Eli näillä näkymin Flaavio ja Lonso tanssivat ripaskaa, kun saavat kehittää moottoria nyt talvikaudella ja muut eivät. Eikä alunperinkään oltu hirveästi perässä.Näin on. Loppukaudesta oli muutenkin nähtävissä ettei Rellu voi kovin paljoa olla tehoissa perässä. Epäilen vahvasti että jälleen kerran tehoeroa on kovasti liioiteltu. Itse asiassa ei auto voinut olla juurikaan kärkiautoja huonompi kauden viimeisissä kisoissa. Ilmeisesti autossa oli ollut paljon potentiaalia alusta lähtien, kuten ainakin Marc Gene totesi jossain vaiheessa, mutta sitä vain ei ollut saatu hyödynnettyä ennen kuin aivan liian myöhään.
Missä kohtaa Dennis näin väittää? MTV3 säveltänyt omiansa.
Luitko koko juttua? "- Haasteena siinä tilanteessa oli se, ettei puristaisi liian kovaa ja menettäisi peliä ohituksessa, joten Lewis ohitti Glockin muutama sata metriä myöhemmin kuin hän olisi voinut. Hän teki tarkan liikkeen viimeisessä mutkassa, Dennis kertasi."Missä kohtaa Dennis näin väittää? MTV3 säveltänyt omiansa.
Niin, mutta otsikon mukasitaattia hän ei sanonut. Sinällään Dennis on kyllä oikeassa noiden olosuhteiden suhteen. Kuivemmalla Vettel ei olisi ohittanut, märemmällä Glock olisi jäänyt jo aikaisemmin. Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.Luitko koko juttua? "- Haasteena siinä tilanteessa oli se, ettei puristaisi liian kovaa ja menettäisi peliä ohituksessa, joten Lewis ohitti Glockin muutama sata metriä myöhemmin kuin hän olisi voinut. Hän teki tarkan liikkeen viimeisessä mutkassa, Dennis kertasi."
Tilanne oli täysin kaoottinen eikä kukaan ole ollut tilanteen tasalla yhtään mistään. Kaikki McLarenin höpinä siitä, että homma oli hanskassa on pelkkää pr:ää. Tässä Mark Hughesin kolumnissa väännetään asiasta aika hyvin:Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.
Renault kyllä kiri sitä jo paljon viime kauden aikana. Ensin vaan väänsivät ruuvit kireämmälle, sitten moottorit paukkuivat, sitten rupesivat parantamaan luotettavuuttaMulla on vähä sellanen fiilis, että sekä Renault, että Honda tietävät jo millä he saavat tuon uupuvan osan kirittyä. Ehkä jopa pääsevät edelle.
Höpsis. Jos minä kotisohvalla olin hyvin tietoinen siitä, että Glock pitää ohittaa ja hups, tuossa se jäi taakse, niin tasan tarkkaan oltiin kärryillä McLarenin varikkomuurillakin. Näkivät vielä rataprofiilinäytöstäkin koko ajan kummankin sijainnin radalla.Tilanne oli täysin kaoottinen eikä kukaan ole ollut tilanteen tasalla yhtään mistään.
Tottakai, mutta epätietoisia tilanteesta siellä ei oltu.Kaikki McLarenin höpinä siitä, että homma oli hanskassa on pelkkää pr:ää.
Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.Se, oliko Lewis oikeasti tilanteen tasalla viimeisellä kierroksella onkin sitten jossittelua. Varikkomuuri epäilemättä oli, kun (ainakin valveutuneemmat) kotikatsomotkin olivat. Oletettavasti tilanne Hamiltonillekin viestitettiin.
Renaulthan saa nyt apuja, koska ei kehittänyt konettaan luotettavuuspykälän nojalla, vaan noudatti sääntöä kehityksen jäädyttämisestä. Sikäli olisi outoa, että Rellulle olisi siunaantunut jostain ei-ihan-sama versio, jonka olisi sitten voinut toimittaa asiakkaalle.Luulen, ettei Renu kyllä ole toimittanut ihan samaa versiota RB:lle mitä itse käyttivät loppukaudesta.
Pitivät hullua jännityksessäEi se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
F1.comin kommentista saa kyllä sen käsityksen, että Lewis oli hajulla, muttei varma:Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
Tuo "Do I have it" mielestäni viittaa siihen, ettei Hamilton ainakaan luullut menettäneensä mestaruutta.Lewis Hamilton sanoi:"Before it started to rain I was quite comfortable, and I was just focused on having a clean race,” added Hamilton. “Then it started to drizzle and I didn't want to take any risks - but Sebastian got past me and I was told that I had to get back in front of him. I couldn’t believe it. Then at the very last corner I managed to get past Timo - it was just amazing. This was one of the toughest races of my life, if not the toughest. I was shouting, ‘Do I have it? Do I have it?’ on the radio. It was only when I took the chequered flag and got to Turn One that the team told me I was world champion. I was ecstatic."
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8635.html
Dennisinkin vastaukset muuttuivat hovissa. Kovin oli varma Glockin renkaista, vaikka kahta mieltä olikin.Jos asiaa kysyisi nyt, olisi vastaus mahdollisesti jotain muuta, sillä McLarenin tyyliin Hamiltonille lienee käsikirjoitettu Ron Dennisin houreiden kanssa linjassa olevat vastaukset.
Ron Dennis sanoi:Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on intermediate tyres. But Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history.
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8635.html
Ron Dennis (vaikka Hamiltonin nimiin onkin laitettu) sanoi:Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on dry tyres. Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history.
http://www.f1.com/news/headlines/2008/11/8633.html
Jep kuten Webslaven quotesta käy ilmi, ja viime kädessä sen voi nähdä onboardista.Ei se mitään jossittelua ole. Hamilton itse meni möläyttämään kisan jälkeen, ettei tiennyt vielä maaliviivan ylitettyään monesko oli ja miten mestaruuden kävi. Mainitsi kysyneensä asiaa radioitse ja saaneen vastauksen tovin kuluttua.
Mikähän lienee moottorituotannon volyymi? Meinaan, että eikös ne tehdä jossain erikoispajoilla pääasiassa käsityönä. Jos Renaultilla oli vanhan revision koneita varastossa, eikä uunituoreita päivitettyjä versioita yksinkertaisesti riittänyt asiakkaalle? Tehdastalli on kuitenkin näissä asioissa aina jonon ensimmäisenä, vaikkei se reilua olisikaan.Siis vain oman autonsa moottoreita. Miksipä etua olisi kilpailijalle eli Red Bullille annettu?
Mun mielestä tällaisen siipimiehen olisi tarkoitus turvata sen toisen asemaa, eikä pelkästään uhrautua. Ei sen siipimiehen ollu suinkaan tarkoitus mennä laukauksien eteen.Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari Niki Lauda pitää Lewis Hamiltonin ja Heikki Kovalaisen muodostamaa McLaren-tallin kuljettajakaksikkoa onnistuneena yhdistelmänä.
- Heikki Kovalainen osoitti tällä kaudella joitain erittäin vahvoja hetkiä ja paransi sekä suorituksiaan että tasaisuuttaan. Hän on täydellinen siipimies Lewisille, Lauda sanoi F1-sarjan virallisilla nettisivuilla.
Siipimies on toisesta maailmansodasta peräisin oleva sotilastermi. Ilmasodassa hävittäjät jakautuivat kaksikoneisiin ryhmiin, joissa lentäjät vartioivat toinen toistaan. Arvoltaan ylempi tai kokeneempi kahdesta samanarvoisesta määrättiin parin johtajaksi ja toista lentäjää sanottiin hänen siipimiehekseen.
(MTV3)