Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Eurosportin ranskalaisilla sivuilla on julkaistu lyhyt haastattelu Heikki Kovalaisen kanssa. (Google-englanninnos)

Kovalainen on jo nähnyt miltä ensi vuodeksi suunniteltu Lotus-auto näyttää: erilaiselta kuin T127. Nokka muistuttaa Red Bullia, mutta autossa on myös Force Indian piirteitä. Kaikki muuttuu. Peräpää on kapeampi, ponttooneja on työstetty.

"Je me tiens au courant tous les jours de l'avancée du projet, et j'ai vu la voiture. Elle sera très différente de la T127. Le nez ressemblera à celui de la Red Bull, il aura aussi des caractéristiques de celui de la Force India. De toute façon tout changera : l'arrière sera plus étroit, les pontons seront bien plus travaillés."

Mike Gascoynelle KERS ei ole ensisijainen asia, mutta Heikki haluaisi KERSin autoonsa, koska ei halua menettää sijoituksia KERS-autoille startissa.

"Mike ne prévoit pas pour l'instant de l'installer, mais je milite pour car s'en priver sera l'assurance de perdre à chaque fois une ou deux places au moment du départ."

Kovalainen on optimistinen ensi kauden suhteen ja uskoo, että Lotuksen pitäisi 2011 päästä yleensä lähtöruutuihin 12-16, erikoisemmissa sääoloissa mahdollisesti joskus jopa aika-ajojen kolmanteen osioon. Pistesijoituksia pitäisi siis tulla kohtalaisen usein.

"En 2011, nos progrès devrait nous placer systématiquement entre les 12e et 15e ou 16e places sur la grille, avec l'espoir de rentrer en Q3 quand la météo s'en mêlera ou que les conditions seront particulières. De là, il devrait être possible de viser les points assez souvent."

Tallinsa ensi vuoden nimestä Heikki sanoo tietävänsä varmuudella vain sen verran, että se ei tule olemaan "1Malaysia". :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perus uhot Heikiltä ennen kautta :eek:
No pisteet on myös Lotuksen tavoite (Gascoyne: "We have to start picking up points on a regular basis"), joten on suotavaa, että jos ja kun niitä tulee, niitä tulisi Heikillekin eikä vain Jarnolle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No pisteet on myös Lotuksen tavoite (Gascoyne: "We have to start picking up points on a regular basis"), joten on suotavaa, että jos ja kun niitä tulee, niitä tulisi Heikillekin eikä vain Jarnolle.
Viime vuoden suoritukset huomioiden Heikillä lienee paremmat mahdollisuudet pisteisiin kuin Jarnolla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Perus uhot Heikiltä ennen kautta :eek:
MTV3 sanoi:
Viime kauden Lotus-autolla pisteet jäivät saavuttamatta, mutta talli on tehnyt uuden autonsa parissa paljon aiempaa enemmän työtä. Uudessa autossa on myös runsaasti samoja osia hallitsevan mestaritallin Red Bullin auton kanssa. Käytössä on mm. samanlainen vaihdelaatikko ja moottori.

- Olen asettanut itselleni tavoitteeksi, että pisteitä tulee napsia tulevalla kaudella. Helppoa se ei edelleenkään tule olemaan, mutta oikeassa paikassa pitää iskeä, niin kyllä niitä pisteitäkin tulee. Aika-ajoissa pitää päästä toiselle osiolle, jolloin ajetaan kunnolla kilpaa keskikastissa, Kovalainen linjaa MTV3:n haastattelussa.
Ihan realistiseltahan tuo kuulostaa. Näin ennen talvitestejä Team Lotuksen voi varovaisesti arvioida olevan kauden alkaessa samassa vauhdissa Toro Rosson kanssa. Saattavat olla vähän nopeampiakin.

Viime kaudella Buemi toi Toro Rossolle 8 pistettä ja Alguersuari 5 pistettä, ja Toro Rosso oli siis yhdeksäs valmistajien mestaruuskisassa. Team Lotuksella tähdätään kaudella 2011 valmistajien kahdeksanteen sijaan, jolloin pisteitäkin pitäisi tulla kauden mittaan enemmän kuin viime kaudella Toro Rossolle.

Summa summarum, Heikin pistetavoitteet ovat hyvin linjassa Team Lotuksen tavoitteiden kanssa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Vähäkin ajaminen vakuutti Kovalaisen

Turun Sanomat 2.2 2011 21:51:33

Jos kierrosaikaa katsoo, Team Lotus ei ole edistynyt yhtään sitten viime vuoden. Totuus on kuitenkin toinen. Uusi T128-auto vietti kahdeksan tunnin ajopäivästä seitsemän tuntia ja 40 minuuttia pilttuussa ja vaivaiset 20 minuuttia radalla.

Ohjaustehostimesta hajosi yksi laakeri ja vian löytämiseen vierähti sitten koko päivä. Heikki Kovalainen ehti ajaa vain 15 kierrosta – eikä yhtään täysivauhtista puristusta.

Kumpi tunne jäi päällimmäiseksi, innostus uudesta autosta vai turhautuminen ajomäärän supistumisesta?

– Innostus voitti, ehdottomasti. Tietysti vähän kututtaa, kun en päässyt ajamaan yhtään kovaa kierrosta. Ohjauksen kanssa oli ongelmia heti aamusta alkaen. Onneksi vika löytyi lopulta ja Jarno Trulli pääsee aloittamaan torstaina puhtaalta pöydältä, Kovalainen punnitsi.

Mikä sitten oli vikana?

