Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Barrichelloa lukuunottamatta kaikki kovilla renkailla lähteet taisivat olla alkukierroksilla aika nesteessä. On kuskeillakin aina oma merkityksensä kuinka hyvin "kylmillä" renkailla pääsee.
Se, että kaikista kuljettajista Rubens pärjäsi kovilla, on vähän yllättävää. Brawnhan on ollut liki pahiten ongelmissa rengaslämpöjen kanssa tällä kaudella. Kuskeilla on toki merkityksensä, ja Heikki vaikuttaa olevan renkaiden toimivuudelle ihan sieltä herkimmästä päästä. Pienikin riski tai yllätys renkaiden kohdalla tuntuu olevan liikaa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ilmeisesti molemmat rengasseokset toimivat vielä perjantain harjoituksissa ilman mitään ongelmia, ja siksi Heikki oli etukäteen itsevarma Monzan menestysmahdollisuuksistaan. Lämmittelykierroksella Heikki sitten huomasi renkaittensa menettävän lämpöä ja pitoa, ja kisan alettua renkaat vaan sutivat tyhjää ja Brawnit ja Liuzzi pääsivät aivan liian helposti ohi. Jälkeenpäin McLarenilla arveltiin, että pehmeämpi rengasseos olisi ehkä säilyttänyt lämpöään ja pitoaan paremmin lämmittelykierroksella. Saattaa tietysti olla, että Koviksen pitää vähän katsoa peiliinkin ja kysyä sieltä näkyvältä naamalta miten renkaat saadaan pidettyä täydessä iskussa lämmittelykierroksen läpi.

Singaporessa on yleensä sen verran kuumaa, että jos ei ihan kamalasti sada vettä, niin renkaiden lämmittämisen kanssa ei ainakaan pitäisi olla ongelmia. Ja ratakin on Singaporessa taas profiililtaan sellainen, että McLarenin pitäisi mennä siellä lujaa muihin verrattuna. Lisäksi McLaren saa aerodynamiikkaosiinsa isomman päivityksen Singaporeen. Eli taitaa olla kokonaan kuljettajasta itsestään kiinni, jos Kovis ei ole Singaporessa palkintopallilla.
Totta puhut. Nyt on tilanne Heikin kohdalta niin kriittinen että missään nimessä ei saa kisavauhti olla epätasaista,nyt olisi aika näyttää että kisassakin kulkee. No toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ilmeisesti molemmat rengasseokset toimivat vielä perjantain harjoituksissa ilman mitään ongelmia, ja siksi Heikki oli etukäteen itsevarma Monzan menestysmahdollisuuksistaan. Lämmittelykierroksella Heikki sitten huomasi renkaittensa menettävän lämpöä ja pitoa, ja kisan alettua renkaat vaan sutivat tyhjää ja Brawnit ja Liuzzi pääsivät aivan liian helposti ohi. Jälkeenpäin McLarenilla arveltiin, että pehmeämpi rengasseos olisi ehkä säilyttänyt lämpöään ja pitoaan paremmin lämmittelykierroksella. Saattaa tietysti olla, että Koviksen pitää vähän katsoa peiliinkin ja kysyä sieltä näkyvältä naamalta miten renkaat saadaan pidettyä täydessä iskussa lämmittelykierroksen läpi.
Salaliittoteoreetikkona heittäisin, että McLaren heitti Kovikselle väärät rengaspaineet, jotta se toimisi hyvän tulppana Brawneille. Kisassahan nähtiin, ettei Hamiltonin kisavauhti ollut riittävä Brawneja vastaan. Yllättävän paljon koviksen vauhti parani varikolla renkaita vaihtaessa, kaikilla muilla molemmat renkaat toimivat hyvin samalla tavalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Salaliittoteoreetikkona heittäisin, että McLaren heitti Kovikselle väärät rengaspaineet, jotta se toimisi hyvän tulppana Brawneille. Kisassahan nähtiin, ettei Hamiltonin kisavauhti ollut riittävä Brawneja vastaan. Yllättävän paljon koviksen vauhti parani varikolla renkaita vaihtaessa, kaikilla muilla molemmat renkaat toimivat hyvin samalla tavalla.
Alonsollehan taisi tosiaan McLarenilla tulla muutaman kerran väärät ilmanpaineet renkaisiin, mikä sitten vei renkaista pidon. Alonso väitti, että nämä virheet olisivat olleet tahallisia, ja tästä syystä Alonson välit Ron Dennisiin tulehtuivat aika pahasti. Luulevainen kun minäkin olen, luulen että Alonson syytöksissä saattoi olla jotain perääkin. Luulen myöskin, että kaudella 2008 McLaren pyrki varmistamaan ettei Heikki vie Lewisilta pisteitä, koska Dennis halusi maailmanmestaruuden Lewisille. Nyt on kuitenkin aivan toisenlainen tilanne kuin 2007 tai 2008 ja McLaren tarvitsee mahdollisimman paljon pisteitä pärjätäkseen Ferrarille, eikä Koviksen auton sabotoinnissa olisi mitään järkeä.

Turun Sanomien Heikki Kulta julkaisi hiljattain Heikin kommentin, jossa Suomussalmen formulatähti ilmoittaa tähtäävänsä loppukauden kisoissa podiumille. Samassa uutisessa Kovis arvelee ajotyylinsä olevan edelleen turhan varovainen ja aikoo runtata paremmin seuraavissa kisoissa. Minusta tämä tuntuu oikeaan osuneelta tilannearviolta. Kisassa ei tietenkään voi runtata yhtä kovasti kuin aika-ajojen yhden tai kahden kierroksen pyrähdyksissä -- renkaita ja jarruja täytyy jatkuvasti säästellä, ettei vauhti pääse hiipumaan ennen aikojaan. Mutta ehkä Heikki on säästellyt autoaan joissakin kisoissa vähän liikaakin, eikä kisavauhti siksi ole ollut tarpeeksi kovaa.

Tallikaverinsa Hämis ainakin sanoi ajaneensa Monzan kisassa jatkuvasti aika-ajokierroksia ja ihan hilkulla oli, ettei siitä huolimatta selvinnyt maaliin asti (no eipä sitten kuitenkaan selvinnyt). Eli vähän aggressiivisempaan suuntaan saisi Koviskin varmaankin kisavauhtiaan viilata, silläkin uhalla että stintin loppuvaiheessa tulee ongelmia. Monza oli taas Heikillekin hyvä muistutus siitä, ettei kilpailun loppupään hyvistä kierrosajoista ole paljon iloa jos kilpakaverit ovat karanneet tavoittamattomiin jo kilpailun puoliväliin mennessä. ;)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Jospa Heikki saisi jonkunlaisen kirkastuksen ja tajuaisi muuttaa tyyliä parempaan päin. Vauhtia kovasti kohentava Heikki olisi todella mukava piristys esim. ensi kautta ajatellen. Kyllä poika ajaa osaa, mutta homma on vaan ollut harmittavan tahmaista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Turun Sanomien Heikki Kulta julkaisi hiljattain Heikin kommentin, jossa Suomussalmen formulatähti ilmoittaa tähtäävänsä loppukauden kisoissa podiumille. Samassa uutisessa Kovis arvelee ajotyylinsä olevan edelleen turhan varovainen ja aikoo runtata paremmin seuraavissa kisoissa. Minusta tämä tuntuu oikeaan osuneelta tilannearviolta. Kisassa ei tietenkään voi runtata yhtä kovasti kuin aika-ajojen yhden tai kahden kierroksen pyrähdyksissä -- renkaita ja jarruja täytyy jatkuvasti säästellä, ettei vauhti pääse hiipumaan ennen aikojaan. Mutta ehkä Heikki on säästellyt autoaan joissakin kisoissa vähän liikaakin, eikä kisavauhti siksi ole ollut tarpeeksi kovaa.

Tallikaverinsa Hämis ainakin sanoi ajaneensa Monzan kisassa jatkuvasti aika-ajokierroksia ja ihan hilkulla oli, ettei siitä huolimatta selvinnyt maaliin asti (no eipä sitten kuitenkaan selvinnyt). Eli vähän aggressiivisempaan suuntaan saisi Koviskin varmaankin kisavauhtiaan viilata, silläkin uhalla että stintin loppuvaiheessa tulee ongelmia. Monza oli taas Heikillekin hyvä muistutus siitä, ettei kilpailun loppupään hyvistä kierrosajoista ole paljon iloa jos kilpakaverit ovat karanneet tavoittamattomiin jo kilpailun puoliväliin mennessä. ;)
Heikin ongelma tässä varovaisuusjutussa on se, että hänen normaali ajotyylinsä laittaa renkaat huomattavasti kovemmalle sivuttaiskuormitukselle kuin Hamiltonin ja altistaa ne täten erityisesti grainingille. Heikki pitää vauhdin läpi kaarteen ja ottaa leveämmän linjan, Lewis kääntää myöhään ja terävästi. Lewisin tyylillä renkaat kyllä kestävät kisassa jopa tuollaiset aika-ajokierrokset, mutta Heikki joutuu varomaan saadakseen kumit kestämään. Se, millä radoilla ja millä kumeilla pitäisi ottaa varovasti, tuntuu olevan hakusessa.

Ongelmaa korostaa McLarenin auton ominaisuus hyödyntää renkaita erittäin aggressiivisesti. Ura-Bridgestonet eivät kestäneet juuri lainkaan sivuttaiskuormitusta ja siksi Lewisin ajotyyli sopikin niille kuin nakutettu. McLarenin suorituskyvyn hyppäys vuodeksi 2007 perustui pitkälti siihen, että myös auto oli juuri sopiva tällaiselle renkaalle. Michelin-ajalta ominaisuutensa perinyt Renault sopi Heikille paljon paremmin, sillä Misukoilla sivuttaiskuormitus taas oli vahvuus ja auton alusta oli täten suunniteltu siten, että vauhdin saattoi paremmin pitää läpi mutkan renkaiden siitä kärsimättä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ongelmaa korostaa McLarenin auton ominaisuus hyödyntää renkaita erittäin aggressiivisesti.
Onko tosiaan näin? McLarenhan on jo pitkään tunnettu siitä kuinka hellä se on renkaille. Ja siitä minä olen Heikinkin ongelmien osittain johtuneen, lämpöjä ei saada nousemaan optimiin (ja siksi pitäisi "runtata" enemmän).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko tosiaan näin? McLarenhan on jo pitkään tunnettu siitä kuinka hellä se on renkaille. Ja siitä minä olen Heikinkin ongelmien osittain johtuneen, lämpöjä ei saada nousemaan optimiin (ja siksi pitäisi "runtata" enemmän).
Ei kai sentään? Viime vuonna Ferraria vastaanhan kuvio meni tyypillisesti niin, että Ferrari oli ongelmissa lämpöjen kanssa, kun taas McLaren ei kärsinyt lämpöongelmista juuri lainkaan. Heikin ongelma oli viime vuonna etupäässä graining, joka tulee nimenomaan renkaan liian kovasta sivuttaiskuormituksesta silloin, kun se ei ole vielä toimintalämpötilassaan, ts. on aloitettu liian rajusti.

Tänä vuonna kuvio meni alkukaudesta uusiksi, kun renkaiden lämmityksessä tärkeää osaa näyttelevää downforcea puuttui, mutta auton peruskäytös ei ole muuttunut mihinkään. Unkarissa ja Valenciassa, jossa oli myös rengasongelmia, renkaat kävivät nimenomaan liian kuumina, lainaus TS:stä:
– Kun ajaa näillä pehmeämmillä renkailla, pitäisi ajaa mutkat mahdollisimman suoraan, jotta ne eivät kuumene liikaa. Minä otan mutkat yleensä kaukaa ja siitä se ero tulee, kun auto menee pitkään sivuttain, Kovalainen selvitti.
Monzassa harvoin käytetyn kovan renkaan ominaisuudet ilmeisesti yllättivät, kun Heikki yritti käyttää niitä kuin softeja tai super softeja.

Heikin kommentteja renkaista ainakin noissa jutuissa:
http://www.ts.fi/f1/uutiset/70501.html
http://www.ts.fi/f1/uutiset/68892.html
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
McLarenin hellyys renkaille päti oikeastaan lähinnä Michelin-aikana, ja silloinkin siinä oli vähintään 50% Kimiä.

Bobakin kanssa samaa mieltä tällä kertaa.

Se vaan tuli mieleen, että jos Heikki pääsisi esim. Hamiltonin sairasloman (kuten Massa) vuoksi vähäksi aikaa ykköskuskiksi ja kaikki tehtäsiin sen eteen että auto sopii Heikille mahdollismman hyvin (kuten nyt Ferrarilla tehdään Kimille, näköjään), niin uskon että nähtäisiin aikamoinen hyppäys suorituskyvyssä. Ferrarilla ollaan laitettu liian iso osa huomiosta Massalle ja Mäkillä Hämille - ellei sitten kannata yhden kuskin politiikkaa.
 

Karting-Keijo

Well-known member
Liittynyt
2.1.2009
Viestit
163
Ura uuteen nousuun Williamsilla/muussa tallissa? Heikki taitaa muuten olla neljänneksi menestyneinen suomalainen F1 kuski jo näin lyhyellä urallaan, eikö vain?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Asiasta toiseen. Onko muut huomannut tota Maikkarilla ollutta juttua, että Heikki ois tarjonnut itseään USF1:lle? Aika huolestuttava tilanne sinänsä, vaikka ne ei sitä tallin puolelta suoraan myönnäkään:rolleyes:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/957022
Niin siis linkitit juttuun, jossa sanotaan selvästi että Heikki EI ole ottanut yhteyttä tiimiin, päinvastoin kuin joku jossain on huhunnut, ja referoit sen täällä sitten niin että maikkari kertoo Heikin tarjonneen itseään USF1:lle... :doubtful:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ura uuteen nousuun Williamsilla/muussa tallissa? Heikki taitaa muuten olla neljänneksi menestyneinen suomalainen F1 kuski jo näin lyhyellä urallaan, eikö vain?
Niin no, Heikillä on ollut auto jolla on voitettu kisoja viimeiset kaksi vuotta, ei ehkä voi verrata JJ:tä ja Saloa tolla perusteella. Siihen nähden mikä kalusto on ollut, ovat tulokset olleet ikävä kyllä heikkoja.
 

Cover

Member
Liittynyt
30.8.2009
Viestit
20
Offtopic: Olihan Salollakin Ferrarilla tilaisuus napata eka voitto tuuratessa Schumia, mutta silloin pelattiin kaikki Irvinen pussiin.. :thumbfh:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Offtopic: Olihan Salollakin Ferrarilla tilaisuus napata eka voitto tuuratessa Schumia, mutta silloin pelattiin kaikki Irvinen pussiin.. :thumbfh:
Aivan totta, Heikki on ajanut 2 vuotta voittaja-autolla, Salo kuusi kisaa. Kyllä niitä voi verrata suoraan keskenään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Asiasta toiseen. Onko muut huomannut tota Maikkarilla ollutta juttua, että Heikki ois tarjonnut itseään USF1:lle? Aika huolestuttava tilanne sinänsä, vaikka ne ei sitä tallin puolelta suoraan myönnäkään:rolleyes:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/957022
lol, tuossa uutisessa kaikki on AIVAN toisin kuin mitä kerrot. Ensinnäkin, Heikki ei ole tarjonnut tuon mukaan itseään uuteen talliin. Toiseksi, tallin puolelta asia suoraan kiistetään.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
lol, tuossa uutisessa kaikki on AIVAN toisin kuin mitä kerrot. Ensinnäkin, Heikki ei ole tarjonnut tuon mukaan itseään uuteen talliin. Toiseksi, tallin puolelta asia suoraan kiistetään.
Okei sori, meni vähän mutkat suoraksi. Toi oli vaan se ajatus, mikä itellä tosta tuli.

Niinhän se on kuitenkin, että ei savua ilman tulta. Kyllähän näitä on nähty, että ensi kiistetään jyrkästi kaikennäkönen neuvottelu ja seuraavana päivänä julkistetaan soppari. Toivotaan kuitenkin, ettei tilanne noin toivoton olisi, että tuolta olisi tarvinnut töitä hakea...
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jos Kovalainen jättänee Mclarenin lienee Williams Toyotaa parempi vaihtoehto. Tiedä sitten miten autot kehittyvät ensi kaudelle...
 

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
Toivoisin todella, että Kovalainen lähtisi pois Mäkiltä. Kyllä sen tietää, että Kimi saisi kunnon kohtelun Larenilla, mutta Kovalainen sitä ei saa. Markkina-arvo tippuu ja kohta Kovis ei kelpaa kenellekään.

Eli oma toiveeni:
Kovalainen -> Toyota
Räikkönen -> McLada
Alonso -> Ferrari (ja täydellinen fiasko siitä)
:D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös