F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tämän kauden alkuhan on kilpa-ajollisesti upein mitä muistan. Autot ovat suht tasaisia ja ohitukset ja niiden yritykset ovat yleisiä. Kunnon kilpa-ajoa. Ainoa kehnompi juttu on ollut, etteivät suomalaiset ole kärjessä. Kunnon kilpa-ajo on kuitenkin tärkeintä.
ei mullakaan ole valittamista tän kauden alusta, lähinnä sitä ihmettelen miksi pitää nyt muutaman vuoden välein vaihtaa konseptia näinkin rankasti,
eli tuo moottorimuutos kaudelle 2006 joka käytännössä muutti hyvin pitkälle runko & aerorakenteetkin samalla, ja nyt sitten suunnitellaan std. KERSsiä vaikka jokaisen auto on suunniteltu oman KERS:n mukaan, puhumattakaan mahd. std. moottorista joka vetäisi rungot taas täysin uusiksi parin vuoden kuluessa...
Ja samaan hengenvetoon hirvee jupina säästöistä :thumbdown
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos niitä sääntöjä ei olisi muuteltu tälle kaudelle niin ei olisi nähty yhtä hienoa kauden avausta nytkään ;) mutta joo, alkaahan tuo jatkuva muutosprosessi vähän ärsyttämään. FIA haluaa näyttää että on edelleen se kantava voima kaikessa...

"F1-uutisia"
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja samaan hengenvetoon hirvee jupina säästöistä :thumbdown
Se nyt on tiedossa, että kun sääntöjä rukataan kustannussäästöjen nimissä, niin voi olla tyytyväinen jos kustannukset eivät kaksinkertaistu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noi yllä mainitut siis pelkästään 10v. aikana, ja voidaan kysyä että onko laji muka oikeasti nyt parempi kuin v. 1999?
Ehdottomasti.
- Onko kuljettajien taidon merkitystä lisätty? On.
- Ovatko kilpailut tasaisempia? Ovat.
- Nähdäänkö enemmän ohituksia? Nähdään.
- Onko televisiointi parempaa? On.
- Onko aika-ajo mielenkiintoisempi? On.
- Ovatko tulokset vähemmän ennalta-arvattavia? Ovat.

-Edit- Onko turvallisuus parantunut? On.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
- Onko FIAn uskottavuus romahtanut tulkinnallisia sääntöjä lähes joka vuosi vaihtamalla, parhaimmillaan/pahimmillaan jopa kesken kauden - On

FIAn tulisi määrätä itselleen sakkoa F1:sten maineelle aiheuttamastaan vahingosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
- Onko FIAn uskottavuus romahtanut tulkinnallisia sääntöjä lähes joka vuosi vaihtamalla, parhaimmillaan/pahimmillaan jopa kesken kauden - On

FIAn tulisi määrätä itselleen sakkoa F1:sten maineelle aiheuttamastaan vahingosta.
:D

FIA kysyy kyselyssä ihmisiltä, pitäisikö ja miten pitäisi F1:ä muuttaa, ja siten kun näitä muutoksia tehdään, syytetään liiallisista muutoksista. ;)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
:D

FIA kysyy kyselyssä ihmisiltä, pitäisikö ja miten pitäisi F1:ä muuttaa, ja siten kun näitä muutoksia tehdään, syytetään liiallisista muutoksista. ;)
Tota... meinaatko, että ihan oikeasti Mosley&Bernie moisten kyselyjen tuloksia edes ovat katsoneet? Eiköhän tärkeämpää ole raha ja sponsorit & oma napa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Senkin mitä kysyi, niin taisi lopulta tehdä juuri päinvastoin mitä kyselyn vastaukset antoivat tulokseksi :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ehdottomasti.
- Onko kuljettajien taidon merkitystä lisätty? On. nojoo, samaa mieltä
- Ovatko kilpailut tasaisempia? Ovat. kyllä, tosin kuinka kauan kunnes taas isot tiimit alkavat vetämään "keulaa"
- Nähdäänkö enemmän ohituksia? Nähdään.
kyllä, mutta taas, kuinka kauan ennen kuin isot saa hommansa hanskaan, ja oliko ennen tätä vuotta? ei pahemmin, ts. oltaisko pärjätty ilman niitä 2000-luvun muutoksia? ja pärjättäiskö ilman tulevia muutoksia? kyllä
- Onko televisiointi parempaa? On. Mielestäni samalla tasolla, tietty MAX:lta näkee katkottomina kisat, mutta taas omasta mielestäni selostukset on huonompia, ei ollut valittamista televisioinnissa silloinkaan eikä nykyiseenkään
- Onko aika-ajo mielenkiintoisempi? On. Ei, mä pidin siitä tunnin formaatista enemmän, silloin katottiin kevyellä autolla kuka oli oikeasti nopein, eikä kikkailtu esim tiimin sisällä (McLaren) toiselle kevyempää autoa
- Ovatko tulokset vähemmän ennalta-arvattavia? Ovat. Juu samaa mieltä, tosin edelleen, oliko ennen tän kauden muutoksia? ja muuttuuko oleellisesti tulevilla määräyksillä? Ei.

-Edit- Onko turvallisuus parantunut? On. totta, samaa mieltä, tosin turvallisuutta on parannettu läpi vuosien tiukemmilla törmäystesteillä, nyt puhuinkin noista tyhmemmistä sääntömuutoksista
kommentit boldattuna perässä... osa tietty henk.koht. mielipiteitä, ei herneitä niistä :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tota... meinaatko, että ihan oikeasti Mosley&Bernie moisten kyselyjen tuloksia edes ovat katsoneet? Eiköhän tärkeämpää ole raha ja sponsorit & oma napa.
Päätellen siitä mihin suuntaan F1:ä on muutettu noiden kyselyjen (2005 ja 2006) jälkeen, varmasti. Tai siis Max ainakin, FIA:n kyselystähän oli kyse. Bernietä voi korkeintaan kiittää tv-lähetysten parantamisesta (josta siitäkin kyllä kysyttiin, muistaakseni).

Ainakin ajoapujen poisto, slicksien paluu ja aerosääntöjen muuttaminen ohituksia helpottaviksi ovat linjassa kyselyn tulosten kanssa. Välillisesti myös moottorien tasapäistäminen, koska kuljettajien merkityksen haluttiin lisääntyvän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kyllä, mutta taas, kuinka kauan ennen kuin isot saa hommansa hanskaan, ja oliko ennen tätä vuotta? ei pahemmin, ts. oltaisko pärjätty ilman niitä 2000-luvun muutoksia? ja pärjättäiskö ilman tulevia muutoksia? kyllä
Ohitukset lisääntyvät, koska kärkiautot eivät enää ole sekuntikaupalla muita nopeampia. Tämä ei tule olennaisesti muuttumaan, koska moottorit on tasapäistetty. Aerosääntöjä toki rukattiin vasta täksi kaudeksi, mutta nykytilannetta sinä vertasitkin ("nyt").

Kyllä 2000-luvun muutokset, erityisesti moottori- ja rengaspuolella ovat vaikuttaneet ohitusmääriin. Tulevat muutokset ovatkin talouden, eivät kilpailullisuuden sanelemia, joten niitä ei pidä tuomita kilpailullisilla perusteilla. No, paitsi ehkä renkaanlämmittimien poisto ja tankkauskielto, joiden uskon lisäävän ohituksia.
FO110K sanoi:
Mielestäni samalla tasolla, tietty MAX:lta näkee katkottomina kisat, mutta taas omasta mielestäni selostukset on huonompia, ei ollut valittamista televisioinnissa silloinkaan eikä nykyiseenkään
Kyllösestä tuskin Maxia ja Bernietä sentään voi syyttää. ;) (Vai tarkoititko, että Saari on huonompi kuin 90-luvun lopun Kyllönen?) Lähinnä viittasin grafiikoihin/ruutuinformaatioon ja laajakuvaan siirtymiseen.

Mainoksettomuutta en ajatellutkaan, mutta olihan se Suomessa hieno parannus ja olen katsonut kisat mainoksettomina heti siitä lähtien, kun se oli mahdollista.
FO110K sanoi:
Ei, mä pidin siitä tunnin formaatista enemmän, silloin katottiin kevyellä autolla kuka oli oikeasti nopein, eikä kikkailtu esim tiimin sisällä (McLaren) toiselle kevyempää autoa
Mielipideasia toki, mutta se 40 minuutin odottelu ei ollut kivaa. Loppuhuipennus oli, mutta sehän nähdään nytkin. Ja ensi kaudella tyhjin tankein.
FO110K sanoi:
puhuinkin noista tyhmemmistä sääntömuutoksista
Niin, ja siksi minä muistutin, ettei kaikki muutokset ole olleet huonoja.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ohitukset lisääntyvät, koska kärkiautot eivät enää ole sekuntikaupalla muita nopeampia. Tämä ei tule olennaisesti muuttumaan, koska moottorit on tasapäistetty. Aerosääntöjä toki rukattiin vasta täksi kaudeksi, mutta nykytilannetta sinä vertasitkin ("nyt").

Kyllä 2000-luvun muutokset, erityisesti moottori- ja rengaspuolella ovat vaikuttaneet ohitusmääriin. Tulevat muutokset ovatkin talouden, eivät kilpailullisuuden sanelemia, joten niitä ei pidä tuomita kilpailullisilla perusteilla. No, paitsi ehkä renkaanlämmittimien poisto ja tankkauskielto, joiden uskon lisäävän ohituksia.
Nojaa, enmä nyt usko että rengas/moottori muutoksilla on saatu ohituksia aikaan, ennen sentään oli kisailua kahden rengasfirmankin välillä, nyt nekin on samanlaiset kaikilla ja vielä lisäksi ikävän kovia vrt. niihin superpehmeisiin :)
Tulevat muutokset taas on ihan idioottimaisia, totta että ne pudottavat kenties kustannuksia pitkässä juoksussa (ei heti koska kaikkihan menee taas uusiks jos pitää suunnitella muiden KERS:lle ja/tai Cossun koneelle rungot)
ja pahaa pelkään että moni autotehdas vetää herneen nenään noista standardoinneista, ja taas ollaan siinä yksityistallien viidakossa sitten :dunno:

Kyllösestä tuskin Maxia ja Bernietä sentään voi syyttää. ;) Lähinnä viittasin grafiikoihin/ruutuinformaatioon ja laajakuvaan siirtymiseen.
En syytäkään, päinvastoin, mä pidin Kyllistä 90-luvulla ;)
graffat ja ruutuinfo on mun mielestä mennyt huonommaksi, selkein ruutuinfo oli aikanaan -93 mun mielestä prkl :D
Laajakuvatelsua taas ei ollut vuosituhannen vaihteessa mulla, jotenka ei sekään siinä harmittanut, enempi sen muutoksen saneli yleinen tekniikan kehitys kuin Ecclestone tai Mosley...

Mielipideasia toki, mutta se 40 minuutin odottelu ei ollut kivaa. Loppuhuipennus oli, mutta sehän nähdään nytkin. Ja ensi kaudella tyhjin tankein.
Njoo, no mä tykkäsin, toivottavasti on samaa menoa ensi kaudella taas, tosin jälleen kerran, miksei tätäkin muutosta voitu tehdä jo tälle kaudelle, miksi odottaa vuosi?

Niin, ja siksi minä muistutin, ettei kaikki muutokset ole olleet huonoja.
juu ihan oikeassa olet, on siellä hyviäkin asioita, kyllähän nää nykyset ohitusten helpottamiseen tähtäävät asiat on ok, en kiellä sitä,
ihmettelen ja kiroan vain sitä miksei jätetty 06 muutokset väliin ja tehty nyt kerralla kaikkea... ja samaten tulevista, miksei std KERSsiä voitu tuoda jo tähän kuvioon mukaan, miksi pistää tiimit tuhlaamaan kymmeniä miljoonia erilaisiin versioihin jos kuitenkin tulee parin vuoden sisään std. järjestelmä...

Siksi toi loogisuus Mosleyn puheissa tuntuu "hieman" oudolta, voisi sinne FIA:n johtoon pikkuhiljaa vaihtaa uutta verta, jos vaikka sais vähän järkeä toimintaan :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
näihin on mukava tarttua...

- Onko kuljettajien taidon merkitystä lisätty? On.
On, mutta kyllä arvallekin on tullut sijaa ( mm renkaat ja alati muuttuvat säännöt kuten kers ) jolloin paremmuusjärjestyksestä ei ole hajuakaan - ei aina edes tallikohtaisesti. Mm elektroniikan riisumisen hyödyt jää tältäosin täysimittaisena saavuttamatta.

- Ovatko kilpailut tasaisempia? Ovat.
No joo, vaan kauanko ovat - tosin esim 08 oli kyllä hyvin tasainen ilman 09 sääntöjäkin. Ja tasaisia kärkipää kamppailuja on nähty ennenkin. Mielestäni tässä suhteessa oltiin jo hyvällä tolalla.

- Nähdäänkö enemmän ohituksia? Nähdään.
Varmastikin näin. Tosin tänä vuonna lähtöjärjestykset on tekniikan vuoksi niin sekaisin, että vaikea sanoa mikä osuus niillä on. Samaten kurarenkaat korostavat varikkokäyntejä.

- Onko televisiointi parempaa? On.
Tekniikka toki kehittyy - ja tässä ilman FIAn vaikeita sääntöjä ja rajoituksia.

- Onko aika-ajo mielenkiintoisempi? On.
Kevyellä autolla ajettu kiistaton nopeus jää näkemättä.

- Ovatko tulokset vähemmän ennalta-arvattavia? Ovat.
No on. Mutta myös urheilullisuuden hinnalla. Eli ihan kirouksena voi jo mainita huonot renkaat, eri sarjat diffuille ja kersseille jos ajatellaan, että järjestyksellä löytyisi jotakin viitettä myös kuljettajien taidoille.

-Edit- Onko turvallisuus parantunut? On.
Ja tähänkin löytyy yksi mukaan ujuttautunut varjopuoli - pientareita voi ajella huoletta ja palata radalle. Turvallisuus toki silti täytyy toteutua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nojaa, enmä nyt usko että rengas/moottori muutoksilla on saatu ohituksia aikaan,
Ne ovat osa yhtälöä.
ihmettelen ja kiroan vain sitä miksei jätetty 06 muutokset väliin ja tehty nyt kerralla kaikkea...
Minä taas olen sitä mieltä, että tälle kaudelle muutettiin vähän liikaa. Olisi sen KERSin minunkin mielestäni voinut lopulta jättää ensi kaudeksi, mutta toisaalta emmehän me etukäteen tienneet, että tälle kaudelle on tulossa tällainen diffuusorijupakkakin. Jälkiviisaus on helppoa, mutta minä olin noista liiallisista muutoksista tuota mieltä jo ennen kautta.
miksi pistää tiimit tuhlaamaan kymmeniä miljoonia erilaisiin versioihin jos kuitenkin tulee parin vuoden sisään std. järjestelmä...
Standardointiajatus tuli vasta talouslaman myötä. Minun käsitykseni mukaan KERSistä suunniteltiin teknistä kilpailutekijää (kun moottorit on vakioitu). Joka tapauksessa standardointi säästää enemmän kuin tuhlaa. Kymmeniä miljoonia siihen ei käytä kuin ne tallit, joilla siihen on varaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
näihin on mukava tarttua...
Tarkoitus oli vain vertailla kautta 1999 ja nykyhetkeä, joten pikkuasioihin puuttuminen ei ollut tärkeää, vaan lajin yleisilme. Mutta otetaan nyt pari kohtaa.
Kevyellä autolla ajettu kiistaton nopeus jää näkemättä.
Joka sekin korjaantuu ensi kaudeksi.
- Ovatko tulokset vähemmän ennalta-arvattavia? Ovat.
No on. Mutta myös urheilullisuuden hinnalla. Eli ihan kirouksena voi jo mainita huonot renkaat, eri sarjat diffuille ja kersseille jos ajatellaan, että järjestyksellä löytyisi jotakin viitettä myös kuljettajien taidoille.
Rengas-, diffuusori- ja KERS-säännöt ovat kaikille samat. Jep, se on tallien välistä eikä kuskien välistä, mutta yhtä lailla urheilullisuutta. Toki kaikki voidaan standardoida, jotta pelkät kuskit taistelevat, mutta tuskin sitäkään ihan halutaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Standardointiajatus tuli vasta talouslaman myötä. Minun käsitykseni mukaan KERSistä suunniteltiin teknistä kilpailutekijää (kun moottorit on vakioitu). Joka tapauksessa standardointi säästää enemmän kuin tuhlaa. Kymmeniä miljoonia siihen ei käytä kuin ne tallit, joilla siihen on varaa.
jooh, mutta talouslaman käydessä ilmi olisi pitänyt
a) romuttaa koko KERS ajatus
b) antaa tiimien käyttää nyt kehittämiään KERS järjestelmiä tulevaisuudessakin
c) alunperin jo kehittää std. KERS systeemiä

Niin ja mitä tulee tuohon säästöön, niin meinaatko että se 20m€/talli (joita on kuitenkin useampi) säästetään äkkiäkin sillä että se tulee standardiksi?
Kyllähän se lisäkustannuksia tuo jo pelkästään kun joudutaan ottamaan kokonaan uuden tyyppinen KERS käyttöön vanhan tilalle (suunnittelukustannuksia) + joutuuhan sen std. mallinkin joku suunnittelemaan & valmistamaan, ts. ei sitäkään ilmaiseksi tiimeille myydä...
Toisinsanoen siis se halvennus mitä std KERS:stä saadaan, on luultavasti sne verran pieni että kun se alkaa oleen maksettu takaisin (vrt nykyisten kehityskustannuksiin) niin alkaakin jo oleen KERS:n aika eletty muutenkin...

Noh, mutta kuitenkin, olet ihan oikeassa monessa asiassa, monet nyt kinastelut on vaan "mun mielestä" väittelyä, jokaisella on oma näkemys ja hyvä niin :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rengas-, diffuusori- ja KERS-säännöt ovat kaikille samat. Jep, se on tallien välistä eikä kuskien välistä, mutta yhtä lailla kilpailullisuutta. Toki kaikki voidaan standardoida, jotta pelkät kuskit taistelevat, mutta tuskin sitäkään ihan halutaan.
Tämä on aika jees, en kiellä etteikö tiettyjä aeropuolen asioita voikin standardoida...
Täyttä standardoimista en hyväksy (moottorit, vaihteistot, KERS yms) mutta jos sille tielle mennään niin sitten mennään F1:ssä taas takaisin siihen aikaan kun oli vain yksityistiimejä, ja kaikki osapuolet ruinas autonvalmistajia mukaan hinnalla millä hyvänsä...
Noh, aika näyttää miten käy ja mikä on oikea tie, toivotaan että monista tienhaaroista löytyy se oikea...
(vaikkakin epäilen tätä kyllä hieman :( )
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
- Onko televisiointi parempaa? On.
Tekniikka toki kehittyy - ja tässä ilman FIAn vaikeita sääntöjä ja rajoituksia.
Televisioinnin kehittymisellä ei ole juurikaan tekemistä tekniikan kehittymisen kanssa, sillä F1 on koko ajan tullut jälkijunassa. Monikanavakokeilujen yhteydessä FOM tarjosi tavalliselle kansalle tarkoituksella paskaa. Tilanne parani, kun Bernievision hylättiin epäonnistuneena, mutta lähetyksiin ei sen jälkeen ole panostettu ennen kuin aivan viime vuosina, kun yleisö sitä kyselyissä vaati ja siihen reagoitiin.

Mitään uusia jippoja lähetyksissä ei tosin ole vieläkään nähty, vaan kypäräkamerat ja ajolinjavertailut on nähty jo aikaa sitten muualla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jooh, mutta talouslaman käydessä ilmi olisi pitänyt
a) romuttaa koko KERS ajatus
b) antaa tiimien käyttää nyt kehittämiään KERS järjestelmiä tulevaisuudessakin
c) alunperin jo kehittää std. KERS systeemiä
a) Tallit olivat jo kehitelleet sitä hyvän aikaa, siitä vasta meteli olisi noussut. Sitäpaitsi sitähän ehdotettiin ja BMW torppasi sen. Myöhäiset muutokset kun vaativat tallien yksimielisyyden.
b) Mikä tarkoittaa myös jatkokehityskustannuksia.
c) Paras, mutta jälkiviisas ratkaisu, koska tallit olivat jo ehtineet kehittää omia systeemejään.
Niin ja mitä tulee tuohon säästöön, niin meinaatko että se 20m€/talli (joita on kuitenkin useampi) säästetään äkkiäkin sillä että se tulee standardiksi?
No, jos se olisi vapaasti kehitettävissä, niin sitä edelleen kehitettäisiin seuraavanakin vuonna sillä (valitsemallasi laskennallisella) 20 miljoonalla. Standardi-KERS ei maksa niin paljon. Automuutokset ehkä, ainakin suuremmilla talleilla joilla siihen on varaa, mutta se on kertakustannus. Sen jälkeen tiedetään, että nyt toimitaan tällä konstruktiolla. Eli se laskennallinen 20 miljoonan kehityshinta poistuu kertakustannukseen jälkeen.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että KERS muuttuu teknisestä kilpailutekijästä push-to-pass sovellukseksi.
Toisinsanoen siis se halvennus mitä std KERS:stä saadaan, on luultavasti sne verran pieni että kun se alkaa oleen maksettu takaisin (vrt nykyisten kehityskustannuksiin) niin alkaakin jo oleen KERS:n aika eletty muutenkin...
En usko, että energiaa säästävät ja ympäristöystävälliset teknologiat ihan vähään aikaan poistuvat ykkösistä. Päin vastoin, odotan niiden lisääntyvän.
Noh, mutta kuitenkin, olet ihan oikeassa monessa asiassa, monet nyt kinastelut on vaan "mun mielestä" väittelyä, jokaisella on oma näkemys ja hyvä niin :)
Tällainen aivojumppa on ihan kivaa välillä. :) (Kun molemmat osapuolet pysyvät asiassa, eivätkä rönsyile provon puolelle.)
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös