F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ronsku :thumbdown

Varmaan tilanne oli myös täysin hallussa kun ero Glokkiin oli 4 kierrosta ennen maalia joku 9 sekuntia. "Jumala on puolellamme, kylllä se kohta sataa kovemmin. Päästä vaan se Vetteli ohi."
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Näin on. Loppukaudesta oli muutenkin nähtävissä ettei Rellu voi kovin paljoa olla tehoissa perässä. Epäilen vahvasti että jälleen kerran tehoeroa on kovasti liioiteltu. Itse asiassa ei auto voinut olla juurikaan kärkiautoja huonompi kauden viimeisissä kisoissa. Ilmeisesti autossa oli ollut paljon potentiaalia alusta lähtien, kuten ainakin Marc Gene totesi jossain vaiheessa, mutta sitä vain ei ollut saatu hyödynnettyä ennen kuin aivan liian myöhään.
Eli näillä näkymin Flaavio ja Lonso tanssivat ripaskaa, kun saavat kehittää moottoria nyt talvikaudella ja muut eivät. Eikä alunperinkään oltu hirveästi perässä.

Tai sitten Heikin koneesta ei otettu täysiä tehoja irti. Ja laitettiin eturenkaat väärinpäin. Aika velikultia siellä McLarenilla. :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Missä kohtaa Dennis näin väittää? MTV3 säveltänyt omiansa.
Luitko koko juttua? "- Haasteena siinä tilanteessa oli se, ettei puristaisi liian kovaa ja menettäisi peliä ohituksessa, joten Lewis ohitti Glockin muutama sata metriä myöhemmin kuin hän olisi voinut. Hän teki tarkan liikkeen viimeisessä mutkassa, Dennis kertasi."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luitko koko juttua? "- Haasteena siinä tilanteessa oli se, ettei puristaisi liian kovaa ja menettäisi peliä ohituksessa, joten Lewis ohitti Glockin muutama sata metriä myöhemmin kuin hän olisi voinut. Hän teki tarkan liikkeen viimeisessä mutkassa, Dennis kertasi."
Niin, mutta otsikon mukasitaattia hän ei sanonut. Sinällään Dennis on kyllä oikeassa noiden olosuhteiden suhteen. Kuivemmalla Vettel ei olisi ohittanut, märemmällä Glock olisi jäänyt jo aikaisemmin. Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.
Tilanne oli täysin kaoottinen eikä kukaan ole ollut tilanteen tasalla yhtään mistään. Kaikki McLarenin höpinä siitä, että homma oli hanskassa on pelkkää pr:ää. Tässä Mark Hughesin kolumnissa väännetään asiasta aika hyvin:

http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=Mark_Hughes
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mulla on vähä sellanen fiilis, että sekä Renault, että Honda tietävät jo millä he saavat tuon uupuvan osan kirittyä. Ehkä jopa pääsevät edelle.
Renault kyllä kiri sitä jo paljon viime kauden aikana. Ensin vaan väänsivät ruuvit kireämmälle, sitten moottorit paukkuivat, sitten rupesivat parantamaan luotettavuutta :eek:

Ei ole Renault enää paljon jäljessä, josko yhtään. Varmasti top-4 moottori, jopa top-2. Kärkeenhän tietysti on hinku.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Kyllä renault oli paljon jäljessä viime kaudella. Parhaiten eron huomaa redbull tiimien vertailussa. Suurin suoritustasoon vaikuttava tekijä viimekaudella oli moottori.

Brasilia Q2:
Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:11.845
Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:12.075
Mark Webber Red Bull-Renault 1:12.289
David Coulthard Red Bull-Renault 1:12.717

Kiina Q2:
Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:35.386
Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:35.478
Mark Webber Red Bull-Renault 1:35.686
David Coulthard Red Bull-Renault 1:36.731 (Q1)

Ero moottoreissa oli vähintäänkin 0.300s kierroksella. En ole varma käyttääkö renault aivan samaa moottori versiota, mutta kun nuo kolme kymmenystä lisättäisiin Alonson aikoihin, olisi hän ajanut viimeisissä kisoissa voitosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilanne oli täysin kaoottinen eikä kukaan ole ollut tilanteen tasalla yhtään mistään.
Höpsis. Jos minä kotisohvalla olin hyvin tietoinen siitä, että Glock pitää ohittaa ja hups, tuossa se jäi taakse, niin tasan tarkkaan oltiin kärryillä McLarenin varikkomuurillakin. Näkivät vielä rataprofiilinäytöstäkin koko ajan kummankin sijainnin radalla.
Kaikki McLarenin höpinä siitä, että homma oli hanskassa on pelkkää pr:ää.
Tottakai, mutta epätietoisia tilanteesta siellä ei oltu.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Luulen, ettei Renu kyllä ole toimittanut ihan samaa versiota RB:lle mitä itse käyttivät loppukaudesta.

Täysin samaa mieltä Webslaven kanssa tuosta tilanteesta viimeisillä kierroksilla. Olihan tuo itsekkin nähtävissä, joten eiköhän ne inssit siellä ole tienneet tilanteen vielä paremmin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.
Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.

Jos asiaa kysyisi nyt, olisi vastaus mahdollisesti jotain muuta, sillä McLarenin tyyliin Hamiltonille lienee käsikirjoitettu Ron Dennisin houreiden kanssa linjassa olevat vastaukset.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Luulen, ettei Renu kyllä ole toimittanut ihan samaa versiota RB:lle mitä itse käyttivät loppukaudesta.
Renaulthan saa nyt apuja, koska ei kehittänyt konettaan luotettavuuspykälän nojalla, vaan noudatti sääntöä kehityksen jäädyttämisestä. Sikäli olisi outoa, että Rellulle olisi siunaantunut jostain ei-ihan-sama versio, jonka olisi sitten voinut toimittaa asiakkaalle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kai ne voi ruuveja kiristää parhaaksi katsomallaan tavalla oman tallin puolella ja jättää parhaimmat kiristyskohteet kertomatta toiselle tallille. Varsinkin siinä mielessä, että näille tehottomuus puheille saa lisäpontta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
Pitivät hullua jännityksessä :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
F1.comin kommentista saa kyllä sen käsityksen, että Lewis oli hajulla, muttei varma:
Lewis Hamilton sanoi:
"Before it started to rain I was quite comfortable, and I was just focused on having a clean race,” added Hamilton. “Then it started to drizzle and I didn't want to take any risks - but Sebastian got past me and I was told that I had to get back in front of him. I couldn’t believe it. Then at the very last corner I managed to get past Timo - it was just amazing. This was one of the toughest races of my life, if not the toughest. I was shouting, ‘Do I have it? Do I have it?’ on the radio. It was only when I took the chequered flag and got to Turn One that the team told me I was world champion. I was ecstatic."
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8635.html
Tuo "Do I have it" mielestäni viittaa siihen, ettei Hamilton ainakaan luullut menettäneensä mestaruutta.
Jos asiaa kysyisi nyt, olisi vastaus mahdollisesti jotain muuta, sillä McLarenin tyyliin Hamiltonille lienee käsikirjoitettu Ron Dennisin houreiden kanssa linjassa olevat vastaukset.
Dennisinkin vastaukset muuttuivat hovissa. Kovin oli varma Glockin renkaista, vaikka kahta mieltä olikin. ;)
Ron Dennis sanoi:
Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on intermediate tyres. But Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history.
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8635.html
Ron Dennis (vaikka Hamiltonin nimiin onkin laitettu) sanoi:
Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on dry tyres. Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history.
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8633.html
:D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Iltalehden sivuilla DC toteaa, että Häkkinen on ykkönen.

Otsikko on tosin hieman hämäävä, koska juttu sisältää lähinnä sen, että DC:n mielestä Mika oli oikeastaan hänen paras tallikaveri. Häkä ei turhia politikoinut, hän vaan saapui paikalle, ajoi nopeasti ja lähti kotiin. Asiallista :ahem:

Ilmeisesti DC:llä kävi hermojen päälle, kun Kimi ei sit jutellu tai politikoinut juuri sitäkään vähää mitä Häkkinen :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
Jep kuten Webslaven quotesta käy ilmi, ja viime kädessä sen voi nähdä onboardista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minä epäilen suuresti, että Renaultin yllättäen kohentuneeseen vauhtiin liittyy se, että he alkoivatkin kehittämään moottoriaan -kun kerta muutkin -periaatteella. Siis vain oman autonsa moottoreita. Miksipä etua olisi kilpailijalle eli Red Bullille annettu?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Siis vain oman autonsa moottoreita. Miksipä etua olisi kilpailijalle eli Red Bullille annettu?
Mikähän lienee moottorituotannon volyymi? Meinaan, että eikös ne tehdä jossain erikoispajoilla pääasiassa käsityönä. Jos Renaultilla oli vanhan revision koneita varastossa, eikä uunituoreita päivitettyjä versioita yksinkertaisesti riittänyt asiakkaalle? Tehdastalli on kuitenkin näissä asioissa aina jonon ensimmäisenä, vaikkei se reilua olisikaan.

Tai Red Bullille saatettiin antaa tietty kiintiö koneita jo kauden alussa, koska "kehitys on jäädytetty". Sitä kiintiötä sitten vaan täydennetään tarvittaessa kauden aikana. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari Niki Lauda pitää Lewis Hamiltonin ja Heikki Kovalaisen muodostamaa McLaren-tallin kuljettajakaksikkoa onnistuneena yhdistelmänä.

- Heikki Kovalainen osoitti tällä kaudella joitain erittäin vahvoja hetkiä ja paransi sekä suorituksiaan että tasaisuuttaan. Hän on täydellinen siipimies Lewisille, Lauda sanoi F1-sarjan virallisilla nettisivuilla.

Siipimies on toisesta maailmansodasta peräisin oleva sotilastermi. Ilmasodassa hävittäjät jakautuivat kaksikoneisiin ryhmiin, joissa lentäjät vartioivat toinen toistaan. Arvoltaan ylempi tai kokeneempi kahdesta samanarvoisesta määrättiin parin johtajaksi ja toista lentäjää sanottiin hänen siipimiehekseen.

(MTV3)
Mun mielestä tällaisen siipimiehen olisi tarkoitus turvata sen toisen asemaa, eikä pelkästään uhrautua. Ei sen siipimiehen ollu suinkaan tarkoitus mennä laukauksien eteen.

Jos tuota siipimies määritelmää käyttää, niin kyllähän se nyt sopii parhaiten Kimiin ja sitä kautta pitäisin Massaa ja Kimiä onnistuneena yhdistelmänä.

Jos pitäisi hakea vertauksia lentäjien maailmasta, niin ennemmin vertaisin Heikkiä melkein kamikaze lentäjiin, he kun uhrasivat itsensä toisten puolesta. Kyllähän se Heikki parit kamikze liikkeet tekikin kauden mittaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös