Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllä mä luulen, että ihan raa'assa nopeudessa Heikki pärjää Lewikselle ja saattaa olla jopa nopeampikin.
Onhan noita nähty aika-ajoissa, kuinka pirun paljon raskaammalla autolla Heikki pystyy änkemään itsensä kärjen tuntumaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Erikoisia kysymyksiä tuli tuolla Kysy-Heikiltä projektissa.

Liian varovaisia ja vähän lapsellisia. Ehkä ne mielenkiintoisemmat jäi sivuun.

Tässä saldoa.


Sivu päivitetty: 16:39:15 | Päivitä sivu

Mitä teet tämän Mtv3 kyselyn jälkeen?
T:matias

Heikki: Vietän tänä iltana Maikkarin järjestämässä tapahtumassa. Huomenna lähden takaisin reissuun Englantiin. Menen valmistautumaan tallin kanssa seuraavaan kilpailuun. Ajamaan vähän simulaattorilla. Ja varmasti pidetään palaveria viime viikonlopusta. Käymme läpi mitä kisassa kävi. Koitamme välttää samat virheet Singaporessa. Kiitoksia kaikille mielenkiinnosta ja pitäkää peukkuja loppukaudesta. Ja seuratkaa formuloita Maikkarilta!

Kiinnostaako Ralli ?
T:Sante
ri
Heikki: Kyllä se kiinnostaa. Jossain kohtaa tulevaisuudessa olisi kiva kokeilla rallia. Se ei ole tällä hetkellä millään lailla mielessäni. Tavoitteenani on ajaa parhaat kisani ja kauteni formula ykkösissä.

Tuleeko muiden tallien henkilökunta kuinka tutuksi kauden aikana?
T:Antsa

Heikki: Kyllä tulee tutuiksi. Samat naamarit näkyvät aina varikoilla. F1-varikko on vähän kuten suuri perhe, aina moikataan kun nähdään muiden tallien henkilökuntaa. Kyllä tietenkin oman tallin henkilökunta on kaikista tutuin.

kerro jokin salaisuus?
T:eviedom

Heikki: Pyöristelin juuri golftasoitustani parempaan päin.

mikä on sun tasotus golffissa?
T:tiikeri

Heikki: 17,2 suurin piirtein.

Kuka F1-kuskeista on mielestäsi kaikista kivoin tyyppi?
T:Mika

Heikki: Kimin kanssa tulen varmaan parhaiten toimeen.

Mistä johtuu että olet aika-ajoissa aina nopea mutta kisassa hitaampi?
T:jee

Heikki: Se on hyvä kysymys. Sen eteen tehdään kovasti töitä, että saadan asia muuttumaan. Vaikein juttu on saada molemmat seokset renkaista toimimaan optimitavalla. Uskon vakaasti, että kisavauhti ei ole ongelma, kunhan nämä ongelmat saadaan ratkottua.

Mitä mieltä olisit naisten osallistumisesta F1-kilpailuihin?
T:Senja

Heikki: Nightwish.

Mitä teet kisaviikonloppuisin kaikkien ajosessioiden välissä?
T:Juho

Heikki: Torstaina minulla alkaa kello kahdelta virallinen ohjelma. Sessioiden välissä on palavereja insinöörien kanssa. Katselemme käppyröitä ja teemme suunnitelmia. Illalla pelailemme Lewisin kanssa golffia pleikkarilla - jos jäämme esim. syömään radalle. Viikonloput ovat aika tiiviitä ohjelmaltaan, käyn vieraita moikkailemassa myös jossain välissä.

Mitä sinä Heikki harrastat?
T:pesäpallo

Heikki: Harrastan kaikennäköisiä urheilulajeja. Ajelen mm. pyörällä ja juoksentelen. Lisäksi pelailen golfia ja näin pois päin.

Päätätkö itse kisa-aika-ajostrategiasta vai talli?
T:pete

Heikki: Kyllä talli yleensä päättää strategiasta perjantain harjoitusten ja lauantain aika-ajon perusteella. Sitä kautta päätetään ensimmäisten stoppien ajankohdat. Usein Lewisillä on ollut lyhyempi ensimmäinen stintti, mutta tänä vuonna olen päässyt paremmin vaikuttamaan asiaan. Se ei ole haitannut minua, jos minulla on ollut hieman enemmän polttoainetta kuin Hamiltonilla.

Minkälaisia autoja itse omistat?
T:Tode

Heikki: En omista itse minkäänlaista autoa. Renault-aikana sain autoja tallilta käyttööni ja ajoin niillä. Nyt olen saanut CLS350 Mercedeksen käyttööni. Se on vieläkin käytössäni. Olen nyt pyytänyt AMG SL65 (Black series) -autoa. Mutta Norbert Haug on vastannut, että tule kysymään parempaan aikaan. Eli silloin, kun olen voittanut kilpailun. Se on tallin sisäpiiri vitsi, sama myös Hamiltonille. Haug ei anna autoja kovin helpolla. Olen tyytyväinen tähän nykyiseen autooni.

Mitkä on tavoitteesi loppukaudelle?
T:jankku

Heikki: Ei ole mitään muuta kuin yksi tavoite: voittaa kisoja loppukaudesta. Joka kisaan lähden tavoittelemaan voittoa. Tietysti voimasuhteet voivat heitellä vielä. Joka viikonloppuun lähdetään hakemaan paalupaikkaa ja voittoa. OIen valmis tekemään maksimityön, että se onnistuu.

Onko Lewis Hamilton kiva tallitoveri?
T:Samu

Heikki: Lewis Hamilton on kiva tyyppi. Tulemme hyvin toimeen. Kisassa tietenkin ajamme toisia vastaan ihan täysillä ja taistella kuten ketä muuta vain vastaan. Tyyppinä tosi mukava. Todella kilpailuhenkinen kaveri. Tähän mennessä toiminut hienosti tämä meidän välinen suhde. Pystymme viemään tallia eteenpäin ja antamaan palautetta autosta. Se on tärkeintä, mitä tallikaverit voivat tehdä tallinsa hyväksi.

Mikä on paras muistosi formula-ajoilta?
T:JJT

Heikki: Tähän mennessä ihan ehdottomasti paras muisto on voitto Unkarissa viime vuodelta. Se on ehdottomasti paras muisto tällä hetkellä.

Onko semmosta vanhaa kilpa-autoa mitäs haluisit kokeilla?
T:Holo

Heikki: Tietenkin olisi mielenkiintoista päästä kokeilemeaan vanhoja F1-autoja. Esimerkiksi McLarenin autoa vuodelta 1989. Slicksi-renkailla varustettuja autoja olisi mielenkiintoista kokeilla, miltä ne tuntuisi. Samoin vanhoja ralliautoja olisi mielenkiintoista kokeilla. En ole koskaan hirveästi asiaa miettinyt.

Mikä on sun lempirata F1-kalenterissa ja mistä pidät vähiten?
T:MJM

Heikki: Kyllä Spa on varmasti paras. Se on vanhanaikainen, pitkä ja vaikea. Se on monen kuljettajan suosikki. Ei siellä ole yhtään semmoista rataa, joista en tykkäisi. Paljon erilaisia ratoja. Kaikkia ratoja täytyy oppia ajamaan.

Mitä tekisit työksesi jos et olisi formula kuski?
T:pate

Heikki: Hyvin todennäköisesti ajaisin rallia. Jos unohdetaan moottoriurheilu, lentäisin luultavasti helikopteria tai lentokonetta. Minulla on nyt lupakirja helikopterille, ja tulevaisuudessa sitä harrastusta voisi tehdä vähän enemmänkin.

Moi Tuli vaan mieleen, harmittaako kun lähdit kovemmilla renkailla kisaan? Olistitko ollut muuten jopa palkintopallilla?
T:MH

Heikki: Jälkeenpäin on aina helppo analysoida. Ensimmäiset kaksi kierrosta pilasivat kilpailuni. Se oli sen jälkeen selviytymistaistelua, että saisi jonkin pisteen. Kisan toinen puolisko osoitti, että vauhti oli hyvää. Me teimme tallin kanssa päätös, että kovilla lähdetään. Sitten huomattiin, että se oli väärä päätös. Varmasti olisin ollut palkintopallitaistossa mukana, jos olisimme lähteneet pehmeillä renkailla liikkeelle. Se on ihan sata varma.

Miltä nyt tuntuu?
T:mammamiia

Heikki: Ihan hyvältä tuntuu. Tietysti päällimmäisenä mielessä pettymys kisasta. Sille ei mitään voi, nyt pitää suunnata katse Singaporeen. Siellä yritetään uudestaan.

Hi!
T:hi

Ylläpito: Heikin verkkovierailu myöhästyy hieman.

t
T:t

t

Ehkä Heikilläkään ei niin hyvät fiilikset ollut, ja eihän sitä ikinä tiedä minkälaisia kysymyksiä tai haukkuja tuonne tulee. Ei kuitenkaan vaikuttanut siltä, että kysymykset typerästi saapumisjärjestyksessäkään olisivat olleet.

Itse lähetin kymmenkunta kysymystä, ja yhtäkään niistä ei julkaistu.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Itekin lähetin kysymyksen, ei julkaistu kenties sen takia kun ei ollut tyyliin "mitä kuuluu". :nope:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Nuo oli taas sellasia mitä on kysytty jo miljoona kertaa aikaisemmin. Itekin koitin lähetellä varmaan 15 eri kysymystä mutta ei kelvannu.

Paras:

Mitä mieltä olisit naisten osallistumisesta F1-kilpailuihin?
T:Senja
Heikki: Nightwish.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Tota Kovalaisen tilannetta kun analysoi, niin seuraavat asiat tulee mieleen loppukautta ajatellen:

1. Pitäisi nollata tilanne ja ottaa kisaviikonloput tältä osin rennosti. Eli vertailut Hamiltoniin kannattaa unohtaa ja muutoinkin toi tallipaikka ja tallin sisäiset jutut jättää takavasemmalle.

2. Agressiivinen kisataktiikka. Esim. Singaporessa 1 stintti 15-17 kierrosta ja paremmat kumit alle. Jos esim Hamille 16 kierroksen taktiikka, niin Kovalainen 15 tai 17 ihan miten talli parhaaksi katsoo. Mutta pääasia olla kilpailukykyinen muita talleja vastaan.

3. 'Vauhti päälle' asenne kisaan. Turha miettiä renkaiden kestävyyttä kun Hamit, Räikköset ja Baritkin ajaa täysillä. Mitä siitä jos stintin pari vikaa kierrosta hieman kärsii. Eli pitäisi ajaa 100% limiitillä, ei yli eikä ali. Ja sellainen asenne että nauttii joka kurvin täysillä ajamisesta, oli sijoitus sitten mikä tahansa.

4. Turha stressi lähdöstä pois niin sujuu paremmin. Pääasia että ekasta mutkasta tullaan ehjänä ulos. Jos liikaa muita ajattelee niin menee helposti puihin kun keskittyy ihan vääriin asioihin.

Eli tsemppiä Kovalaiselle loppukauden kisoja ajatellen. Hanaa vaan niinkuin Häkkinen aikoinaan...
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Ja tämä mies hakkasi Fisin

Ihmetyttää jatkuvasti enemmän ja enemmän että millä lahjoilla tai avuilla Heikki pystyi hakkaamaan Fisichellan Rellulla. Kun katsoo hänen räpellystään Mersulla niin miten helkkarissa hän pystyi hakkaamaan keskinkertaisen Fisichellan.

Vai oliko tässäkin Briatoren tahmaset sormet sekaantuneet asiaan?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Vai oliko tässäkin Briatoren tahmaset sormet sekaantuneet asiaan?
Toki. Kun heikki tehtiin näyttämään tulokaskaudella paremmalta kuin veteraani-fisichella flavio sai neuvoteltua hänelle paikan mclarenilta ja kuittasi itselleen mukavat manageripalkkiot ja omaan talliin alonson takaisin.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Kyllä nyt aika vahvasti näyttää siltä, että Briatore on valinnut kahdesta aina sen, kenet haluaa lytätä. Vähän mietityttää kyllä se, että miksi hän halusi Trullinkin lytätä. Ahkera ja nopea kuljettaja. Jälkikäteen katsottuna suorastaan hämmästyttävän nopea, kun sai kuitenkin aivan varmasti selkeästi sen sekundaversion autosta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Toki. Kun heikki tehtiin näyttämään tulokaskaudella paremmalta kuin veteraani-fisichella flavio sai neuvoteltua hänelle paikan mclarenilta ja kuittasi itselleen mukavat manageripalkkiot ja omaan talliin alonson takaisin.
Tämä katala juoni alkoi ilmeisesti jo heti alkukaudesta kun Briatore haukkui Heikin ensimmäiset suoritukset surkeiksi?
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Tämä katala juoni alkoi ilmeisesti jo heti alkukaudesta kun Briatore haukkui Heikin ensimmäiset suoritukset surkeiksi?
No sitä suuremmalla syyllä. Itse kyllä jollain tapaa arvosta miehen agressiivista tapaa tehdä bisnestä. Heikinkin tapauksessa myi 60 kg perunoita kultana..mutta uskon, että Heikki olisi kyllä muutenkin niukin naukin voittanut Fisin. Muutenkin kertoo paljon ihmisistä jos Siankarlo ajaa kerran viiteen vuoteen yhden hyvän kisan sarjan parhaalla autolla niin heti uskotaan hänen pieksevän kimin 100-0 Ferrarilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mikähän oli taas Heikin taktiikka valinnan takana? Miksi kovat renkaat, vaikka taatusti tiesi, että täydellä tankilla alussa tulee hankaluuksia?

Pehmeillä olisi luultavasti saattanut onnistua sijoituksen pitäminen tai ainakin taistelu Brawnien kanssa. Sen seurauksena luultavasti vähintään palkintopalli olisi ollut onnistunut ratkaisu.

Tehtiinkö päätös kovista sillä, että huomattiin kyseisen taktiikan olevan parempi ja Hamilton oli väkisin saatava paremmalle sijoitukselle? Luultavasti jotain tällaista siinä takana oli ja Heikki kuuliaisena totteli. Varsinkin Whipmarshin kommentti kisan jälkeen, ettei vaikuta sopimustilanteeseen tämä(kään) Heikin moka, viittaisi siihen, että asia oli tallin puolelta järjestetty.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mikähän oli taas Heikin taktiikka valinnan takana? Miksi kovat renkaat, vaikka taatusti tiesi, että täydellä tankilla alussa tulee hankaluuksia?
Kumiahan kertyy radalle koko kisan ajan. Uskoisin McLarenilla päädytyn kovempiin renkaisiin alussa, koska epäiltiin kestävätkö pehmeät ensimmäisen stintin kunnossa. Jälkimmäisellä stintillä pehmeä kestää paremmin radalle kertyneen kumin takia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kumiahan kertyy radalle koko kisan ajan. Uskoisin McLarenilla päädytyn kovempiin renkaisiin alussa, koska epäiltiin kestävätkö pehmeät ensimmäisen stintin kunnossa. Jälkimmäisellä stintillä pehmeä kestää paremmin radalle kertyneen kumin takia.
Toisaalta rataan jäänyt kumi myös parantaa kovan renkaan pitoa ja ylipäätään kompensoi renkaan ongelmia. Olisin kuvitellut, että kovan renkaan toiminta kumittomalla radalla olisi tiedetty paremmin - Heikki ajoi parhaan aika-ajokierroksensa kovalla renkaalla ja oli siksi itse niillä lähtemisen kannalla, mutta aika-ajon lopussa radassa oli jo hyvin kumia.

En lähtisi etsimään tuosta mitään sen kummempaa, suht ymmärrettävä virhe kuitenkin etenkin, kun Heikki itse piti kovaa rengasta parempana.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ilmeisesti molemmat rengasseokset toimivat vielä perjantain harjoituksissa ilman mitään ongelmia, ja siksi Heikki oli etukäteen itsevarma Monzan menestysmahdollisuuksistaan. Lämmittelykierroksella Heikki sitten huomasi renkaittensa menettävän lämpöä ja pitoa, ja kisan alettua renkaat vaan sutivat tyhjää ja Brawnit ja Liuzzi pääsivät aivan liian helposti ohi. Jälkeenpäin McLarenilla arveltiin, että pehmeämpi rengasseos olisi ehkä säilyttänyt lämpöään ja pitoaan paremmin lämmittelykierroksella. Saattaa tietysti olla, että Koviksen pitää vähän katsoa peiliinkin ja kysyä sieltä näkyvältä naamalta miten renkaat saadaan pidettyä täydessä iskussa lämmittelykierroksen läpi.

Singaporessa on yleensä sen verran kuumaa, että jos ei ihan kamalasti sada vettä, niin renkaiden lämmittämisen kanssa ei ainakaan pitäisi olla ongelmia. Ja ratakin on Singaporessa taas profiililtaan sellainen, että McLarenin pitäisi mennä siellä lujaa muihin verrattuna. Lisäksi McLaren saa aerodynamiikkaosiinsa isomman päivityksen Singaporeen. Eli taitaa olla kokonaan kuljettajasta itsestään kiinni, jos Kovis ei ole Singaporessa palkintopallilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Barrichelloa lukuunottamatta kaikki kovilla renkailla lähteet taisivat olla alkukierroksilla aika nesteessä. On kuskeillakin aina oma merkityksensä kuinka hyvin "kylmillä" renkailla pääsee.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös