Maverick; 1355936 1355936 sanoi:
ei vittu oikeesti:jaska:. Katsotaanpas sitten kasari formulan etuja B-ryhmän rallivehkeeseen verrattuna:
Jousitus ihan toisesta maailmasta enemmän pitoa asfaltilla kuin millään ralli jousituksella,matalampi painopiste enemmän pitoa ,leveämmät renkaat enemmän pitoa, mahdollisuus saada tuplasti enemmän downforcea siivillä ja formula on myös Kevyempi eli nopeampi kiihtyvyys. Pitää myös muistaa, että 80-luvun formulatkaan eivät olleet mitään nuhapumppuja eli melkeestään saman verran tehoa ja jopa enemmän.
-
Sitten kun katsotaan Lancia Deltan aerodynamisuutta huomataan, että auto ei todellakaan ole mikään sulavalinjainen vaan kantikas eli ilmanvastus on suurempi eli aerodynamisuus ei ole parempi vaan huonompi, ne lokasuojat ja tuulilasit eivät siinä paljon auta kun autossa on ilmanvastus kerroin paljon suurempi. Ja kuten joku jo aikaisemmin mainitsi B ryhmäläisissä autoissa alkoi jo lasikuidut lentelemään jo yli 250 vauhdeissa ja formulat menivät jo tuolloin reilusti yli 300 on ilmeistä, että kyllä ne formulat jo sillon pieksi ne 6-0.
joko tämä topic saataisiin kuopattua?:jaska:
Oikaistaanpa pari "faktaa" heti alkuunsa: jousitus erimaailmasta? Luuletko että B-ryhmäläinen päästetään asfalttiradalle jollain jenkki HighWay-säädöillä? Ei kyllä sinne on todennäkköisesti laitettu ihan asfalttisäädöt jousituksen puolelle myös Lanciaan (sitäpaitsi tuohon aikaankin ajoivat asfalttiralleja, joten säädöt löytyivät todennäköisesti hyvinkin helposti..). Ja mitä tulee renakisiin, niin ei ne siellä Lanciaa millään 10 cm leveillä ruotsin rallin jämänastoilla ajattaneet, eiköhän sinne alle ole Lanciaankin laitettu leveetä slicksiä!
Et oikein sisäistä tätä aerodynamiikkapointtia, koppiautorakenteessa rengas pinnat on katettu tuulen virtauksen kannalta, mikä on ideaaliratkaisu verrattunna F1:sen antiikin aikaiseen ratkaisuun ajattaa renkaita ilman katteita. Pyydän katsomaan taas ylempää todisteita siitä, kuinka siviilituotanto-koppiautot kulkevat suunnilleen yhtä kovaa tehtaalta tullessaan kuin F1-autot autiomaassa 50 km kiihdytyksen jälkeen! Puhumattakaan että vastaan laitettaisiin täysikisaversio tuotanto-auto-käsitteestä,eli B-ryhmän peto..Jälki on murskaavaa tässä huippunopeus-mielessä(kin) koppiautorakenteen eduksi.
Kolmanneksi kohtuullisen lapsellisia nämä heitot "kyllähän se Lancia kovaa meni mutta siitä ois varmana irronnut ovet ja korin osat". eiköhän ne insinöörit ole osanneet kiinnittää korin osat kestämään vauhtia kun taikoivat 1.8 litraisista koneista tuhatta hevosvoimaakin
Ja jos nyt halutaan joku konkreettinen esimerkki, niin esim Corvette ZR-1:ssä kori on lasikuidun omaista muovia, mutta auton huippunopeus on noin 330km/h ja auto tosiaan pysyy kasassa vielä tuossa nopeudessä:thumbup:
Kaikki B-ryhmän eduksi painavat tosiasialliset tekijät muodostavat aika murskaavan kokonaisuuden aikansa F1-autoa vastaan, lähtien suuremmasta väännöstä edeten nopeampien kiihdytyslukemien, paremman vetopidon (neliveto) kautta ylivoimaiseen aerodynamiikkaan. Kyllä tämä legenda alkaa olemaan aika taputeltu: B-ryhmän autot pesivät aikansa f1-autoista suurimman osan jopa näytösajotyyliin asfalttiradoillakin. Näinhän Kankkunenkin viittasi tuossa joitakin sivuja aiemmin kertoessaan noiden legendaaristen turbotykkien suorituskyvystä (ja hän on niitä itse ajanutkin).
Voimme vain kuvitella millaisia uskomattomia laitteita nuo autot olisivat, jos ei niitä olisi nyhveröiden toimeista aikanaan kielletty. Kilvan ajo on raakaa puuhaa, kovimmat ja taitavimmat sen hallitsevat. Kunnioitus B-ryhmän autoille ja niitä ajaneille kuljettajille on allekirjoittaneen osalta valtava.