Veidt
Well-known member
- Liittynyt
- 19.11.2008
- Viestit
- 3292
Itse ymmärsit väärin sen kohdan että sille pistetään vähemmän löpöä kuin muille. Sille pistetään yhtä paljon tai vain 1-2 kierrosta enemmän. Silti se pieksee ne aika-ajoissa. Heikillä on muistaakseni joskus ollut jotain käsittämättömiä 5-10 kierrosta enemmän bensaa kuin muilla.Nyt ymmärsit kyllä tahallaan väärin:nope:
Jos kaveri on hyvä aika-ajaja ja paska kisassa, mielestäni kannattaa tehdä juuri niin, että latoo tankkiin vähän enemmän löpöö, kuin vastustajilla. Silloinhan tämä hyvä aika-ajaja pääsee painavammalla autolla hidastelemaan ekoille stopelle saakka kevyempiään ja näin saa edun.
Jos sen sijaan, tälle hyvälle aika-ajajalle laittaa vähemmän löpöä, hän starttaa paalulta ja joutuu tulemaan aikaisemmin varikolle ja näin painavemmat painaa kaverista ohitse ja vastustaja saa edun.
Mitä kohtaa et siis ymmärtänyt?
Siinä painavassa autossa on myös se huono puoli, kuten liian usein on nähty, että siinä häviää startissa koko kisan, kuten Heikille on monesti käynyt. Raskaampi auto, ja vielä kovat renkaat, ja presto, muut menee heittämällä ohi kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla ja kisa on siinä. Monesti kun Heikillä on ollut yhtä kevyt auto kuin muilla ympärillä olevilla startissa, niinä harvoina kertoina, on startti sujunut kummasti paljon mallikkaammin ja ennemminkin ohiteltu muita siinä. Startti on kuitenkin useasti se tärkein hetki kisassa, siinä voi voittaa tai hävitä kaiken. Siinä on vissi ero kun lähet kolmen käressä ja pysyt niillä sijoilla tai pääset jopa kärkeen hyvällä startilla, tai sitten lähet raskaimpana viidentenä, menetät heti pari sijaa siinä ja tiput seittemänneksi. Se on Morjens siinä vaiheessa hyvin pitkälti, se on pelit pelailtu sanois JJ.
Sitten kun ollaan päästy siihen tilanteeseen että ajellaan kolmen käressä yhtä kevyellä autolla kuin muut, niin voisi kummasti se kisavauhti olla hitusen parempaa kisan alussa, kuin raskaalla autolla junnatessa seittemäntenä, ja joka kierroksella jää ratkaisevia kymmenyksiä edellä ajaville, jotka kevyemmillä autoilla repivät eroa.
Vaikka kuinka olis vaikeaa sitten niiden renkaiden kanssa siellä käressä ja kisavauhti olis silti paskaa, jos edes sen eka stintin kärvistelis siellä kären vauhdissa ja samoissa porukoissa, olisi pelikortit paljon paremmalla mallilla loppukisaa ajatellen, kun kuitenkin ne erot kasvaa jo yleensä ratkasevasti siinä ekan stintin aikana. Heikille vois käydä niin, jos se kisavauhti on kuitenkin tosiaan paskaa, että paalulta startatessa tuliskin sitten vain kolmantena maaliin. Mutta sekin on huomattavasti parempi tulos kuin se että starttaat viidentenä, tiput siinä sitten seittemänneksi, vauhti on paskaa ja jäät vaan koko ajan enemmän, ja maksimitulos on sitten viides tai jotain kun muut on päässy jo karkuun.
Näin kun toimittaisiin, sijoitukset kauden aikana, huippuautolla toki, olisivat hyvin pitkälti haarukassa 1-4. Raskaalla autolla kun lähdetään ajelemaan terveisiä, sijoitukset on hyvin pitkälti haarukassa 4-10. Näin väitän minä.