F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Eiköhän se ollut siinä. Uusi sarja taitaapi vain tulla?
Ei uutta sarjaa ihan hetkessä laiteta pystyyn. Kalenterit, kisapaikat, sponsorit, järjestelyt, byrokratia yms. vie aikaa. Jos nyt kävisi niin hullusti, että osa talleista ei ensi kaudella kilpailisi, niin aika pitkälti heille tulisi välivuosi autourheilussa. Johonkin sarjaan olisi teoriassa mahdollista ehtiä osallistumaan jos päätöksen lähiakoina tekevät, mutta siihen se jääkin.

Itse uskon, että jonkinlaiseen kompromissiin pääsevät. FIA:lla ei ole varaa menettää tärkeitä talleja ja tallit haluavat kisata sarjassa. Tässä vaiheessa perääntyminen olisi sarjalle ja talleille äärimmäisen huono vaihtoehto. Nyt testataan kuka on kuka, mutta sieltä välistä se sopuratkaisu syntyy.

FOTA taitaa haluta enemmän valtaa, enemmän rahaa mitä bernie ja kumppanut lypsää, kulukatto pois/isommaksi, samat säännöt... FIA ei suostu tietenkään näistä mihinkään.
Ei tässä taida muuten rahasta olla kyse kuin budjetin kannalta.
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Vahvasti se siltä näyttää, että kohta saadaan uusi Formula-sarja pystyyn. Uusia takarajoja talleille annetaan tämän tästä, joten kiista saattaa jatkua pitkälle kesään tai syksyyn.
Mitä aikaisemmin tallit ottavat ja lähtevät sarjasta niin sitä todennäköisimmin uutta sarjaa ajettaisiin jo ens vuonna. Perhanan Ferrari kun nyt vain lähtisi sarjasta, vilkuttamatta :eek:. Näkisi, että montako tallia lähtee perässä.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Huhhuh, FIA on julkaissut tiedotteen tämän vuoden tapahtumista, kannattaa lukea se.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76254

On 29 May, the eight remaining FOTA teams submitted conditional entries. Among the conditions were a requirement that the FIA forthwith sign FOTA's new Concorde Agreement (which diluted the Sporting Code, made an outside body, the CAS, the ultimate appeal court, allowed any team to veto rule changes and removed the FIA's right to insist on changes if the cars became dangerously fast).
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Jos englanti vaan taipuu, niin luonnollisesti mm. Autosportin uutisia kannattaa seurata.
Näinhän se on.

Jos englanti taipuu, niin kannattaa myös lukea FIAn julkaisema kirjeenvaihto ferrarin ja fian väliltä. Sieltä mm. varmistuu tieto siitä että ferrarilla on voimassa oleva concorde sopimus vuoden 1998 sopimuksen mukaisesti ja että FIA on tarjonnut vastaavaa diiliä (ei tietenkään ferrarin erityisoikeuksia veto-oikeuteen tai ylimääräiseen rahaan) muille FOTA tiimeille, mutta FOTA on syystä tai toisesta kieltäytynyt tästä.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/Documents/1-hp-pdc.pdf

Edit: Aika jäätävää kamaa, enkä kyllä täysin ymmärrä mitä ferrari oikein yrittää saada aikaiseksi. He itse myöntävät FIA:lle että ferrarilla on voimassa olevan concorde sopimuksen mukaisesti velvollisuus osallistua F1-sarjaan vuoteen 2012 asti. Todennäköisesti Red Bullilla ja Toro Rossolla on vastaavanlainen sopimus FIA:n (tai FOA:n kanssa).

Ferrari will ensure that, at least until 31 December 2012, no Ferrari team (including any team over which Ferrari excercises direct or indirect control) will take part in any motor sport competition other than those run under the International Sporting Code of the FIA and under the ultimate authority of the FIA.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Edit: Aika jäätävää kamaa, enkä kyllä täysin ymmärrä mitä ferrari oikein yrittää saada aikaiseksi. He itse myöntävät FIA:lle että ferrarilla on voimassa olevan concorde sopimuksen mukaisesti velvollisuus osallistua F1-sarjaan vuoteen 2012 asti.
Tämähän tässä kiistelyssä ihmetyttää minuakin.

Ferrari kiistelee uusista säännöistä FOTA:n uhkailujen varjossa. Ferrari ei lienee ite pystys tekemään mitään, mutta FOTA:n uhkailujen takia pyrkivät muuttamaan FIA:n kantaa. Edelleenkään Ferrari ei voisi tehdä mitään. Siis ainoastaan voivat FOTA:n tuella uhkailla, mutta tekoja eivät pysty tekemään..

Kai siinä concorde sopimuksessa on tieten joku rahasumma tms jolla pystyy sarjan jättämään. Jos ei ole, niin Ferrari ei lähde minnekään, jos taas on nini sitten Ferrarilla on tosiaan pieni sauma uhkaillakin.

Paskaa on vielä se, että FOTA:n ääntä pitää yllä Howett (ja di monteze) ja ku tiiossa on että Toyota häippäsee nii eipä ihme jos ei ole sopimuksia hevillä tulossa. Ja kun Montezemolokaan ei ole varmaan tippaakaan toppuuttelemassa Howettin kielteisyyttä niin johan on selvää ettei FOTA ja FIA saa mitään aikaseksi.

Miten jatko?
Onko jotain päivämääriä (19.6 on joku deadline mutta niin piti olla 12.6:kin) jolloin paketti alkas olla enskauden osalta selvä?
Onko siis FIA:n puolelta mitään takarajaa näitten ehtojen suhteen, vai onko ne ehdollisesti osallistuneet tallit ehdollisena vaikka vielä jouluna?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja ku tiiossa on että Toyota häippäsee
Missäs näin on lukenut? Mikä taho on varmistanut että Toyota EI ole ensi vuonna mukana siellä missä FOTA:n muutkin tallit?

edit. henk.koht. en usko että FOTA:n jäsenet antaisi Howettin olla päättävissä elimissä mukana tulevaisuuden asioista jos
Toyotan lähtö olisi jo nyt selvä, sehän tarkoittaa että Howettilla ei olisi mitään menetettävää ja muut mahd. kärsisivät tästä paljonkin...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Miten jatko?
Onko jotain päivämääriä (19.6 on joku deadline mutta niin piti olla 12.6:kin) jolloin paketti alkas olla enskauden osalta selvä?
Onko siis FIA:n puolelta mitään takarajaa näitten ehtojen suhteen, vai onko ne ehdollisesti osallistuneet tallit ehdollisena vaikka vielä jouluna?
No itse luulen että tuo 19.6. voi hyvinkin olla niitä viimeisiä takarajoja, JOS (FOTA:n) talllit haluaa siirtyä muualle,
alkaa olla viimeisiä hetkiä laittaa ensi kautta koskevia suunnitelmia pystyyn jos/kun F1:ssä ei jatketa...
En usko että tallitkaan haluaa asiaa kovin pitään venyttää enää koska huomio siirtyy kokoajan pois ratatapahtumista,
ja uuden kaluston suunnittelukin pitäis alottaa/olla jo käynnissä...
Eiköhän tän kuun aikana kuulla lopullisesti mihin mennään, toivon ainakin niin...
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Missäs näin on lukenut? Mikä taho on varmistanut että Toyota EI ole ensi vuonna mukana siellä missä FOTA:n muutkin tallit?

edit. henk.koht. en usko että FOTA:n jäsenet antaisi Howettin olla päättävissä elimissä mukana tulevaisuuden asioista jos
Toyotan lähtö olisi jo nyt selvä, sehän tarkoittaa että Howettilla ei olisi mitään menetettävää ja muut mahd. kärsisivät tästä paljonkin...
Muistaakseni on aika laajalti puhuttu F1 piireissä siitä että Toyota todella lähtisi tämän kauden jälkeen mikäli menestystä ei tule.

FOTAn johto (chairman ja vice chairman) valitaan vuodeksi kerrallaan, eli sielläkin alkaa kohta vääntö uudesta marssijärjestyksestä (29.7.2009).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muistaakseni on aika laajalti puhuttu F1 piireissä siitä että Toyota todella lähtisi tämän kauden jälkeen mikäli menestystä ei tule.
Mikä lasketaan menestykseksi? Toyotan alkukausihan on ollut paras niidne historiassa, podiumejakin tullut mukavasti jo...
Se että riittääkö tuo niin ei tietoa tietenkään...
Toisekseen, eikös nuo lähtöpuheet olleet huhuja jotka Toyotan päällystö kielsi jo ennen kauden alkua?

Toistan, siis kukaan tai mikään virallinen tahohan ei ole tuosta puhunut mitään, ainoastaan huhuja liikkunut joka taas ei vielä F1-ympyröissä paljoo merkitse, jos merkitsis niin mm. Alonso ajais jo tällä kaudella Ferrarilla :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FOTAa rassaa tällä hetkellä kaksi asiaa: kahdet säännöt ja budjettikatto.
FIA:n lausunnosta saa sellaisen käsityksen FIA:lla on periaatepäätös budjettikatosta ja että siitä luovuta. Kaksista säännöistä oltiin jo luovuttu, mutta budjettikatosta ei suostuta luopumaan vaikka mikä olisi. FOTA taas haluaisi vähentää kuluja muilla tavoin. FIAn mukaan FOTAn ja FIAn säästötavoitteet ovat hyvinkin samankaltaiset, mutta keinot erilaiset.

FIA ei luovu budjettikatosta ja FOTA ei halua budjettikattoa. Kumpikin haluaa vähentää kuluja, mutta keinoista ei päästä sopuun. Aika naurettavaksihan tämä menee, mutta en ihmettele jos FOTA sanoo että neuvotteluissa ei edetty jos FIA ei suostu joustamaan budjettikatosta. Kumminkin tuntuu siltä FOTA on enemmän lähentynyt FIAa kiistässä kuin toisin päin.

FIAn perustelut budjettikatosta hieman ontuvat. Velvoittavat FOTAn ehdottamaan säästötoimenpiteitä, jotka FIAn täytyy hyväksyä. Koska FOTAn säästötoimenpiteet eivät riitä FIAlle lyö se lukkoon säännöt joista FOTA:lla ei ollut mitään tietoa. On se kumma että FIA ei voinut tehdä säästötoimenpiteitä yhdessä FOTAn kanssa. "Joko ehdotatte säästöjä, jotka kelpaavat meille tai teemme omat säännöt".

FIA puhuu innovaatioista ja puhuu autojen liiasta nopeudesta. Välillä kielletään innovaatiot ja välillä sallitaan. Autojen vauhtia pyritään hidastamaan että olisivat turvallisempia, mutta samalla tehdään sääntöjä, jotka tekevät autoista entistä nopeampia (tehokkaampi kers, rajoittamaton kone, säädettävät siivet jne). Eihän tässä nyt ole mitään logiikkaa. FIA tuntuu puhuvan turvallisuudesta, kuluista ja innovaatioista vain silloin kun pystyvät perustella oman kantansa niillä.

FIA tuntuu tunnustavan Ferrarin veto-oikeuden, mutta sen hylkäämisen perustelut ontuvat. "ette noudattanut concordea niin meidänkään ei tarvitse noudattaa", "ette käyttäneet veto-oikeutta oikeaan aikaan", mutta sitten samalla sopimus kuitenkin sitoo Ferraria osallistumaan 2012 asti?!?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Lukaisin läpi FIA:n ja Ferrarin tohtorin välisen kirjeenvaihdon ja näppituntuma on, että Ferrari on omissa väitteisään heikoilla jäillä osittain jopa jo veden alla.

Homman ydin näyttäää olevan, että Ferrari on sopimuksin sitoutunut ajamaan sarjassa vuoteen 2012. Nyt Ferrarin pääväite näyttää olevan, että heille on sopimuksin suotu veto-oikeus sääntömuutoksiin. FIA puolestaan lähtee, että jos jokin asiaan soveltuva veto-oikeus ylipäänsä on, olisi sitä pitänyt käyttää, kun asiasta äänestettiin.

Koko muu Ferrarin kanta on legaalista mumbojampoa, jonka kruunana oli proseduaalinen väite oikeasta menettelytavasta tilanteessa, jossa Todt oli 15? kertaa äänestänyt nykyisten sääntöjen mukaan.

Kaiken kaikkiaan olen todella yllättänyt jos Ferrari ei ota ns. lusikkaa kauniiseen käteen ja kiltisti tuo autojaan ruutuun ensikaudella. On varmaan "kohtuulliset" vahingonkorvausvaatimukset tulossa niskaan, jos sirkuksen päätähti päätääkin vastoin sitä sitovia sopimuksua ottaa hatkat sirkuksesta.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
FOTA:a rassaa vain se, ettei FIA kysynyt heidän mielipidettään budjettikatosta. Joka ei ollut pakollista, sillä Concorde-sopimus ei ole voimassa
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Kaiken kaikkiaan olen todella yllättänyt jos Ferrari ei ota ns. lusikkaa kauniiseen käteen ja kiltisti tuo autojaan ruutuun ensikaudella. On varmaan "kohtuulliset" vahingonkorvausvaatimukset tulossa niskaan, jos sirkuksen päätähti päätääkin vastoin sitä sitovia sopimuksua ottaa hatkat sirkuksesta.
Ja kolikon kääntöpuolella on maailman seuratuin kilpa-autosarja jonka tuloista leijonanosa jaetaan tallien kesken, toisin kuin nyt. FIA:lle maksettava (kuvittellinen) sadan miljoonan dollarin sakko, voidaan katsoa investoinniksi joka maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa.

FOTA:n ajama linja, reilu rahanjako, kohtuulliset kisanjärjestämiskustannukset, huippukuskit, legendaariset radat, kuski ja tallit, yms.. F1:n status kuninkuusluokkana on auttamattomasti mennyt kun FOTA-tallit ottaa hatkat.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3778
Mielestäni molemmilla on tässä pointti kuitenkin. Mosley haluaa uudet tiimit, säilyttää valtansa ynm.

Tallit taas haluavat pysyvyttää ja palauttaa lajin "normaalin" luonteen palauttamalla kunnon ratoja, järkevät säännöt ja muut

Toisaalta tämä valtataistelu vahingoittaa f1siä, toivottavasti lopputulos on sen arvoinen.

Mielestäni kulukatto on aivan väärä idea, sillä se ei rajoita oikeastaan rahankäyttöä, sitä voidaan kiertää, ajetaan läpi liian nopeasti ja vaikka mitä muita muutoksia.

Lisäksi nämä kaiken maailman eniten voittoja ja mestaruus, ynm naurettavat jatkuvat sääntöuudistukset eivät toimi.
Eihän uusissa säännöissä mitää, pelin leväyttäminen auki lyhyellä varoitusajalla ei toimi ja epäselviä tilanteita syntyy :(
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kaiken kaikkiaan olen todella yllättänyt jos Ferrari ei ota ns. lusikkaa kauniiseen käteen ja kiltisti tuo autojaan ruutuun ensikaudella. On varmaan "kohtuulliset" vahingonkorvausvaatimukset tulossa niskaan, jos sirkuksen päätähti päätääkin vastoin sitä sitovia sopimuksua ottaa hatkat sirkuksesta.
Kävisikö niin että Ferrari ostaa STR:n, muuttaa nimen Ferrariksi ja täyttää näin oman osuutensa sopimuksesta olemalla paikalla. Emotalli kilpailee sitten jossain muualla ns. tosimiesten sarjassa :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös