F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tä on muutenkin niin naurettavaa koko juttu.
Kuten jo sanoin, Kulukatto 10-30milj ylöspäin ja henkilökunnan palkat sen ulkopuolelle. On hyvä että sarjaan saadaan uusia nimiä ja on hyvä, että rahaa ei mene 400milj eukkia vuodessa.
Mahtaa olla kuskien motivaatio hyvä loppukauden jos tietää, että tiimi vetäytyy...
Luuletko että isoja talleja helpottaa se että rahaa saa käyttää jopa 60 miljoonaa? Pudotus sadoista miljoonista on edelleen iso. Hyvä idea olisi porrastaa tuo pudotus niinkuin täälläkin on monesti puhuttu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luuletko että isoja talleja helpottaa se että rahaa saa käyttää jopa 60 miljoonaa? Pudotus sadoista miljoonista on edelleen iso. Hyvä idea olisi porrastaa tuo pudotus niinkuin täälläkin on monesti puhuttu.
Sitten ajettaisiin luultavasti pari vuotta alle 10 tallilla.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Omaehtoinen budjettikatto voisi olla toimiva. Eli F1-sarjaan osallistuvilta talleilta vaadittaisiin progressiiviseti budjettikaton mukaan nouseva osallistumislisenssi. Talli saisi itse päättää budjettikattonsa ja sitä seuraavan osallistumismaksun. Mitä suurempi budjetti, sitä suurempi siivu siitä kilahtaisi FIAn laariin.

Esim. minimibudjetti voisi olla 50 milliä ja siitä lisenssimaksu vaikka 10%. Jos talli haluaisi pelata 300 miljoonan budjetilla, siitä rokotettaisiin vaikka 35% lisenssimaksu. Eli pikkutallin käyttöbudjetti olisi 45milliä ja jättitiimille pelimerkkejä jäisi 195miljoonaa. Epäoikeudenmukaista mutta omaehtoista.
Pelimerkit tasottuisi, muttei epätarkoituksenmukaisesti samalle viivalle.
Tallit saisi käyttää niin paljon rahaa kuin haluaisi, mutta kovan budjetin tallilla rahan hyötysuhde laskisi entisestään, vapaaehtoisuuten ja progressiivisuuteen perustuen rahankäyttö vakiintuisi nykyistä järkevämmälle tasolle.
FIA voisi käyttää riistämänsä rahnat F1 lajin yhteiseksi hyväksi. Niillä voitaisiin esim. maksaa standardiosien kehitys ja valmistuskulut, elektroniikat, renkaat jne... Tai vaikka pelastaa Euroopan gp:t
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Sitten ajettaisiin luultavasti pari vuotta alle 10 tallilla.
Eikö meillä ole nyt kaksi vaihtoehtoa?
1. Kaikki nykyiset tallit lähtevät sarjasta ellei päästä sopimukseen (http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=151078) ja ensi kaudella ajaa ainoastaa uusia pieniä talleja.
2. Päästään suurien tallien kannalta järkevään sopimukseen (jolloin sinun mielestäsi menetetään pari tallia) ja esim. porrastetaan kulukatto ja ollaan muutaman vuoden päästä nyt puhutuissa summissa, jolloin saataisiin pitää nykyiset tallit ja luultavasti silloin tulisi myös pienempiä talleja. E: Kuten Oberfeldwebel sanoi ja itsekin näin muistelen niin ensi kaudeksi on tulossa joka tapauksessa talleja mikä tarkottaisi sitä että alle 10 tallin tuskin mennään ollenkaan.

Itse pidän jälkimmäisestä vaihtoehdosta enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Eikö meillä ole nyt kaksi vaihtoehtoa?
1. Kaikki nykyiset tallit lähtevät sarjasta ellei päästä sopimukseen (http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=151078) ja ensi kaudella ajaa ainoastaa uusia pieniä talleja.
2. Päästään suurien tallien kannalta järkevään sopimukseen (jolloin sinun mielestäsi menetetään pari tallia) ja esim. porrastetaan kulukatto ja ollaan muutaman vuoden päästä nyt puhutuissa summissa, jolloin saataisiin pitää nykyiset tallit ja luultavasti silloin tulisi myös pienempiä talleja.

Itse pidän jälkimmäisestä vaihtoehdosta enemmän.
Eipä tuossa pitäisi olla vaikea valinta. Ensimmäinen kuoppaa koko ykköset ja syvälle kuoppaakkin. Toinen toimisi vähintäänkin kelvollisesti ja olisi loppujen lopuksi kaikkien kannalta järkevä. FIA:n pitäisi malttaa jättää sääntöuudistukset jatkossa pois, eikä edes miettiä mitään KERSsejä tai muita uudistuksia. Kuluja tasaisesti alaspäin parin vuoden ajan ja kun talous kääntyy nousuun budjetitkin taas nousevat, mutta sitten nousua pitäisi rajoittaa, ettei tule uudestaan tällaista tilannetta eteen.

Realistisesti uskon kuitenkin, että huonosti tässä käy, tavalla tai toisella. Toivottavasti vähemmän huonosti. Ikävällä tavalla mielenkiintoiset ajat on menossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö meillä ole nyt kaksi vaihtoehtoa?
1. Kaikki nykyiset tallit lähtevät sarjasta ellei päästä sopimukseen (http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=151078) ja ensi kaudella ajaa ainoastaa uusia pieniä talleja.
En pidä tätä realistisena mahdollisuutena. Vaikka FIA pitäisi päänsä FOTA:n yksimielisestä uhkauksesta huolimatta, osa vanhoista talleista jatkaisi ykkösissä. Itse uskon maksimissaan 2-3 tiimin lähtevän. Ja osa niistä olisi lähtenyt luultavasti muutenkin. Lisäksi nekin voivat tulla toisen nimisinä takaisin, kuten Brawn GP.

FOTA:n on täytynyt ehdottaa jotain konkreettista, mutta uskoisin, ettei Mosley helposti luovu uusille talleille luvatusta ja jo kerran nostetusta kulukatosta. Vähin, mitä siihen vaadittaisiin olisi kaikkien 10 tallin takeet siitä, etteivät ne lähde asteittaisen pudotuksen aikana. Mutta ne eivät voi sellaista antaa, koska asia ei ole tallien, vaan niiden emotehtaiden käsissä.
Itse pidän jälkimmäisestä vaihtoehdosta enemmän.
Ratkaisu, jossa jatkaisi mahdollisimman monta nykyistä tallia ja lisäksi tulisi pari uutta olisi ideaalein. Sitä tuskin kukaan vastustaa. Ongelma on sellaisen kompromissin savuttaminen, mutta ei sitä missään vaiheessa ole poissuljettukaan.

Jos pari tallia on tosiaan tulossa kulukatosta riippumatta, niin hyvä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
En pidä tätä realistisena mahdollisuutena. Vaikka FIA pitäisi päänsä FOTA:n yksimielisestä uhkauksesta huolimatta, osa vanhoista talleista jatkaisi ykkösissä. Itse uskon maksimissaan 2-3 tiimin lähtevän. Ja osa niistä olisi lähtenyt luultavasti muutenkin. Lisäksi nekin voivat tulla toisen nimisinä takaisin, kuten Brawn GP.
Mikä multa nyt menee ohi jos tallit ilmoittavat sopineensa että kaikki lähtevät jos säännöt pysyvät tälläisinä ja sinä väität että vain pari on lähdössä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA:n pitäisi malttaa jättää sääntöuudistukset jatkossa pois, eikä edes miettiä mitään KERSsejä tai muita uudistuksia. Kuluja tasaisesti alaspäin parin vuoden ajan
Kulukattoajatukseen kuului myös sääntöjen stabilisointi. Kulujen jokavuotiset karsimisetkin ovat sääntöuudistuksia. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä multa nyt menee ohi jos tallit ilmoittavat sopineensa että kaikki lähtevät jos säännöt pysyvät tälläisinä ja sinä väität että vain pari on lähdössä?
Säännöt eivät todennäköisesti pysy tällaisina, joten uhaus raukeaa. Eikä tarkkaa sanamuotoa ole muutenkaan yleisölle kerrottu. Nyt BBC:n sivuilla lukee "The teams said they may pull out of F1 altogether if the row is not resolved.".
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4946
Sijainti
Vantaa
Ilta-Sanomat Keskiviikkona 20.5.2009, sivu 40.

FIA suosi Ferraria

Salainen sopimus alentaa Kimi Räikkösen mestaruuden arvoa.


Ferrarin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n riitely uusista F1-säännöistä on johtanut mielenkiintoisiin paljastuksiin. IS urheilu kertoi viime lauantaina, että FIA:lla ja Ferrarilla on salainen sopimus, joka on tarjonnut italialaistallille valtavasti lisätuloja ja veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. FIA:n edustaja on nyt vahvistanut sopimuksen olemassaolon brittilehti The Timesille. Sopimus tehtiin 17. tammikuuta 2005, ja sen allekirjoittivat FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ja Ferrarin silloinen tallipäällikkö Jean Todt. Se oli FIA:n ja F1-moguli Bernie Ecclestonen lahja Ferrarille siitä, että talli vetäytyi autonvalmistajien suunnittelemasta rinnakkaisesta GPWC-formulasarjasta.

Yhä voimassa oleva sopimus on antanut Ferrarille epäoikeudenmukaisen erikoisaseman. Veto-oikeudella Ferrari on pystynyt estämään minkä tahansa autojen tekniikkaan liittyvänä säännön, josta se ei ole pitänyt, tai jonka se on arvellut sopivan paremmin jollekin muulle tallille. Vain FIA:n ja Ferrarin johtajat tietävät, miten monesti Ferrari on jo hyötynyt siitä, että se on veto-oikeudellaan voinut estää epämieluisan säännön. Sopimuksen rahallinen arvo on ollut Ferrarille kymmeniä miljoonia vuodessa. Euroopan suurimman autolehden Auto Motor und Sportin mukaan Ferrari on saanut sopimuksen ansiosta vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria enemmän kuin mikään muu talli. Nimettömänä pysytellyt FIA:n virkailija paljasti The Timesille, että sopimus oli vain jatkoa niille järjestelyille, joilla Ferrari sai erikoiskohtelua jo aiemmin.

Sopimus on tarjonnut Ferrarille epäreilun edun muihin talleihin verrattuna. Ei olisi mikään ihme, jos joku alkaisi kohta ehdottaa Ferrarin viime vuosien mestaruuksien mitätöimistä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen Ferrari on saavuttanut kaksi valmistajien MM-titteliä ja yhden kuljettajien mestaruuden, jonka Kimi Räikkönen voitti kaudella 2007. Ferrari vetoaa juuri veto-oikeuteensa, kun se yrittää kaataa Mosleyn esityksen noin 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrarin näkemys on, että FIA:n olisi ensin pitänyt esitellä suunnitelmansa italialaistallille. Kärhämä eteni tiistaina oikeuteen, kun ranskalainen tuomioistuin alkoi käsitellä Ferrarin anomusta, jolla talli pyrkii kumoamaan uudet säännöt. Oikeuden päätös julkaistaan keskiviikkona.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mie olisin kuvitellut jotain sopimusta joka olisi liittynyt siihen vakoiluskandaaliin. Mutta ei, kyseessä onkin juttu joka on ollut jo tosi kauan yleisesti tiedossa...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ja koskas Ferrari on käyttänyt tuota veto-oikeuttaan? Samoilla säännöillä kaikki siltikin ajavat, joten tuon etu on vähän niin ja näin.

Nyt siitä olisi ollut hyötyä, mutta ryssivät sen käytön.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä nuo iltapäivälehdet ovat niin täyttä soopaa kun vain olla ja voi. Vai että ruvetaan kohta vaatimaan Ferrarin mestaruuksien mitätöintiä. :yuck:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Siis oikeesti, miten Suomen lehdistö pystyy noin paskoja otsikkoja nykimään kerta toisensa perään? Kamalaa schaissea on lähes kaikkien lehtien F1-aiheiset jutut.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
IS on vähän myöhässä. Toki virallinen vahvistus asialle saatiin nyt, mutta lehtijuttuja asiasta on tehty jo vuodesta 2005. Atlakselle joku on kerännyt pätkiä lehtijutuista:
Edit. Ei siis pätkiä lehtijutuista, vaan Atlaksella olleista keskusteluista, jotka pohjautuvat lehtijuttuihin.
There has been a bit of discussion recently regarding who knew about a secret veto power that Ferrari has.
After some research, it seems almost everybody knew. The following are just a few of the references, and most of them were widely discussed back and forth between many people, even spilling over to multiple threads.


October 2008, posting by GrndLkNatv to Racing Comments
Ferrari have absolute veto over all changes agreed by the other teams, even if the other teams agree unanimously.

May 2008, posting by Dick_Darstadly to Racing Comments
The origin of Ferrari's position on the WMC goes back to March 2006 during the 'negotiations' of the Concorde Agreement when Ferrari's support was rumoured to be bought for $100 million and a veto on any regulatory issues:

December 2007, posting by Dick_Darstadly to Racing Comments quoting the timesonline (So, yes they knew about it too)
Ferrari’s loyalty was particularly controversial in that it was secured with the carrot of $100 million and a veto on any rule changes.

January 2006, posting by peter to rec.autos.sport.f1
Not only did FIA consult Ferrari extensively on the 2005 tyre regulation changes but Ferrari also
have the "right of veto" to any regulation changes built into their version of the " Concorde Agreement".

December 2005, posting by wj_gibson to Racing Comments
Especially since rumour has it that Ferrari have been offered very favourable terms (i.e. a veto over rule changes) not on offer to the others.

November 2005, posting to rec.autos.sport.f1 quoting a news item
The GPMA and most of the teams -- with the exception of Ferrari -- have called for more financial transparency
in the sport, and want the power of the world governing body -- the FIA -- limited.
The breakaway group wants appeals taken to the independent, Swiss-based Court of Arbitration for Sport,
rather than the FIA's own court. It also asked that special veto rules -- granted only to Ferrari -- be rescinded.

November 2005, posting by MrSlow to Racing Comments
It seems likely that Ferrari also have the right to veto rule changes (Luca's "everyrhing has to go through Maranello first")

November 2005, posting by angst to Racing Comments
Another reason might be that Ferrari want to ensure that they have additional rights, maybe of veto, over any regualtion changes. That would certainly fit di Montezemelo's statement. I'll repeat that statement again. It's pretty unequivocal -
“Nobody may forget that Ferrari, for Formula 1, is important. Whatever happens in F1, if someone wants to change something or has new ideas, then he must come to Maranello.”

August 2005, posting by karlth to Racing Comments
That would explain why the Ferrari's 2008 veto rights as described by The Times: "right of veto in key discussions over any future changes" are different and more powerful.

August 2005, posting by karlth to Racing Comments
A quote from everyone's favourite team owner:
"My understanding is that Ferrari have negotiated in their signing of the new Concorde an absolute veto... just like the UN they can veto any decision made by the rest of the teams - on their own."
Paul Stoddart

August 2005, posting by karlth to Racing Comments, quoting The Times
But it was not just the issue of money that hardened the stance of the “Group of Nine”: they discovered that the Italians have also been promised the right of veto in key discussions over any future changes to the regulations."

May 2005, posting by riffola to Racing Comments quoting Paul Stoddart
"My understanding is that Ferrari has negotiated in their signing of the new Concorde an absolute veto...just like the U.N. they can veto any decision made by the rest of the teams - on their own," said Stoddart. "Well, what good's that going to do?"

February 2005, posting by pluto to Racing Comments
"The championship is fixed in favour of Ferrari and therefore it is not sport"
Shoichi Tanaka president of Honda Racing Development Ltd
--
But it was not just the issue of money that hardened the stance of the “Group of Nine”: they discovered that the Italians have also been promised the right of veto in key discussions over any future changes to the regulations.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
...Ilta-sanomien urheilutoimittajan silmissä.
Olikohan Aittoniemi taas asialla? Joka tapauksessa, eihän mestaruuden arvo ja joku veto-oikeus tai bonusrahat ole mitenkään yhteydessä toisiinsa. Tainnut toimittajalta jäädä peruskoulukin väliin. Sen sijaan Mäkin häröilyt 2007 tekivät täysin mitättömiksi kaikki tallin (ja kuskien) sen kauden saavutukset, ja jossain määrin myös 2008 jolloin ajattivat autoa joka oli osaltaan suunniteltu varastetun tiedon turvin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös