Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Kovalainen tais tippua yleensä Hamiltonin vauhdista heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien?
Aika pitkälti joo. Hyvä esimerkki oli Valencia jossa olivat kaksoisjohdossa niin eroa pikkuhiljaa vaan tuli vaikka se oli Heikin parhaita kisoja... Ei Heikki huono ole muttei ehkä mestariainestakaan. GP-voittaja jo silti ja sekin on hienoa.
 

kilinkarvat

New member
Liittynyt
9.1.2010
Viestit
4
Heikki ei valitettavasti misään vaiheessa McLarenilla ansainnut ykköskuskin tai oikeastaan edes tasavertaista asemaa. Oliko siihen sitten realistisia mahdollisuuksia? Luultavasti Ronin mission aikana ei.
Button on kuitenkin pärjännyt yllättävän hyvin, vaikkei ole superlahjakkaana kuskina pidetty ja oli ihan selvä kakkoskuski tiimiin tullessa, mutta nyt ehkä hieman pystynyt tasavertaistamaan eroa Hamiltoniin. Tiedä sitten kuinka paljon Roni on aikanaan vaikuttanut noihin asetelmiin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Button on kuitenkin pärjännyt yllättävän hyvin...
Jep mutta vielä mielenkiintoista nähdä kunhan tulee enemmän kuivankelin viikonloppuja. Tositaiseksi moni veikannee Hamiltonia siinä vaiheessa liian vahvaksi. Minäkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Hyvä esimerkki oli Valencia jossa olivat kaksoisjohdossa niin eroa pikkuhiljaa vaan tuli vaikka se oli Heikin parhaita kisoja...
Olihan se Valencia tosiaan Heikille yksi kauden 2009 parhaista kisoista, ainakin sijoituksen puolesta -- toisesta lähtöruudusta neljänneksi maalissa. Kiina oli myös hyvä kisa Kovalaiselle 2009 -- ruudusta 12 sijalle 5 (ja voitti Hamiltonin).
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Button on kuitenkin pärjännyt yllättävän hyvin, vaikkei ole superlahjakkaana kuskina pidetty ja oli ihan selvä kakkoskuski tiimiin tullessa, mutta nyt ehkä hieman pystynyt tasavertaistamaan eroa Hamiltoniin. Tiedä sitten kuinka paljon Roni on aikanaan vaikuttanut noihin asetelmiin.
Se nyt voidaan ainakin sanoa, että Heikin potkut oli oikea päätös. Kun katsoi mitä Heikki sai aikaan Mclarenilla ja millaista jälkeä Button tekee tällä hetkellä... :frank:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Se nyt voidaan ainakin sanoa, että Heikin potkut oli oikea päätös. Kun katsoi mitä Heikki sai aikaan Mclarenilla ja millaista jälkeä Button tekee tällä hetkellä... :frank:
Toki, muttei se ihan noin yksiselitteistä kuitenkaan ole.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Se nyt voidaan ainakin sanoa, että Heikin potkut oli oikea päätös. Kun katsoi mitä Heikki sai aikaan Mclarenilla ja millaista jälkeä Button tekee tällä hetkellä... :frank:
Tällä kertaa talli ei pysty suosimaan kuskeja esim. erilaisilla bensamäärillä. Se on yksi tekijä, miksi etukäteen heikommiksi tuomitut kuskit menestyvät yllättävän hyvin, Button, Massa ja Rosberg hyvinä esimerkkeinä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tällä kertaa talli ei pysty suosimaan kuskeja esim. erilaisilla bensamäärillä. Se on yksi tekijä, miksi etukäteen heikommiksi tuomitut kuskit menestyvät yllättävän hyvin, Button, Massa ja Rosberg hyvinä esimerkkeinä.
Yksi merkittävä tekijä on myös eturenkaiden kaventaminen, se suosii pehmeämpää ajotyyliä. Leveillä eturenkailla renkaat toimivat paremmin kun auto runtattiin mutkaan.

Sitten tietysti vaikuttaa oleellisesti kuskien kuuntelu auton kehittämisessä ja säädöissä. Jollakin tavalla käyttäytyvä auto sopii yhdelle paremmin kuin toiselle. Jos sitä haluaa analysoida voi katsoa Räikkös-keskustelua.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
No no tuossa kyllä otettava huomioon sellainenkin pointti, ettei sitä ns ykköskuski asemaa saa ellei taidoillaan ensin osoita ansainneensa moista.

Lewis sen teki jopa Alonsoa vastaan ja siitäkös Fernando veti herneet nenään.

Heikki ei valitettavasti misään vaiheessa McLarenilla ansainnut ykköskuskin tai oikeastaan edes tasavertaista asemaa. Oliko siihen sitten realistisia mahdollisuuksia? Luultavasti Ronin mission aikana ei.
Päinvastoin, silloin kun Ron Dennis on/oli Mäkin johdossa molempia autoja ainakin periaatteessa pyrittiin kohtelemaan tasavertaisesti. Täydellinen ykköskakkoskuskiasetelma on Mäkillä nähty viime vuosina käytännössä ainostaan vuonna 2009 Whitmarshin johdolla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Päinvastoin, silloin kun Ron Dennis on/oli Mäkin johdossa molempia autoja ainakin periaatteessa pyrittiin kohtelemaan tasavertaisesti. Täydellinen ykköskakkoskuskiasetelma on Mäkillä nähty viime vuosina käytännössä ainostaan vuonna 2009 Whitmarshin johdolla.
Kyllä sille Ronille tuli lopulta oma missio oman suojatin saamisesta mestariksi. Tätä hän parin kauden ajan toitottikin, ettei suostu siirtymään sivuun ennenkuin tallille saadaan se mikä sille Ronin mielestä kuuluu. Halusi lopettaa huipulta ja siinä sitten onnistuikin.

Vuosi 2009 lähti hankalasti liikkeelle, auton ollessa täysi susi. Kyseisestä kärrystä Lewis sai lopulta enemmän irti. Siinä vaiheessa kun talli kovasti pakerti ongelmien korjaamiseksi, niin yksittäisiä osia tuotiin osittain varmasti siksi Lewisin autoon, kun Heikki ei niistä saanut mitään irti.

Taisipa olla pari, ellei kolmekin kertaa kun uutta osaa testattiin Heikin autossa ja Heikin mielestä niistä ei ollut mitään hyötyä. Loppu kausi olikin kyseisenä vuonna pelastettavissa ainoastaan Hamiltonin suoritusten ja hänelle sopivien kehitysosien ansiosta. Heikki oli siinä vaiheessa jo niin kaukana ja keskittyi uransa rippeiden kasaamiseen, että sillehän se näytti, että talli kohtelee kuskeja täysin eriarvoisesti. Siinä vaiheessa kautta kun se on yleensä normaalia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Päinvastoin, silloin kun Ron Dennis on/oli Mäkin johdossa molempia autoja ainakin periaatteessa pyrittiin kohtelemaan tasavertaisesti. Täydellinen ykköskakkoskuskiasetelma on Mäkillä nähty viime vuosina käytännössä ainostaan vuonna 2009 Whitmarshin johdolla.
Tai sen vaikutelman Dennis halusi antaa. Se pitää paikkansa, että hän takasi molemmille kuljettajilleen teknisesti yhtäläisen paketin liki poikkeuksetta. Siitä ei silti pääse yli eikä ympäri, etteikö Ronilla olisi ollut oma suosikkinsa useaankin otteeseen - Laudan ja Prostin aikana Prost, DC:n ja Häkkisen ajaessa Mika ja viimeisimpänä Lewis. Laudan kanssa tilanne kärjistyi niinkin pitkälle, että tästä kaluston tasavertaisuudestakin lipsuttiin - Nikin elämäkerta valottaa asiaa hienosti. Samoin Coulthard avautui kohtelustaan Mikan tallikaverina joitakin vuosia sitten. Yleisesti ottaen on hankala sanoa, kuinka paljon Ronin suosikkiasema on loppujen lopuksi vaikuttanut, mutta on turha väittää, etteikö sellaista olisi ollut.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vuosi 2009 lähti hankalasti liikkeelle, auton ollessa täysi susi. Kyseisestä kärrystä Lewis sai lopulta enemmän irti. Siinä vaiheessa kun talli kovasti pakerti ongelmien korjaamiseksi, niin yksittäisiä osia tuotiin osittain varmasti siksi Lewisin autoon, kun Heikki ei niistä saanut mitään irti.

Taisipa olla pari, ellei kolmekin kertaa kun uutta osaa testattiin Heikin autossa ja Heikin mielestä niistä ei ollut mitään hyötyä. Loppu kausi olikin kyseisenä vuonna pelastettavissa ainoastaan Hamiltonin suoritusten ja hänelle sopivien kehitysosien ansiosta. Heikki oli siinä vaiheessa jo niin kaukana ja keskittyi uransa rippeiden kasaamiseen, että sillehän se näytti, että talli kohtelee kuskeja täysin eriarvoisesti. Siinä vaiheessa kautta kun se on yleensä normaalia.
Bahrainissa 2009 oli McLarenilla uusi etusiipi tarjolla molemmille kuskeille, mutta vain Lewis käytti sitä. Heikki halusi käyttää vanhaa etusiipeä. Kilpailun jälkeen Whitmarsh arvioi, että Heikinkin olisi pitänyt ottaa se uusi etusiipi käyttöön. Saksassa Lewis sai McLarenin uuden kehitysversion käyttöönsä, kun talli ennätti valmistaa niitä vain yhden kappaleen. Seuraavassa kisassa Unkarissa molemmilla McLaren-kuskeilla oli tämä uusi auto käytössään. Muuten McLaren antoi ilmeisesti 2009 kummallekin kuljettajalleen samat kehitysosat. Maikkarin puolesta Heikkiä usein haastatellut Oskari Saari on vihjaillut, että McLarenin päivitysosat eivät olisi osuneet kuljettajille yhtä tasapuolisesti kaudella 2008.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Lotus-tallin kuskeilla on varsin erilainen lähestymistapa tallin odotetun vaikeaan starttiin formula ykkösissä.

Heikki Kovalainen pysyy positiivisena vastoinkäymisistä huolimatta, mutta tallitoveri Jarno Trulli on aloittanut synkistelyn jo kauden viidennen osakilpailun alla.

- Trulli on hirveän negatiivinen jo tällä hetkellä. Se on kokenut ja nähnyt kaikenlaista isommissa tiimeissä, ja kokee, että tiimistä ei tule mitään tällä hetkellä; auto on hidas, siellä takana jossain ja sillä ei pysty tekemään tällä kaudella muuta kuin ajaa ympyrää, MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto kuvailee Trullin tunnelmia lauantain F1 Extrassa.

(MTV3)
Heikillä kaikki hyvin ja fantastista vaikka ajais polkuautolla radalla... :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Gascoyne puhui Heikin ja Trullin tuntemuksista Autosportin haastattelussa:

"I think the frustration for Jarno is not being able to get stuck into the races and get on with it and get a decent finish. For any racing driver, that's going to piss you off. It does seem that he's had all the bad luck going, and we need to put that right such that he enjoys his racing. I think they can put up with where the car is, but when the race starts, they want to have a car to go racing with.

"Heikki takes a very long term view of it. I think he's revelling in the freedom of the team, I think he enjoys it here, he enjoys working with the people. Jarno is obviously older, he's at a different stage of his career. The team has to give Jarno the car to keep him interested.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Järvilehto ei usko Lotuksen menestysmahdollisuuksiin lähivuosina ja siksi hän ei ymmärrä, että Kovalainen uskoo Lotuksen olevan kahden vuoden päästä huipputalli. Järvilehto huolehti televisiossa, että Heikki ei pääse parempiin talleihin jos häviää Trullille, mutta eipä Kovalainen suunnittelekaan vaihtavansa tallia lähiaikoina. Ainakin Heikin puheista paistaa, että mies uskoo Lotukseen ja suunnittelee ajavansa siellä MM-pisteistä ja palkintosijoista parin vuoden sisällä.

Ja kun ei Kovalaisella ole kiirettä muihin talleihin, niin miksipä murehtia jos Jarno sattuu joskus voittamaan hänet aika-ajoissa vajaan kymmenyksen erolla? Pääasia on, että Heikki on antanut parastaan ja että talli on tyytyväinen Heikin esityksiin.

Kovalaisen kannalta asiat ovat siis hyvin, ja Järvilehto murehtii turhaan. Jarno Trullin tilanne on hieman toinen, koska miehellä alkaa jo olla ikää. Trulli ei oikein malttaisi odotella kovin monta vuotta Lotuksen vauhdin parantumista, koska iän myötä kuljettajan vauhti väistämättä hidastuu. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tilanne Espanjan GP:n jälkeen
Aika-ajot: Kovalainen 2 -- Trulli 3
Kilpailut: Kovalainen 3 -- Trulli 2

Eipä päästy vieläkään vertailemaan Trullin ja Kovalaisen eroja kisavauhdissa. Trullilla on ollut alkukauden kisoissa huonoa tuuria, mutta nyt onnetar käänsi selkänsä Kovalaiselle. No, Monacossa voi jo viikon päästä yrittää uudestaan. :)

Kun Lotuksella ei tällä kaudella pysty sen kummempia sankaritekoja tekemään kuin korkeintaan päihittämään Virginin, niin Heikki on puhellut työstäneensä alkukaudella kilpailujen aikana renkaista huolehtimisen taitojaan, jotta saa niistä tehot irti silloin kun tarvitaan eivätkä renkaat kulu ennen aikojaan. McLaren-vuosina Kovalaista kritisoitiin usein huonosta kisavauhdista, ja ennen tämän kauden alkua Heikki sanoi kisavauhdin parantamisen olevan tällä kaudella (muiden uusien tallien ja tallikaverinsa päihittämisen lisäksi) hänen päätavoitteensa. Heikin selitys ajoittain huonolle kisavauhdilleen McLarenilla on ollut, ettei hän saanut renkaitaan toimimaan yhtä hyvin kuin tallikaverinsa.

Tällä kaudella Kovalaisella on mainio tilaisuus kotiutua uuteen talliinsa ja hioa taitojaan, jotta saa ensi kaudella kilpailukykyisemmän Lotuksensa kulkemaan niin lujaa kuin mahdollista.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Järvilehto ei usko Lotuksen menestysmahdollisuuksiin lähivuosina ja siksi hän ei ymmärrä, että Kovalainen uskoo Lotuksen olevan kahden vuoden päästä huipputalli. Järvilehto huolehti televisiossa, että Heikki ei pääse parempiin talleihin jos häviää Trullille, mutta eipä Kovalainen suunnittelekaan vaihtavansa tallia lähiaikoina. Ainakin Heikin puheista paistaa, että mies uskoo Lotukseen ja suunnittelee ajavansa siellä MM-pisteistä ja palkintosijoista parin vuoden sisällä.

Ja kun ei Kovalaisella ole kiirettä muihin talleihin, niin miksipä murehtia jos Jarno sattuu joskus voittamaan hänet aika-ajoissa vajaan kymmenyksen erolla? Pääasia on, että Heikki on antanut parastaan ja että talli on tyytyväinen Heikin esityksiin.

Kovalaisen kannalta asiat ovat siis hyvin, ja Järvilehto murehtii turhaan. Jarno Trullin tilanne on hieman toinen, koska miehellä alkaa jo olla ikää. Trulli ei oikein malttaisi odotella kovin monta vuotta Lotuksen vauhdin parantumista, koska iän myötä kuljettajan vauhti väistämättä hidastuu. ;)
Sussa alkaa tulemaan esiin samoja piirteitä kuin Heikilläkin. Vaikka niskaan tulisi tsunami niin siitäkin löytyy jotain positiivista ja jaksat uskoa parempaan. :dunno:

Päin vittua Heikin ura mennyt eikä Heikkikään varmasti haluaisi olla Lotuksella ajamassa vaan ympyrää.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sussa alkaa tulemaan esiin samoja piirteitä kuin Heikilläkin. Vaikka niskaan tulisi tsunami niin siitäkin löytyy jotain positiivista ja jaksat uskoa parempaan. :dunno:
Aina kannattaa uskoa parempaan. :thumbup: Ei se tilanne ainakaan luovuttamisella ja itsesäälissä rypemisellä parane. Parsa ei loppuenlopuksi ollut sellainen askel eteenpäin kuin kuviteltiin. Mutta kyllä ne sieltä vielä...:idea:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sussa alkaa tulemaan esiin samoja piirteitä kuin Heikilläkin. Vaikka niskaan tulisi tsunami niin siitäkin löytyy jotain positiivista ja jaksat uskoa parempaan. :dunno:

Päin vittua Heikin ura mennyt eikä Heikkikään varmasti haluaisi olla Lotuksella ajamassa vaan ympyrää.
Niin, kaikkihan tietävät että heti kun tulee vastoinkäymisiä, ei siinä sen kummempaa kuin ranteet vaan auki.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös