F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Protestien uhkaan kuului myös Ferrarin erikoinen tuplasiiveke kauden 1982 Long Beachissa. Mauro Forghierin mukaan tuplasiiveke ei tuottanut juurikaan mitään lisäetua, mutta Tyrrelin mielestä siiveke oli alkujaankin laiton. Muutenkin Tyrrelillä oli protestointia turbotalleja vastaan vaikka syyt sille olivat olemattomat.

Ainoa järkevä syy protestoinille oli Tyrrelin tärkeän sponsorisopimuksen saanti BMW:ltä joiden huhuttiin olevan valmiina tarjoamaan turbomoottoreita tallille. Lisäksi nuori saksalainen Stefan Bellof kiinnosti jo siinä vaiheessa Keniä ensimmäisen kerran. Turbojen vertaaminen turbiineihin kuulosti FOCA:n omassakin leirissä lähinnä naurettavuudelta ja protestit kuivuivat nopeasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beachin viikonloppua varjosti myös alkanut Falklandin sota mitä oli odotettu jo melkein kuukauden päivät johtuen Argentiinan haluista Malvinasiin tai Falklandiin. Kilpailurintamalla Mario Andretti oli testannut Willow Springsin radalla Williamsia ja hänellä oli vaikeuksia säätöjen kanssa.

Erityisesti pehmeän jousituksen kanssa Andretti menestyi, mutta Frank Dernien mielestä Andrettin autossa kovemmat jousitukset olisivat paremmat Long Beachiin radan pomppujen takia.

Kovemmilla jousilla Andrettin Williams tuntui kivireeltä ja Rosbergilla taas ei vuorostaan ollut ongelmia säätöjen ja jousitusten kanssa. Kekeä miellytti myös ykköskuskin asema jonka hän oli vakituisesti toistaiseksi saanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla odotettiin San Marinoa jolloin päätökset Brasiliasta tulisivat ja lisäksi talli ottaisi vakituisen toisen kuljettajan ajamaan siitä eteenpäin. Ligierillä vaikeudet jatkuivat ja auton kehitystyö ennen uutta autoa aikaistettiin päivittämällä vanha auto uuteen. Brabhamilla BMW temppuili ja vanhalla autolla ajateltiin ajaa vielä Long Beachin kilpailu.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Protestien uhkaan kuului myös Ferrarin erikoinen tuplasiiveke kauden 1982 Long Beachissa. Mauro Forghierin mukaan tuplasiiveke ei tuottanut juurikaan mitään lisäetua, mutta Tyrrelin mielestä siiveke oli alkujaankin laiton.
Mulle on jäänyt käsitys, että toi oli nimen omaan kaksi erillistä siipeä, ja just sen perusteella Ferrari väitti sitä lailliseksi. Siihen nähden "tuplasiiveke" kuulostaa lähinnä kaksiosaiselta siivekkeeltä tai käännösvirheeltä double wingistä.

Jostain joskus luin epäilyksen, että Ferrarilla oltiin itsekin uskottu jo etukäteen heidän siipiviritelmänsä täysin laittomaksi ja sitä olisi käytetty lähinnä statementina turbottomien tallien painokikkaluun, joka perustui autoon kuuluvien nestesäiliöiden täyttämiseen liittyviin sääntöjen porsaanreikiin. Kova väite, strategisesta näkökulmasta katsottuna. Mielestäni olisi aika rohkeaa ajattaa hylättävää autoa ja menettää pisteet vain osoittaakseen vastapuolelle, että "voidaan mekin pelata tätä sääntöpeliä naurettavuuksiin asti, jos haluatte".
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ferrarin pointti siipipelissä taisi olla, että koska sitä ei ollut kielletty säännöissä, se oli laillinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantaina Harjoituskarsinnassa Derek Warwick karsiutui kärsittyään sytytinviasta ja Harjoituksissa nähtiin paukku kun Keke Rosberg ajoi alustavasti paalupaikalle Williamsilla. Aika oli silloin 1.28.576. Toiseksi ajoi Niki Lauda ja kolmanneksi ajoi Piquet, Prost neljänneksi ja Villeneuve jäi viidenneksi tuhannesosan erolla. Nigel Mansell oli kuudenneksi nopein ja seiskapaikalle ajoi Didier Pironi. Kahdeksanneksi ajoi Patrese, de Angelis oli yhdeksäs, Giacomelli oli 10:s ja Alboreto oli 11:sta. Andrea de Cesaris oli 12:sta ja Arnoux oli 13:sta sitten Las Vegasin 1981 ensimmäistä kisaansa ajava Mario Andretti oli 14:sta. 15:sta sija meni yllättäen Osellan Jean-Pierre Jarierille. 16:sta oli Jacques Laffite ja 17:sta oli Roberto Guerrero ja Winkelhock oli 18:sta ja 19:sta oli Borgudd.

20:s oli Eddie Cheever ja Jochen Mass oli 21:n. Raul Boesel oli 22:n ja Chico Serra oli 23:lla sijalla perjantaina. Paletti oli 24:lla sijalla ja Henton oli 25:s. 26:s ja viimeinen sija kisaan meni alustavasti meni Derek Dalylle ja ensimmäinen alustava karsintasija eli 27:s meni John Watsonille jonka harjoitus oli täynnä vaikeuksia. Eliseo Salazar oli 28:s, Mauro Baldi oli 29:s ja viimeinen 30:s oli toistaiseksi Teo Fabi. Fabin aika oli 1.34.024 mikä oli vajaa 5,5 sekuntia Rosbergin aikaa hitaampi ja Derek Dalyn aikaa 1,5 sekuntia hitaampi. Watsonin odotettiin kuitenkin nousevan ja Kekelle alustavakin paalupaikka oli erittäin hieno uutinen.
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ferrarin pointti siipipelissä taisi olla, että koska sitä ei ollut kielletty säännöissä, se oli laillinen.
Niinpä, takasiivelle oli määrätty korkeus, leveys ym. mutta takasiipien määrää ei oltu eksplisiittisesti määrätty säännöissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sääntötulkinta tuosta takasiivekkeestä oli hyvin väljä ja vuoden 1982 säännöissä ei koskaan sinällään rajoitettu siipien määriä. Liian väljä sääntötulkinta pisti sitten Forghierin suunnittelemaan temppuja.

Turbotalleilla oli tuosta vesitankkikohusta myös hampaankolossa asioita jotka saattoivat vaikuttaa erikoisen tempun yrittämiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 Long Beachin aikoihin Balestre teki jälleen innokkaana uusia ehdotuksia f1:n säännöistä. Aika-ajorenkaiden rajoitusten innoittamana Balestre ehdotti myös kisarenkaiden rajoitusta aika-ajossa vain kahteen sarjaan jolloin erilaisia renkaita olisi ollut yhteensä neljä sarjaa aika-ajoon.

Harjoituksissa ja kisoissa renkaiden käyttö olisikin sitten ollut vapaata. Tallit eivät suostuneet ehdotukseen ja Balestre hautasi sen lopulta vähin äänin. Eniten talleja ärsytti vaihtoehdossa renkaiden vähäisyys.

Pahimmat argumentit renkaiden käytössä rajoitetuin ehdoin olivat juurikin vain yhden ainoan kunnollisen aikakierroksen tekeminen aika-ajorenkaiden loppuessa ja pelko kisaan lähtemisestä jo valmiiksi kuluneilla renkailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Virallisissa Harjoituksissa Long Beachissa lauantaina Michelinin tallit joutuivat näkemään tosiasiat. Aika-ajorenkaat sulivat alta liian nopeasti ja niiden oli turvauduttava ajamaan Kevyillä vyörenkailla tai Enduro-renkailla ajat tauluun.

Kevyen vyön renkaat eivät Laudaa lukuunottamatta kestäneet 3 kierrosta enempää muilla, mutta Lauda ajoi niillä yli 6 kierrosta ja oli lähellä paalupaikkaa. Suurin osa Michelinin kuskeista valitsi kilpailuun Enduro-renkaat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Virallisissa Harjoituksissa lauantaina nähtiin draamaa. Niki Lauda odotti 24 minuuttia ennen yritystään. Silloin Lauda ajoi 6 kierrosta Kevyen vyön renkailla ja ajoi ajan 1.27.436 tauluun ja sen piti riittää paalupaikkaan. Perjantaina Michelinin renkaista jo Enduro-renkaat tuottivat kovempia aikoja kuin Slicks-seos mitä yleensä käytettiin Harjoituksissa. Toisin kuitenkin kävi.

Harjoituksessa autoja romuttui tasaiseen tahtiin. Eddie Cheever kolaroi harjoituksen alussa ja ajoi lopulta vara-autolla sijalle 13:sta. Michele Alboreto ajoi ruutuun 12:sta vaikka vauhtia parempaankin oli. Hän myös romutti autonsa rataa reunustavaan seinään. Kilpailuun hän joutuisi lähtemään vara-autolla. Ricardo Patrese yritti ajaa D-seoksilla hyvää aikakierrosta, mutta romutti autonsa pahan näköisessä kolarissa. Kolari myös tuhosi rungonosat jousituksineen niin pahoin, että autoa ei voitu enää mitenkään korjata.

Patresen vaikeudet jatkuivat myös renkaiden puutteiden vuoksi. D-seoksia ja aika-ajorenkaita ei ollut enää käytössä ja siksi Patrese ajoi C-renkailla surkeita aikoja päätyen lopulta sijalle 18:sta. Auton säädöt olivat myös pielessä. Mario Andretti ajoi sijalle 14:sta kun auton säädöt olivat pielessä ja vauhtia ei vain löytynyt. Viimeiselle hetkelle lähdettäessä säännöt sallivat 20 auton ajaa viimeisen lentävän kierroksensa vaikka ruutulippu oli jo heilahtanut. McLarenilla avattiin shampanjapullot Laudan paalun kunniaksi. Epämiellyttävä yllätys tuli kun Andrea de Cesaris tuo Englannin lehdistön The Crasheris ajoi paalupaikalle ajalla 1.27.316. Lauda oli erittäin iloinen ja levollinen ennen paalupaikkaa. Andrea taas näytti aivan loppuun ajetulta ja tunteet kuohahtivat pintaan.

Andrea itki, Emilio de Cesaris itki ja koko Alfa Romeon varikkojoukkue aloittivat halin jälkeen paalujuhlat. Se oli Alfa Romeon ensimmäinen paalu sitten vuoden 1980 Watkins Glenin ja toinen vuoden 1951 ensimmäisen Alfa Romeon kauden jälkeen. Koko f1-maailma oli hetken aikaa täysin hämmästyksestä lyöty. Lauda jäi toiseksi. Laudan ajatukset olivat kuitenkin kilpailussa kiinni. Hänellä oli säästynyt vielä yksi sarja kokonaan käyttämättömiä Kevyen vyön renkaita. Andrealla niitä ei ollut ainuttakaan ja hän joutuisi lähtemään kisaan Enduro-renkailla.

Kolmanneksi ajoi Rene Arnoux ja neljänneksi tuli Alain Prost. Alfa Romeon vauhdin vakuudeksi Bruno Giacomelli oli viides ja Nelson Piquet viimeisellä aika-ajosarjalla oli kuudenneksi nopein. Gilles Villeneuve oli seitsemänneksi nopein ja alustava paalumies Keke Rosberg oli kahdeksas mikä oli pieni pettymys. Didier Pironi oli yhdeksäs ja toinen suuri yllätys oli Osellan Jean-Pierre Jarierin 10:s sija. Hän oli ajanut kylmästi koko ajan Karkeajyväisellä Pirellillä joka oli lopulta jauhautunut muussiksi ja tuottanut palkinnoksi hyvän ajan. 11:sta oli vaikean aika-ajon jälkeen Kevyen vyön renkailla ajanut John Watson.

Jacques Laffite ajoi sijalle 15:sta ja kuudestoista oli Elio de Angelis. Mansell oli 17:sta Lotuksella ja edelleen Chapmanin tiimillä oli vaikeaa. Roberto Guerrero ajoi sankariajon ruutuun 19:sta Ensignilla ja käyttämällä samaa taktiikkaa kuin Jarier jokseenkin paras kierros tulikin sitten Avonin aika-ajorenkaalla kovan renkaan jauhamisen jälkeen. Brian Henton pääsi ensimmäistä kertaa kaudella kisaan mukaan sijalla 20 ja ainoana Arrowsina. Testikilometrien kartuttua vauhtiakin oli tullut lisää ja luottamus kasvanut. Jochen Mass oli 21:nen ja Derek Daly oli 22:nen. Ruutuun 23 ajoi Raul Boesel ja Ken Tyrrelin suuttumukseksi Slim Borgudd ajoi vasta ruutuun 24.

Riitoja oli pitkin viikonloppua Kenillä ja Slimillä rahasta sillä penniäkään isoista rahoista ei ollut vielä saapunut Tyrrelin pankkitilille. ATS:n miehet Winkelhock ja Salazar miehittivät ruudut 25 ja 26 ajoilla 1.31.593 ja 1.31.825. Kilpailusta karsiutuivat Teo Fabi, Riccardo Paletti, Chico Serra ja Mauro Baldi. Baldin aika oli 1,9 sekuntia Salazarin aikaa hitaampi ja Fabi jäi vain 0,163 sekuntia Salazarille ja karsiutui. Fabi oli Baldia 1,8 sekuntia nopeampi. Derek Warwick oli jo karsiutunut esikarsinnassa sytytysvian vuoksi. Keken harjoituksia haittasi myös auton kytkinvika mikä ei ollut mukava uutinen kun auto kerrankin käyttäytyi perjantaina ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Long Beachin sunnuntaita formulaveikkauksissa arvuuteltiin asiantuntijapiireissä Andrea de Cesariksen kykyä ajaa eturivin lähtöpaikalta kisassa. Yksimielisiä jopa kotimaisissakin piireissä oltiin vain siitä, että Andrea joko tippuisi lähdön jälkeen alaspäin tai ajaisi seinään heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Kauden 1981 autojen romutusten jälkeen Andrean arvostus ei ollut kovin korkealla. Nyt olisi kuitenkin nuoren miehen näytönpaikka.

McLarenilla taas oli Ron Dennisillä mielenkiintoinen aika odottaa Niki Laudan suoritusta. Laudan voittaessa sopimuksen suoritus muuttuisi pysyväksi ja toisaalta taas Laudan hävitessä olisi ollut enää vain Imola jäljellä. Sen jälkeen Dennis olisi voinut vapaasti päättää Laudan kohtalosta.

Pääasia oli kuitenkin Laudan säilyminen tallissa sillä huippukuskeja ei vapaalla jalalla juuri ollut. Eräs epävarma kuljettaja olisi voinut olla Patrick Tambay, mutta Tambayta ei kiinnostanut F1 ollenkaan siinä vaiheessa.

Tyrrelillä taas käytiin kuumana Ferrarille ja Borguddin rahatilanne ei miellyttänyt tallipäällikköä. Laskut olivat erääntymässä ja taitavia maksukuskeja ei näyttänyt löytyvän vaikkakin Derek Daly ja Brian Henton olivat varsin korkealla Ken Tyrrelin mielessä ainakin mitä rahojen saatavuuteen tulisi.

Lisäksi FOCA halusi tietää edelliskilpailun päätökset jo pian ja varoitti samalla ovenavauksella myös vetäytyvänsä Imolasta mikäli protesti Brasilian tuloksista säilyisi. Kilpailusta odotettiin sunnuntaina aurinkoista ja lämmintä taistelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beachin aika-ajossa Nelson Piquet ajoi myös kolarin ja Pironilla oli aika-ajorenkaat kuluneet liian nopeasti ja kisarenkaat eivät lämmenneet tarpeeksi ratkaisevaa kierrosta varten. ATS:llä koko viikonloppu oli ennen sunnuntaita kauhea. Molemmat autot kolaroivat ratkaisevassa Virallisessa Harjoituksessa ja lähtöruudut olivat siksi varsin huonoja.

Winkelhockin auto oli vaurioitunut jo lauantain vapaissa harjoituksissa ja kolarivauriota ei kyetty korjaamaan ajoissa ennen ratkaisevaa harjoitusta. Salazarin autossa taas oli moottorin ja kytkimen vaurio Virallisen Harjoituksen aikana. Lotuksella taas molemmissa autoissa oli ohjausvika ja auto ei muutenkaan toiminut kunnolla.

Ensignilla oli autossa taas kokonaan uusittu takasiipi ja uudelleen säädetyt kiinteät helmat mitkä auttoivat hitailla radoilla tallin ajokkia parempiin suorituksiin kuin yleensä. Lisäksi Avonin Extrapidon renkaat suosivat Long Beachin radan pintaa toisin kuin parempien tallien vastaavat. Alfa Romeolla vahva V12-moottori ja uudet vaihdevälitykset uusien jarrujen kanssa kävivät sopivasti Long Beachin kaltaisille hitaille radoille.

Renaultilla taas oltiin ennen sunnuntaita erittäin luottavaisia tallin turboviippeen ratkaisussa hitailla radoilla. Fittipaldilla vaikeudet jatkuivat kun Serralla oli kuumetauti ja tuloksena oli myös muidenkin parannusten myötä karsituminen. Arrowsilla uusi takasiipi ei auttanut Mauro Baldia mihinkään ja karsiutuminen oli tosiasia. Tosin myös kolarointi kisa-autolla johti vara-auton käyttöönottoon joka ei ollut mistään kotoisin.

Henton ajoi pakoputken hajoamisesta huolimatta auton mukaan kisaan. Teo Fabilla oli turbon vauriosta johtunut auton hitaus ja yleinen ohjauskyvyttömyys Tolemanin vanhalla autolla. Siitä seurauksena oli karsiutuminen ja rahoittajien hermostuminen tallin kilpailukyvyttömyyteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
John Watson otti Long Beachiin Kevyen vyön renkaat käyttöön sillä harjoituksissa auto oli toiminut niillä yllätävänkin hyvin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla ei oltu tyytyväisiä ennen sunnuntain kilpailua Andrettin hintapyyntöön ja päätös oli tehty vain yhden kisan ajosta. Andretti ilmoitti olevansa valmis muihinkin kilpailuihin kaudella mikäli siitä ei olisi haittaa hänen Indycarin kilpailuihin.

Kanadan, Hollannin, Englannin, Itävallan ja Sveitsin kisoihin hän oli määrännyt erillisen siirtosumman mikäli hän joutuisi niissä ajamaan sillä ne osuivat päällekkäin Indycarin kisojen kanssa.

Andretti oli kuitenkin sitoutunut enemmän Amerikan mantereen kisoihin ja ilmoitti olevansa enemmän halukas ajamaan Detroitissa tai Las Vegasissa mikäli tarvetta sille olisi ollut. Williamsilla alettiin etsiä uutta mahdollista ajajaa Andrettin tilalle jo Imolaa varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beach 4.4.1982

Sää oli aurinkoinen, lämmin ja selkeä. Upeassa säässä Long Beachin jännittävää kilpailua oli tullut seuraamaan 82 000 katsojaa. Course Carina toiminut Toyota Celica Supra asettui joukon taakse ja startissa tapahtui kummia. Elio de Angelis ajoi ilmeisesti väärään lähtöruutuun ja kun Mansell peruutti antaakseen tallikaverilleen tilaa niin Ongaro painoi nappia ja vihreä valo syttyi tauluun.

Lotuksista menivät ohi jopa takarivin sankarit ja Lotuksen varikolla puisteltiin päitä pettymyksestä. Kilpailun startti meni odotusten vastaisesti Andrea de Cesariksen nimiin. Andrea alkoi saman tien kasvattaa eroaan. Laudalla startti oli huono ja Arnoux onnistui ajamaan toiseksi. Giacomelli ohitti Prostin ja siirtyi neljänneksi.

Järjestys oli de Cesaris, Arnoux, Lauda, Giacomelli, Prost, Villeneuve, Pironi, Rosberg, Alboreto, Watson, Andretti, Cheever, Jarier ja Laffite. Hetkeä myöhemmin Andretti meni leveäksi ja joutui päästämään Cheeverin ja Jarierin edelleen. Vain hetkeksi. Ensimmäisen kierroksen lopulla järjestys oli de Cesaris, Arnoux, Lauda, Giacomelli, Prost, Villeneuve, Pironi, Rosberg, Alboreto, Watson, Cheever, Andretti, Jarier ja Laffite. Andrealla oli jo 2 sekuntia ero.

Takajoukoissa Slim Borgudd esteli jälleen muita kuskeja ja kolaroi Winkelhockin kanssa tämän jouduttua ensin väistämään häntä osumalla seinään. Toisella kierroksella Borgudd osui uudestaan Winkelhockiin ja hänen kisa oli ohi. Kierroksella 3 Borgudd kolaroi Salazarin kanssa ja kierroksella 4 Salazar keskeytti kolarivaurioon. Borgudd meni pitkälle remontille varikolle ja ATS:llä kiehuttiin raivosta. Borgudd joutui jälleen kilpailun syntipukiksi.

Kierroksella 4 Rosberg ohitti Pironin. Watson oli nousussa ja ohitti Alboreton toisen kierroksen alussa ja ohitti myös Piquetin kierroksella 4 ja kierroksella 5 ohitti Pironin. Giacomelli ohitti ajovirheen tehneen Laudan joka tuskaili Arnouxin takana. Arnoux peitti kylmästi mutkissa ja ajoi suorilla karkuun McLarenilta. Kierroksella 6 Panda Giacomelli teki Le Gasometissa melkoisen iskuyrityksen.

Kolme autoa eli Arnoux, Giacomelli ja Lauda olivat peräkkäin ja vain tuurilla Lauda vältti osuman hidastamalla ennen mutkaa. Sen sijaan Arnoux ja Giacomelli kolaroivat ja keskeyttivät kisan. Alfa Romeolle tilanne oli katastrofi. Bruno oli ajanut sekunnin kovempaa per kierros kuin Villeneuve ja nyt tuli kolari. Andrealla vauhtia riitti toki, mutta ero kasvoi liian hitaasti. Ero oli kuudennen kierroksen alussa vain 5,7 sekuntia ja se oli liian pieni ero hallitsemiseen. Lauda oli toisena ja Villeneuven sija muuttui kolmanneksi.

Watson ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ja alkoi tavoittaa kärkeä. Kierrokselle 7 lähdettäessä järjestys oli seuraava: de Cesaris johti perässään Lauda, Villeneuve, Watson, Rosberg ja Piquet. Pironi ajoi ulos hetken kuluttua ja keskeytti. Lauda aloitti takaa-ajon. Kierroksella 8 Lauda ajoi sekunnin kovempaa ja kierroksella 9 kuusi kymmenystä de Cesarista kovempaa.

Kierroksella 10 Andrean kierros oli kymmenyksen Laudaa kovempi ja samoin kierroksella 11. Ero oli enää 2,8 sekuntia Andrean eduksi ja Lauda ajaisi sen hetkessä umpeen. Prost keskeytti ulosajoon samalla kierroksella eli kierroksella 11. Samalla kierroksella Watson ohitti Villeneuven ja siirtyi kolmanneksi. Sitten tuli kilpailun paljon puhuttaneet vaaratilanteet. Radan huoltoauto ajoi sokeasta kulmasta siivoamaan auton romuja jolloin Lauda ajoi vaarallisen kovaa siitä ohi. Ennen kierrosta 15 Andrea de Cesaris taisteli minkä pystyi, mutta turhaan. Lauda tavoitti de Cesarista nopeasti ja homma oli selvä. Kierroksella 15 Raul Boesel tuli eteen kierroksella ohitettavaksi ja esteli de Cesarista. Andrea heilutti vihaisesti nyrkkiään.

Ikävä kyllä hän heilutti vaihdekättään ja Lauda viisaana miehenä meni Cookin mutkassa ohi. Hetkeä aiemmin Lauda oli yrittänyt ohitusta, mutta nähtyään Boeselin oli jättänyt pari autonmittaa väliä kolarivaaran takia. Shoreline Drivella Andrea oli vielä nopeampi kuin Lauda, mutta siihen tilanne jäi ja Lauda oli menossa kohti voittoa. Prostin autosta selvisi kesken kilpailun olleessa haastattelussa ulosajon johtuneen aika-ajosta saamasta jarruvauriosta joka taas oli johtunut auton osumasta rataa reunustavaan seinään. Kierroksella 16 Niki Laudan ajoi 1,4 sekuntia de Cesarista kovempaa. Kierroksella 17 Lauda ajoi 0,8 sekuntia kovempaa ja kierroksella 18 Laudan kierrosaika oli vielä kolme kymmenystä kovempi kuin Andrealla. Peli oli Andrean osalta selvä ja yritys oli enemmän vain toisella sijalla maaliinajossa ja Laudan keskeyttämisen toivominen.

Kierroksella 18 järjestys oli seuraava: Lauda, de Cesaris, Watson, Villeneuve, Rosberg ja Piquet. Andretti taas ajoi kierroksella 20 ulos radalta ja keskeytti. Hän oli noussut sijalle 9 ja tavoitteli parempia sijoituksia ennen keskeytystä. Siihen mennessä Rosberg ja Villeneuve ajoivat hurjaa taistelunäytöstä uhkuen. Rosberg olisi päässyt aiemmin jo ohi ilman Villeneuven turboa ja lähes auton levyistä siivekettä joka koostui kahdesta erillisestä siivekkeestä. Se esti Rosbergin ja muutaman muun kuljettajan mielestä näkyvyyttä. Kierroksella 21 Rosberg sitten lopullisesti ohitti Villeneuven ja pääsi ohi Toyota-mutkassa. Villeneuve yritti vielä aggressiivista ja hurjaa ohitusta ulkokautta mutkassa jossa oli sokea kulma. Rosbergin mielestä ohitus olisi onnistuessaan aiheuttanut erittäin traagisen onnettomuuden.

Villeneuve ei onnistunut ja ajautui leveäksi välttäen kuitenkin osuman. Villeneuve pyöräytti autonsa ympäri ja ei menettänyt Piquetille sijoitustaan. Rosberg ajoi taas Watsonin etumatkan kiinni kierrokselle 25 tultaessa. Siihen mennessä kierroksella 23 Derek Daly oli keskeyttänyt kisan ulosajoon. Kierroksella 26 Piquet keskeytti myös ulosajoon. Samalla kierroksella tullut huoltoauto oli ajaa kolarin Laudan kanssa. Syy oli selvä. Kilpailunjohdon onnettoman yhteydenpidon lisäksi ratavalvojat heiluttivat lippujaan usein ylhäällä katsomosta milloin kuljettajat eivät voineet nähdä lippumerkkejä. Osuma huoltoauton kanssa olisi ollut todennäköisesti kuolettava.

Lauda onnistui vain onnella välttämään keskellä rataa olleen huoltoauton. Kierroksella 27 Rosberg onnistui ohittamaan Cookissa Watsonin ja alkoi tavoittaa Laudaa. Samalla kierroksella Jarierin moottori ja vaihdelaatikko hajosivat vaihteiston tosin vain vaurioituessa. Laffite keskeytti myös ulosajoon sijalta 10 samalla kierroksella ja työnsi auton omin avuin sivuun odottamatta radan huoltoautoa. Kierroksella 28 Guerrero keskeytti ja Elio de Angelis oli myös ajaa erittäin lähellä kolarin väärään aikaan lähetetyn huoltoauton kanssa. Siinä vaiheessa surkea radioyhteys alkoi pelata ja ratavalvojille annettiin käskyt odottaa seuraavan kolarin ajan sopivaa hetkeä selvästi ennen lähtöä radalle.

Watsonin Kevyen vyön renkaat olivat surkeassa kunnossa ja kierroksella 29 jo Alboretokin ajoi Watsonia kovempaa jolloin Watson meni varikolle ottamaan Endurot alle. Samalla kierroksella ennen Alboreton ohitusta Villeneuve oli ohittanut hänet välittömästi jolloin Watson meni kuutospaikalta varikolle. Pysähdyksen jälkeen hän ajoi Enduroilla sijalla 8. Hän jäi myös kierroksen Laudalle. Cheever ajoi hienosti kuudentena siinä vaiheessa. Kierroksella 30 Laudan ero de Cesarikseen oli kasvanut 5 sekunnista 10 sekuntiin. Kierroksella 33 Borgudd esteli taas yhtä kilpailijaa. Tällä kertaa uhrina oli Brian Henton Arrowsilla. Henton ajoi ulos radalta ja keskeytti. Arrowsilla oltiin tapauksesta vihaisia ATS:n tavoin ja Borgudd ei ollut suosiossa kilpailupäivänä. Kierroksella 34 tapahtui jo kilpailun alusta povattu Andrea de Cesariksen ulosajo.

Tilanne paljastui myöhemmin tekniseksi viaksi öljyjen valuessa moottorin öljyputkesta renkaille ja auton pohjaan. Elio de Angelis oli liukastua autoista valuneeseen öljyyn ja muutenkin viitosmutka oli siitä liukas. Viralliseksi syyksi tuli kuitenkin ulosajo ja siitä taas lehdistö kriittisellä puolella vain iloitsi. Se lopullisesti varmisti myös Laudan voiton sillä Rosberg oli jo kaukana ja Villeneuve vieläkin kauempana. Kaikki olivat Rosbergia, Villeneuvea, Alboretoa ja Cheeveriä lukuunottamatta siinä vaiheessa jääneet myös kierroksella. Sitten Lauda alkoi hidastaa vauhtiaan tyytyen ajamaan vain välillä sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin Rosberg. Keke yritti viimeisellä neljänneksellä ottaa Laudan kiinni, mutta sekunti meni sinne ja tänne joten Keke tyytyi toiseen sijaan.

Kierroksella 59 Cheever meni varikolle vaihtamaan Endurot Kevyen vyön renkaisiin ja keskeytti kierroksella 60 vaihdelaatikkovikaan. Villeneuve oli vaikeuksissa jo Alboretonkin kanssa joka oli ajanut unelmakilpailun. Villeneuve kuitenkin taistelun kestäessä tönäisi Alboretoa mikä oli selvä merkki voimasuhteesta. Sen jälkeen Alboreto jättäytyi kunnioittavan etäisyyden päähän varmistelemaan hyvää neljättä sijaa. Eräs syy oli myös kierroksella 59 saatu kolarivaurio Villeneuven kanssa taistellessa. Radan nopein mies loppuvaiheesssa oli surkean aika-ajon vara-autolla ajanut Riccardo Patrese. Patrese oli noussut kuudenneksi Pine Avenuella ohitettuaan de Angelisin huolimatta etusiivettömästä autosta.

Cheeverin keskeytyksen myötä Patrese oli viides ja tavoitti Alboreton kolme kierrosta ennen maalia. Sitten hän myös meni kaksi kierrosta ennen maalia Alboreton ohi ja alkoi tavoittaa Villeneuvea. Kisa päättyi kuitenkin liian aikaisin. Niki Lauda voitti kilpailun toisen kerran USA:ssa sitten vuoden 1975 Watkins Glenin ja oli valmis nostamaan suurta rahaa Dennisiltä sopimuspöydässä. Keke oli toista kertaa hienosti toinen ja toivoi saavansa pitää pisteet. Rion pisteet olivat toki vielä alustavasti voimassa, mutta pahalta näytti. Villeneuve oli kolmas ja Patrese oli neljäs. Alboreto oli 5:s ja de Angelis oli 6:s. Watson oli 7:s hitailla Enduroilla ja Mansell oli 8:s. Mass oli 9:s värittömän kilpailun jälkeen ja Boesel oli 10:s. Kisan jälkeen Andrealla ja Raulilla oli pahaa verta keskenään. Onneksi sitä ei kuitenkaan lentänyt. Päivän syntisäkki Borgudd oli 11:sta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Uutiset Long Beachista eivät suinkaan päättyneet tähän. Heti kilpailun jälkeen viikonloppu päättyi happamissa merkeissä. Välittömästi kilpailun päätyttyä Ken Tyrrell ilmoitti tekevänsä protestin Ferrarin tuplasiivekkeestä.

Mauro Forghieri puolusti siivekettä tiukin sanoin ja kun pari tuntia myöhemmin tuomaristo hylkäsi sääntöjenvastaisen siivekkeen takia Villeneuven niin Ferrarin leirissä oltiin päätöksestä yllättävän levollisia.

Enzon mukaan tilanne siiven kanssa oli sääntöjen harmaata aluetta niinkuin vesitankkikohun kanssa. Sitä pidettiin tekopyhänä lausuntona Williamsin ja Brabhamin leirissä. Se kun ei ollut estänyt Ferraria liittymästä Renaultin puolelle protestissa Rion tuloksista.

Forghieri ja Villeneuve eivät olleet asiasta iloisia ja Villeneuve kävi asiasta vähän aikaa myös kuumana. Tilanne unohtui nopeasti ja Ferrari suunnitteli jo Imolan kilpailua.

Tyrrelillä taas käytiin erittäin kuuman päätöksen jälkeen vieläkin kierroksilla. ATS:n ja Arrowsin leiristä oli tullut valituksia Borguddin ajoista ja Borgudd ei ollut maksanut ollenkaan sovittuja isoja rahojaan tallipaikastaan. Lisäksi Borguddin asenne raivostutti myös Keniä ja pian Borguddille ilmoitettiin hänen saaneen potkut.

Slimille oli vielä kauden alussa ollut ottajia Arrowsilta ja ATS:ltä, mutta nyt niiden paikan pyytäminen oli surkuhupaisaa ja lopulta Borguddin ura f1:ssä oli loppuunkuljettu. Valehtelijan sanaan ei luotettu edes taloudellisessa epätoivossa pyörivällä Fittipaldillakaan.

Tulokset olivat kuitenkin Long Beachin osalta lopullisesti seuraavat: Lauda voitti, Rosberg oli toinen, Patrese kolmas, Alboreto neljäs, de Angelis viides, Watson kuudes, Mansell seitsemäs, Mass kahdeksas, Boesel yhdeksäs ja Borgudd kymmenes.

Iltaan mennessä huhuja alkoi kuulua varikolla siitä, että Rion päätökset pysyisivät voimassa. Watson antoi hyväntuulisen haastattelun lehdille kun Rosberg taas puhisi kiukusta. Hän ei käsittänyt mahdollista tulevaa rangaistusta mitenkään kuten ei myöskään Piquet.

Miksi rangaista vain heitä eikä muita? Muut ajajat eli Watson, Mansell ja Alboreto pistesijoilla ajavista kuljettajista olivat ajaneet aivan yhtä laittomilla autoilla ja heidätkin olisi pitänyt sääntöjen mukaan diskata.

Piquetin mielestä kukaan ei vain uskaltanut tehdä protestia ja Rosbergin mielestä kyseessä oli jo siinä vaiheessa poliittinen ajojahti. Lisäksi Rosberg johti nyt vielä MM-sarjaa toistaiseksi mihin myös Suomessa oltiin herätty. Kilpailusta nähtiin taas vain HTV:n ulkomaan verkossa lähetys ja se ei ollut mikään hyvä juttu.

Renaultin mielestä kyseessä taas oli vastahaastattelussa epämiellyttävästä vilpistä vapaastihengittävien tallien osalta. Mieluinen päätös selventäisi varmasti sääntöjä ja olisi hyvä uutinen. Huono päätös taas oli valmis aiheuttamaan tiukan vastavetoomuksen tai vastaavan verukkeen suorittamista myös Renaultin autossa.

FOCA:n tallit olivat valmiita aloittamaan uuden boikotin sarjaa kohtaan mikäli Brasilian päätökset pysyisivät voimassa. Boikottiin kuului alustavasti Imolan kilpailusta poisjääminen ja tarvittaessa muistakin. Sen verran ikävä päätös olisi FOCA:n mielestä mikäli Brasilian päätökset pysyisivät voimassa.

Sen sijaan ehdotus muiden Cossyliigan ajajien hylkäyksistä olisi ollut FOCA:n mielestä liian kova siedettäväksi mikä taas aiheutti teoreettisuudellaankin kovaa kiistaa jo FOCA:n sisälläkin.

Tyrrelillä velkasummat alkoivat painaa ja uutta maksukuskia haluttiin etsiä. Brian Henton oli joutumassa pois Arrowsilta koska Surer oli palaamassa takaisin mahdollisesti jo Imolaan.

Ken Tyrrell teki ehdotuksen ja Henton suostui tarjoukseen vaikka joutuikin tuomaan rahaa varsin suuren määrän. Borguddin vilpistä tuohtuneena Ken vaati maksua suoritettavaksi jo etukäteen mikä oli ymmärrettävä tilanne rahavaikeuksissa pyörineeltä tallilta.

Formula 1:stä vaikutti tulevan enemmän poliittinen leikkikenttä tallien kesken ja uuden sodan pelko oli läsnä. Suomessa taas innostuttiin Rosbergista aivan uudella tavalla. Pilkkakirveet tylsyivät ja ikuinen epäonnistuja oli ensimmäistä kertaa jopa voittajasuosikki.

Hannu Hännisen toimittamassa jutussa erityisesti ihmeteltiin Rosbergin ajamaan oppimista niin nopeasti ja samalla arvosteltiin taas kisojen huonoa näkyvyyttä. Aivan ensimmäiset mestaruuden toivomukset kaikuivat myös tuolloin kuuluville.

Rosberg oli kuitenkin nähnyt suoritustasojen heittelyt ja halusi rauhoitella yli-innostunutta yleisöä. Seuraava osuus on otettu Helsingin Sanomista 4.4.1982:

''Tietysti tuntuu hienolta olla huipulla juuri nyt, mutta pelkään koko ajan että alamäki alkaa. Minulle se ei ehkä olisi niin suuri järkytys, sillä olen ollut mukana jo niin monta vuotta.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Niki Laudalla alkoi Long Beachin jälkeen ison sopimuksen hierominen Ron Dennisin kanssa. Ennen kautta tehty lupaus oli lunastettu ja Dennis joutui suuren tavoitteen eteen.

Lopulta Lauda sai itselleen loppukauden 12 kilpailun sopimuksen ja 4 miljoonaa dollaria joista miljoona dollaria tuli muuten kaudella jo valmiiksi maksetun miljoonan lisäksi ja sponsorit Marlborolta maksoivat vielä 2 miljoonaa dollaria.

Sopimus oli kaikkien aikojen siihen asti suurin F1:ssä. Lisäksi Lauda vaati miljoona dollaria mestaruudesta. Se alkoi olla Dennisin mielestä liikaa mutta Lauda pysyi vaatimuksessaan ja vastentahtoisesti Dennis suostui maksamaan tarvittaessa myös mestaruusrahan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beachin aikoihin varmistui lopullisesti Amerikan kilpailuista myös Detroitin kilpailun pitäminen ja Las Vegasilla oli kauden kilpailun lisäksi tarjottu jatkosopimusta kausille 1983 ja 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Long Beachin kilpailussa olleet huoltoautot olivat oikeastaan Niki Laudan ainoa todellinen vaaratekijä voiton suhteen sen jälkeen kun hän oli päässyt ohi Andrea de Cesariksesta. Seuraavaksi laitan ajat ja erot herrojen välillä ennen ohitusta Andrean johtaessa kisaa ja myöhemmin heti Laudan johtaessa kisaa.

Kierroksella 8 Andrean kierrosaika oli 1.33.3 ja Laudan aika oli 1.32.3 eli sekunnin nopeampi de Cesariksen aikaa. Kierroksella 9 Andrean aika oli 1.32.3 ja Nikin aika oli 1.31.7 eli 0,6 sekuntia nopeampi kuin de Cesariksen aika. Kierroksella 10 Andrean aika oli 1.31.4 ja Laudan aika oli 1.31.5 eli Andrean aika oli kymmenyksen Laudaa nopeampi. Kierroksella 11 Andrean aika oli 1.31.2 ja Nikin aika oli 1.31.1 eli Niki oli taas kymmenyksen vuorostaan nopeampi.

Kierroksella 15 Boeselin pidäteltyä de Cesarista Lauda suoritti ohituksen ja alkoi kadota horisonttiin. Kierroksella 16 Laudan kierros oli 1.31.3 ja de Cesariksen aika oli 1.32.7 eli 1,4 sekuntia hitaampi oli Andrean aika verrattuna Nikin aikaan. Kierroksella 17 Laudan aika oli 1.31.2 ja Andrean aika oli 1.32 tasan. Se oli Nikin aikaa 0,8 sekuntia hitaampi.

Kierroksella 18 Nikin aika oli 1.31.4 ja Andrean aika oli 1.31.7 ja Nikin aika oli kolme kymmenystä Andrean aikaa nopeampi. Pian sen jälkeen Niki Lauda meni omille teilleen ja vaikka de Cesaris yritti ajaa kärkipaikasta niin tavoite alkoi selkeämmin olla selvityminen toiseksi tietenkin ennen keskeytystä.
 
Ylös