F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kaiketi kuitenkin lähtöpaino? Minimipainohan saavutetaan tyhjillä tankeilla, eikä tankin koko siihen olennaisesti vaikuta, varsinkaan ensi kaudeksi nostettavan minimipainorajan takia.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuohan on todellisuutta ensi vuonna. Mitä pienempi kulutus, sitä pienempi tankki/lähtöpaino.
Et ymmärtänyt lainkaan. Tarkoitin, että pienemmän tankin autoonsa asentavilla minimipainoraja olisi alhaisempi. Täten pieneen kulutukseen pyrkimiseen olisi ylimääräinen kannustin, joten siihen kannattaisi todella panostaa. Samalla kuitenkin vältyttäisiin taloudellisuusajon pahimmilta muodoilta.

...pointti oli ylipäätään se, että pienemmällä kulutuksella selviäville voisi tarjota suorituskykyetua muuta kautta. Toteutukseen voi olla fiksumpiakin tapoja, ajatus lisäporkkanasta kulutuksen vähentämiseen oli se pääasia.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikös sen tankin koon pidä olla kuitenkin ilman välitankkauksia riittävä. Ettei siitä tule pituuskisa. Ja pienikulutuksisin on se lähtöruudukon kevein. Ja tankin koolla ei sinällään merkitystä = ylimääräinen tyhjä ei paina ( no aerodynaamisesti sillä voi olla merkitystä ). Ja kisan loppupuolella kaikki painaa jo saman verran. Ja kaikki sillä ehdolla, että tietää toisin kuin JJ paljonko kilo F1- bensaa painaa.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos minimipaino kuivana on kaikille sama, niin eivätkös ne autot hyödy joka tapauksessa, jotka pystyvät lähtemään kisaan pienemmällä bensakuormalla? Ei siinä enää mitään lisäetuja painon suhteen ole syytä näille antaa, jotka pärjäävät pienemmällä tankilla, koska etu on jo olemassa.

Eiköhän siellä kaikki pyri optimoimaan kulutuksen ja tehon suhdetta, juurikin edellä mainitusta syystä. Lisäporkkana on tarpeeton.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Juzb€;1349658 sanoi:
Sen rajotetun tankin idea on just se, että ei kehitetä miljoonaa hevosvoimaa moottorista, vaan se että moottori on tehokas mutta bensa ei lopu. Jos bensa loppuu on se ihan oma moka jos säännöt on tiedossa. Ei siinä mitään naurettavaa ole.
Mutta se johti naurettaviin tilanteisiin kun jotkut kuskit körötteli pari vikaa kierrosta "kävelyvauhtia". Siihen aikaan ei aina polttoaineen kulutusta pystytty aivan täysin oikein laskemaan, ei se ollut aina kuskista kiinni. Ei se ainakaan kilvanajoa kannustanut. Jos yritit kovasti ohi jostain toisesta, saattoi bensaa kulua enemmän ja maaliinpääsy vaarantua.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Et ymmärtänyt lainkaan. Tarkoitin, että pienemmän tankin autoonsa asentavilla minimipainoraja olisi alhaisempi. Täten pieneen kulutukseen pyrkimiseen olisi ylimääräinen kannustin, joten siihen kannattaisi todella panostaa. Samalla kuitenkin vältyttäisiin taloudellisuusajon pahimmilta muodoilta.

...pointti oli ylipäätään se, että pienemmällä kulutuksella selviäville voisi tarjota suorituskykyetua muuta kautta. Toteutukseen voi olla fiksumpiakin tapoja, ajatus lisäporkkanasta kulutuksen vähentämiseen oli se pääasia.
Pienempi kulutus tuo automaattisesti etua, koska auto on kevyempi ja siten kisaan lähtöpaino on pienempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Et ymmärtänyt lainkaan. Tarkoitin, että pienemmän tankin autoonsa asentavilla minimipainoraja olisi alhaisempi.
Ah, siis palkittaisiin säännöillä.

Kuten muutkin ovat huomauttaneet, tuossa ajatuksessa edun jo muutenkin saavuttaneille talleille myönnetään lisäetua. Sen lisäksi, että voivat lähteä muita kevyempinä, ne voivat ajaa koko kisan muita kevyempinä, koska tyhjäpainokin on kevyempi. Kannustimena tuo epäilemättä toimisi, mutta siitä seuraisi tylsempiä kisoja. Mielestäni jo painoetu startissa toimii riittävänä kannustimena.
Samalla kuitenkin vältyttäisiin taloudellisuusajon pahimmilta muodoilta.
Miten? Selväähän on joka tapauksessa, ettei autoihin tankata ylimääräistä, joten vaara bensan loppumisesta on joka tapauksessa olemassa. Luulen kyllä, että nykyisin osataan seurata kulutusta tarkemmin, joten ongelma ei ole takavuosien kaltainen.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Bensan kulutusta säädeltiin paljon seoksen rikkaudella. Nykyisin kuitenkin niukempi polttoaineseoksen moottoria kuumentava vaikutus korostuu nykyisillä luetettavuussäännöillä ja tämä toleranssi on liki poissa.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Formula ykkösten Red Bull -talli on tehnyt Suzukan osakilpailuun sponsorisopimuksen thaimaalaisen Singha-olutmerkin kanssa.

- Vaikka tallimme onkin energiajuomayrityksen omistuksessa, ymmärrämme myös hyvän oluen päälle, Red Bull -talli tiedotti.



http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/957402

Asia meininki :tongue:

Millonkoha saahaan Budweiser ja Kozel mukaan
Jos tajuavat hyvän oluen päälle kuten väittävät, niin ymmärtävät selvästikin pysyä visusti hiljaa siitä, että Singha on keskinkertaista lirua. ;)

Ihmeen vähän F1:ssä on nähty panimoita sponsoreina (vrt. tupakkasponssit), vaikka kohdeyleisöstä löytyy varmasti reilusti olutta kuluttavaa porukkaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos tajuavat hyvän oluen päälle kuten väittävät, niin ymmärtävät selvästikin pysyä visusti hiljaa siitä, että Singha on keskinkertaista lirua. ;)
Tuo sanoma kuului selvästikin tuohon sponssin miellyttämiseen, siis pr puhetta. Tuskinpa olisi Singhasta kuulostanut kivalta: "Ymmärrämme taatusti hyvä oluen päälle, vaikka Singha ei sitä oikeasti olekaan."
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Ilmanmuuta asia on juuri näin, olis ehkä pitäny viitata tossa viestissä nimenomaan pr-porinaan. Ei Singha toki onneton olut ole, monta kertaa esim. tuolla aiemmin mainittua Budweiseria parempaa, mutta nyt lipsuu jo hieman offtopicin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihmeen vähän F1:ssä on nähty panimoita sponsoreina (vrt. tupakkasponssit), vaikka kohdeyleisöstä löytyy varmasti reilusti olutta kuluttavaa porukkaa.
Warsteiner oli muistaakseni aikoinaan Hockenheimin kisassa näkyvästi esillä ja ainakin DTM:n puolella on sponssannut tallejakin. Jostain syystä Carlsbergikin pyrkii mieleen jostain yhteydestä mutta tuskin kuitenkaan on ykkösissä ollut...?

Mutta ehdottomasti samaa mieltä siitä, että varsin vähän on olut ollut esillä moottoriurheilun kuninkuusluokassa vaikka ne kulkevat hyvinkin käsi kädessä käytännössä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihmeen vähän F1:ssä on nähty panimoita sponsoreina (vrt. tupakkasponssit), vaikka kohdeyleisöstä löytyy varmasti reilusti olutta kuluttavaa porukkaa.
Kyllä noita olutsponsoreita äkkiseltään tulee mieleen ainakin Skol, Warsteiner, Labatt ja Becks. Ja tietty Fosters koko sarjan sponsorina. Ja Brawnhan juuri teki jonkin brasilialaispanimon kanssa sopimuksen Brasilian GP:stä.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Revolt: Carlsbergistä tiedän ainoastaan sen, että ovat jo pitkään pyrkineet profiloitumaan jalkapallo-olutmerkiksi. En muista koskaan nähneeni merkkiä ykkösissä, enkä ihan heti uskokaan näkeväni.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Ihmeen vähän F1:ssä on nähty panimoita sponsoreina (vrt. tupakkasponssit), vaikka kohdeyleisöstä löytyy varmasti reilusti olutta kuluttavaa porukkaa.
alkoholi ja autoilu on huono yhdistelmä, siten on typerä, että alkoholia mainostetaan autoissa. Ja onneksi aika harva on lähtenyt siihen mukaan. Mielummin rööki autoihin kuin alkoholi.

Mutta eikös siellä ole alkoholi firmat sponssimassa muutamaa teamia?
McLaren Johnny Walker viski ja Kingfisher olut Force Indialla
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
alkoholi ja autoilu on huono yhdistelmä, siten on typerä, että alkoholia mainostetaan autoissa. Ja onneksi aika harva on lähtenyt siihen mukaan. Mielummin rööki autoihin kuin alkoholi.

Mutta eikös siellä ole alkoholi firmat sponssimassa muutamaa teamia?
McLaren Johnny Walker viski ja Kingfisher olut Force Indialla
Jos auton kyljessä lukee "calsberg", se ei tarkoita ettäkö kuljettaja olisi sitä juonut, tai ketään muutakaan kehotettaisiin juomaan sitä autoillessaan. Se vain on hyvä paikka saada näkyvyyttä merkille.
Saman logiikan mukaan alkoholia ei pitäisi mainostaa missään urheilussa, kuka nyt jääkiekkoakaan humalassa pelaisi?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös