Vähäkin ajaminen vakuutti Kovalaisen
Turun Sanomat 2.2 2011 21:51:33
Jos kierrosaikaa katsoo, Team Lotus ei ole edistynyt yhtään sitten viime vuoden. Totuus on kuitenkin toinen. Uusi T128-auto vietti kahdeksan tunnin ajopäivästä seitsemän tuntia ja 40 minuuttia pilttuussa ja vaivaiset 20 minuuttia radalla.
Ohjaustehostimesta hajosi yksi laakeri ja vian löytämiseen vierähti sitten koko päivä. Heikki Kovalainen ehti ajaa vain 15 kierrosta – eikä yhtään täysivauhtista puristusta.
Kumpi tunne jäi päällimmäiseksi, innostus uudesta autosta vai turhautuminen ajomäärän supistumisesta?
– Innostus voitti, ehdottomasti. Tietysti vähän kututtaa, kun en päässyt ajamaan yhtään kovaa kierrosta. Ohjauksen kanssa oli ongelmia heti aamusta alkaen. Onneksi vika löytyi lopulta ja Jarno Trulli pääsee aloittamaan torstaina puhtaalta pöydältä, Kovalainen punnitsi.
Mikä sitten oli vikana?
– Ohjaustehostimessa yksi laakeri oli mennyt rikki ja kuulat lähtivät siellä sisällä pyörimään. Kuulat menivät hammasrattaiden väliin ja se heitti ohjauksen lukkoon kesken mutkan. Tuntui, ettei se stoppaa, kun en saanut käännetyksi. Luulimme, että vika oli tehostimessa, otimme sen pois, mutta vaikka ajoin ilman sitä, ohjaus meni muutaman kerran jumiin.
Kovalainen kiitteli ennen testiä, että uutuus näyttää enemmän F1-autolta kuin viime vuonna. Vähien kierrosten jälkeenkin hän vakuutti, että se myös tuntuu enemmän F1-autolta.
– Heti ensimmäisellä kierroksella tunsin, miten eril lailla balanssissa tämä auto on. Sen erilaisen olemuksen oikein aistii. Sisällä on moderni konsepti, polkimet toimivat, ratti toimii, moottori ja vaihteet toimivat. Tästä alusta jäi heti positiivinen tunne. Nopeudesta ei tiedä, onko sitä tarpeeksi, kun ei yhtään kierrosta voinut vielä vedättää kunnolla.
Kaikkien kilpailijoiden tavoin myös uusi Lotus muuttuu vielä näkyvästi ennen avauskisaa.
– Jousituksesta puuttuu yhä osia. Se ei ole sellainen kuin pitäisi olla, ei sellainen kuin meillä oli viime kauden lopussa. Säädöt ovat vielä siinä vaiheessa, kun ne ovat, kun auto on vasta saatu radalle.
Toivomukset
toteutettiin
Kovalainen on työskennellyt insinööriportaan kanssa kiinteätsti ja saanut tukun haluamiaan uudistuksia autoon.
– Aika paljon siinä on sellaista, mitä halusin siihen. Ajoasento on huomattavasti parempi, kun istun paremmin, taaempana ja vähän pystymmässä. Nyt on enemmän tilaa käsille ja jaloille. Näen sieltä hyvin.
– Toinen muutos tuli, kun tykkään hitaammasta ohjauksesta. Viime vuonna meillä oli sellainen auto, että kun käänsin, pyörät kääntyivät heti. Nyt ne kääntyvät vähän hitaammin. Se rauhoittaa vähän keulaa ja jos takarenkaat kuluvat kovasti, kuten näyttää, on hyväksi, että auto kääntyy vähän rauhallisemmin mutkaan.
Kaikki kovaa ajaneet kuskit valittivat renkaiden nopeaa kulumista. Kovalainen ei sitä huomannut, kun vauhti ei noussut huippuunsa.