Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
123
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
Tosin Kimillekin merkit ehkä olisi jääneet vain kahteen mikäli ei Pirelli olisi päättänyt palata lajiin kuin palasi. Ja Häkkisen aikana tietenkin Pirelli oli mukana vain avauskaudella eikä sen enempää sitten jatkanut ja Häkkinen ei olisi myöskään ollut sellaisessa Pirellin rengastamassa tallissa ajankuvassa ajamassa vielä yhden vuoden eli tuolloin vuodeksi 1992 jatkaessakin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10614
Sijainti
Helsinki
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
Tästä mainitsin viime vuonna.

Tämän lisäksi Häkän voitoista yhtä lukuun ottamatta kaikki tuli urarenkailla. Kimin voitoista 18 tuli urarenkailla ja neljä slicks-renkailla.

Moottorien mukaan:
Mercedes V10: 9
Ferrari V8: 9
Renault V8: 2
Ferrari V6: 1

Kimin voitti yhdeksän kilpailua sekä Michelin, että Bridgestonen renkailla. Pirellillä niitä tuli kolme kappaletta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
Oletteko foorumillaiset samaa mieltä siitä, että Aston Martinin ja Red Bullin suuntakäyrän vastakkaisuudessa on nyt vahvasti näkyvissä Adrian Newey-ilmiö?

Antakaahan kun selitän.

Newey on tunnettu siitä, että minne hän matkaa, sen tiimin suorituskyky kasvaa aivan valtavasti. Toisaalta, kun Newey jättää tiimin, sen tiimin suorituskyky laskee.

Kun Newey 1990-luvulla oli Williamsin leivissä, tiimi marssi maailmanmestaruuksiin jatkuvasti niin valmistajien kuin kuljettajien puolellakin.

Käytännössä Williamsilla olisi voittanut kilpailuja kuka tahansa kuljettaja, ja myös maailmanmestariksi olisi moni kuljettaja tuolloin Williamsin-kalustolla kyennyt.

Ja Williams voittikin kuljettajien maailmanmestaruudet tuolloin neljän eri kuljettajan voimin; eli Nigel Mansellin, Alain Prostin, Damon Hillin ja Jacques Villeneuven.

Vaan mitä tapahtuikaan, kun Newey jätti Williamsin, ja siirtyi McLarenille? Williamsilla ei olla voitettu maailmanmestaruuksia ollenkaan Neweyn lähdön jälkeen.

McLarenilla taas voitettiin kuljettajien maailmanmestaruudet vuosina 1998 ja 1999, sekä valmistajien titteli vuonna 1998.

Eikö nyt ole vastaavaa näköpiirissä?

Red Bullin suorituskyky on pahassa laskussa, kun Neweyn aikana Red Bull voitti useita kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuksia niin Renaultin kuin Hondan aikana.

Newey lähti, Red Bull konttaa. Aivan kuten Williams 1990-luvulla.

Aston Martinilla taas on suorituskyky kova noususuunnassa. Aivan kuten McLarenilla 1990-luvun lopulla Neweyn tultua tiimiin.

Voipi olla jopa, että ensi vuonna Aston Martin on vahvin tiimi.

Adrian_Newey_2011_Sebastian_Vettel_in_Yokohama_(cropped).jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
1990-luvullahan Frank Williamsilla oli ajatuksena, että rakennetaan autosta Adrian Neweyn johdolla niin ylivoimainen, että kuka tahansa kuljettaja pystyy sillä maailmanmestaruuden voittamaan.

Ei siis tarvitse maksaa kuljettajalle niin paljon palkkaa. Tämä kaiketi oli ainakin osasyy siihen, että Damon Hill maailmanmestaruudestaan huolimatta sai vaihtaa tiimiä. Hill kun taisi mediajuttujen perusteella pyytää palkankorotusta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5072
1990-luvullahan Frank Williamsilla oli ajatuksena, että rakennetaan autosta Adrian Neweyn johdolla niin ylivoimainen, että kuka tahansa kuljettaja pystyy sillä maailmanmestaruuden voittamaan.

Ei siis tarvitse maksaa kuljettajalle niin paljon palkkaa. Tämä kaiketi oli ainakin osasyy siihen, että Damon Hill maailmanmestaruudestaan huolimatta sai vaihtaa tiimiä. Hill kun taisi mediajuttujen perusteella pyytää palkankorotusta.
Näin myös olen ymmärtänyt ja Frank oli iskenyt silmänsä myös Frenzeniin ja todennäköisesti em logiikalla ajatteli juuri, että saa seuraavan mestarin huomattavasti halvemmalla.
Se oli aika erikoinen veto ja kertoo paljon Frankista.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1657
Näin myös olen ymmärtänyt ja Frank oli iskenyt silmänsä myös Frenzeniin ja todennäköisesti em logiikalla ajatteli juuri, että saa seuraavan mestarin huomattavasti halvemmalla.
Se oli aika erikoinen veto ja kertoo paljon Frankista.
Frentzen oli kuuma nimi tuolloin 90-luvun puolivälissä hyvien Sauberilla ajamiensa suoritusten myötä ja toisaalta Schumacher oli ainut alle 40-vuotias elossa oleva mestari. Eli ei silloin hirveästi ollut valinnan varaakaan ns. nimimiehistä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
Unkarin GP:stä vuosimallia 2025 muodostui McLaren-juhla.

Kyseessä oli McLaren-tiimin 200:s GP-voitto, ja näinollen McLaren-tiimi ylitti kahdensadan GP-voiton rajapyykin nyt toisena tiiminä Ferrarin jälkeen. Historiaa siis tehtiin Unkarissa.

Myös suomalaiset ovat voittaneet McLarenilla kolmen kuljettajan voimin. Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat voittaneet suomalaisista McLarenilla F1:ssä.

JJ. Lehto voitti McLarenilla Le Mans 24H-ajon vuonna 1995.

Mikä on suosikki McLaren-hetkesi kautta aikojen?

Alla statistiikkaa.

20250803_181859.jpg20250803_182213.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Tänään tuleekin 40 vuotta ensimmäisestä kisasta aivan kisaan asti päässeenä mukaan eli auton ohjaamokameran mukana olosta ja ajo-olojen nauhoittamisesta ja näyttämisestä ratin takana itse kilpailuun ja kansainväliseen kuvayhteyteen!

Ohjaamokamera tuttavallisemmin tai englanninkielisine sanoineen tunnettuna onboard-kamerana oli kisan ainoana sijoitettu viimeistä kertaa lopulta vaikka vuoden 1985 loppuun asti voimassa olikin lupa vielä ajattaa kolmansia autoja kisoissa niin nyt selvän viimeistä kertaa se oli Francois Hesnaultin ylimääräisessä Renaultin autossa kisaan.

Hesnault tietysti oli kesken kauden Brabham-tallin kisapaikan menetettyään tai oikeammin mutkien kautta vähän muutenkin sen jättänyt ennen kuin todella virallisesti Bernie Ecclestone sen olisi sanonut irti niin päätynyt olemaan vielä Renault-tallin testikuljettaja. Testikuljettajana sai ajaa tämän kyseisen kisan eli Saksan Nürburgringin osakilpailun.

4.8.1985 ajettu kilpailu herätti huomiota ja Suomen Yleisradion Juha Jokisen selostamaan kisalähetykseenkin ehti päästä kuvayhteys ohjaamosta samalla tapaa näkyville ja sittemmin keskikastin kuninkaana loistanut Hesnault keskeytti kytkinrikkoon. Samalla kierroksella melkoisena teknisen epäonnen kimppuna keskeyttivät myös Philippe Alliot öljynpaineiden katoamiseen, Riccardo Patrese vaihdelaatikon hajoamiseen ja Manfred Winkelhock ennen menehtymistään F1:n ulkopuolella urheiluautojen kisassa uransa viimeisessä F1-kisassa moottoririkkoon.

Kaikkiaan itse kilpailu lopulta viimeistä kertaa italialaiselle Ferrarin ratissa kilpailutaktisena tuurivoittona oli Michele Alboretolle ja La Famiglialle sellaisenaan ikävä kyllä viimeinen.

Alain Prostille kun oli tullut omat virheensä ja Williamsin Keke Rosbergilta ja Nigel Mansellilta olivat molempien autoista menneet jarrusatulat.

Rosberg keskeytti kokonaan tuonkin syyn takia saaden lopputuloksissa sijan 12 ja Mansellinkin jarrusatula oli mennyt rikki muunkin auton vaurioituessa oikeastaan keskeytyskuntoon ruutulipulle tullen kun autovaurio oli ollut pahentunut pitkin kisaa, mutta ehkä aavistuksen jonkin verran piilevän, viivyttelevän oloisena Keken autoon nähden Nigelilla ja tietenkin riittävän myöhään onneksi edes jäännöspistettä ajatellen.

Alboreto siis voitti, Prost oli toinen, Jacques Laffite oli kolmas, Thierry Boutsen oli neljäs, Niki Lauda oli viides ajettuaan myös kilpailun nopeimman kierroksen ja Mansell oli kuudes ja viimeinen pistemies. Teo Fabi ajoi uransa ensimmäisen paalupaikan ja ainoan Tolemanille kun toisaalta oli vesisadetta eikä kukaan parantanut aikaansa ja Ruotsin Stefan Johansson oli kakkosruudussa. Vähän paremmalla onnella ruotsalainen itse olisi poikkeuksellisenkin hyvin ajaneena normaalimpaan ruotsalaisen Virallisen Harjoituksen vauhtiin nähden La Famiglian automallien ratissa paalupaikan!

Ruotsalaisen päivä oli melkoinen epäonnen päivä tallikaverin törmättyä häneen ja lisäksi sitten piti käydä erikseen vielä varikollakin heti kisan alkuun. Sittemmin oli erittäin pettymyksellisesti yhdeksäs pisteiden ulkopuolella.

Fabin hieno päivä meni kytkinvaurioon lähdössä ja sittemmin koko kytkin petti kierroksella 29 pilaten italialaisen päivän lopullisesti keskeytykseen.

Ohjaamokamera siihen palatakseni tuli lopullisesti lajiin jäädäkseen tuosta hetkestä, mutta vasta vuodesta 1989 lähtien se tuli joka autoon, vuodeksi 1992 tuli viimeistään joka autoon varakamera, vuodeksi 1995 mikäli ei vielä tätäkin aiemmin tuli viimeistään varakamerankin oma varakamera eli täytyi olla pysyvästi kolmekin eri vastaavaa kameraa autoissa ja 1990-luvun aikana mielestäni oikeastaan jo heti vuosina 1996-1998 aina vuoteen 2000 mennessä alkoi lopullinen monikulmakameroidenkin pysyvä esiinmarssi tai enemmän kuin koskaan aiemmin eri kameroiden lisäsijoittelu siinä missä ennen useammat kamerat autoissa olivat lähinnä äärimmäisiä poikkeuksia sponsoritarkoituksissa.

Tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi paikallisen TV-yhtiön kuten vaikka Fuji TV:n ja Globo TV:n sinne toivomia tilanteita varten vastaavia lähetyksiä/kausivideoita varten haluttuja.

Monikulmakamerat eivät varmaankaan koskaan olisi yleistyneet niin äkkiä F1:ssä kuin yleistyivät välttämättä vielä edes 1990-luvulla ilman tietenkin erästä syytä:

Bernie Ecclestonen ja hänen nk. Bernievisio-maksutelevision tarkoituksessa tarkoitti sitten entistä hienompaa aikansa kamerakuvakulmaseurantaa ja muitakin lähetyksiin liittyviä juttuja joista on saatu enemmän nauttia tai 'nauttia' enemmänkin vasta 2000-luvun alkuvuosista lähtien muutoin!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
Tällä kaudella ollaan nähty McLarenin ylivoimaa, kun tähän kesätaukoon mennessä tiimi on voittanut 13:sta ajetusta GP:stä peräti 11. Kuusi voittoa on mennyt Piastrille, ja viisi Norrisille.

Vain kaksi GP-voittoa on mennyt McLaren-tiimin ulkopuolelle, kun Verstappen onnistui ne Red Bullilla voittamaan.


Puhutaanko nyt kaikkien aikojen yhden tiimin ylivoimasta? Ehkei kuitenkaan.

Alla on taulukko kausista, mitkä olivat kaikkein aikojen ylivoimaisimpia näytöksiä yhden tiimin osalta.


FB_IMG_1754379267464.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5123
Sijainti
Vantaa
Mitä sä taas copypasteat ja kerrot virheellistä informaatiota? McLaren ei ole voittanut kolmea kisaa tällä kaudella, kun Verstappen voitti sekä Suzukassa että Imolassa ja Russell voitti Kanadassa. Tarkkuutta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
Mitä sä taas copypasteat ja kerrot virheellistä informaatiota? McLaren ei ole voittanut kolmea kisaa tällä kaudella, kun Verstappen voitti sekä Suzukassa että Imolassa ja Russell voitti Kanadassa. Tarkkuutta.
Onko tämä minulle tarkoitettu? Jos on, niin McLarenin voittolukemat on ihan oikein. George Russellin Kanadan GP:n voiton unohdin.

Mutta McLaren voittanut tällä kaudella 11 GP:tä, ei kolmea, kuten väitit.

Kolme GP-voittoa mennyt siis McLaren-kuljettajien ulkopuolelle.


Muistan muuten, miten Michael Schumacherin ajaessa uransa ylivoimaisimpia kausia Ferrarilla (2002 ja 2004) monet puhuivat, miten lajista on tullut tylsä.

Mutta McLarenin dominoinnin aikaan 1988 tälläistä puhetta ei tainnut olla. Silloin huomio keskittyi Prostin ja Sennan väliseen taisteluun.

Kertonee siitä, että yhden tiimin ylivoimasta huolimatta kausi voi olla mielenkiintoista seurattavaa, jos tiimissä ajaa kaksi tasaväkistä kuljettajaa. Aivan kuten tälläkin kaudella on ollut. Tasaista Piastrin ja Norrisin kesken.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Onko tämä minulle tarkoitettu? Jos on, niin McLarenin voittolukemat on ihan oikein. George Russellin Kanadan GP:n voiton unohdin.

Mutta McLaren voittanut tällä kaudella 11 GP:tä, ei kolmea, kuten väitit.

Kolme GP-voittoa mennyt siis McLaren-kuljettajien ulkopuolelle.


Muistan muuten, miten Michael Schumacherin ajaessa uransa ylivoimaisimpia kausia Ferrarilla (2002 ja 2004) monet puhuivat, miten lajista on tullut tylsä.

Mutta McLarenin dominoinnin aikaan 1988 tälläistä puhetta ei tainnut olla. Silloin huomio keskittyi Prostin ja Sennan väliseen taisteluun.

Kertonee siitä, että yhden tiimin ylivoimasta huolimatta kausi voi olla mielenkiintoista seurattavaa, jos tiimissä ajaa kaksi tasaväkistä kuljettajaa. Aivan kuten tälläkin kaudella on ollut. Tasaista Piastrin ja Norrisin kesken.
Kyllä sitä oli. Vuonna 1988 siis. Vähemmän ehkä kuin nykyään, mutta enemmän esimerkiksi kuin vuoden 1984 vastaavan hallinnan aikaan ja melko kovaa osin oli vielä myös vuodeksi 1989 McLarenin hallinta vaikka aivan niin ylivoimaiseksi tilanne ei kasvanut.

Sitten tietysti myös vuodeksi 1992 Williams-hallinnan aikaan arvostelu oli kovaa kuten myös osin vuodeksi 1993.

Se asioista puhuminen ja valittaminen on tietysti välillä ollut harmittavasti hyvin paljon sidoksissa siihen jatkuvaan mediashow-ajan kasvuun mitä sinänsä tuli.

Kuten myös käytännössä ikään kuin täysin tyhjästä revittyihin kohuihin jotka sitten johtivat välillä täysin äkillisiin ja lähes tarpeettomiinkin sääntömuutoksiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4841
Kyllä sitä oli. Vuonna 1988 siis. Vähemmän ehkä kuin nykyään, mutta enemmän esimerkiksi kuin vuoden 1984 vastaavan hallinnan aikaan ja melko kovaa osin oli vielä myös vuodeksi 1989 McLarenin hallinta vaikka aivan niin ylivoimaiseksi tilanne ei kasvanut.

Sitten tietysti myös vuodeksi 1992 Williams-hallinnan aikaan arvostelu oli kovaa kuten myös osin vuodeksi 1993.

Se asioista puhuminen ja valittaminen on tietysti välillä ollut harmittavasti hyvin paljon sidoksissa siihen jatkuvaan mediashow-ajan kasvuun mitä sinänsä tuli.

Kuten myös käytännössä ikään kuin täysin tyhjästä revittyihin kohuihin jotka sitten johtivat välillä täysin äkillisiin ja lähes tarpeettomiinkin sääntömuutoksiin.
Näistä sääntömuutoksista itselleni tulee hyvin mieleen kaksikin tapausta, jotka kummatkin liittyivät juuri Ferrarin ja Michael Schumacherin hallintaan.

Ensiksikin koska Schumacher oli ratkaissut maailmanmestaruuden vuonna 2002 todella aikaisessa vaiheessa kautta (Ranskassa) päätti FIA laittaa pistelaskun uusiksi kaudelle 2003.

Kun vielä kaudella 2002 pistelasku oli tyyliin 10-6-4-3-2-1, niin kaudella 2003 se olikin mallia 10-8-6-5-4-3-2-1. Eli voittajan ja kakkosen välinen olikin enää neljän sijaan kaksi pistettä.


Tämä tuottikin jännän kauden 2003, kun Kimi Räikkönen otti enemmän podiumeja kuin Schumacher, mutta Schumacher voitti kuusi GP:tä Kimin yhtä voittoa vastaan.

Toinen esimerkki sitten kaudesta 2005, kun tuollekin kaudelle piti tehdä sääntömuutoksia Schumacherin kauden 2004 livoiman takia.

Kiellettiin kokonaan renkaiden vaihtaminen kilpailun aikana. Tämähän oli myrkkyä Ferrarin käyttämille Bridgestonen renkaille.

Muutoin kai Ferrari oli edelleen hyvä auto.

Tuleeko sinulle @CCMK joitain muita esimerkkejä mieleen?
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
1013
Olisin kyl odottanu Räikköseltä enemmänku 1 voitto kaudessa=poislukien 2005 ja 2007..
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
638
Sijainti
Västra Götaland
Aiemmin oli framilla Adrian Newey. Hän oli varmasti, jos ei ensimmäinen, niin ainakin ensimmäisiä insinöörejä, jotka ymmärsivät aerodynamiikan merkityksen.
Otetaan vertailuun toinen kaveri, joka ansaitsee tulla mainituksi. Ross Brawn. Täysin yksi yhteen vertailukelpoisia Newey ja Brawn eivät ole, jos ottaa molempien urilta sen ajan kun Newey oli McLarenin pääsuunnittelija ja Brawn Ferrarin kilpailujohtaja.
He ovat kuitenkin, jos kuskit jätetään laskuista pois, ne henkilöt keihin em. tallien menestys pohjautuu.
Neweyn suunnittelemat, yleisesti sarjan parhaat autot vastaan Brawnin pelisilmä kilpailutaktiikoita luodessa, sekä reagointi kesken kilpailun, jos esimerkiksi olosuhteet muuttuivat äkillisesti. Tämähän oli esim. Häkkisen aikoina Mäkkärin yksi suurimmista ongelmista. Ferrarilla pystyttiin reagoimaan, kiitos Brawnin, muuttuviin olosuhteisiin paljon nopeammin ja paljon menestyksekkäämmin.
Mutta kumpi loppupeleissä oli tallilleen tärkeämpi? Otetaan Brawn pois Ferrarilta ja Newey Mäkkäriltä. Kumman tallin kuskit olisivat menettäneet / kärsineet enemmän?
Mitä esim. Schumacher olisi saanut aikaan Neweyn suunnittelemalla McLarenilla ja miten Häkkinen olisi pystynyt hyödyntämään Brawnin kilpailutaktiikat, joiden onnistuminen oli myös kuskista kiinni. Radalla oli oltava hereillä.
 
Ylös