Olihan se Koviksen kuudes sija Monzassa kieltämättä pettymys. Ensin menivät Brawnit alkumutkissa ohi ja sitten Liuzzi. Ja sitten vielä Alonsokin parin kierroksen jälkeen. Eli Heikin kisa oli oikeastaan jo neljän kierroksen jälkeen aika lailla paketissa. Ohituksiin ei Heikin vauhti Monzassa riittänyt.
Heikillä ja Lewisilla oli Monzassa sen verran erilaiset taktiikat, että suoraa kierrosaikojen vertailua ei kannata yrittääkään. Mutta jonkinlaisen kuvan voi saada jos vertaa Heikin vauhtia Brawneihin, joilla oli Heikin kanssa samanlainen taktiikka ja olivat kuitenkin Lewisin edellä viimeisten kierrosten lähestyessä.
Kymmenen kierroksen jälkeen Button (alias J. Painike) oli 6,244 sekuntia Heikkiä nopeampi. Kahdenkymmenen kierroksen jälkeen Buttonin ja Heikin ero oli jo 15,962 sekuntia. Heikki tuli varikolle kierroksella 27 ja Button kierroksella 28. Ennen varikkokäyntejä (kierroksen 26 jälkeen) Button oli 21,647 sekuntia Heikkiä edellä ja varikkokäyntien jälkeen (eli kierroksen 29 jälkeen) ero Buttonin eduksi oli 25,934 sekuntia (taisi olla pientä ruuhkaa edessä kun Kovis palasi varikkokäynniltään).
Toisella stintillä ero Buttonin ja Heikin välillä kasvoi vähän hitaammin, mutta kasvoi kuitenkin koko ajan. Neljänkymmenen kierroksen jälkeen ero oli 31,008 sekuntia, viidenkymmenen kierroksen jälkeen 34,929 sekuntia ja viidenkymmenenkahden kierroksen jälkeen ero oli 35,850 sekuntia. Tässä vaiheessahan Lewis yritti tavoittaa Buttonia niin innokkaasti, että kolaroi itsensä kaiteeseen, jonka johdosta muut kuin Brawnit joutuivat hidastamaan vauhtiaan vauhtiaan viimeisellä kierroksella. Näin ollen Button oli maalissa peräti 57,827 sekuntia ennen Heikkiä.
Ilman kolarointiaan Lewis olisi kai ollut maalissa tuollaiset 35 sekuntia ennen Heikkiä. On se vähän turhan iso ero kun miehet ajavat periaatteessa samanlaisilla autoilla. Saattaa hyvinkin olla, että Lewis olisi saanut yhden pysähdyksen taktiikan toimimaan Heikkiä paremmin ja olisi voittanut kisan -- tai olisi tietysti voinut silläkin taktiikalla ajaa autonsa seinään.
Ikävästi homma alkaa nyt näyttää siltä, ettei Koviksen kisavauhti vaan syystä tai toisesta riitä taistelemaan palkintopallisijoituksista, toisin kuin tallikaverinsa. Tämä kyllä varmaan huomioidaan McLarenillakin, sitten kun päätetään ensi vuoden kuskipaikoista. Täytyy vain toivoa kovasti, että Singaporessa McLaren istuu Heikin hanskaan paremmin kuin Monzassa.