Ohitusten parantaminen

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oisko siinä mitää järkeä, että DRS:ää saisi käyttää kisan aikan missä kohtaaa rataa haluaa mutta käyttökerrat olisi rajoitettu? Esim. 50 kertaa/kisa.
Silloin se olisi vain push-to-pass tyyppinen ratkaisu, kuten vaikkapa kierrosrajoituksen nosto tai KERS-boosti. En kannata.

Minusta lähtökohta DRS:ssä on oikea; ohitusten helpottaminen/mahdollistaminen. Idea siis on varmistaa, että edes valituissa kohdissa rataa (näitähän voisi olla useampiakin riippuen radan luonteesta) tarjoutuu mahdollisuus yrittää ohitusta.
DRS:n pitäisi auttaa ohittava auto rinnalle tai renkaanmitan edelle ja sen jälkeen siiven pitäisi sulkeutua.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oisko siinä mitää järkeä, että DRS:ää saisi käyttää kisan aikan missä kohtaaa rataa haluaa mutta käyttökerrat olisi rajoitettu? Esim. 50 kertaa/kisa.
Tämä nimenomaan tuhoaa DRS:n perusidean. Yhtä hyvin siitä voidaan luopua kokonaan jos tuohon lähdetään.

DRS-alueen tulisi Span tai Turkin kaltaisilla radoilla olla jollain lyhyemmällä suoralla, jolle se voisi luoda uuden ohituspaikan. Kun alue nyt laitetaan parhaalle ohituspaikalle saadaan itse asiassa vähemmän tapahtumia, kun ohituksen voi tehdä jo keskellä suoraa.

Monzan kahta DRS-aluetta odotan innolla. Radan shikaanit eivät ole oikein suosineet ohittamista ja uskoisin, että tuolla siipi tulee luomaan kosolti tapahtumia. Liekö jopa mahdollista, että nähtäisiin 70-luvun alun kisojen kaltainen slipstreaming-taistelu, jossa ryhmässä ajavat autot pystyvät nopeampiin kierrosaikoihin jos kärjessä ajavalla on riittävästi älliä päästää ohittaja edelleen ongelmitta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä nimenomaan tuhoaa DRS:n perusidean. Yhtä hyvin siitä voidaan luopua kokonaan jos tuohon lähdetään.
DRS on fiksu laite, vaikka sitä saiskin käyttää ihan vapaasti. Formuloiden perusideana on mielestäni ajaa tosi kovaa ilman tolkuttomia tehoja. Ja DRS on kehitystä siihen suuntaan.

Nämä keinotekoiset "sinä saat ohittaa siellä" jutut ei kuulu lajiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS on fiksu laite, vaikka sitä saiskin käyttää ihan vapaasti. Formuloiden perusideana on mielestäni ajaa tosi kovaa ilman tolkuttomia tehoja. Ja DRS on kehitystä siihen suuntaan.

Nämä keinotekoiset "sinä saat ohittaa siellä" jutut ei kuulu lajiin.
Ehkä ei sinun mielestäsi, mutta DRS:n perusidea (johon Bobakki viittasi) ja ainut tarkoitus on helpottaa ohittamista. Jos se aspekti viedään pois, DRS on tarpeeton. Kova vauhti sinälläänhän ei ole itsetarkoitus, sitä suitsitaan koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lienee erikoisin kuulemani mielipide formuloiden perusideasta.
Aha? Mistähän luulet sarjan nimen sitten juontavan? Mahtaiskohan tarkottaa parasta kaavaa? Eli pitää saada eniten irti laitteesta. Välttämättä sen ei tarvii tarkottaa ylivoimaisesti nopeimpia autoja, vaan voi olla myös ylivoimaisesti parasta mahdollista vauhtia asetettujen rajoitteiden puitteissa. Moottorit voivat olla pienempiä ja muut säännöt kireämpiä kuin muissa sarjoissa, mutta kovaa pitää silti mennä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aha? Mistähän luulet sarjan nimen sitten juontavan? Mahtaiskohan tarkottaa parasta kaavaa? Eli pitää saada eniten irti laitteesta. Välttämättä sen ei tarvii tarkottaa ylivoimaisesti nopeimpia autoja, vaan voi olla myös ylivoimaisesti parasta mahdollista vauhtia asetettujen rajoitteiden puitteissa. Moottorit voivat olla pienempiä ja muut säännöt kireämpiä kuin muissa sarjoissa, mutta kovaa pitää silti mennä.
Tässä olet toki oikeassa, mutta äsken puhuit kovasta vauhdista ilman tolkuttomia tehoja. F1:n "kaavaan" (kaavaan eli sääntöihin sanalla on alun perin viitattu) ei koskaan ole kuulunut tehottomat moottorit, vaan se on aina ollut teho-painosuhteeltaan kärkitasoa ja nimellistehoissakin yleensä kärkipäätä. Jos formuloiden "kaava" todella olisi nopeus melko vaatimattomin tehoin, olisivat autot nykyään katettuja.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Ehkä se sekunti on liian pitkä kyllä. 0.750 sekuntia erona voisi olla sopivampi, mahdollisuudet ohittaa vähenisivät jonkin verran. Ja itse kyllä pidän siitä että on sitten koko suoran eikä mikään suoran puolikas, sillä että lyhennetään tuota aikaa saadaan ainakin parempia tuloksia aikaan.
On teillä ihmisillä aika lyhyt muisti vai? Vai ootteko jo unohtanu sen, et Salon Mikahan Belgian GP:ssä kertoi, että oli jutellu Charlie Whitingin (vai mikä se oli) kanssa ja Charlie oli vihjannu, että FIA suunnittelee sen DRS eron pienentämistä 0,4 sekkaan. Siis sen eron, mitä pitää kahen kuljettajan välillä olla, että saa käyttää DRS:ä. :alppu:

Tai sitte teiltä on menny se kohta kisasta todella pahasti ohi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tässä olet toki oikeassa, mutta äsken puhuit kovasta vauhdista ilman tolkuttomia tehoja. F1:n "kaavaan" (kaavaan eli sääntöihin sanalla on alun perin viitattu) ei koskaan ole kuulunut tehottomat moottorit, vaan se on aina ollut teho-painosuhteeltaan kärkitasoa ja nimellistehoissakin yleensä kärkipäätä. Jos formuloiden "kaava" todella olisi nopeus melko vaatimattomin tehoin, olisivat autot nykyään katettuja.
Kattamisen salliminen tekis autoista nopeampia, mut toisaalta sen kieltäminen on moottorikoon pienentämistä vastaava rajoite, joka tekee nopean auton rakentamisesta hankalampaa ja parempia kaavoja vaativaa. Sama koskee toki myös tuota auottavaa takasiipeä, joka on helpotus tässä mielessä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kai se on pääsääntöisesti niin, että ohituksia on joko paljon tai sitten ne ovat hyviä. Eli jos ohituksia halutaan parantaa, pitää ohittamisesta tehdä vaikeampaa. Nyt kun ohittaminen on "helppoa" DRS:n ansiosta, ei niitä vaikeita (ja hienoja/parempia/parhaita) ohituksia nähdä enää välttämättä lainkaan.

Mutta. Itse kilpailut voivat olla oikeinkin hienoja tai silkkaa parhautta, vaikka ohitukset eivät suuren määränsä vuoksi niin mahtavia olisikaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kai se on pääsääntöisesti niin, että ohituksia on joko paljon tai sitten ne ovat hyviä. Eli jos ohituksia halutaan parantaa, pitää ohittamisesta tehdä vaikeampaa. Nyt kun ohittaminen on "helppoa" DRS:n ansiosta, ei niitä vaikeita (ja hienoja/parempia/parhaita) ohituksia nähdä enää välttämättä lainkaan.
Eikä hienoa puolustusajoa. Kuskit vetää vaan sivuun ja vilkuttaa nopeammilleen että mene jo ohi kun kuitenkin sieltä heti tulet. Rosberg ei voinut oikein mitenkään taistella. Ainoa toimiva ase on nopeus.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
On teillä ihmisillä aika lyhyt muisti vai? Vai ootteko jo unohtanu sen, et Salon Mikahan Belgian GP:ssä kertoi, että oli jutellu Charlie Whitingin (vai mikä se oli) kanssa ja Charlie oli vihjannu, että FIA suunnittelee sen DRS eron pienentämistä 0,4 sekkaan. Siis sen eron, mitä pitää kahen kuljettajan välillä olla, että saa käyttää DRS:ä. :alppu:

Tai sitte teiltä on menny se kohta kisasta todella pahasti ohi...
Salon mielestä Kubicalta on parissa viikossa sormia putoilleet, joten vähän varauksella Salon kommentteja ottaisin.

Muutenkin ei se se ole se ero joka on suurin haittatekijä, vaan se alueen pituus.
Jos se alue saataisiin oikean pitkäksi niin silloin lähellä olevat pääsevät rinnalle, ja n. 1 sek päässä olevat pääsevät yrittämään riskillä edes sitä ohitusta.
Jos se alue lyhennettäisiin 0.4 sekuntiin niin ongelmia tulisi vain lisää (esim. että DRS-aikakohta voi olla yhdelle autolle juuri se paikka missä menettää eniten aikaa, ja ainoa paikka missä on se "yli 0.4 sek" perässä).
Eli siis sekunti on ihan ok, DRS-alueen pituus ja usein DRS-alueen paikka ei.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Missä näin on käynyt?
Itse muistan kyllä kisoja missä takaa tullut on ottanut kiinni eron ja sitten on pysynyt, varmasti ainakin osittain, DRS:n avulla peesissä. Mutta tämä edellyttää, että on nopeampi ottaakseen eron kiinni ja päästäkseen "DRS-etäisyydelle".
Tämähän perustuu ihan krapulaisen (Kisathan ovat nykyään niin perseestä, ettei niitä selvinpäin kestä katsoa), eli minun toteamukseen. (Ei ole varmaan faktaa, mutta ainakin amatööristä tuntuu siltä.

Tietty jos katsellaan muutaman kisan ohitusten määrää, näinkin on varmasti käynyt.

Montreal : 136 ohitusta
Istanbul : 123 ohitusta
Shanghai: 97 ohitusta

Nuita lukuja katsellessa, voin todeta: Pojat eihän tässä ole mitään järkeä :)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sellaisia esimerkkejä toki löytyy, jossa autot ovat vaihtaneet päittäin paikkaa samalla tai perättäisillä kierroksilla useamman kerran. Mutta sen osoittaminen, että toinen niistä olisi selvästi hitaampi onkin hankalampaa.

Nopeasti etsittynä löytyi Turkista seuraavanlainen tapahtumasarja:
Koodi:
Lap 6 - Hamilton passed Button for 5th
        Button passed Hamilton for 5th
Lap 7   Hamilton passed Button for 5th
Lap 8 - Button passed Hamilton for 5th
Autot tietysti olivat tasavertaisia. Mutta olisiko se sitten ollut jotenkin kivempaa, jos oikeasti ei oltaisi ohiteltu ollenkaan vaan ajettu vain nuo kierrokset peräkkäin (koska sijoituksethan eivät loppujen lopuksi muuttuneet)?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Autot tietysti olivat tasavertaisia. Mutta olisiko se sitten ollut jotenkin kivempaa, jos oikeasti ei oltaisi ohiteltu ollenkaan vaan ajettu vain nuo kierrokset peräkkäin (koska sijoituksethan eivät loppujen lopuksi muuttuneet)?
Ketä tämä palvelee, tämä jatkuva ohittelu. Minun mielestäni ainakin siihen turtuu jos ohituksia tulee liikaa. Kukaan nimittäin ei tule muistamaan 10-vuoden päästä näistä ohituksista yhtäkään, mutta Häkän uroteon Spa:ssa muistavat kaikki sen live:nä nähneet loppuikänsä. Ja pelimies ei KERS:ssiä tai DSR:ää tarvitse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketä tämä palvelee, tämä jatkuva ohittelu. Minun mielestäni ainakin siihen turtuu jos ohituksia tulee liikaa.
Katsojia. He (eli me) olivat vuosikausia vaatineet lisää ohituksia. Määrästä olen samaa mieltä, sata ohitusta on liikaa. Mutta jos vaihtoehdot ovat 2000-2008-tyylinen ohitusmäärä ja 2010-tyylinen ohitusmäärä, niin jälkimmäinen kiitos. Kyllä se peräkkäinajelu oli enemmän "perseestä".
Kukaan nimittäin ei tule muistamaan 10-vuoden päästä näistä ohituksista yhtäkään, mutta Häkän uroteon Spa:ssa muistavat kaikki sen live:nä nähneet loppuikänsä. Ja pelimies ei KERS:ssiä tai DSR:ää tarvitse.
Jos hienoja ohituksia nähdään, ne kyllä muistetaan. Ei niitä edeltävältä vuosikymmeltäkään nyt niin kovin montaa jäänyt mieleen.

Tosin, nykyinen media ja fanifoorumit keskittyvät enemmän negatiivisiin asioihin ja kolarit muistetaan onnistuneita ohituksia paremmin. Näin siis jo ennen DRS:n mukaantuloa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jos hienoja ohituksia nähdään, ne kyllä muistetaan. Ei niitä edeltävältä vuosikymmeltäkään nyt niin kovin montaa jäänyt mieleen.
Mutta on kuitenkin :)
Tosin, nykyinen media ja fanifoorumit keskittyvät enemmän negatiivisiin asioihin ja kolarit muistetaan onnistuneita ohituksia paremmin. Näin siis jo ennen DRS:n mukaantuloa.
Tässä oot kyllä ihan oikeessa, jos joku kolairoi tai tekee muuta niin foorumit keskustelee niistä "vuosia"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta on kuitenkin :)
Niin no, kyllä minä muistan tältäkin vuodelta kuinka Hamilton ohitti yllätysvedolla Vettelin Kiinassa. Eikä ollut DRS-alueella. Ja se siis oli voittoon vienyt ohitus. Tiedä sitten kuinka pitkään sen muistan, en paina tuollaisia asioita erityisesti mieleen.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Niin no, kyllä minä muistan tältäkin vuodelta kuinka Hamilton ohitti yllätysvedolla Vettelin Kiinassa. Eikä ollut DRS-alueella. Ja se siis oli voittoon vienyt ohitus. Tiedä sitten kuinka pitkään sen muistan, en paina tuollaisia asioita erityisesti mieleen.
Mutta varmasti tulet muistamaan jos olet nähnyt kun Senna veti kierroksen Donington Parkissa, tai sitten kun Räksästä mentiin ohi Interlagosissa Montoyan toimesta.

Mutta tämähän on nytten jo saivartelua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta varmasti tulet muistamaan jos olet nähnyt kun Senna veti kierroksen Donington Parkissa, tai sitten kun Räksästä mentiin ohi Interlagosissa Montoyan toimesta.
Sennaa Doningtonissa en muistaisi ellei sitä olisi tullut katsottua uudelleen, eikä se mitenkään selvänä ole mielessäni nytkään. Kimin ja Montoyan suhteen en edes tiedä mistä puhut. Muistan heidän välillä kyllä olleen vääntöä Hockessa ja Unkarissa, mutten mitään Interlagosista.
 
Ylös