Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Nyt ymmärsit kyllä tahallaan väärin:nope:

Jos kaveri on hyvä aika-ajaja ja paska kisassa, mielestäni kannattaa tehdä juuri niin, että latoo tankkiin vähän enemmän löpöö, kuin vastustajilla. Silloinhan tämä hyvä aika-ajaja pääsee painavammalla autolla hidastelemaan ekoille stopelle saakka kevyempiään ja näin saa edun.

Jos sen sijaan, tälle hyvälle aika-ajajalle laittaa vähemmän löpöä, hän starttaa paalulta ja joutuu tulemaan aikaisemmin varikolle ja näin painavemmat painaa kaverista ohitse ja vastustaja saa edun.

Mitä kohtaa et siis ymmärtänyt?
Itse ymmärsit väärin sen kohdan että sille pistetään vähemmän löpöä kuin muille. Sille pistetään yhtä paljon tai vain 1-2 kierrosta enemmän. Silti se pieksee ne aika-ajoissa. Heikillä on muistaakseni joskus ollut jotain käsittämättömiä 5-10 kierrosta enemmän bensaa kuin muilla.

Siinä painavassa autossa on myös se huono puoli, kuten liian usein on nähty, että siinä häviää startissa koko kisan, kuten Heikille on monesti käynyt. Raskaampi auto, ja vielä kovat renkaat, ja presto, muut menee heittämällä ohi kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla ja kisa on siinä. Monesti kun Heikillä on ollut yhtä kevyt auto kuin muilla ympärillä olevilla startissa, niinä harvoina kertoina, on startti sujunut kummasti paljon mallikkaammin ja ennemminkin ohiteltu muita siinä. Startti on kuitenkin useasti se tärkein hetki kisassa, siinä voi voittaa tai hävitä kaiken. Siinä on vissi ero kun lähet kolmen käressä ja pysyt niillä sijoilla tai pääset jopa kärkeen hyvällä startilla, tai sitten lähet raskaimpana viidentenä, menetät heti pari sijaa siinä ja tiput seittemänneksi. Se on Morjens siinä vaiheessa hyvin pitkälti, se on pelit pelailtu sanois JJ.

Sitten kun ollaan päästy siihen tilanteeseen että ajellaan kolmen käressä yhtä kevyellä autolla kuin muut, niin voisi kummasti se kisavauhti olla hitusen parempaa kisan alussa, kuin raskaalla autolla junnatessa seittemäntenä, ja joka kierroksella jää ratkaisevia kymmenyksiä edellä ajaville, jotka kevyemmillä autoilla repivät eroa.

Vaikka kuinka olis vaikeaa sitten niiden renkaiden kanssa siellä käressä ja kisavauhti olis silti paskaa, jos edes sen eka stintin kärvistelis siellä kären vauhdissa ja samoissa porukoissa, olisi pelikortit paljon paremmalla mallilla loppukisaa ajatellen, kun kuitenkin ne erot kasvaa jo yleensä ratkasevasti siinä ekan stintin aikana. Heikille vois käydä niin, jos se kisavauhti on kuitenkin tosiaan paskaa, että paalulta startatessa tuliskin sitten vain kolmantena maaliin. Mutta sekin on huomattavasti parempi tulos kuin se että starttaat viidentenä, tiput siinä sitten seittemänneksi, vauhti on paskaa ja jäät vaan koko ajan enemmän, ja maksimitulos on sitten viides tai jotain kun muut on päässy jo karkuun.

Näin kun toimittaisiin, sijoitukset kauden aikana, huippuautolla toki, olisivat hyvin pitkälti haarukassa 1-4. Raskaalla autolla kun lähdetään ajelemaan terveisiä, sijoitukset on hyvin pitkälti haarukassa 4-10. Näin väitän minä.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Näin kun toimittaisiin, sijoitukset kauden aikana, huippuautolla toki, olisivat hyvin pitkälti haarukassa 1-4. Raskaalla autolla kun lähdetään ajelemaan terveisiä, sijoitukset on hyvin pitkälti haarukassa 4-10. Näin väitän minä.
Okei ymmärsin ton sun pointtis, mutta itse väittäsin, että Heikki ei podiumille lähes joka kisassa ajaisi, vaikka saisi millasen taktiikan. Kaverilla on se vauhdin puute, ei bensamäärät mikä heikentää tulosta. Tottakai raskaammalla autolla kierrosajat ovat hitaampia, mutta Heikin kohdalla huonoa kisavauhtia pystytään kompensoimaan tällä tavalla.

Ai niin ja eikös sitä löpöä ole nytkin se kaksi kiekkosta enemmän? Heikki tosin jäi lähes 2sekuntia eikä piessyt tallikaveriaan? ;)
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Viime kisa Monzassahan hyvin kertoo sen, että kisavauhti ei riitä.
Heikki lähti samalla taktiikalla Kaksoisvoiton ottaneen Brawnien kans, ja oli lähtöruudukossa startissa molempien edellä. Miten kävikään kisassa :)
Autossa oli potentiaalia voittoon, Heikissä ei.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kaverilla on se vauhdin puute, ei bensamäärät mikä heikentää tulosta. Tottakai raskaammalla autolla kierrosajat ovat hitaampia, mutta Heikin kohdalla huonoa kisavauhtia pystytään kompensoimaan tällä tavalla.
Ei helvetti mitä settiä - ai niinku miten kompensoimaan? Nyt alkoi kiinnostaa, kertoisitko lisää...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Viime kisa Monzassahan hyvin kertoo sen, että kisavauhti ei riitä.
Heikki lähti samalla taktiikalla Kaksoisvoiton ottaneen Brawnien kans, ja oli lähtöruudukossa startissa molempien edellä. Miten kävikään kisassa :)
Autossa oli potentiaalia voittoon, Heikissä ei.
Niin, siinä kävi juuri se klassinen raskas auto/kovat renkaat startissa yhdistelmä Heikille, ja siinä kävi juuri samalla lailla kuin monesti ennenkin. Sen pysty jokainen arvaamaan miten siinä käy, paitsi McLarenin taktikot. Niille se tais tulla taas yllätyksenä, niinkuin aina ennenkin. Ja klassinen tarina oli jälleen myös se että polttoainekuormat huomioiden Heikki oli jälleen aika-ajojen nopein, eli yhtä kevyellä autolla tai vain vähän raskaammalla kuin kärkikaverit, olisi ollut paalulla. Ja sillä kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla olisi starttikin varmasti sujunut paremmin, kuten on todistetusti nähty. Mutta kun ei pisteet kelpaa niin ne ei sitten kelpaa.

Jos siellä on lyöty vetoa tallin sisällä että eiköhän se jossakin kisassa vielä tapahdu se ihme että natsaa se raskaan auton taktiikka Heikille ja voitto tulee, miten isoksi lienee jo potti kasvanut?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin, siinä kävi juuri se klassinen raskas auto/kovat renkaat startissa yhdistelmä Heikille, ja siinä kävi juuri samalla lailla kuin monesti ennenkin. Sen pysty jokainen arvaamaan miten siinä käy, paitsi McLarenin taktikot. Niille se tais tulla taas yllätyksenä, niinkuin aina ennenkin. Ja klassinen tarina oli jälleen myös se että polttoainekuormat huomioiden Heikki oli jälleen aika-ajojen nopein, eli yhtä kevyellä autolla tai vain vähän raskaammalla kuin kärkikaverit, olisi ollut paalulla. Ja sillä kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla olisi starttikin varmasti sujunut paremmin, kuten on todistetusti nähty.
Olen tästä Veidt:n kanssa täysin samaa mieltä.

Valenciassahan nähtiin se, että kevyellä autolla ja paskalla kisalla tulos oli 4 sija. Ja se on kyllä huomattavasti parempi kuin Monzan tulos. Ja tuo 4 sija oli melkein huonoin mitä pystyi saavuttamaan, eli nimenomaan tuo sun aiemmin mainittu 1-4 pitänee lähelle paikkaansa.
Veidt sanoi:
Näin kun toimittaisiin, sijoitukset kauden aikana, huippuautolla toki, olisivat hyvin pitkälti haarukassa 1-4. Raskaalla autolla kun lähdetään ajelemaan terveisiä, sijoitukset on hyvin pitkälti haarukassa 4-10. Näin väitän minä.
Tästä siis olen täysin samaa mieltä.


Totta on myös se, että Jos Heikki onnistuisi aika-ajoissa loistavasti (Valenciassa paalu) niin tuohoaisi se luultavasti myös Lewisin kisan. Valenciassa Rubens oli loistava ja Lewis hävisi sen näköjään ihan omiaan, mutta mikäli Heikki olisi ollut kärjessä aluksi niin eiköhän silloin Lewisin mahdollinen kakkossija olisi ollut Heikin syytä.

Eli McLaren selvästi pelaa varmanpäälle, ettei vain Heikki pilaisi Lewisin kisaa. Heikin taktiikoissa ainoastaan Monzassa oli hitusen järkeä, mutta ei niillä renkailla tuolle miehelle. Eli taktiikat pitäisi suhteuttaa kuskiin.

Jos lähtökohtaisesti ajatellaan, että Heikillä on yks rengassarja kisassa joka on päin persettä niin tottakai kannattaisi ajaa kahden stopin taktiikalla. Silloin vain 1/3 kisasta menisi poskelleen. 1 stopin taktiikalla 1/2 kisasta menisi pieleen, se on liikaa. Liikaahan se on 1/3 myös, mutta vähemmän liikaa..
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En kyllä juurikaan usko että McLarenin ja Lewisin markkinoijia kovinkaan naurattaisi jos heidän kultapoikansa, kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari, aikamme legenda, alkaisi ottamaan joka kisassa aika-ajoissa kuokkaan tältä paljon parjatulta Suomussalmen surkimukselta. Tämä tilanne on hyvin lähellä ensi kaudella kun lopetetaan bensalla läträily.

Tässä Whitmarshin "parhaimpia" paloja vuosien varrelta:
Juuri näin. Ehdottomasti markkinointi vaikuttaa asiaan. Miten sitten ensi vuonna jos Heikki saa jatkaa? Ehkä Heikin ja Lewisin väliseen aika-ajovauhtiin pyritään sitten vaikuttamaan renkailla tavalla tai toisella, esim. rengaspaineilla, tai sitten pistetään Heikki aina huonompaan aikaan radalle (likaiselle radalle, ruuhkaan), tms.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Juuri näin. Ehdottomasti markkinointi vaikuttaa asiaan. Miten sitten ensi vuonna jos Heikki saa jatkaa? Ehkä Heikin ja Lewisin väliseen aika-ajovauhtiin pyritään sitten vaikuttamaan renkailla tavalla tai toisella, esim. rengaspaineilla, tai sitten pistetään Heikki aina huonompaan aikaan radalle (likaiselle radalle, ruuhkaan), tms.
Tai sitten otetaan mieluummin talliin joku Rosberg, jonka aika-ajosuoritukset ovat olleet hyvin ailahtelevaisia, välillä loistavaa, välillä katastrofi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Heikki: 2 pistettä | Hamilton: 10 pistettä. :rolleyes:

Toki lauantainen aika-ajo meni hieman penkin alle punaisen lipun takia, mutta tallikaveri, kun ottaa silti paalun ja ajaa voittoon niin ei hyvä.
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Webberi ja Rosbergi häippäs siitä edestä..muuten oisi ihan omatoimisesti ryssinyt oman kisansa :jaska:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Singaporen kisassa ole minkäänlaista jossittelun paikkaa Heikin kannalta. Kun turva-auto oli kasannut letkan, jäi Kovalainen silti Hämäläiselle aivan käsittämättömän paljon per kierros. Heikin kannalta toivoa sopii että nämä viimeiset kisat toisivat edes tuurilla jotain sijoituksia jotta edes joku paikka ensi vuodeksi löytyisi. Uusi alku eri tiimissä voisi tehdä miehelle hyvää.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Hiukan oli mun mielestä heikko kisa kun kalusto pitäis olla kunnossa. Heikki on aina hyvä. Paalulta voittoon. :thumbup:
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Heikki on nyt tasapisteissä Massan kanssa, joka on ollut jo jonkin aikaa lepäämässä. No, jos Massan korvaajat eivät saa pistettäkään, niin eiköhän Lewis ja Heikki yhdessä onnistu keräämään Kimiä enemmän pisteitä ja tuomaan kolmannen sijan valmistajien pisteissä McLarenille. Heikki itse voi laskea olevansa yhtä hyvä kuin kolme Ferrarikuljettajaa ja lähteä taas paalujen ja voittojen perään, mutta ehkä se ei kaikille riitäkään...

Eikö tämän pitänyt vielä olla se Heikin viikonloppu? Samat päivitykset tai ehkö enemmänkin kuin Lewisilla ja jos kerran Heikki on Hamiltonia nopeampi aika-ajaja, niin sittenhän hänen olisi pitänyt päästä Hamiltonin edelle aika-ajoissakin, koska painoeroa ei ollut muutamaa kiloa enempää. Parempi taktiikka mielestäni tässä tapauksessa ottaen huomioon Kovalaisen kyvyt aika-ajoissa. Eli ei ainakaan Hamiltonia näiden perusteella tällä kerralla suosittu. Silti tulos on taas mitä on. Niin, oli epäonnea aika-ajoissa ja kisassa jäi muiden taakse ja kaikkea muutakin kamalaa. Ilmeisesti muut ajelevat täydellisiä viikonloppuja ja Kovalainen vain kärsii huonosta onnesta. Miksi McLarenin pitäisi edes olla suosimatta Hamiltonia? Tekee Heikille millaiset taktiikat tahansa, niin on melko todennäköistä, että haettua tulosta ei tule. Välillä menee renkaat, välillä on liian raskas auto, välillä kisanopeus katoaa mystisesti, välillä sitten taas jotakin muuta ja tallihan sabotoi tietysti. Ehkäpä siellä on varikko täynnä henkilöitä, jotka yrittävät miettiä millä taktiikalla ja millaisella autolla saisivat Kovalaisen edes kohtuulliseen vauhtiin?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Potentiaalisemmalta vaikuttavan Räikkösen näkisin kanssa mieluusti vaikka McLarenilla ensi vuonna, mutta kyllä Heikkikin mielestäni F1-auton ansaitsee, ja hänenkin otteensa toki kiinnostavat sijoituksista riippumatta.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Potentiaalisemmalta vaikuttavan Räikkösen näkisin kanssa mieluusti vaikka McLarenilla ensi vuonna, mutta kyllä Heikkikin mielestäni auton ansaitsee, ja hänenkin otteensa toki kiinnostavat sijoituksista riippumatta.
Kyllä se auton ansaitsee, sellaisen keskitason / keskitason alle. Tai sitten siitä tulee huipputallin testaaja. Koska testaajan pitää reagoida muuttuviin säätöihin ja kun Heikillä säätöjä/renkaita rukataan niin kaverin kierrosajat heittelee luultavasti pari sekuntia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Kyllä se auton ansaitsee, sellaisen keskitason / keskitason alle. Tai sitten siitä tulee huipputallin testaaja. Koska testaajan pitää reagoida muuttuviin säätöihin ja kun Heikillä säätöjä/renkaita rukataan niin kaverin kierrosajat heittelee luultavasti pari sekuntia.
Kenties jopa keskitason/sen ylikin. Tänä vuonna ollut poikkeuksellisen kesyn näköistä kisoissa verrattuna kahteen edelliseen kauteen. Eli uskon että potentiaalia saisi todennäköisesti enemmän irti toisessa autossa. Tai tiedä sitten, miten 2010 McLaren istuisi käteen. Tuskin Hamiltonia voittaisi mutta ero voisi olla jonkin verran pienempi. Mene ja tiedä :)
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Tai sitten otetaan mieluummin talliin joku Rosberg, jonka aika-ajosuoritukset ovat olleet hyvin ailahtelevaisia, välillä loistavaa, välillä katastrofi.
Mitäs tää tarkoitti? Taitaa kaverilla olla tälläkin kaudella eniten top10 lähtöruutuja:rolleyes:

Tosin esimerkiksi Monzassa tuosta jäätiin, mutta minkäs teet, jos huippunopeudessa annetaan jo 20-30km/h tasotusta.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kyl se meno on ihan jäissä. Rankkaa pettymystä pukkaa ihan aina. Suomalaista kuskia haluaa kannustaa, mutta kun ei vaan jaksa hurrata näille saavutuksille. Mihin ne eväät on kadonneet?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1386
Maikkarin haastattelussa: ihan kuin olisi melkein pukannut itkua. No, noilla suorituksilla ei voi muuta odottaakaan. Jo lähtö oli sieltä itsestään...
Koviksen ainoa toivo on enää hämis, joka hyvin todennäköisesti haluaa Heikin jatkavan. Eipä ole sitten vastusta.
Muuten jatkoa näyttää hyvin huolestuttavalta. Onkos Heikki hyvä autonkehittelijä? Sillloin voisi paikka aueta jossakin tulokastallissa. Ainakin testikuskina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös