Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
veikkaan että huomenna heikki ajaa sitten kahdella pysähdyksellä, vaikka pystyi yrittään yhdellä. (kiitos mclada jälleen kerran):nope:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1729714

Ilta-Sanomissa oli juttua tosta aika-ajosta ja siinä oli myös Whitmarshin kommentti, jonka mukaan yhden stopin taktiikka on parempi kuin kahden stopin taktiikka, joten Heikillehän tehtiin taas parempi taktiikka, ja silti tulos oli vaisu.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
On se kyllä kumma kun on nähty kerta toisensa jälkeen että Heikillä menee startit ihan reisille kun joutuu starttaamaan raskaalla autolla ja kovilla renkailla tuolta kärkipaikkojen tuntumasta, niin aina sitä silti vaan jaksetaan yrittää uudestaan ja uudestaan. Aina kun Heikillä on ollut kevyt auto startissa ja renkaat on osunu kohdilleen, startit on sujunu paljon paremmin ja sijoitukset on pysyny tai ne ovat parantuneetkin.

Ja vielä kun ajattelee että Heikki oli bensamäärät huomioiden aika-ajoissa taas nopein, niin on se kumma ettei tallille pisteet kelpaa tältä aika-ajoekspertiltä, vaan hakataan päätä seinään noiden bensakuormien kanssa. Uskallan väittää että takuuvarmasti olisi tullut enemmän pisteitä kuin nyt, kenties podium, jos olisi Heikki startannut paalulta kahden stopin taktiikalla, kuin mitä nyt taas yritettiin. En keksi muuta syytä tälle kuin Hamiltonin taktiikan maksimointi, eli Heikin olisi pitänyt toimia tulppana Brawneille jolloin Lewis olisi voittanut.

Jos Heikki ajaa vielä ensi vuonna McLarenilla, olisi se aikamoinen tilaisuus Heikille hyödyntää aika-ajovauhtiaan kun viimein unohdetaan nuo bensalla läträilyt. Jos McLaren on nopea auto, taitaa paalut alkaa heilumaan aika monessa kisassa.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Niin, selitys on aina valmiina. Olen varma että jos Heikki olisi vaatinut autoonsa starttiin pehmeät renkaat, ne olisi laitettu. Yksi syy miksi Heikillä oli kovat renkaat (tallin kannalta ajateltuna) on se että Heikillä on ollut ongelmia renkaiden kestävyyden kanssa koko vuoden. Ei mitenkään voi tallia syyttää tosta tuloksesta.

Tuskin olis laitettu...Heikin taktiikat on ollu läpi kauden aivan perseestä,tämä tuskin on Kovalaisen syytä.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
kun joutuu starttaamaan raskaalla autolla ja kovilla renkailla tuolta kärkipaikkojen tuntumasta,

Uskallan väittää että takuuvarmasti olisi tullut enemmän pisteitä kuin nyt, kenties podium, jos olisi Heikki startannut paalulta kahden stopin taktiikalla, kuin mitä nyt taas yritettiin. En keksi muuta syytä tälle kuin Hamiltonin taktiikan maksimointi, eli Heikin olisi pitänyt toimia tulppana Brawneille jolloin Lewis olisi voittanut.
Ensimmäiseen kommenttiisi: Rubens tuli takaa vielä painavemmalla autolla, kovilla renkailla ja ilman KERSiä heittämällä ohi. Lisäksi Hamilton suosi kovia renkaita, eli selvvästi toimi Mäkilläkin.

Heikki itsehän sanoi, että auto toimi paljon paremmin painavempana, joten paljon vaikutusta ollut taktiikkaan myös Heikillä. Joten tuskinpa olisi suurta etua saanut, jos painoa olisi hieman pudotettu. Whitmarsh muun muassa totesi eilen, että yhden stopin taktiikka on paras valinta ja se nähtiin(1, ja 2. sijat)

Kuvittele tilanne, jossa Heikki on ajanut kevyellä autolla paalulle. Se kurvailee siinä edessä heikon kisavauhtinsa vuoksi ja vetää painavaa letkaa perässään. Sitten Heikki kevyempänä joutuu tulemaan ensin varikolle, joten painavat tekee eroa ja stopin jälkeen pääsevät Heikin edelle. Ja taas oli renkaat huonot ja blaa blaa...

Kyllä se täytyy Heikin saada toi kisavauhti kuntoon. Se on ihan sama, millasella taktiikalla lähtee liikkeelle, jos kisassa ei vauhti riitä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kuvittele tilanne, jossa Heikki on ajanut kevyellä autolla paalulle. Se kurvailee siinä edessä heikon kisavauhtinsa vuoksi ja vetää painavaa letkaa perässään. Sitten Heikki kevyempänä joutuu tulemaan ensin varikolle, joten painavat tekee eroa ja stopin jälkeen pääsevät Heikin edelle. Ja taas oli renkaat huonot ja blaa blaa...

Kyllä se täytyy Heikin saada toi kisavauhti kuntoon. Se on ihan sama, millasella taktiikalla lähtee liikkeelle, jos kisassa ei vauhti riitä.
Pointtini oli se, että jos Heikki starttaa paalulta ja pitää sijoituksensa startissa kevyellä autolla ja muut samalla taktiikalla olevat jää ekaksi stintiksi taakse jumiin vaikka oiskin hidas kisavauhti, niin on siinä paremmat mahdollisuudet taistella sijoista niiden kanssa loppukisasta, kuin että startti menee ihan pieleen raskaalla autolla ja tiput monta sijaa. Silloin on kisa ohi.

Brawnithan tuossa olis menny joka tapauksessa ohi yhellä stopilla, mutta Heikillä olisi voinut olla taistoa sijoista 3-4. Nyt olis ollut 7. jos Hamilton olisi pysynyt radalla. Ja jos Liuzzillakin olisi auto kestänyt niin vasta 8. Huomattava ero kun aletaan pisteitä laskemaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ehkä McLarenin autolle kahden stopin taktiikka olisi ollut parempi. Olihan se parempi myös Ferrarille ja Force Indialle. Tänään oli ainoastaan kaksi autoa jotka hyötyivät yhden stopin taktiikasta verrattuna kahden stopin tyyppeihin ja ne oli Brawnit, jotka tunnetusti käyttävät renkaitaan paremmin lämpimissä olosuhteissa kuin muut autot.

Kyllä olisi kiva nähdä Heikki ajamassa joskus kevyemmällä autolla kuin Lewis.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ainahan sitä voi vedota ties mihin ja toki renkaissa sekä taktiikoissa on monesti häikkää, mutta ei se aina pelkästään niihin voi kaatua. Ei siitä mihinkään pääse, että Heikki on tämän kauden alisuorittajia kalustoon nähden, aluksi ei pysynyt radalla, nyt ei sitten kisavauhti kertakaikkiaan riitä. En tiedä, taktiikassa oli kaikki ainekset taistella voitosta. Heikki sanoi itsekin, ettei auto kevyellä toimi, joten turha taas manata sitä. Lisäksi kahden stopin miehillä ei ollut jakoa yhden stopin Brawneja vastaan ja Heikki lähti Brawnien edeltä joten paha pettymyshän Monza oli. Podiumille olisi ehdottomasti pitänyt pystyä nousemaan, samanlaisella venymisellä mitä Kimi on esittänyt olisi tullut voitto.

EDIT: Huvittavaa muuten tuo maikkarin Heikki-hehkutus, Kimiä ei juurikaan välillä noteerata Heikkiin verrattuna. Heikki ei myöskään saa raippaa, vaan aina tallia ja taktiikoita syytetään. Kimin vauhtia ei taas juurikaan kehuta, voisi kuvitella minkälaisiin ylisanoihin sitä innostuttaisiin, jos Heikki olisi ajanut neljä viimeistä kisaa samaan tyyliin kuin Kimi. Pelkästään Heikin maikkarisopimuksestako tuo on kiinni?
 
Viimeksi muokattu:

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Kokonaissaldoa ajatelleen niin Kovalainen on hävinnyt vain kaksi pistettä viimeisessä kuudessa kilpailussa. Ei paha.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
JJ:kin näytti olevan mun kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla F1 extrassa, että "eiköhän nämä oo jo aikoja sitten kateltu nämä raskaan auton taktiikat Heikin kanssa. Ei tuu toimiin. Pitäis alkaa löytyä kanttia tiimiltä antaa Heikillekin kevyt auto ja ne paremmin toimivat renkaat siihen starttiin. Starteissa sitä yleensä voitetaan ja hävitään kaikkein eniten."
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Voivoi kun ne kiusaa Heikkiä ei anna sille osia, laatii huonot taktiikat, savustaa sitä pois tallista jnjne.. hohhoijaa tämänkään päivän taktiikassa ei ollut mitään vikaa, mutta ei siitä hommasta tule vaan mitään. Heikki on oikeasti Hamiltonia selvästi huonompi kuski.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Heikin vauhtihan oli Monzan GP:ssä melkolailla surkeaa Hamiltoniin verrattuna. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että jos puristaa niin kovaa, että ajaa ulos, on epäonnistunut täydellisesti. Kovalainen otti 3 pistettä - Hamilton laittoi auton paskaksi. Siinä on se viimeinen rivi tältä viikonlopulta, millään muulla ei ole väliä kun tätä yksittäistä kisaa tarkastellaan jälkikäteen. Varmasti Heikkikin olisi voinut ajaa kovempia kierroksia ja päätyä nosturin jatkeeksi. :rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kovalainen otti 3 pistettä - Hamilton laittoi auton paskaksi. Siinä on se viimeinen rivi tältä viikonlopulta, millään muulla ei ole väliä kun tätä yksittäistä kisaa tarkastellaan jälkikäteen. Varmasti Heikkikin olisi voinut ajaa kovempia kierroksia ja päätyä nosturin jatkeeksi. :rolleyes:
Heikille Monza, Hamilton näytti kovaa potentiaalia tulevaisuuteen. Asioilla on väliä eri tavoilla.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Heikin vauhtihan oli Monzan GP:ssä melkolailla surkeaa Hamiltoniin verrattuna. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että jos puristaa niin kovaa, että ajaa ulos, on epäonnistunut täydellisesti. Kovalainen otti 3 pistettä - Hamilton laittoi auton paskaksi. Siinä on se viimeinen rivi tältä viikonlopulta, millään muulla ei ole väliä kun tätä yksittäistä kisaa tarkastellaan jälkikäteen. Varmasti Heikkikin olisi voinut ajaa kovempia kierroksia ja päätyä nosturin jatkeeksi. :rolleyes:
Niin mutta kun kuudennet sijat tarkoittavat sitä että F1-ura loppuu. Ajaisi vaikka kärjestä pihalle, ei siinä mitään, niinhän se Sennakin aikoinaan teki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ihan totta Mikkonen puhuu, vaikkei moinen seikka kovin vahva ole pelastamaan Heikille jatkoa tallissa. Mielenkiintoista olisi silti saada nähdä hänet vielä Hamiltonin tallikaverina ensi kauden bensasäännöillä. Joka tapauksessa inhoamani kisabensa-aika-ajo poistuu, :thumbup: sille
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Tärkeintähän on se, että Vauhtia löytyy.
Varmuus kyllä tulee sieltä kokemuksen kautta.

Ei tolla Heikin tasapaksulla, varmalla&hitaalla ajolla mitään voi koskaan saavuttaa, paitti muutamia pisteitä.

Kyllähän sen huomaa vrt. Lewikseen tai Kimiin että se räjähtävä ajo paikoissa sillonko sitä tarvitaan, puuttuu ihan kokonaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Olihan se Koviksen kuudes sija Monzassa kieltämättä pettymys. Ensin menivät Brawnit alkumutkissa ohi ja sitten Liuzzi. Ja sitten vielä Alonsokin parin kierroksen jälkeen. Eli Heikin kisa oli oikeastaan jo neljän kierroksen jälkeen aika lailla paketissa. Ohituksiin ei Heikin vauhti Monzassa riittänyt.

Heikillä ja Lewisilla oli Monzassa sen verran erilaiset taktiikat, että suoraa kierrosaikojen vertailua ei kannata yrittääkään. Mutta jonkinlaisen kuvan voi saada jos vertaa Heikin vauhtia Brawneihin, joilla oli Heikin kanssa samanlainen taktiikka ja olivat kuitenkin Lewisin edellä viimeisten kierrosten lähestyessä.

Kymmenen kierroksen jälkeen Button (alias J. Painike) oli 6,244 sekuntia Heikkiä nopeampi. Kahdenkymmenen kierroksen jälkeen Buttonin ja Heikin ero oli jo 15,962 sekuntia. Heikki tuli varikolle kierroksella 27 ja Button kierroksella 28. Ennen varikkokäyntejä (kierroksen 26 jälkeen) Button oli 21,647 sekuntia Heikkiä edellä ja varikkokäyntien jälkeen (eli kierroksen 29 jälkeen) ero Buttonin eduksi oli 25,934 sekuntia (taisi olla pientä ruuhkaa edessä kun Kovis palasi varikkokäynniltään).

Toisella stintillä ero Buttonin ja Heikin välillä kasvoi vähän hitaammin, mutta kasvoi kuitenkin koko ajan. Neljänkymmenen kierroksen jälkeen ero oli 31,008 sekuntia, viidenkymmenen kierroksen jälkeen 34,929 sekuntia ja viidenkymmenenkahden kierroksen jälkeen ero oli 35,850 sekuntia. Tässä vaiheessahan Lewis yritti tavoittaa Buttonia niin innokkaasti, että kolaroi itsensä kaiteeseen, jonka johdosta muut kuin Brawnit joutuivat hidastamaan vauhtiaan vauhtiaan viimeisellä kierroksella. Näin ollen Button oli maalissa peräti 57,827 sekuntia ennen Heikkiä.

Ilman kolarointiaan Lewis olisi kai ollut maalissa tuollaiset 35 sekuntia ennen Heikkiä. On se vähän turhan iso ero kun miehet ajavat periaatteessa samanlaisilla autoilla. Saattaa hyvinkin olla, että Lewis olisi saanut yhden pysähdyksen taktiikan toimimaan Heikkiä paremmin ja olisi voittanut kisan -- tai olisi tietysti voinut silläkin taktiikalla ajaa autonsa seinään. ;)

Ikävästi homma alkaa nyt näyttää siltä, ettei Koviksen kisavauhti vaan syystä tai toisesta riitä taistelemaan palkintopallisijoituksista, toisin kuin tallikaverinsa. Tämä kyllä varmaan huomioidaan McLarenillakin, sitten kun päätetään ensi vuoden kuskipaikoista. Täytyy vain toivoa kovasti, että Singaporessa McLaren istuu Heikin hanskaan paremmin kuin Monzassa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Pakko kysyä ilman mitään **ttuilua tms., että onko joku täällä aidosti sitä mieltä, että Heikki on taidoiltaan Hamiltonin veroinen? Eli jos oletetaan, että Hamiltonia suositaan tietyissä jutuissa, niin olisiko Heikki yhtä hyvä kuin Lewis jos palvelu olisi täysin samanveroista?

Vastaan itse omaan kysymykseeni: ei ole Hamiltonin veroinen, ei lähelläkään. Heikki ei missään tapauksessa ole porukan huonoimpia kuskeja mutta yhtä kaukana parhaista. Aika-ajoissa hyvä mutta eipä siitä ole mitään iloa jos kisavauhti on mitä on.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Mikkonen:

Hamilton laittoi auton muutaman kerran täysin paskaksi - ai niin mutta voitti silti mestaruuden. lewis on laittanut ladan tällä kaudella myös paskaksi kuten tänään mutta on silti osakilpailuvoittaja. Heikki ei ole mitään edellämainituista vaan tukeva MM-7 vuodesta toiseen, olipa kalusto mestaruustasoa tai ei.

Lewisissa on kimin kanssa samaa, takaa-ajotilanteessa jossa ei ole mestaruustaistelun kanssa juurikaan menetettävää, painetään täysillä voitto tai kuolema tyylillä kuten kimi vuosi sitten spa:ssa. Kun heikki vetää kilpailusta pihalle tai lennättää hiilikuitua on kyseessä yleensä sija 6 tai 7 ja kisa siinä vaiheessa kun pitäisi vain enää rauhassa kurvailla maaliin kun mahdollisuudet hyvään sijoitukseen jälkeen kerran menneet. Se varmasti nakertaa McLarenin pomoja enemmän kuin lewisin ulosajo taisteltaessa palkintosijoituksista.

Vaikka inhoankin suuresti lewisin kaltaista persoonaa f1:ssä ja iloitsin suuresti kolaroinnista viimeisellä kierroksella, onhan hän hieno moottoriurheilija ja taitava voittava kuljettaja sekä ehdoton showmies.
 

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
Pakko kysyä ilman mitään **ttuilua tms., että onko joku täällä aidosti sitä mieltä, että Heikki on taidoiltaan Hamiltonin veroinen? Eli jos oletetaan, että Hamiltonia suositaan tietyissä jutuissa, niin olisiko Heikki yhtä hyvä kuin Lewis jos palvelu olisi täysin samanveroista?.
Katsomatta asiaa sinivalkoisten lasien läpi (ainakaan kovin paljon), olen sitä mieltä aidosti, että Kovalainen on Hamiltonin tasoinen kuski. Hänen uransa tähän asti on ollut minulle, ja varmasti monille muillekin suuri pettymys, mutta kaikki, jotka katsoivat miehen ajoja GP2-sarjassa tietävät, minkä tason mies Kovalainen on.

En muista tarkkaan mikä oli kisa, joku joka muistaa paremmin voinee avustaa tässä, kun Kovalainen jäi kisan alkuhässäkässä joukon hännille. Taisi spinnata tai jotain vastaavaa. Tuli heti ekalla kiekalla tekemään pakollisen varikkostoppinsa pois ja alkoi sitten takoa sellaisia kierroksia, että kun kärki lopulta tuli tekemään stoppinsa, oli kärjessä muuan Heikki Kovalainen...

Kovalainen väläyttelee välillä, mutta jotenkin se homma menee vaan lähes järjestelmällisesti reisille. Aina kun Heikki on saanut reilun mahdollisuuden ajaa samoista sijoista Hamiltonin kanssa aika-ajoista, ovat miehet olleet hyvin tasaisia (Heikki usein parempikin). Kisassa sitten vauhti katoaa. Siihen vaikuttaa monet asiat: Kovalaisen taktiikkat on perseestä revitty, auto on tehty Hamiltonin ajotyylin mukaiseksi, joka siten näkyy pitkällä aikavälillä kisassa selvemmin. Se on niin monen asian summa.

Kokeillaanpa joskus niin päin, että annetaan Hamiltonille 30 kiloa päinavampi auto ja pistetään ajamaan sijoille 4-8 ja jumittamaan siellä. Laitetaan Kovalainen taas puolestaan joukon keveimmällä autolla ja softeilla takomaan tyhjään rataan ja katsotaan, kummalla on kovemmat kierrosajat. Miltäs tällänen kuulostaisi?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös