Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllä tympii Heikin puolesta.Nyt olisi talli antanut (bensamäärä verrattuna Hamiltoniin) ajaa paalusta.Jos punaista lippua ei olisi tullut olisi Heikki ollut tietenkin korkeammalla kun viimeisessä vedossa olisi ollut pehmeät renkaat,mutta siihen paaluun en olisi uskonut.
Eikö sille löydy mitään järkevää selitystä miksi Heikki jää Hamiltonille sen kolme kymmenystä viimeisessä sektorissa.Outoa jos sama oli jo viime vuonna.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kyllä tympii Heikin puolesta.Nyt olisi talli antanut (bensamäärä verrattuna Hamiltoniin) ajaa paalusta.Jos punaista lippua ei olisi tullut olisi Heikki ollut tietenkin korkeammalla kun viimeisessä vedossa olisi ollut pehmeät renkaat,mutta siihen paaluun en olisi uskonut.
Eikö sille löydy mitään järkevää selitystä miksi Heikki jää Hamiltonille sen kolme kymmenystä viimeisessä sektorissa.Outoa jos sama oli jo viime vuonna.
Ruuhkaa radalla? Hyvään kierrosaikaan tarvitaan onnistunut suoritus kaikilta kolmelta sektorilta samalla kierroksella. Jos tarkastellaan parhaita sektoriaikoja koko aika-ajojen mittaan, niin Lewis ei ollut paljonkaan Heikkiä parempi. Mutta jos tarkastellaan parhaita kierrosaikoja, niin Hämis onnistui paljon Kovista paremmin. Heikki ajoi ihan OK sektoriaikoja, mutta Lewis oli tällä kertaa parempi kokoamaan hyvistä sektoriajoista hyviä kierrosaikoja.

Aika-ajojen kahdessa ensimmäisessä osiossahan Heikki teki ihan riittävän hyvää työtä (eli pääsi niistä jatkoon), mutta kompastui sitten kolmannella osiolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän Heikki ois paljonkin parantanut viimeisellä vedolla, paha sanoo kuin paljon, mutta varmaan hivenen ois parantanu Lewiskin.

Sijoitusten osalta oltaisi todennäköisesti oltu paljonkin lähempänä toisiaan, Lewisin paalu ei mun mielestä ois ollu varmaa (vetää fantastisen ekan vedon ku muut lämmittelee) ja Heikki ois kaiketi noussu. Eli pari sijaa ois jääny eroo, Lewis 3 ja Heikki 5. Mun arvio. (nähtiinhän se Kiminkin osalta ku sekunti parani kierros kovista pehmeisiin siirryttäessä ja jos Heikki on vielä mokaillut niin vajaa pari sekkaa ois parantanu..)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Uskomaton mäihä tällä kertaa. Osa menee tallinkin piikkiin, 0,5 s hitaammat kovat renkaat viimeisessä osiossa, eihän nyt oikeesti? Käytetyt pehmeätkin (jollaisilla mm. Vettel teki kakkosruutuun oikeuttaneen kierroksensa) olisivat olleet huomattavasti parempi ratkaisu jos ei uutta sarjaa olisi ollut alle laittaa. Kovy taisi käyttää yhden setin enemmän toisessa osiossa kuin Lewis.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Sijoitusten osalta oltaisi todennäköisesti oltu paljonkin lähempänä toisiaan, Lewisin paalu ei mun mielestä ois ollu varmaa (vetää fantastisen ekan vedon ku muut lämmittelee) ja Heikki ois kaiketi noussu. Eli pari sijaa ois jääny eroo, Lewis 3 ja Heikki 5.
Toi nyt in ihan turhaa jossittelua. Yhtälailla voidaan sanoa, että jos Heikki jäi 2sekuntia kovilla renkailla, niin ero ois ollut 1,5 sekuntia pehmeillä toisella vedolla.(Joku ketjussa kirjoitti puolesta sekunnista)

On se kumma kun aina tarvii tän kaverin kohdalla selitellä ja jossitella.:jaska:
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Heikki hommaa kyllä säiliöauton kuljettajan pätevyyden tossa samalla nykyisen uran jälkeista aikaa ajatellen.
Säiliöauton kuljettajan pätevyyden?

Ymmärrän vielä jotenkuten, kun noi selostajat puolustelee Heikin hitautta bensakuormalla, onhan se niiden työtä eikä ne voi vaan sanoa, että Heikki on ihan sukka. Mutta, että täällä jatkuu toi sama itku ja valitus...:thumbfh:

Kannattaa odottaa noi bensat ennen kuin alkaa huuteleen tosta kuinka Heikkiä taas potkitaan päähän.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Toi nyt in ihan turhaa jossittelua. Yhtälailla voidaan sanoa, että jos Heikki jäi 2sekuntia kovilla renkailla, niin ero ois ollut 1,5 sekuntia pehmeillä toisella vedolla.(Joku ketjussa kirjoitti puolesta sekunnista)

On se kumma kun aina tarvii tän kaverin kohdalla selitellä ja jossitella.:jaska:
Ei tarvinnut ainakaan Saksassa jossitella kun Heikki joutu sammuttamaan auton varikolla ennen kuin sai oikeat renkaat alle. Ei ne pässit ilmeisesti muuten usko. Kun lähdet kelailemaan taaksepäin kaikkia noita tallin rengasvirheitä ja pieleen menneitä taktiikoita ja auton vikoja niin se on kumma että ne tuntuu lähes poikkeuksetta sattuvan Heikille. On Heikin omassa toiminnassakin monesti ollut parannettavaa, mutta ei voi oikeesti renkaitten valinta olla noin vaikeeta hommaa. Jo ihan veikkaamalla olis parempi onnistumisprosentti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Säiliöauton kuljettajan pätevyyden?

Ymmärrän vielä jotenkuten, kun noi selostajat puolustelee Heikin hitautta bensakuormalla, onhan se niiden työtä eikä ne voi vaan sanoa, että Heikki on ihan sukka. Mutta, että täällä jatkuu toi sama itku ja valitus...:thumbfh:

Kannattaa odottaa noi bensat ennen kuin alkaa huuteleen tosta kuinka Heikkiä taas potkitaan päähän.
Oli se Heikki taas painavin top 10:ssä. Hamiltonikin oli nyt tällä kertaa yllättävän raskaalla, mutta jälleen oli niin päin että Heikillä enemmän kuormaa. Kumma ettei se lähes koskaan ole niin päin että Heikillä kevyempi auto. Nyt meni aika-ajo pieleen kyllä muista syistä, mutta eiköhän noissa kommenteissa viitattu tähän Heikin taktiikka-historiaan, eikä välttämättä tähän juuri viimeisimpään.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei tarvinnut ainakaan Saksassa jossitella kun Heikki joutu sammuttamaan auton varikolla ennen kuin sai oikeat renkaat alle. Ei ne pässit ilmeisesti muuten usko. Kun lähdet kelailemaan taaksepäin kaikkia noita tallin rengasvirheitä ja pieleen menneitä taktiikoita ja auton vikoja niin se on kumma että ne tuntuu lähes poikkeuksetta sattuvan Heikille. On Heikin omassa toiminnassakin monesti ollut parannettavaa, mutta ei voi oikeesti renkaitten valinta olla noin vaikeeta hommaa. Jo ihan veikkaamalla olis parempi onnistumisprosentti.
Sitä renkaiden valintaa kyllä vaikeuttaa jos Hämäläiselle voi laittaa mitkä renkaat alle tahansa ja aina toimii ja toisella kuskilla taas on vuoronperään ongelmia renkaiden sulamisen tai toimimaan saamisen kanssa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kumma ettei se lähes koskaan ole niin päin että Heikillä kevyempi auto.
Pakko Kinkulla on olla kevyempi, koska muuten Heikki on aika-ajossa nopeampi. Se on markkinoinnillisesti huono juttu jos ihmepoika häviää tallikaverille. Toisaalta on siinä myös se järki, että kun Kinkku on kerran ollut kisoissa vahvempi, niin sitä peliä pelataan [sic] hänen etujensa mukaisesti.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Minäkin ihmettelin, että Heikki oli kovilla renkailla viimeisen osion alussa, mutta näköjään oli muitakin:

Kubica:
"Of course our qualifying performance was influenced by the red flag caused by Rubens Barrichello’s accident. I think most of the drivers are in a similar situation. We used the harder tyre compound in our first run of the top ten qualifying. This cost us a lot of lap time – the prime tyres were about two tenths slower just in the first two corners compared to the softer compound".
Myös Heidfeldilla sama juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Oli se Heikki taas painavin top 10:ssä. Hamiltonikin oli nyt tällä kertaa yllättävän raskaalla, mutta jälleen oli niin päin että Heikillä enemmän kuormaa. Kumma ettei se lähes koskaan ole niin päin että Heikillä kevyempi auto. Nyt meni aika-ajo pieleen kyllä muista syistä, mutta eiköhän noissa kommenteissa viitattu tähän Heikin taktiikka-historiaan, eikä välttämättä tähän juuri viimeisimpään.
Kahta asiaa ihmettelen.

1. Tallin puolelta tulee mieleen, että haluavatko he oikein saada Heikin näyttämään härkisti huonommalta? Että saavat potkittua miehen pihalle? Jos jostakin syystä eivät hänestä tykkää? Tämä on outoa, koska Heikki on kuitenkin hyvä tiimipelaaja. Ja harvoin pääsee näyttämään ihan 100 % kykyjään tästä syystä. Jolloin McLaren on huono tiimipelaaja. Ja tässä on ristiriita.

2. Hamiltonin klaanin kuuluisi koittaa pitää jo Heikin puolta, koska muuten Heikki saa kenkää. Ja Lewiksen kannalta tämä on huono asia. Tulee tiimiin sitten Nico tai Kimi, niin ovat varmasti tulen- tai jäänkovia vastuksia. Nico on Mercedeksen vaalima (puoli)saksalainen ja Kimi on uskomattomimmat suoritukset McLarenin ratissa tehnyt taistelija. Miksi siis klaani ei vaadi Heikille parempaa taktiikkaa näihin viime kisoihin Lewisinkin edun ohi. Vai onko itsekkyys niin suurta että vasta sitten huomataan kun on lorahtanut jo housuihin?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Pakko Kinkulla on olla kevyempi, koska muuten Heikki on aika-ajossa nopeampi. Se on markkinoinnillisesti huono juttu jos ihmepoika häviää tallikaverille. Toisaalta on siinä myös se järki, että kun Kinkku on kerran ollut kisoissa vahvempi, niin sitä peliä pelataan [sic] hänen etujensa mukaisesti.
Eiköhän kyse ole siitä että jos Heikki pääsee ajamaan kevyellä autolla Hamiltonin edelle, syntyy tilanne jossa Lewis joutuu 1. ohittamaan tallikaverinsa, mikä ei ole helppoa 2. Heikin käsketään laskea Lewis ohi, joka aiheuttaa ongelmia.

Joka tapauksessa Heikki pilaa Lewisin kisan peippailemalla toimimattomilla renkaillaan edessä. Pikkusen bensaa ja näin ei tapahdu. Toi markkinointijuttuhan oli varmaan vitsi.


2. Hamiltonin klaanin kuuluisi koittaa pitää jo Heikin puolta, koska muuten Heikki saa kenkää. Ja Lewiksen kannalta tämä on huono asia. Tulee tiimiin sitten Nico tai Kimi, niin ovat varmasti tulen- tai jäänkovia vastuksia. Nico on Mercedeksen vaalima (puoli)saksalainen ja Kimi on uskomattomimmat suoritukset McLarenin ratissa tehnyt taistelija. Miksi siis klaani ei vaadi Heikille parempaa taktiikkaa näihin viime kisoihin Lewisinkin edun ohi. Vai onko itsekkyys niin suurta että vasta sitten huomataan kun on lorahtanut jo housuihin?
Hamiltonin klaani voi tehdä mitä tahansa mutta jos Kimi haluaa Mäkille niin hän sinne pääsee. Ei Heikki enää oikeastaan voi suorituksillaan mitään muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eiköhän kyse ole siitä että jos Heikki pääsee ajamaan kevyellä autolla Hamiltonin edelle, syntyy tilanne jossa Lewis joutuu 1. ohittamaan tallikaverinsa, mikä ei ole helppoa 2. Heikin käsketään laskea Lewis ohi, joka aiheuttaa ongelmia.
Kuten kirjoitin: Toisaalta on siinä myös se järki, että kun Kinkku on kerran ollut kisoissa vahvempi, niin sitä peliä pelataan [sic] hänen etujensa mukaisesti.

Toi markkinointijuttuhan oli varmaan vitsi.
Jep.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Toi markkinointijuttuhan oli varmaan vitsi.
En kyllä juurikaan usko että McLarenin ja Lewisin markkinoijia kovinkaan naurattaisi jos heidän kultapoikansa, kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari, aikamme legenda, alkaisi ottamaan joka kisassa aika-ajoissa kuokkaan tältä paljon parjatulta Suomussalmen surkimukselta. Tämä tilanne on hyvin lähellä ensi kaudella kun lopetetaan bensalla läträily.

Tässä Whitmarshin "parhaimpia" paloja vuosien varrelta:

"Heikki did a terrific job. He and his crew developed his car’s set-up to the point that he was quicker than Lewis in qualifying - even though he had a marginally heavier fuel load."

"Heikki has done a fantastic job and if you look at fuel-corrected times, he's frequently out-qualified Lewis."

"Not only was Heikki fuelled longer than anybody who qualified ahead of him, but we were also heavier than anybody who was subsequently placed ahead of him on the grid due to his penalty. That puts his qualifying performance in proper perspective and shows just what an outstanding job he did in Q3."

"Fuel-corrected, he would have been on pole position comfortably."
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kuten kirjoitin: Toisaalta on siinä myös se järki, että kun Kinkku on kerran ollut kisoissa vahvempi, niin sitä peliä pelataan [sic] hänen etujensa mukaisesti.



Jep.
Offtopic (toivottavasti ei tule BANNI :)) mutta minusta toi ilmaisu "pelin pelaaminen" on todella huono, mistä se Jyrky Jarviletho (Imola 1991) on sen keksinyt?:jaska:
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
En kyllä juurikaan usko että McLarenin ja Lewisin markkinoijia kovinkaan naurattaisi jos heidän kultapoikansa, kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari, aikamme legenda, alkaisi ottamaan joka kisassa aika-ajoissa kuokkaan tältä paljon parjatulta Suomussalmen surkimukselta. Tämä tilanne on hyvin lähellä ensi kaudella kun lopetetaan bensalla läträily.
LOL:jaska:

Monta pistettä/mestaruutta F1:ssä saa aika-ajoista?

Kuten DexDexter ylempänä sanoi, olisi suorastaan tyhmää laittaa Heikki kevyemmällä autolla aika-ajoon ja ottaa riski, että starttaisi Lewisiä ylempää. Koska Heikin kisavauhti on nähty, tuhoaisi se samalla myös Lewisin kisan tai ainakin aiheuttaisi vaaratilanteen, kun Lewis painaisi Heikistä ohi. Toi täyden auton taktiikka sopiikin paremmin Heikille, koska sitä huippuvauhtia on muutenkin nähty kisoissa hyvin harvoin.

Niin ja tuskinpa tuo salamannopea Suomussalmen Kuha Lewisiä voittaa ensi kauden aika-ajoissa, sillä Lewis kun ajaa Mäkillä Heikillä on allaan jokin tulokasauto. No, onpa tuossakin hyvät puolensa. Oskari ja tietyt tyypit täällä voivat taas jossitella kuinka korkealla Heikki olisi Mäkillä ollut...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
LOL:jaska:

Monta pistettä/mestaruutta F1:ssä saa aika-ajoista?
Eiköhän niitä mömmöm pisteitä olisi Heikilläkin aika lailla enemmän jos olisi päässyt starttaamaan useammin kärestä ja paalulta, kuten aika-ajo vauhti olisi suonut. Kummasti vaikuttaa se lähtöruutu siihen kisasijotukseenkin, kuulemma.

Kuten DexDexter ylempänä sanoi, olisi suorastaan tyhmää laittaa Heikki kevyemmällä autolla aika-ajoon ja ottaa riski, että starttaisi Lewisiä ylempää. Koska Heikin kisavauhti on nähty, tuhoaisi se samalla myös Lewisin kisan tai ainakin aiheuttaisi vaaratilanteen, kun Lewis painaisi Heikistä ohi. Toi täyden auton taktiikka sopiikin paremmin Heikille, koska sitä huippuvauhtia on muutenkin nähty kisoissa hyvin harvoin.
Joo, olisihan se suorastaan typerää ja naurettavaa laittaa toinen tallikaveri starttaamaan toisen takaa, ja olettaa että vielä kaiken kukkuraksi OHITTAISI tämän tallikaverinsa kisassa, mikäli mielii voittaa tämän tallikaverinsa. Vaarallisia tosiaan ja typeriä nuo tuollaiset ohitukset, pilaavat hyvän kisan. Ja sopii tosiaan todella hyvin raskaan auton taktiikka sellaiselle kaverille, jolla sujuu aika-ajo hyvin mutta kisassa ongelmia. Eli poistetaan se ainut kaverin etulyönti muihin, eli hyvä aika-ajovauhti, millä päästäis muita kiusaamaan kärkeen, ja pistetäänkin se starttaamaan jostain keskisijoilta. Oppiipahan olemaan.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Ja sopii tosiaan todella hyvin raskaan auton taktiikka sellaiselle kaverille, jolla sujuu aika-ajo hyvin mutta kisassa ongelmia. Eli poistetaan se ainut kaverin etulyönti muihin, eli hyvä aika-ajovauhti, millä päästäis muita kiusaamaan kärkeen, ja pistetäänkin se starttaamaan jostain keskisijoilta.
Nyt ymmärsit kyllä tahallaan väärin:nope:

Jos kaveri on hyvä aika-ajaja ja paska kisassa, mielestäni kannattaa tehdä juuri niin, että latoo tankkiin vähän enemmän löpöö, kuin vastustajilla. Silloinhan tämä hyvä aika-ajaja pääsee painavammalla autolla hidastelemaan ekoille stopelle saakka kevyempiään ja näin saa edun.

Jos sen sijaan, tälle hyvälle aika-ajajalle laittaa vähemmän löpöä, hän starttaa paalulta ja joutuu tulemaan aikaisemmin varikolle ja näin painavemmat painaa kaverista ohitse ja vastustaja saa edun.

Mitä kohtaa et siis ymmärtänyt?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Eiköhän niitä mömmöm pisteitä olisi Heikilläkin aika lailla enemmän jos olisi päässyt starttaamaan useammin kärestä ja paalulta, kuten aika-ajo vauhti olisi suonut. Kummasti vaikuttaa se lähtöruutu siihen kisasijotukseenkin, kuulemma.



Joo, olisihan se suorastaan typerää ja naurettavaa laittaa toinen tallikaveri starttaamaan toisen takaa, ja olettaa että vielä kaiken kukkuraksi OHITTAISI tämän tallikaverinsa kisassa, mikäli mielii voittaa tämän tallikaverinsa. Vaarallisia tosiaan ja typeriä nuo tuollaiset ohitukset, pilaavat hyvän kisan. Ja sopii tosiaan todella hyvin raskaan auton taktiikka sellaiselle kaverille, jolla sujuu aika-ajo hyvin mutta kisassa ongelmia. Eli poistetaan se ainut kaverin etulyönti muihin, eli hyvä aika-ajovauhti, millä päästäis muita kiusaamaan kärkeen, ja pistetäänkin se starttaamaan jostain keskisijoilta. Oppiipahan olemaan.
Niin en mä sano että se on oikein, päinvastoin. Olisi mielenkiintoista nähdä Heikki ensi kaudella Toyotalla (jos ne jatkaa). Toyota on aika usein rakentanut auton joka on aika-ajoissa ainakin Trullin käsissä välillä hämmästyttävän nopea ja voisi olla sitä Heikinkin ajamana. Heikki Toyotalle niin hän saattaisi startata todella korkealta monissa kisoissa ensi kaudella. Jos Trulli sinne jäisi myös, nähtäisiin Heikki & Trulli-junat sitten kisassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös