Kyllä se vaan varmasti pistää lapsen mieltä mietityttämään miksi hänen tulee noudattaa sääntöjä, vaikka kaikki ei niin tee. Lapsen havainnointikyky ei luonnollisista syistä ole vielä samalla tasolla kuin aikuisen. Sen takia aikuisen ei pitäisi missään nimessä rikkoa liikennesääntöjä lasten nähden.Kyllä ne lapsetkin varmaan sanomalla ymmärtää, ettei tielle kannata missään kohtaa juosta sivuilleen katsomatta. Sitä eivät kuitenkaan ymmärrä, miks ei voi punaisen ukon aikaan kävellä, jos ei autoja tule
Näinpä juuri!On tää saatanasta kun yks ei tajua että liikennesääntöjen yks perustavimpia pointteja on tehdä muiden liikkujien liikennekäyttäytymisestä ennakoitavaa. Vittu kun aletaan sooloilla, oli sitten millaset avaruusajattelut ja rytmit veressä tahansa, niin muu jengi ei enää tähän kykene ja syntyy vaaratilanteita. Saletti juttu. Idioottimaista itsekkyyttä.
Jeps.. Tähänhän monet nopeusrajoitukset myös perustuvatkin. Ei pelkästään siihen etteikö tiellä pystyisi ajamaan kovempaa, vaan mm. siihen, että jos ko. tielle esim. tulee jotain, mikä vaatii pysähtymisen niin nopeus olisi riittävän alhaihen pysäyttämiseen ilman suurta hengenvaaraa. Pysähtymisnopeuden lisäksi myös havainnointi ja reagointikyky heikkenee, jos vauhtia on enemmän. Tämä on fakta ja pätee myös avaruusajattelijoihin.Reilua ylinopeutta (siis yli 20km/h) ajavan pysähtyminen kestää siis 45 metriä pitempään, kuin 80km/h nopeutta ajava. Kuinka moni pitää edes tuollaisia turvavälejä mitä edellyttäisi 80km/h vauhti? Jokainen 1 km/h nopeuden lisäys pidentää matkaa "karkeasti laskien" 2,1 metrillä. (80-->90km/h)
Ei mua täällä kukaan ole ainakaan mun mielestäni vähätellyt.Mitä sitten tulee JPP:n vähättelyyn niin sopisi kokeilla pysähtymismatkoja täällä.
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/pysahtymismatka.swf
Sama nopeuksien rajoittaminen pitäisi saada kyllä alinopeuksiinkin. Nopeuserot niitä ongelmia aiheuttaa. Jonossa kun ajetaan niin löytyy monenkokoista nopeuseroa sekä kiihtyvyyseroja suuntaan ja toiseen.Reilua ylinopeutta (siis yli 20km/h) ajavan pysähtyminen kestää siis 45 metriä pitempään, kuin 80km/h nopeutta ajava. Kuinka moni pitää edes tuollaisia turvavälejä mitä edellyttäisi 80km/h vauhti? Jokainen 1 km/h nopeuden lisäys pidentää matkaa "karkeasti laskien" 2,1 metrillä.
Ja törmäyshetkellä oleva nopeus vaikuttaa siihen millaiset mahdollisuudet törmätyllä (tai törmätyillä) ja sillä vitun ääliöllä, joka ajaa huomattavaa ylinopeutta on selvitä mahdollisesta törmäyksestä. (toki saattaa olla väistömahdollisuus, mutta oletetaan että sitäkään ei nyt olisi) Nämä nopeusrajoituksista piittaamattomimmat ääliöt ovat juuri muuten useimmiten niitä, jotka ajavat olemattomilla turvaväleillä...
Mä hyväksyn sen, jos tilapäisesti (esim. suoralla tiellä, ei juurikaan muuta liikennettä) ajetaan lievää ylinopeutta (ja sorrun siihen joskus itsekin ja joo KAAHAAN silloin..esim. siis 84 km/h 80 km/h alueella). En hyväksy sitä, että liikennesääntöjä pidetään pilkkanaan jatkuvasti ja räikeästi (esim. yli 10 km/h nopeusrajoituksia kovempaa) eli niiden sääntöjen noudattaminen esim. nopeusrajoitusten noudattaminen olisi enämpi poikkeus kuin normaalia liikennekäyttäytymistä.
Mä en ymmärtänyt tätä kappaletta yhtään.Kun kaksi autoa menee peräkkäin on takana tuleva luonnollisesti lähempänä edellä menevää kuin edellä menevä takana tulijaa. Tää on se doppler- tms. muu kapillaari-ilmiö. Opetetaan jo peruskoulussa.
No näsäviisastellut sitten.Ei mua täällä kukaan ole ainakaan mun mielestäni vähätellyt.
Jos ajetaan jonossa, niin vauhtia niillä perässä (sopivan matkan päässä) on varmaan aikalailla saman verran kuin ensimmäisenä ajavalla. Siinä vaiheessa, jos lähdetään ohittamaan tilanne muuttuu.Sama nopeuksien rajoittaminen pitäisi saada kyllä alinopeuksiinkin. Nopeuserot niitä ongelmia aiheuttaa. Jonossa kun ajetaan niin löytyy monenkokoista nopeuseroa sekä kiihtyvyyseroja suuntaan ja toiseen.
No mä en halua kummassakaan tapauksessa ( 40km/h tai 100km/h nopeusrajoituksilla) tuollaisia ääliöitä perääni!Ei siinä törmayshetkellä ole isoa eroa jos toinen ajaa vaikka 140km/h perään toista autoa, joka kulkee 100km/h. Tai sitten joku ajaa 40 km/h ja toinen täräyttää siihen perään 80km/h. Törmäyksen jälkeiset tapahtumat on sitten eri asia ja vaikeita ennustaa.
Kyllä liian hiljaa ajamisesta on annettu sakkoja liikenteen vaarantamisesta.:ahem:Nopeusrajoitusten alle ajaminen ei ole rikos. Eikä sen pidäkään olla.[/SIZE]
Kuten noomi sanoikin, niin alinopeudella ajaminenhan ei sinänsä ole rikos. Nopeusrajoitushan on maksiminopeus eikä miniminopeutta määritetä missään. Ehkä sen voisi määrittää esim. jollain prosenttiosuudella maksiminopeudesta, koska onhan siinäkin tosiaan riskinsä, jos ajaa ihan älyttömän hiljaa.. Toisaalta on olemassa mopoja ja traktoreja, jotka eivät kulje kuin sen 40km/h tai vähän päälle. Kyllä se on mun mielestä näissäkin tapauksissa vaan sen perässä ajavan vastuulla varoa. Yleensä ne nopeusrajoitukset onkin asetettu juuri sellaiseksi, että ehdit hidastamaan ajoissa, jos tulee eteen tällainen hitaampi ajoneuvo. Silloin mitään turvallisuusriskiä ei ole ellei ohittajalla ole pakonomaista kiirettä päästä ohi. Tällöin syy on taas takana tulevassa.Sama nopeuksien rajoittaminen pitäisi saada kyllä alinopeuksiinkin. Nopeuserot niitä ongelmia aiheuttaa. Jonossa kun ajetaan niin löytyy monenkokoista nopeuseroa sekä kiihtyvyyseroja suuntaan ja toiseen.
Ei siinä törmayshetkellä ole isoa eroa jos toinen ajaa vaikka 140km/h perään toista autoa, joka kulkee 100km/h. Tai sitten joku ajaa 40 km/h ja toinen täräyttää siihen perään 80km/h. Törmäyksen jälkeiset tapahtumat on sitten eri asia ja vaikeita ennustaa.
On siinä jonkin verran eroa jo törmäysvaiheessa, vauhti vaikuttaa myös renkaiden kitkaan.Ei siinä törmayshetkellä ole isoa eroa jos toinen ajaa vaikka 140km/h perään toista autoa, joka kulkee 100km/h. Tai sitten joku ajaa 40 km/h ja toinen täräyttää siihen perään 80km/h. Törmäyksen jälkeiset tapahtumat on sitten eri asia ja vaikeita ennustaa.
Varmaankin, mutta alinopeus ei ole rikos.Kyllä liian hiljaa ajamisesta on annettu sakkoja liikenteen vaarantamisesta.:ahem:
Hyvin harvoin, ainoastaan moottoritiellä huomattava alinopeus on laiton. Liian hiljaa ajaminen voi olla ainoana syynä liikenteen vaarantamiseen erittän poikkeuksellista. Näihin todellisiin tien tukkoihin poliisi voisi puuttua siten, että lähettää nämä kuskit lääkärin tarkastukseen ajokyvyn selvittämiseksi. Useimmiten se liian hiljaa ajaminen johtuu huonosta havaintokyvystä ja kulkupelin käsittelytaidottomuudesta, jota sitten kompensoidaan hitalla vauhdilla.Kyllä liian hiljaa ajamisesta on annettu sakkoja liikenteen vaarantamisesta.:ahem:
Kyllä mä ainaskin pidän huomattavasti pidempää turvaväliä 100 nopeudessa kuin 80 nopeudessa. Osittain tää varmaan johtuu siitä että 80 ajavasta tarttee päästä ohi, mutta kyllä hanskalta heittäisin että 100 nopeudella väli on melkeinpä tupla. Sen verran sujuvampi se vauhti on, ja vaatii enemmän ennakoimista.Reilua ylinopeutta (siis yli 20km/h) ajavan pysähtyminen kestää siis 45 metriä pitempään, kuin 80km/h nopeutta ajava. Kuinka moni pitää edes tuollaisia turvavälejä mitä edellyttäisi 80km/h vauhti? Jokainen 1 km/h nopeuden lisäys pidentää matkaa "karkeasti laskien" 2,1 metrillä. (80-->90km/h)
Jos ajaisit enemmän, kehittäisit mahdolllisesti itsellesi nopeusrajotuksia paremman kyvyn hahmottaa sopivia tilannenopeuksia. Joskus rajoitusnopeuskin on liikaa, joskus se on naurettavan alhainen, riippuu monesta tekijästä. Joillakin teillä se rajoitus on enemmän alakanttiin suhteessa tarpeeseen kuin toisilla. Ja sen lisäks toi 80-100 porrastus on tosi harva, monelle tielle olis 90 rajoitus passeli, mutta nykyäänpä ne kaikki on 80.Jeps.. Tähänhän monet nopeusrajoitukset myös perustuvatkin. Ei pelkästään siihen etteikö tiellä pystyisi ajamaan kovempaa, vaan mm. siihen, että jos ko. tielle esim. tulee jotain, mikä vaatii pysähtymisen niin nopeus olisi riittävän alhaihen pysäyttämiseen ilman suurta hengenvaaraa. Pysähtymisnopeuden lisäksi myös havainnointi ja reagointikyky heikkenee, jos vauhtia on enemmän. Tämä on fakta ja pätee myös avaruusajattelijoihin!
Jos rajoituksia ei olisi ollenkaan, oppisit kyllä säätelemään jollain lailla nopeuta tilanteeseen sopivaksi kuitnkin. Joillain se nopeus vois olla liian kova, joillain ei. Mutta mitä alemmaksi rajoitus laitetaan suhteessa omasta mielestä luonnolliseen nopeuteen, sitä enemmänhän se ajaminen on nopeuden kyttäystä, jos siis niistä rajoituksista välittää."Uusien nopeurajoitustoleranssien myötä aiheutuu uudenlaisia turvallisuusriskejä, sillä on vaarallista tuijottaa herkeämättä nopeusmittaria" - väittämä on muutosvastustajien todennäköisesti yleisin argumentti uutta toleranssikäytäntöä vastaan.
Minä sanon, että höpö höpö.
Jos te pystyitte aiemmin helposti ajamaan ylittämättä 10% ylinopeustoleranssia, osaatte te jatkossa ajaa aivan yhtä helposti 10% hitaammin. Se ei voi olla yhtään vaikeampaa nopeusmittarin tarkkailun tai kaasunkäytön osalta.
Maksiminopeutenne vain putoaa 110 km/h:sta 100 km/h:n tai 88 -> 80. Helppoa kuin heinän teko!
Jos sun mielestä 4km/h rajoituksen yliajaminen suoralla peltoaukealla on kaahausta, ei se kyllä anna mairittelevaa kuvaa ajosi turvallisuudesta rajoituksen mukaisellakaan nopeudella.Mä hyväksyn sen, jos tilapäisesti (esim. suoralla tiellä, ei juurikaan muuta liikennettä) ajetaan lievää ylinopeutta (ja sorrun siihen joskus itsekin ja joo KAAHAAN silloin..esim. siis 84 km/h 80 km/h alueella). En hyväksy sitä, että liikennesääntöjä pidetään pilkkanaan jatkuvasti ja räikeästi (esim. yli 10 km/h nopeusrajoituksia kovempaa) eli niiden sääntöjen noudattaminen esim. nopeusrajoitusten noudattaminen olisi enämpi poikkeus kuin normaalia liikennekäyttäytymistä.
Tai jos jonon kärjessä ajava jarruttaa hiukan ja seuraava hiukan enemmän ja niin edelleen. Tämä kehitys katkeaa ainakin mun kohdalla koska yleensä ajan sen verran kaukana edellä menevästä, ettei tarvitse paljoa omaa vauhtiani muutella edellä menevien vuoksi.Jos ajetaan jonossa, niin vauhtia niillä perässä (sopivan matkan päässä) on varmaan aikalailla saman verran kuin ensimmäisenä ajavalla. Siinä vaiheessa, jos lähdetään ohittamaan tilanne muuttuu.
Ainakin pitäisi huomattavaa alinopeutta ajaessa (tyyliin 30-50km/h, harvemmin onneksi tuollaisia) tajuta päästää mahdollinen taakse kertynyt jono ohi vaikka ajamalla linja-autopysäkille.Nopeusrajoitusten alle ajaminen ei ole rikos. Eikä sen pidäkään olla. Ongelmia voi tosiaan tulla, jos ohittamaan ryhtyvät töpeksivät tms. Toki ne liikennevirtaa huomattavasti hitaammin ajavat ovat omalla tavallaan ikäviä kohdattavia. Silti oman henkeni kannalta pidän huomattavasti vaarallisempina niitä törppöjä, jotka ajavat huomattavaa ylinopeutta.
Niinku millaisia ääliöitä? :doubtful: Sellaisia, kuten minä, joiden mielestä autojen nopeusero on suurin vaikuttava tekijä törmäyshetkellä?No mä en halua kummassakaan tapauksessa ( 40km/h tai 100km/h nopeusrajoituksilla) tuollaisia ääliöitä perääni!
Jos pysytään edelleen siinä 40km/h nopeuserossa (jonka otin lähtökohdaksi aikaisemmassa vertailussani) niin silloin se toinen auto etenisi 40 km/h.Tuossa molemmat ovat vauhdissa. Entäs, jos ensimmäinen kolarin osapuoli on jo pysähtynyt?
Toihan on tuttu juttu jo yläasteen (vai oliko se vasta lukiossa) fysiikasta. :ahem:Tähän sopinee tämä motto:
Jos törmäysnopeus
kasvaa kaksinkertaiseksi,
törmäysvoima kasvaa noin
nelinkertaiseksi .
Ei välttämättä kannata poksauttaa otsasuonta sen perusteella miten olettaa toisten ajavan. Esimerkiksi minä ajan suurinpiirtein nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, mutta kiinnitän enemmän huomiota muuhun liikenteeseen kuin siihen, onko nopeus ihan varmasti korkeintaan rajoituksen mukainen.Se osa autoilijoista, jotka joutuvat yllättävään tilanteeseen ja jotka ovat noudattavat nopeusrajoituksia ja pitäneet huolta turvaväleistä ehtivät välttämään onnettomuuden. Sitten ne omavaltaiset ääliöt, jotka ajavat 20 km/h tai 40km/h ylinopeutta törmäilevät näihin vastuuntuntoisiin autoilijoihin. Jos olisi valta, niin, joiltakin lähtisi kortti ja auto pois tällä sekunnilla. Huh...verenpaine nousi...
Kerro nyt sitten paljonko ajat?Jos ajaisit enemmän, kehittäisit mahdolllisesti itsellesi nopeusrajotuksia paremman kyvyn hahmottaa sopivia tilannenopeuksia.
En kerro paljonko ajan enkä myöskään väitä olevani nopein ässä liikenteessä. Ärsyttää vain puusilmäiset uskomukset siitä miten liikenne toimii parhaiten ja mihin liikenneturvallisuus perustuu.Kerro nyt sitten paljonko ajat?