Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Viikonloppuna ajetaan Las Vegasissa F1 GP. Nykyinen rata on tuore tuttavuus, mutta Las Vegasissa on ajettu myös 1980-luvulla.

Keke Rosberg juhlisti maailmanmestaruuttaan Las Vegasissa vuonna 1982.


Alla tämä GP.

 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
149
Tuli tässä mieleen, että onko Ari Vatasen lisäksi muita F1- ja rallimiehiämme nähty mukana politiikassa? Politiikassahan on aina ollut paljon entisiä urheilijoita, mutta moottoriurheilijoita yllättävän vähän. Ovatko he kenties tienanneet urallaan niin hyvin, että haluavat mieluummin viettää uransa jälkeen ns. vapaata elämää, kun heillä kerran on siihen taloudellinen mahdollisuus?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
709
Sijainti
Västra Götaland
Näin suomalaisena olisi helppo sanoa 90 tai 00-luku (Häkä, Kimi), mutta valinta menee silti kasarille. 80-luku oli meikäläiselle THE vuosikymmen tässä lajissa.
Oma seuraaminen alkoi 80-luvun puolivälin paikkeilla. Ensimmäinen kisa, josta on jonkinlainen muistikuva on 84 Monaco. Tuolla oli suuri merkitys sille, että eräästä keltaista kypärää käyttäneestä brasilialaiskuljettajasta tuli suurin suosikkini ja luonnollisesti siinä sivussa minusta tuli myös Brassifutiksen ystävä ja kannattaja.

Varmasti aika myös jonkin verran kultaa muistoja. Kasarilta on jäänyt mieleen turbojen aikakausi. Renaultin ja BMW:n koneet, joista oli halutessa mahdollista ottaa yli 1000 hevosvoimaa irti. Ei tuollaisilla tehoilla tietenkään kisoissa ajettu, ei olisi pelit kestäneet, mutta mahdollista olisi ollut.
Ja se musta JPS Lotus-Renault. Menee vähän sentimentaaliseksi, mutta pidän tuota autoa edelleen kauneimpana F1 autona ikinä. Ja ikuinen harmituksen aihe on, ettei Senna kyennyt voittamaan mestaruutta Lotuksella.

Kasari piirtyy mieleen vuosikymmenenä, jolloin varikolla ja rata-alueella leijailevan bensan ja kuminkäryn saattoi melkein aistia olohuoneessa. Tai nyt ainakin tuntuu siltä. Eikä lukuisia, huimia mestaruuskamppailuja voi unohtaa; 84: Lauda-Prost, 86: Prost-Mansell-Piquet (14. kisaan, Portugaliin asti myös Senna mukana), 88-89: Senna-Prost.

Hieno vuosikymmen kaiken kaikkiaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11238
Sijainti
Helsinki
Tuli tässä mieleen, että onko Ari Vatasen lisäksi muita F1- ja rallimiehiämme nähty mukana politiikassa? Politiikassahan on aina ollut paljon entisiä urheilijoita, mutta moottoriurheilijoita yllättävän vähän. Ovatko he kenties tienanneet urallaan niin hyvin, että haluavat mieluummin viettää uransa jälkeen ns. vapaata elämää, kun heillä kerran on siihen taloudellinen mahdollisuus?
Ei suomessa, muiden lajien taitajia on nähty eduskunnassa, kuten pikaluistelija Mika Poutala ja sekä jääkiekkomaalivahti Sinuhe Wallinheimo. Poutala toimii nykyhallituksemme liikunta-, urheilu- ja nuorisoministerinä.
Japanilainen Sakon Yamamoto, joka ajoi 2006 Super Agurilla oli maansa alahuoneen jäsenensä 2021-24.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15892
Näin suomalaisena olisi helppo sanoa 90 tai 00-luku (Häkä, Kimi), mutta valinta menee silti kasarille. 80-luku oli meikäläiselle THE vuosikymmen tässä lajissa.
Oma seuraaminen alkoi 80-luvun puolivälin paikkeilla. Ensimmäinen kisa, josta on jonkinlainen muistikuva on 84 Monaco. Tuolla oli suuri merkitys sille, että eräästä keltaista kypärää käyttäneestä brasilialaiskuljettajasta tuli suurin suosikkini ja luonnollisesti siinä sivussa minusta tuli myös Brassifutiksen ystävä ja kannattaja.

Varmasti aika myös jonkin verran kultaa muistoja. Kasarilta on jäänyt mieleen turbojen aikakausi. Renaultin ja BMW:n koneet, joista oli halutessa mahdollista ottaa yli 1000 hevosvoimaa irti. Ei tuollaisilla tehoilla tietenkään kisoissa ajettu, ei olisi pelit kestäneet, mutta mahdollista olisi ollut.
Ja se musta JPS Lotus-Renault. Menee vähän sentimentaaliseksi, mutta pidän tuota autoa edelleen kauneimpana F1 autona ikinä. Ja ikuinen harmituksen aihe on, ettei Senna kyennyt voittamaan mestaruutta Lotuksella.

Kasari piirtyy mieleen vuosikymmenenä, jolloin varikolla ja rata-alueella leijailevan bensan ja kuminkäryn saattoi melkein aistia olohuoneessa. Tai nyt ainakin tuntuu siltä. Eikä lukuisia, huimia mestaruuskamppailuja voi unohtaa; 84: Lauda-Prost, 86: Prost-Mansell-Piquet (14. kisaan, Portugaliin asti myös Senna mukana), 88-89: Senna-Prost.

Hieno vuosikymmen kaiken kaikkiaan.
Itse asiassa ajettiin kyllä yli 1000 hevosvoimankin tehoilla, mutta yleisesti ottaen vain täpärästi ja ainoa todella selvä talli automalleineen mikä kiistattoman varmasti pystyi tuon teholuvun ylittämään ja ylläpitämään yleensä kisassa ilman bensan loppumista tai koneen räjähdystä niin oli vain vuonna 1986 nk. Lentävien Tiikereiden talli eli Benettonin BMW-moottorit tuohon kaikkeen kykenivät.

Myös yleistehojen ennätys aivan täysin rajoittamattomien turbojen aikana menivät tuon tallin piikkiin. Siitä sitten laskevassa järjestyksessä olivat takana Williams, McLaren, Lotus ja huipputallien hännänhuippuna vähemmän yllättäen tekninen nuhapumppu nimeltänsä Ferrari.

Tosiaan tuo 1000 hevosvoimaa tai vähän yli oli Ferrarilla vuoden 1986 autossakin se ihan ääritakaraja mikä kyettiin yleensäkin edes ihanneoloissa ottamaan eikä yleensä edes lähestytty sitä kun aina petti jotakin autosta tai tehoviive oli todella, todella valtava vaikeuksineen.

Ja siihen päälle kroonisen aliohjaavakin auto oli.

Onneksi Keke ei mennyt sinne McLarenin sijaan ajatuksenakaan vuodeksi 1986 viimeistä kauttaan pilaamaan. McLaren oli edes nopea sentään vaikkakin sama kroonisen aliohjaava auto oli toki sielläkin. McLarenilla sentään ongelmalle vuoden mittaa kyettiin jotakin tekemään siinä missä Ferrarilla aikansa muutenkin teknisesti ylihienona autona sitten ei. Etenkin kun Belgian Span kisan jälkeen homma meni lähinnä Stefan Johanssonin hiillostamisyrityksiin pois tallista ja muutenkin sitä saippuaoopperaa Maranellossa riitti vähän joka asiasta tarpeettomankin paljon sinä vuonna kuten osin oli riittänyt jo 'parempina hetkinä' vuonna 1985.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9526
F1-poliitikoista pitää mainita Carlos Reutemann, joka toimi Santa Fen provinssin kuvernöörinä sekä myös kansallisella tasolla senaattorina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15892
Brasilian Grand Prix tietysti vastoittain viime viikkoina päättyi, mutta tosiaan olivathan Ayrton Sennan lopulta ainoaksi jääneet Brasilian kisojen voitotkin ikimuistoisia sellaisenaan.

Niiden muistoista puhuen:

Vuosina 1991 ja 1993 Interlagosiin ne tulivat ja tosiaan Sennan voitot olivat kansanjuhlia. Ja sankaria molemmin kerroin joskin toisella näistä vähän dramaattisemman ja tavallaan ikävän näköisemmin ja toisella vähemmän dramaattisesti toteutuneena, mutta mahdollisen ikävän vaarallisesti kyyditsivät ensin Course Carilla ja sittemmin toisen voiton yhteydessä Safety Carilla kaksi seuraavaa herraa:

Wilson Fittipaldi näistä kuuluisampana ja Roberto Aranha sitten vähemmän kuuluisampana kaverina. Mitä nyt jälkimmäinen mies nuorempana oli kuin melkein ilmetty Riccardo Paletti tai Toni Vilander mohawk-tyylisellä tukalla ja peililasityyppisillä silmälaseilla!

Herra Aranha sai tosiaan ajaa myös F1:n toisen virallisemman turva-autokisakierrokset Intelagosissa 1993 ja ikään kuin luvan kanssa tosiaan sitten Mosportin 1973 mitenkään lajissa ja sen jälkeen siis kun Hungaroringillä 1992 ei ollut turva-auto lähtenyt radalle merkin näytöstäkään huolimatta!

Lisäksi Aranha joutui vähän siinä Sennan vilkuttelujuhlan aikana turva-autosta käsin ikävä kyllä tarttumaan Sennaa olalta eräässä vaiheessa tätä riemutapahtumaa.

Muutenhan Senna olisi pudonnut aika nolon ja kuohuttavan näköisesti turva-autosta keskelle ratatietä tai sinne sen välittömään sivuun mahdollisesti loukkaantuenkin siinä kulmassa mahdollisesti tippuessaan!

PS. Lisätty tosiaan jälkikäteen muistettuna, että Aranha näytti helkkarin paljon tosiaan myös Riccardo Palettiltakin kuten myös turva-auton kierrosajoja sellaisenaan lajissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Formula 1-historian aikana on ajanut paljon kuljettajia. Jotkut ovat saaneet paljon menestystä, mutta kaikki eivät.

Ketkä teidän mielestänne on parhaita kuljettajia, jotka eivät kuitenkaan koskaan uransa aikana onnistuneet voittamaan GP:tä?

Itse nostaisin esille kaksi kuljettajaa.

JJ.Lehto, joka on kaksinkertainen LeMans 24H-ajon voittaja, sekä Nick Heidfeld, joka saavutti 13 podiumia urallaan voittamatta kertaakaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
927
Derek Warwick oli tosi kova 80-luvulla. Jos ei olisi mennyt Renaultille 1984 ja ennen kaikkea jäänyt sinne kaudeksi 1985, olisi voinut hyvinkin saada gp-voiton.

Hänellä on myös Le Mansin voitto vuodelta 1992.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1725
Formula 1-historian aikana on ajanut paljon kuljettajia. Jotkut ovat saaneet paljon menestystä, mutta kaikki eivät.

Ketkä teidän mielestänne on parhaita kuljettajia, jotka eivät kuitenkaan koskaan uransa aikana onnistuneet voittamaan GP:tä?

Itse nostaisin esille kaksi kuljettajaa.

JJ.Lehto, joka on kaksinkertainen LeMans 24H-ajon voittaja, sekä Nick Heidfeld, joka saavutti 13 podiumia urallaan voittamatta kertaakaan.
Näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti Heidfeldin, vaikka vertailu juuri näiden kahden kesken on epäreilu, johtuen JJ:n onnettomuudesta.

JJ:n Le Mans ansiot ovat kiistattomat ja ykkösissäkin ajoi muutamia hienoja sadekelin kisoja. Kuitenkin varsin usein myös hävisi vauhdissa sellaisille kavereille kuin Gregor Foitek, Emanuelle Pirro ja Pierluigi Martini.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
709
Sijainti
Västra Götaland
Formula 1-historian aikana on ajanut paljon kuljettajia. Jotkut ovat saaneet paljon menestystä, mutta kaikki eivät.

Ketkä teidän mielestänne on parhaita kuljettajia, jotka eivät kuitenkaan koskaan uransa aikana onnistuneet voittamaan GP:tä?

Itse nostaisin esille kaksi kuljettajaa.

JJ.Lehto, joka on kaksinkertainen LeMans 24H-ajon voittaja, sekä Nick Heidfeld, joka saavutti 13 podiumia urallaan voittamatta kertaakaan.
Heidfeld ja Lehto. Hyvät haut. Itse lisäisin vielä Stefan Bellofin, Nico Hulkenbergin ja Alex Wurzin.
Mutta esimerkiksi jotkut ysärin Italialaiset; Gianni Morbidelli, Ivan Capelli, Nicola Larini, Pierluigi Martini. Ei riitä.
Kuljettajat ilman voittoa top 5:
1. Bellof
2. Heidfeld
3. Lehto
4. Hulkenberg
5. Wurz
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11238
Sijainti
Helsinki
Kaksinkertainen F1-mestari, 60-luvun legendoihin kuuluva Jim Clark voitti uransa viimeisen kilpailun Kylalamissa 1968. Tuo kilpailu ajettiin kyseisen vuoden ensimmäisenä maanantaina eli uudenvuodenpäivänä - ainoan kerran.

Kun lasketaan mukaan 50-luvun Indy 500-kilpailut (olivat tuolloin osana mm-sarjaa), kahdeksan kilpailua on järjestetty maanantai-päivänä.

Ennen Bahrainin, Saudi-Arabian sekä Vegasin lauantaikisoja 2023 edeltävä lauantaikilpailu oli Etelä-Afrikan GP Kyalamissa 1985. Samaisessa kilpailussa voittajalle jaettiin viimeisen kerran voittajan seppele.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Törmäsin somea selatessani entisen F1-kuljettajan Taki Inouen ajatukseen siitä, miksi nykyään aika-ajoissa kaikki ovat niin lähellä toisiaan.

Samalla Taki Inoue kaipaili "vanhoja hyviä aikoja", jolloin erot aika-ajoissa olivat paljon suuremmat.

Oletko samaa mieltä tämän entisen Japanin suuruuden kanssa?


Ovatko radat nykyään liian samanlaisia keskenään?
Pitäisikö ratojen olla enemmän uniikkeja toisiinsa verrattuna?

Tämäkö selittää sen, että miksi ajat ovat nykyään niin lähellä toisiaan, toisinkuin vaikkapa vielä 1990-luvulla?

Screenshot_20251129_082300_Facebook.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Heidfeld ja Lehto. Hyvät haut. Itse lisäisin vielä Stefan Bellofin, Nico Hulkenbergin ja Alex Wurzin.
Mutta esimerkiksi jotkut ysärin Italialaiset; Gianni Morbidelli, Ivan Capelli, Nicola Larini, Pierluigi Martini. Ei riitä.
Kuljettajat ilman voittoa top 5:
1. Bellof
2. Heidfeld
3. Lehto
4. Hulkenberg
5. Wurz
Bellof oli kyllä lahjakas kuljettaja, ja todella suuri harmi, että hänelle kävi niinkuin kävi.

Olisi ollut mielenkiintoista tietää, olisiko Bellofista voinut tulla maailmanmestari F1:ssä, sillä lahjoja eittämättä hänellä oli.

Wurz puolestaan oli ihan Fisichellan veroinen Benettonilla vuonna 1998, ja voittikin Fisin pisteissä.

Mutta kausina 1999 ja 2000 Fisichella oli puolestaan Wurzia paljon edellä. Liekö sitten autoa muutettu enemmän Fisichellan suuntaan?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15892
Toisinaan olen muistellut erikoisempiakin asioita pitkältä F1-seurantauraltani silloin kun aihetta on tai erilaiset väittelyt/muistelut ovat olleet yhtä erikoisista asioista käynnissä.

Erääseen aikaan väittely oli siitäkin, että mitä kaikkea F1:n eri nk. Paddock-alueilla on kisoissa syöty?

Eli millainen ruoka/juomapuoli tarjoilun osalta niissä on oikein ollut vuosien tai vuosikymmenten saatossa?

Niitä on pitänyt oikaista tai väitellä, mutta yleisesti ottaen yhden kertomani esimerkin voisi niistä kertoa kun pientä osaa näistä asioista kertoi vuosien varrella myös muuan Erkki Mustakarikin kotimaisiin formulalähetyksiin.

Lähinnä nyt olevan asian suhteen joskin Mustakarin päähänpinttymä oli aina taivastella lähinnä tunkkaista vettä tai omenamehun laatua tästä nyt muisteltavasta kilpailusta.

Itse kertoisin niistä vähän nyt Mustakarin manailuja laajemmin kuten kerroin 10 vuotta sitten keväällä 2015 erääseen toiseen toikkiin.

Nyt voisi tuon toukokuun 2015 muistelun julkaista lyhennettynä uudelleen. Seuraavaan viestiin se sitten tulisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15892
Tässäpä olisi lyhennetty osuus muistelmistani uudelleen julkaisuna 10 vuoden takaa siitä mitä kirjoitin Hungaroringin 1986 suhteen.

Toisin kertoen viime viestissä kertomani pohjalta ruokapuolen ja juomapuolen tarjoiluista tuolloin tekstin tullessa lainausmerkkeihin:

''Kilpailuviikonloppuna Unkarin Paddock-alueen tarjoilu oli vuoden 1986 mittapuullakin hyvin omanlaista ja erikoista. Toisin kuin monissa muissa kilpailuissa nähdyt hienot ruuat (Vaikkapa Ranskassa Paul Ricardin radan Paddock-alueella tarjolla olleet katkaravut ja etanat erilaisten kastikkeiden kera...) ja joissakin kilpailuissa erittäinkin roskaruokamaisia eväitä pullistelleet Paddock-alueet niin Hungaroringin Paddock-alueella ruuat ja juomat olivat hyvin yksinkertaisia.

Ruokana oli viileän kylmää Gulassi-keittoa, halvan luokan kaviaariseosta johon kuului niin Sterlettiä kuin Kitasampeakin, tumman vaaleaa unkarilaista kinkkua, suolakurkkuja, unkarilaisia makkaroita kuten Kolbaszia, Halaszlea eli unkarilaista kalakeittoa, pikkulämpimiä unkarilaisia kovia kaviaarivoileipäkeksejä (Näissä pikkulämpimissä unkarilaisissa voileipäkekseissä oli yleensä tarjolla vallan muuta täytettä kuin kaviaaria ja aina ei edes mitään. Etenkin sosialismin aikakaudella.), Fözelekiä eli unkarilaista vihanneskeittoa, Hideg Meggylevesiä eli unkarilaista hedelmäkeittoa ja lopuksi muun muassa Keke Rosbergin suuhunsa illallisilla pistelemää tummaa unkarilaista mustaa maalaisleipää jossa oli mukana suolalihaa.

Illallispöydässä Paddock-alueella Rosbergin ruokakumppaneina oli mukana tallinsa jäsenien lisäksi myös Philippe Streiff ja Martin Brundle Tyrreliltä. Jälkiruuaksi tarjolla oli Palacsintaa, Pörköltiä, Nokedlia eli tietynlaista unkarilaista pastaa ja Dobosia. Juomana oli tunkkaisen veden lisäksi myös tietenkin jo ennenkin varsin usein mainittua vahvasti sokeroitua omenamehua eli juomapuoli oli varsin vähäinen. Mitä nyt järjestäjien tarjoilupuolella oli mainittujen lisäksi myös hedelmäviiniä ja sen lisäksi myös vahvaa turkkilaista kahvia muistuttavaa unkarilaisten ikiomaa kahvia.''

Tuollaista tosiaan kertoilin silloin ja kun muistelin noita roskaruokamaisiakin eväitä pullistelleita kisoja niin tuolloin 10 vuoden takaisessa kertomisessa olen hyvin todennäköisesti muistellut mainitsematta niitä niin Yhdysvaltain kisoja eli tyyliin Long Beachia tai Detroitia missä tosiaan hampurilaisia, ranskalaisia perunoita, hot dogeja, Coca-Colaa ja Pepsiä riitti riittämistään!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Imolan harjoituksia ja aika-ajoja kaudelta 1994. 🏁 nostalgian nälkäiselle todellista herkkua ajalta, jolloin kuljettajat ja autot olivat rautaa.



 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5080
Tuleehan aivan trillerimäisen hieno kauden päätöskisa Abu Dhabiin Qatarin GP:n tuloksien jälkeen.

Kolmella kuljettajalla on aivan realistiset mahdollisuudet voittaa maailmanmestaruus kauden 2025 osalta. Red Bullin Max Verstappen on vahvoilla siinä missä McLarenin kuljettajat Lando Norris ja Oscar Piastrikin.


Kaiken kukkuraksi kaikki kolme kuljettajaa ovat voittaneet kauden aikana tasan yhtä monta GP:tä, sillä kaikilla kolmella on seitsemän voittoa.


Itse toivon Max Verstappenin maailmanmestaruutta, mutta vahvimmilla on tietysti Lando Norris. Kaikkea voi tietysti tapahtua.

Kuka näistä kolmesta kuljettajasta on oma suosikkisi tämän kauden maailmanmestariksi?

Jos Verstappen tämän tittelin voittaa, hän tekee melkoisen urotyön voittamalla maailmanmestaruuden heikommalla autolla, kuin McLaren-kaksikolla on käytettävissään.

Itselleni tulee tästä takaumat Abu Dhabin kisaan vuodelta 2010, kun tuolloin peräti neljällä kuljettajalla oli mahdollisuus vielä voittaa titteli; eli nuo kuljettajat olivat Alonso, Hamilton, Webber ja Vettel. Vettelille tuo maailmanmestaruus lopulta meni.


Abu-Dhabi-GP-01.jpg

Tämän lisäksi Abu Dhabissa on ratkennut maailmanmestaruus vuosina 2014 ja 2016. Kaudella 2014 tittelin vei Hamilton ja kaudella 2016 Keken poika Nico Rosberg.

Nyt ensi viikon Abu Dhabin GP tulee siis olemaan neljäs sellainen GP historiansa aikana, jossa maailmanmestaruus siellä ratkeaa.🏁🏆
 
Ylös