F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos kerran herra Whiting tutustui ko. diffuihin jo testeissä ja renaultilta oli "vastaava ratkaisu" kielletty, niin mikä esti FIA:a täsmentämästä sääntöjä jo ennen kauden alkua?
Se, ettei siihen (tietääkseni) ole mitään virallista keinoa. Tupladiffuusoreista oltaisiin joka tapauksessa voitu protestoida Australiassa, joten se ei olisi muuttanut mitään.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä FIA olisi päättänyt, jos tupladiffut olisikin ollut nykyisten tallien sijaan Ferrarin, Mclarenin ja Renaultin autoissa.
Veikkaisin, että sitä suuremmalla syyllä oltaisiin sallittu.
Itse en usko tupladiffujen parantaneen kilpailua juurikaan. [--] Helppohan näitä on tietenkin jälkeenpäin jossitella, silti usko että pidemmän päälle tämä tupladiffu ei ole ohitusten ja sitä kautta lajin mielenkiinnon kannalta hyvä asia.
En minäkään. Siis kilpailutapahtumia radalla. Mutta kauden voimasuhteden vaihteluun uskon sillä olleen vaikutusta. Ohituksiin uskon tupladiffuusorin vaikuttavan negatiivisesti. Että sikäli olin ihan oikeilla linjoilla vastustaessani sen sallimista.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Maikkarilla paineita tehdä juttu omasta mannekiinistaan Kovalaisesta kaiken Kimi julkisuuden sekaan. No mitä maikkari keksii, miksi Heikki on hyvä ja miksi McLaren hänet pitäisi. Maikkari tutkivan ja analyyttisen journalisminsa linjaa noudattaen kirjoittaa ohittamattoman argumentin: Heikki tulee hyvin toimeen Hamiltonin kanssa. - huoh
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Jos McLarenilla on mahdollisuus saada Räikkönen kuskikseen heille siedettävällä palkalla niin Kovalainen lentää sieltä kuin leppäkeihäs :D

Kovalainen on niin nöyrä tyyppi että soisin paljon mielummin hänelle paikan jossain muussa tallissa missä ei joutuisi ajamaan kakkoskuskina ja hänenkin taidot tulisi paremmin esille.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Tallien keskenhän oli oikein perustettu "ohitusten lisäämis-työryhmä", ja yksi heidän päättämä tavoite oli auton takaosan ilmanpyörteiden vähentäminen, jolloin auton seuraaminen lähempänä pitäisi helpottua. Koska tämä oli kaikkien tallien yhteinen intressi, jo tämänkin takia tupladiffuusorin tapaiset ratkaisut oli käytännössä jo tallien yhteisellä päätöksellä kielletty. Jotkut neropatit sitten vain päättivät että koska kirjoitetuissa säännöissä on kuitenkin ilmeisesti tulkinnanvaraa, tehdäänkin juuri päinvastoin kuin oli muiden tallien kanssa sovittu.

Vähintäänkin erikoista, että kaikki tallit väittävät haluavansa lisätä ohituksia, ja perustetaan yhteinen työryhmä asiaa parantamaan, ja sitten jotkut tallit päättävätkin toimia täysin toisin kuin oli yhteisesti sovittu.
Tämä nykyisten f1-ajojen tietynlainen tylsyys ja ohitusten puuttuminen on minuakin kummastuttanut. On se ihme, jos ei saada autoja sellaiseksi että tulisi enemmän ohituksia? Olen viime viikkoina katsellut nautiskellen 1980-alkupuolen f1-kisakoosteita, ja tuolloin ei ohituksia saatikka tilanteita kilpailuista puuttunut! Onko tuolloin ollut suurempia eroja renkaiden, kuljettajien, ja autojen välillä, vai mistä ajoittainen nopeusero on johtunut?
Selittelin itselleni tätä niin että nykyisellään autot, kuskit, ja kalusto on muutenkin niin tasaväkistä + ajetaan niin limitillä, että ohittaminen on vain vaikeampaa.

Tuohon aikaan autot joko hajosivat, tai sitten kuljettaja teki ajovirheen jolloin kisa loppui. kokonaisuudessaan kisaaminen vaikutti oikeasti kilvanajolta, eikä tällaiselta jonossa ajamiselta... no, OT:ks meni, mutta menköön. :D
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Maikkarilla paineita tehdä juttu omasta mannekiinistaan Kovalaisesta kaiken Kimi julkisuuden sekaan. No mitä maikkari keksii, miksi Heikki on hyvä ja miksi McLaren hänet pitäisi. Maikkari tutkivan ja analyyttisen journalisminsa linjaa noudattaen kirjoittaa ohittamattoman argumentin: Heikki tulee hyvin toimeen Hamiltonin kanssa. - huoh
Ois nautinnollista saada Kimi hyydyttämään Hämiksen tekopirteää ja teennäistä olemusta + toisaalta olisi hienoa nähdä kumpi on samanlaisella kalustolla nopeampi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Mitä tuo Whiting edes jostain tupladifuista tietää? Vanha ukko, eikä taida olla mitään avaruusteknologian insinöörejä? Onko se kurkistanut auton alle, että ihan kivaltahan täällä näyttää ja samalla painanut sormella kuinka paljon pohjalevy heiluu.

Jos tätä FIA:n toimea vähän voisi saada näkyvämmäksi, niin ei varmasti olisi pahitteeksi. Joku Whiting hyörii joka paikassa, jos ei heiluta lippua maalisuoralla, niin painelee racestoppia tai sitten on tarkastamassa tupladifuja. Ja mikä siinä Ferrarin lattiassa 2007 vuodella oli vikana? Sittenkö innovaatio sallitaan, jos tarpeeksi monta huonoa tallia ne on kehittänyt; mutta jos yksi huipputalli, niin saa mennä romukoppaan?

Olisi kiva tietää, että mikä vaikutus näillä diffuusoreilla nyt sitten lopulta on ollut, mutta eihän sitä tietysti saa koskaan tietää. Ellei sitten Whiting ole testannut jotain Brawnia difulla ja ilman ja todennut, että eipä ole eroa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei kai niitä tupladiffuja ens kaudelle sallita? :thumbfh:
Voi olla kyllä sattumaa, mutta tuntuu että ohitukset ovat laskeneet sitä mukaa kun tiimit ovat tuoneet uusia "aeropaketteja", eli käytännössä diffu, plus muita päivityksiä
Ohitusten määrä laskee kun kaikki autot koko ajan tuottavat enemmän downforcea ja autojen ajettavuus paranee=vähemmän virheitä. Kun aerodynaaminen pito lisääntyy suhteessa mekaaniseen (renkaat) on koko ajan vaikeampi seurata edessä ajavaa autoa nopean mutkan läpi koska edessä olevan auton "likainen" ilma vähentää perässä ajavan auton downforcea eli aerodynaamista pitoa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436

Bernie E

ahne paskiainen
Liittynyt
17.7.2007
Viestit
99
Sijainti
Metrin korkeudella
mtv3.fi
Uusi McLaren on radikaalisti erilainen
06.10.2009 20:24

McLarenin F1-tallin päällikkö Martin Whitmarsh vakuuttaa tallin ensi kauden auton olevan paljon tämänvuotista parempi...

...- Meillä on ensi kaudella erittäin kilpailukykyinen auto. Käytämme kaikki kehitysresurssimme siihen projektiin, Whitmarsh hehkuttaa.
Whitmars kehuskelee ensi kauden autolla, jotta saisivat Kimin houkuteltua Mäkille ylipäätään tai ainakin vähän halvemmalla?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitä tuo Whiting edes jostain tupladifuista tietää? Vanha ukko, eikä taida....
Tottakai toimari tietää, kun talossa aika hyvät brieffaajat. Eihän hänen sitä rakentaa tarvitse, vain tuntemus ja syvällinenkin riittää jo paljon pidemmälle kuin meillä. Mitä kaikki tietää, on - että diffuusorilla johdetaan ilmaa auton alta pois jotta auton pohjaa vasten saadaan autoa maahan imevää voimaa tehostetusti virtausten näin kasvaessa. Diffuusorin jättöilman suuntauksellakin on merkitystä autoa alaspäin painavana voimana, takasiipien toiminnassa ja esim takana tulevien autojen ottoilman sekoittajana.

Oleellisin tupladiffun ero on sen lisääntynyt kapasiteetti näiden virtausten hyväksikäyttöön. Onhan se nimeltäänkin tupla - joka johtuu siitä, että muutama talli keksi tehdä välipohjan, ikään kuin kaksikerroksisen diffuusorin joka selvittää FIAn määrittelemät alta päin tapahtuvat mittaukset ylemmän diffuusorin kerroksen jäädessä alapohjan peittämäksi.

Se, miksi tämä ei ole nopeasti kopioitavissa johtuu siitä, että diffuusori tarvitsee tilaa auton takaosan pohjaa vasten ja siellä on tunnetusti kovin tiiviisti auton eri komponetteja moottorista, vaihdelaatikosta, kerssistä, ripustuksista ymv johtuen. Myös pyrkimys auton painopisteen saattamisesta mahdollisimman alas tekee alustan rakenteesta muutoksille pulmallisen.

Ja kun tupladifuusori on kuvitteellisesti sinne saatu, tulee myös auton etuosan ja ilmavirtausten keskeisten suuntien toimia niin, että tätä "tuplaantunutta" diffuusorin kapasitettia saadaan onnistuneesti ruokittua -kaksinkertaisella ilmavirralla. Käytännössä tämä tarkoittaa hyvin toimivana aivan uutta autoa ja niillä joilla tämä tapahtui kesken kauden se oli monien asioiden huonosti testatuksi tulleita kompromisseja. Lähinnä jo olleen diffuusoriratkaisun tehostamista.

näin oletan
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Se, miksi tämä ei ole nopeasti kopioitavissa johtuu siitä, että diffuusori tarvitsee tilaa auton takaosan pohjaa vasten ja siellä on tunnetusti kovin tiiviisti auton eri komponetteja moottorista, vaihdelaatikosta, kerssistä, ripustuksista ymv johtuen.
"Kopioimista" vaikeutti oleellisesti perän "crash box", eli törmäyksessä energiaa sitova turvarakenne, joka piti suunnitella uudestaan toimimaan osana diffuusoria. Uusi rakenne piti paitsi saada vaadittujen normien mukaiseksi, myös testauttaa ja luokitella FIA:n sääntöjen mukaisesti...

Red Bullin autoa käyttävillä tiimeillä oli vielä haittana Neweyn yli kymmenen vuoden takaa naftaliinista kaivama vetotankojousitus.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
"Kopioimista" vaikeutti oleellisesti perän "crash box", eli törmäyksessä energiaa sitova turvarakenne, joka piti suunnitella uudestaan toimimaan osana diffuusoria. Uusi rakenne piti paitsi saada vaadittujen normien mukaiseksi, myös testauttaa ja luokitella FIA:n sääntöjen mukaisesti...

Red Bullin autoa käyttävillä tiimeillä oli vielä haittana Neweyn yli kymmenen vuoden takaa naftaliinista kaivama vetotankojousitus.
vetoripustuksen muistin, mutta totta tuo turvatappi. Se jäi kertaamatta, hyvä lisäys.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tuo Whiting edes jostain tupladifuista tietää? Vanha ukko, eikä taida olla mitään avaruusteknologian insinöörejä? Onko se kurkistanut auton alle, että ihan kivaltahan täällä näyttää ja samalla painanut sormella kuinka paljon pohjalevy heiluu.
Whiting oli Brabhamin päämekaanikko, kun Ecclestone omisti tallin. Parempaa koulua huijaamiseen tai niiden paljastamiseen ei oikein voi olla, Brabhamhan oli tuohon aikaan erityisen tunnettu kyvystään kiertää sääntöjä ja löytää niiden porsaanreiät.

Siitä en toki tiedä, oliko Whiting erityisen hyvä oppilas.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Elämän koulu siis kuitenkin varsin pätevä.:D Ja duunari pohjalta vielä ponnistanut, niin mikäs sen parempaa. Välillä vain tuntuu, että FIA henkilöityy liiankin paljon pariin henkilöön, joten siksi tämä leikillinen kyseenalaistus.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Tämä nykyisten f1-ajojen tietynlainen tylsyys ja ohitusten puuttuminen on minuakin kummastuttanut. On se ihme, jos ei saada autoja sellaiseksi että tulisi enemmän ohituksia? Olen viime viikkoina katsellut nautiskellen 1980-alkupuolen f1-kisakoosteita, ja tuolloin ei ohituksia saatikka tilanteita kilpailuista puuttunut! Onko tuolloin ollut suurempia eroja renkaiden, kuljettajien, ja autojen välillä, vai mistä ajoittainen nopeusero on johtunut?
Selittelin itselleni tätä niin että nykyisellään autot, kuskit, ja kalusto on muutenkin niin tasaväkistä + ajetaan niin limitillä, että ohittaminen on vain vaikeampaa.

Tuohon aikaan autot joko hajosivat, tai sitten kuljettaja teki ajovirheen jolloin kisa loppui. kokonaisuudessaan kisaaminen vaikutti oikeasti kilvanajolta, eikä tällaiselta jonossa ajamiselta... no, OT:ks meni, mutta menköön. :D
Merkittävin tekijä ohitusmahdollisuuksien lisääjänä 80-luvun alkupuolella nykyaikaan verrattuna oli ns. maaefekti. Nykyäänhän suurin ongelma seuratessa edellämenevää autoa on se, että liian lähelle mentäessä etusiipi saa likaista ilmaa jolloin etupään downforce vähenee ja auto alkaa aliohjaamaan. Maaefektiautoissa suurin osa downforcesta tuli auton pohjasta ja esim. Keken Williamsissa ei mestaruusvuonna -82 ollut suurimmassa osassa kisoista etusiipiä ollenkaan (tosin sen ainoan voittonsa Keke otti autolla jossa oli etusiivet, muistaakseni tallikaveri Derek Daly oli kokeillut niitä ja kun auto tuntui paremmalta niin Kekekin päätti ottaa etusiivet käyttöön). Ohittaminen siis oli paljon helpompaa kun kaarteetkin pystyi ajamaan lähes edellämenevän imussa.

Yksi silmiinpistävimmistä eroista verrattaessa 80-luvun alun kisoja tämänpäiväisiin on se, että tuolloin kaksi tasaväkistä autoa/kuskia saattoi ohitella toisiaan useampaan kertaan. Nykyäänhän ohittaminen on mahdollista vain selkeästi nopeammalla autolla (eikä aina silloinkaan), ja ohituksen jälkeen ohittaja katoaa melko nopeasti maisemaan. Ei puhettakaan siitä että ohitettu pysyisi ohittajan perässä ja jopa hetken päästä noukkisi menettämänsä sijan takaisin. Olen monet kerrat katsellut haikeudella esim. vuoden 1982 Brasilian GP:tä jossa Keke, Nelson Piquet ja Gilles Villeneuve ottavat mittaa toisistaan usean kierroksen ajan, vaihdellen sijoituksiaan vähän väliä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös