokka, mutta jos ei ole osallistujia, niin se ei sitten tuolla näy.
N1/A5 oli tuohon aikaan alle 1300cc
A0 on tainut olla 1150 kun DDR Warret olleet tarkalta tyyppimerkinnältään 353 W 460 eikä 353 W 000.
B10 oli tosiaan B-ryhmä alle 1600cc vapaasti hengittävinä, ne jotka -86 päätöksessä sallittiin. Taisi myös pari vuotta olla B9 eli alle 1300?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
B:ssä numerot 10-14 ja kuutiotilavuusrajat samat kuin A:ssa ja N:ssä.

Turbon tai mekaanisen ahtimen (Lancia Rally tai Volkswagen Golf Rallye) kerroin kuutiotilavuudelle oli 1,4 vuoteen 1988 asti ja siitä eteenpäin 1,7. Tuolloin Renault 11 Turbo ja Fiat Uno Turbo heilahtivat yli 2-litraisten luokkaan ja minimipaino nousi tehden autoista kilpailukyvyttömiä.
 
Ylös