Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Nämä huippunopeusvertailut modet voisivat siirtää johonkin muuhun topiciin. Hullut kinatkoon täällä siitä, kuinka hidas B-ryhmän auto onkaan kun ajetaan moottorirataa ympäri.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nämä huippunopeusvertailut modet voisivat siirtää johonkin muuhun topiciin. Hullut kinatkoon täällä siitä, kuinka hidas B-ryhmän auto onkaan kun ajetaan moottorirataa ympäri.
Itseasiassa kun me mietitään käsitteellisellä tasolla sitä, kuinka nopeasti jokin moottorirata voidaan ajoneuvolla kiertää, niin me huomataan hyvin pian että niillä radalla saavutettavilla huippunopeuksilla on merkitystä siihen loppuaikaan.

Poikkeuksetta vieläpä niin, että jos auto muuten on nopea myös kurveissa (B-ryhmän etuja tässä juuri neliveto=tupla vetopito, parempi aerodynamiikka ja muistetaan se, että siviillä saa down forcea ralliautoonkin tosi paljon) niin tässä mielessä(eli jos 2 ajoneuvoa on yhtä nopeita kurveissa) kahdesta yhtä nopeasta autosta nopeamman kierrosajan tulee ajamaan se, joka saavuttaa lisäksi nopeammat suorahuiput. Itseasiassa suoranopeuksilla on aika suurikin merkitys hyvän ajan kannalta yleisesti ottaen.

Tässä mielessä kokonaisetu onkin yhtäkkiä jo fysiikan lakienkin perusteella kaikkeen edellämainittuun vedoten B-ryhmäläisellä jos vertailukohteena on kasariformula 1-auto. Tämä kaikki puoltaa sen puolesta, että Toivonen todella olisi kyykytellyt suurimman osan formuloist noissa aika-ajoissa vaikka ajoi vielä näytösluonteisesti mainoskikkatyyliin radan läpi Lancian B-ryhmän pedolla!
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tämä kaikki puoltaa sen puolesta, että Toivonen todella olisi kyykytellyt suurimman osan formuloist noissa aika-ajoissa vaikka ajoi vielä näytösluonteisesti mainoskikkatyyliin radan läpi Lancian B-ryhmän pedolla!
Juu, ja lehmät lentää.
 

Maverick

Active member
Liittynyt
16.9.2008
Viestit
40
ei vittu oikeesti:jaska:. Katsotaanpas sitten kasari formulan etuja B-ryhmän rallivehkeeseen verrattuna:

Jousitus ihan toisesta maailmasta enemmän pitoa asfaltilla kuin millään ralli jousituksella,matalampi painopiste enemmän pitoa ,leveämmät renkaat enemmän pitoa, mahdollisuus saada tuplasti enemmän downforcea siivillä ja formula on myös Kevyempi eli nopeampi kiihtyvyys. Pitää myös muistaa, että 80-luvun formulatkaan eivät olleet mitään nuhapumppuja eli melkeestään saman verran tehoa ja jopa enemmän.

Sitten kun katsotaan Lancia Deltan aerodynamisuutta huomataan, että auto ei todellakaan ole mikään sulavalinjainen vaan kantikas eli ilmanvastus on suurempi eli aerodynamisuus ei ole parempi vaan huonompi, ne lokasuojat ja tuulilasit eivät siinä paljon auta kun autossa on ilmanvastus kerroin paljon suurempi. Ja kuten joku jo aikaisemmin mainitsi B ryhmäläisissä autoissa alkoi jo lasikuidut lentelemään jo yli 250 vauhdeissa ja formulat menivät jo tuolloin reilusti yli 300 on ilmeistä, että kyllä ne formulat jo sillon pieksi ne 6-0.


Toisaalta Vertailu on aivan turhaa koska ralliauton on tarkoitus mennä kovaa soralla ja soralla ajaessa auton pitää olla erilainen kuín asfaltilla ja Formulan pitää mennä kovaa sitten asfaltilla, eihän kukaan tule väittämään, että "lotus 97 tasapäinen soralla WRC auton kanssa".


joko tämä topic saataisiin kuopattua?:jaska:
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
En kyllä ajaisi autobahnilla yli neljääsataa, voi tulla vähän tiukat paikat :eek:

Eikä Bugatissa ainakaan bensa riittäisi seuraavalle huoltoasemalle
Jos tankki riittää kaasupohjassa sen 12min mitä muistelen, niin kyllä kai sitä saksassa niitä huoltoasemia alle 80Km välein on?

Hieno toikki. Harvoin saa näin nauraa. Jatkakaa. :D
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Maverick; 1355936 1355936 sanoi:
ei vittu oikeesti:jaska:. Katsotaanpas sitten kasari formulan etuja B-ryhmän rallivehkeeseen verrattuna:

Jousitus ihan toisesta maailmasta enemmän pitoa asfaltilla kuin millään ralli jousituksella,matalampi painopiste enemmän pitoa ,leveämmät renkaat enemmän pitoa, mahdollisuus saada tuplasti enemmän downforcea siivillä ja formula on myös Kevyempi eli nopeampi kiihtyvyys. Pitää myös muistaa, että 80-luvun formulatkaan eivät olleet mitään nuhapumppuja eli melkeestään saman verran tehoa ja jopa enemmän.
-
Sitten kun katsotaan Lancia Deltan aerodynamisuutta huomataan, että auto ei todellakaan ole mikään sulavalinjainen vaan kantikas eli ilmanvastus on suurempi eli aerodynamisuus ei ole parempi vaan huonompi, ne lokasuojat ja tuulilasit eivät siinä paljon auta kun autossa on ilmanvastus kerroin paljon suurempi. Ja kuten joku jo aikaisemmin mainitsi B ryhmäläisissä autoissa alkoi jo lasikuidut lentelemään jo yli 250 vauhdeissa ja formulat menivät jo tuolloin reilusti yli 300 on ilmeistä, että kyllä ne formulat jo sillon pieksi ne 6-0.

joko tämä topic saataisiin kuopattua?:jaska:
Oikaistaanpa pari "faktaa" heti alkuunsa: jousitus erimaailmasta? Luuletko että B-ryhmäläinen päästetään asfalttiradalle jollain jenkki HighWay-säädöillä? Ei kyllä sinne on todennäkköisesti laitettu ihan asfalttisäädöt jousituksen puolelle myös Lanciaan (sitäpaitsi tuohon aikaankin ajoivat asfalttiralleja, joten säädöt löytyivät todennäköisesti hyvinkin helposti..). Ja mitä tulee renakisiin, niin ei ne siellä Lanciaa millään 10 cm leveillä ruotsin rallin jämänastoilla ajattaneet, eiköhän sinne alle ole Lanciaankin laitettu leveetä slicksiä!

Et oikein sisäistä tätä aerodynamiikkapointtia, koppiautorakenteessa rengas pinnat on katettu tuulen virtauksen kannalta, mikä on ideaaliratkaisu verrattunna F1:sen antiikin aikaiseen ratkaisuun ajattaa renkaita ilman katteita. Pyydän katsomaan taas ylempää todisteita siitä, kuinka siviilituotanto-koppiautot kulkevat suunnilleen yhtä kovaa tehtaalta tullessaan kuin F1-autot autiomaassa 50 km kiihdytyksen jälkeen! Puhumattakaan että vastaan laitettaisiin täysikisaversio tuotanto-auto-käsitteestä,eli B-ryhmän peto..Jälki on murskaavaa tässä huippunopeus-mielessä(kin) koppiautorakenteen eduksi.

Kolmanneksi kohtuullisen lapsellisia nämä heitot "kyllähän se Lancia kovaa meni mutta siitä ois varmana irronnut ovet ja korin osat". eiköhän ne insinöörit ole osanneet kiinnittää korin osat kestämään vauhtia kun taikoivat 1.8 litraisista koneista tuhatta hevosvoimaakin:D Ja jos nyt halutaan joku konkreettinen esimerkki, niin esim Corvette ZR-1:ssä kori on lasikuidun omaista muovia, mutta auton huippunopeus on noin 330km/h ja auto tosiaan pysyy kasassa vielä tuossa nopeudessä:thumbup:

Kaikki B-ryhmän eduksi painavat tosiasialliset tekijät muodostavat aika murskaavan kokonaisuuden aikansa F1-autoa vastaan, lähtien suuremmasta väännöstä edeten nopeampien kiihdytyslukemien, paremman vetopidon (neliveto) kautta ylivoimaiseen aerodynamiikkaan. Kyllä tämä legenda alkaa olemaan aika taputeltu: B-ryhmän autot pesivät aikansa f1-autoista suurimman osan jopa näytösajotyyliin asfalttiradoillakin. Näinhän Kankkunenkin viittasi tuossa joitakin sivuja aiemmin kertoessaan noiden legendaaristen turbotykkien suorituskyvystä (ja hän on niitä itse ajanutkin).

Voimme vain kuvitella millaisia uskomattomia laitteita nuo autot olisivat, jos ei niitä olisi nyhveröiden toimeista aikanaan kielletty. Kilvan ajo on raakaa puuhaa, kovimmat ja taitavimmat sen hallitsevat. Kunnioitus B-ryhmän autoille ja niitä ajaneille kuljettajille on allekirjoittaneen osalta valtava.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Uskomaton kaveri. :yuck:

Siinä ei paljon hevosvoimat, nelivedot, tai edes katetut renkaat paina, kun rata-ajoon vartavasten suunniteltu auto viimeistään mutkassa porhaltaa näkymättömiin.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Niin, kyllä RS200:kin pysyy siviilikatteilla kasassa mutta kokeilepa ralli/crossi katteilla. On niissä joku painoerokin, jota tunnetusti saadaan lisäämällä materiaalia.

Toi juttu kun perustuu ihan ensi käden tietoon että mitä niissä nopeuksissa tapahtuu. :wink:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eihän edes noilla B-ryhmäläisillä ollut tarkoitus ajaa neljääsataa, tai edes kolmeasataa.
Bossen mukaan wrc:n huiput on noin 220, tuskin beeläiset tässä suhteessa juuri erosivat nykytykeistä.
Ei sillä huippunopeudella juurikaan ole merkitysta rallissa, tärkeintä on kiihtyvyys ja vielä vähän tärkeämpää hyvä vääntö, etenkin alavääntö. Mutkasta pitää päästä nopeasti pois, kun taas formulat pystyy ajamaan koko mutkan huomattavasti lujempaa jumalattoman paljon paremman downforcen takia, joka imee auton tiehen pirun paljon pienemmillä nopeuksilla pirun paljon lujemmin, kuin koppiauton.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Haukataan hetki happea ja palataan sitten takaisin "faktojen" kanssa. Kärsivällisyyttä :alppu:


Ps. Audi voittaa Pökötin
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös