Long Beach 4.4.1982
Sää oli aurinkoinen, lämmin ja selkeä. Upeassa säässä Long Beachin jännittävää kilpailua oli tullut seuraamaan 82 000 katsojaa. Course Carina toiminut Toyota Celica Supra asettui joukon taakse ja startissa tapahtui kummia. Elio de Angelis ajoi ilmeisesti väärään lähtöruutuun ja kun Mansell peruutti antaakseen tallikaverilleen tilaa niin Ongaro painoi nappia ja vihreä valo syttyi tauluun.
Lotuksista menivät ohi jopa takarivin sankarit ja Lotuksen varikolla puisteltiin päitä pettymyksestä. Kilpailun startti meni odotusten vastaisesti Andrea de Cesariksen nimiin. Andrea alkoi saman tien kasvattaa eroaan. Laudalla startti oli huono ja Arnoux onnistui ajamaan toiseksi. Giacomelli ohitti Prostin ja siirtyi neljänneksi.
Järjestys oli de Cesaris, Arnoux, Lauda, Giacomelli, Prost, Villeneuve, Pironi, Rosberg, Alboreto, Watson, Andretti, Cheever, Jarier ja Laffite. Hetkeä myöhemmin Andretti meni leveäksi ja joutui päästämään Cheeverin ja Jarierin edelleen. Vain hetkeksi. Ensimmäisen kierroksen lopulla järjestys oli de Cesaris, Arnoux, Lauda, Giacomelli, Prost, Villeneuve, Pironi, Rosberg, Alboreto, Watson, Cheever, Andretti, Jarier ja Laffite. Andrealla oli jo 2 sekuntia ero.
Takajoukoissa Slim Borgudd esteli jälleen muita kuskeja ja kolaroi Winkelhockin kanssa tämän jouduttua ensin väistämään häntä osumalla seinään. Toisella kierroksella Borgudd osui uudestaan Winkelhockiin ja hänen kisa oli ohi. Kierroksella 3 Borgudd kolaroi Salazarin kanssa ja kierroksella 4 Salazar keskeytti kolarivaurioon. Borgudd meni pitkälle remontille varikolle ja ATS:llä kiehuttiin raivosta. Borgudd joutui jälleen kilpailun syntipukiksi.
Kierroksella 4 Rosberg ohitti Pironin. Watson oli nousussa ja ohitti Alboreton toisen kierroksen alussa ja ohitti myös Piquetin kierroksella 4 ja kierroksella 5 ohitti Pironin. Giacomelli ohitti ajovirheen tehneen Laudan joka tuskaili Arnouxin takana. Arnoux peitti kylmästi mutkissa ja ajoi suorilla karkuun McLarenilta. Kierroksella 6 Panda Giacomelli teki Le Gasometissa melkoisen iskuyrityksen.
Kolme autoa eli Arnoux, Giacomelli ja Lauda olivat peräkkäin ja vain tuurilla Lauda vältti osuman hidastamalla ennen mutkaa. Sen sijaan Arnoux ja Giacomelli kolaroivat ja keskeyttivät kisan. Alfa Romeolle tilanne oli katastrofi. Bruno oli ajanut sekunnin kovempaa per kierros kuin Villeneuve ja nyt tuli kolari. Andrealla vauhtia riitti toki, mutta ero kasvoi liian hitaasti. Ero oli kuudennen kierroksen alussa vain 5,7 sekuntia ja se oli liian pieni ero hallitsemiseen. Lauda oli toisena ja Villeneuven sija muuttui kolmanneksi.
Watson ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ja alkoi tavoittaa kärkeä. Kierrokselle 7 lähdettäessä järjestys oli seuraava: de Cesaris johti perässään Lauda, Villeneuve, Watson, Rosberg ja Piquet. Pironi ajoi ulos hetken kuluttua ja keskeytti. Lauda aloitti takaa-ajon. Kierroksella 8 Lauda ajoi sekunnin kovempaa ja kierroksella 9 kuusi kymmenystä de Cesarista kovempaa.
Kierroksella 10 Andrean kierros oli kymmenyksen Laudaa kovempi ja samoin kierroksella 11. Ero oli enää 2,8 sekuntia Andrean eduksi ja Lauda ajaisi sen hetkessä umpeen. Prost keskeytti ulosajoon samalla kierroksella eli kierroksella 11. Samalla kierroksella Watson ohitti Villeneuven ja siirtyi kolmanneksi. Sitten tuli kilpailun paljon puhuttaneet vaaratilanteet. Radan huoltoauto ajoi sokeasta kulmasta siivoamaan auton romuja jolloin Lauda ajoi vaarallisen kovaa siitä ohi. Ennen kierrosta 15 Andrea de Cesaris taisteli minkä pystyi, mutta turhaan. Lauda tavoitti de Cesarista nopeasti ja homma oli selvä. Kierroksella 15 Raul Boesel tuli eteen kierroksella ohitettavaksi ja esteli de Cesarista. Andrea heilutti vihaisesti nyrkkiään.
Ikävä kyllä hän heilutti vaihdekättään ja Lauda viisaana miehenä meni Cookin mutkassa ohi. Hetkeä aiemmin Lauda oli yrittänyt ohitusta, mutta nähtyään Boeselin oli jättänyt pari autonmittaa väliä kolarivaaran takia. Shoreline Drivella Andrea oli vielä nopeampi kuin Lauda, mutta siihen tilanne jäi ja Lauda oli menossa kohti voittoa. Prostin autosta selvisi kesken kilpailun olleessa haastattelussa ulosajon johtuneen aika-ajosta saamasta jarruvauriosta joka taas oli johtunut auton osumasta rataa reunustavaan seinään. Kierroksella 16 Niki Laudan ajoi 1,4 sekuntia de Cesarista kovempaa. Kierroksella 17 Lauda ajoi 0,8 sekuntia kovempaa ja kierroksella 18 Laudan kierrosaika oli vielä kolme kymmenystä kovempi kuin Andrealla. Peli oli Andrean osalta selvä ja yritys oli enemmän vain toisella sijalla maaliinajossa ja Laudan keskeyttämisen toivominen.
Kierroksella 18 järjestys oli seuraava: Lauda, de Cesaris, Watson, Villeneuve, Rosberg ja Piquet. Andretti taas ajoi kierroksella 20 ulos radalta ja keskeytti. Hän oli noussut sijalle 9 ja tavoitteli parempia sijoituksia ennen keskeytystä. Siihen mennessä Rosberg ja Villeneuve ajoivat hurjaa taistelunäytöstä uhkuen. Rosberg olisi päässyt aiemmin jo ohi ilman Villeneuven turboa ja lähes auton levyistä siivekettä joka koostui kahdesta erillisestä siivekkeestä. Se esti Rosbergin ja muutaman muun kuljettajan mielestä näkyvyyttä. Kierroksella 21 Rosberg sitten lopullisesti ohitti Villeneuven ja pääsi ohi Toyota-mutkassa. Villeneuve yritti vielä aggressiivista ja hurjaa ohitusta ulkokautta mutkassa jossa oli sokea kulma. Rosbergin mielestä ohitus olisi onnistuessaan aiheuttanut erittäin traagisen onnettomuuden.
Villeneuve ei onnistunut ja ajautui leveäksi välttäen kuitenkin osuman. Villeneuve pyöräytti autonsa ympäri ja ei menettänyt Piquetille sijoitustaan. Rosberg ajoi taas Watsonin etumatkan kiinni kierrokselle 25 tultaessa. Siihen mennessä kierroksella 23 Derek Daly oli keskeyttänyt kisan ulosajoon. Kierroksella 26 Piquet keskeytti myös ulosajoon. Samalla kierroksella tullut huoltoauto oli ajaa kolarin Laudan kanssa. Syy oli selvä. Kilpailunjohdon onnettoman yhteydenpidon lisäksi ratavalvojat heiluttivat lippujaan usein ylhäällä katsomosta milloin kuljettajat eivät voineet nähdä lippumerkkejä. Osuma huoltoauton kanssa olisi ollut todennäköisesti kuolettava.
Lauda onnistui vain onnella välttämään keskellä rataa olleen huoltoauton. Kierroksella 27 Rosberg onnistui ohittamaan Cookissa Watsonin ja alkoi tavoittaa Laudaa. Samalla kierroksella Jarierin moottori ja vaihdelaatikko hajosivat vaihteiston tosin vain vaurioituessa. Laffite keskeytti myös ulosajoon sijalta 10 samalla kierroksella ja työnsi auton omin avuin sivuun odottamatta radan huoltoautoa. Kierroksella 28 Guerrero keskeytti ja Elio de Angelis oli myös ajaa erittäin lähellä kolarin väärään aikaan lähetetyn huoltoauton kanssa. Siinä vaiheessa surkea radioyhteys alkoi pelata ja ratavalvojille annettiin käskyt odottaa seuraavan kolarin ajan sopivaa hetkeä selvästi ennen lähtöä radalle.
Watsonin Kevyen vyön renkaat olivat surkeassa kunnossa ja kierroksella 29 jo Alboretokin ajoi Watsonia kovempaa jolloin Watson meni varikolle ottamaan Endurot alle. Samalla kierroksella ennen Alboreton ohitusta Villeneuve oli ohittanut hänet välittömästi jolloin Watson meni kuutospaikalta varikolle. Pysähdyksen jälkeen hän ajoi Enduroilla sijalla 8. Hän jäi myös kierroksen Laudalle. Cheever ajoi hienosti kuudentena siinä vaiheessa. Kierroksella 30 Laudan ero de Cesarikseen oli kasvanut 5 sekunnista 10 sekuntiin. Kierroksella 33 Borgudd esteli taas yhtä kilpailijaa. Tällä kertaa uhrina oli Brian Henton Arrowsilla. Henton ajoi ulos radalta ja keskeytti. Arrowsilla oltiin tapauksesta vihaisia ATS:n tavoin ja Borgudd ei ollut suosiossa kilpailupäivänä. Kierroksella 34 tapahtui jo kilpailun alusta povattu Andrea de Cesariksen ulosajo.
Tilanne paljastui myöhemmin tekniseksi viaksi öljyjen valuessa moottorin öljyputkesta renkaille ja auton pohjaan. Elio de Angelis oli liukastua autoista valuneeseen öljyyn ja muutenkin viitosmutka oli siitä liukas. Viralliseksi syyksi tuli kuitenkin ulosajo ja siitä taas lehdistö kriittisellä puolella vain iloitsi. Se lopullisesti varmisti myös Laudan voiton sillä Rosberg oli jo kaukana ja Villeneuve vieläkin kauempana. Kaikki olivat Rosbergia, Villeneuvea, Alboretoa ja Cheeveriä lukuunottamatta siinä vaiheessa jääneet myös kierroksella. Sitten Lauda alkoi hidastaa vauhtiaan tyytyen ajamaan vain välillä sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin Rosberg. Keke yritti viimeisellä neljänneksellä ottaa Laudan kiinni, mutta sekunti meni sinne ja tänne joten Keke tyytyi toiseen sijaan.
Kierroksella 59 Cheever meni varikolle vaihtamaan Endurot Kevyen vyön renkaisiin ja keskeytti kierroksella 60 vaihdelaatikkovikaan. Villeneuve oli vaikeuksissa jo Alboretonkin kanssa joka oli ajanut unelmakilpailun. Villeneuve kuitenkin taistelun kestäessä tönäisi Alboretoa mikä oli selvä merkki voimasuhteesta. Sen jälkeen Alboreto jättäytyi kunnioittavan etäisyyden päähän varmistelemaan hyvää neljättä sijaa. Eräs syy oli myös kierroksella 59 saatu kolarivaurio Villeneuven kanssa taistellessa. Radan nopein mies loppuvaiheesssa oli surkean aika-ajon vara-autolla ajanut Riccardo Patrese. Patrese oli noussut kuudenneksi Pine Avenuella ohitettuaan de Angelisin huolimatta etusiivettömästä autosta.
Cheeverin keskeytyksen myötä Patrese oli viides ja tavoitti Alboreton kolme kierrosta ennen maalia. Sitten hän myös meni kaksi kierrosta ennen maalia Alboreton ohi ja alkoi tavoittaa Villeneuvea. Kisa päättyi kuitenkin liian aikaisin. Niki Lauda voitti kilpailun toisen kerran USA:ssa sitten vuoden 1975 Watkins Glenin ja oli valmis nostamaan suurta rahaa Dennisiltä sopimuspöydässä. Keke oli toista kertaa hienosti toinen ja toivoi saavansa pitää pisteet. Rion pisteet olivat toki vielä alustavasti voimassa, mutta pahalta näytti. Villeneuve oli kolmas ja Patrese oli neljäs. Alboreto oli 5:s ja de Angelis oli 6:s. Watson oli 7:s hitailla Enduroilla ja Mansell oli 8:s. Mass oli 9:s värittömän kilpailun jälkeen ja Boesel oli 10:s. Kisan jälkeen Andrealla ja Raulilla oli pahaa verta keskenään. Onneksi sitä ei kuitenkaan lentänyt. Päivän syntisäkki Borgudd oli 11:sta.