– Ohjaustehostimessa yksi laakeri oli mennyt rikki ja kuulat lähtivät siellä sisällä pyörimään. Kuulat menivät hammasrattaiden väliin ja se heitti ohjauksen lukkoon kesken mutkan. Tuntui, ettei se stoppaa, kun en saanut käännetyksi. Luulimme, että vika oli tehostimessa, otimme sen pois, mutta vaikka ajoin ilman sitä, ohjaus meni muutaman kerran jumiin.

Kovalainen kiitteli ennen testiä, että uutuus näyttää enemmän F1-autolta kuin viime vuonna. Vähien kierrosten jälkeenkin hän vakuutti, että se myös tuntuu enemmän F1-autolta.

– Heti ensimmäisellä kierroksella tunsin, miten eril lailla balanssissa tämä auto on. Sen erilaisen olemuksen oikein aistii. Sisällä on moderni konsepti, polkimet toimivat, ratti toimii, moottori ja vaihteet toimivat. Tästä alusta jäi heti positiivinen tunne. Nopeudesta ei tiedä, onko sitä tarpeeksi, kun ei yhtään kierrosta voinut vielä vedättää kunnolla.

Kaikkien kilpailijoiden tavoin myös uusi Lotus muuttuu vielä näkyvästi ennen avauskisaa.

– Jousituksesta puuttuu yhä osia. Se ei ole sellainen kuin pitäisi olla, ei sellainen kuin meillä oli viime kauden lopussa. Säädöt ovat vielä siinä vaiheessa, kun ne ovat, kun auto on vasta saatu radalle.

Toivomukset
toteutettiin


Kovalainen on työskennellyt insinööriportaan kanssa kiinteätsti ja saanut tukun haluamiaan uudistuksia autoon.

– Aika paljon siinä on sellaista, mitä halusin siihen. Ajoasento on huomattavasti parempi, kun istun paremmin, taaempana ja vähän pystymmässä. Nyt on enemmän tilaa käsille ja jaloille. Näen sieltä hyvin.

– Toinen muutos tuli, kun tykkään hitaammasta ohjauksesta. Viime vuonna meillä oli sellainen auto, että kun käänsin, pyörät kääntyivät heti. Nyt ne kääntyvät vähän hitaammin. Se rauhoittaa vähän keulaa ja jos takarenkaat kuluvat kovasti, kuten näyttää, on hyväksi, että auto kääntyy vähän rauhallisemmin mutkaan.

Kaikki kovaa ajaneet kuskit valittivat renkaiden nopeaa kulumista. Kovalainen ei sitä huomannut, kun vauhti ei noussut huippuunsa.
Kovalainen ollut hyvin tyytyväinen autoon ja testipäiväänsä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Heikki Kovalainen käväisi maanantaina Suomessa paiskimassa PR-hommia. YLEn sivuilla julkaistussa haastattelussa Heikki kertoo, että aerodynamiikka on edelleen se osa Team Lotuksen autosta, jossa on eniten parantamisen varaa. Parannusta auton aerodynamiikkaan odotetaan erityisesti sitten, kun tallin oma tuulitunneli valmistuu Hinghamissa. Tällä kaudella talli uskoo autonsa kilpailukyvyn parantuvan jatkuvasti kauden ensimmäisen puolikkaan edistyessä, ja Silverstonen GP:ssa olisi tarkoitus tehdä päätös jatketaanko auton kehittämistä loppukaudella vai keskitetäänkö voimavarat taas seuraavan kauden autoon kuten kaudella 2010.

Tällä hetkellä Heikki on tyytyväinen tallin edistykseen viime kaudesta ja arvioi asemansa tallissa olevan hyvä. Heikin suunnitelmissa on pysyä samassa tallissa vielä useamman vuoden ajan, mikäli edistys jatkuu ja tallin kilpailukyky paranee. Heikin tavoitteena on päästä kilpailemaan kärjessä, mutta alkavalla kaudella hän on tyytyväinen, jos pääsee joka kilpailussa taistelemaan pistesijoista. Tämän tavoitteen toteutuminen riippuu luonnollisesti auton kilpailukyvystä kilpailijoihin nähden, mistä ei ole vielä toistaiseksi selkeää käsitystä.

Myös Helsingin Sanomat on julkaissut verkkosivuillaan Heikin haastattelun. Heikki vieraili myös MTV3:n Tulosruudussa ja lähetyksen voi katsoa jälkikäteen Maikkarin Katsomossa. (Samassa lähetyksessä Keke arvioi tallien voimasuhteita Jerezin testin jälkeen.)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Heikki Kovalainen listaa kauden 2011 tavoitteitaan Autosportin eilen julkaisemassa haastattelussa. Pisteille pitäisi päästä aina kun auton suorituskyky ja kisatilanteet vaan sen mahdollistavat. Viime kaudellahan Heikin paras sijoitus oli 12. Japanin GP:ssa.

Viime kaudella Lotus jäi pari sekuntia kierroksella keskikastin häntäpäästä, mutta alkavalla kaudella on tavoitteena päästä mukaan keskikastin vauhtiin. Heikin mukaan (sanottu haastattelun maksullisessa versiossa Autosport Plussalla) taistelumahdollisuudet ovat viime vuoteen verrattuna täysin toisenlaiset, jos Lotus on vain pari kymmenystä kierroksella jäljessä keskikastista.

Heikki uskoo, että tavallisuudesta poikkeavissa olosuhteissa Lotuksella saattaa olla tällä kaudella jopa jokunen mahdollisuus päästä mukaan aika-ajojen viimeiselle osiolle. Viime kaudellahan esim. Malesian aika-ajoissa McLarenit ja Ferrarit jäivät Heikin taakse, ja Brasiliassa Nico Hülkenberg nappasi kuivuvalla radalla kaikkien yllätykseksi paalupaikan.

Heikin tavoitteena on myös selvitä kisan läpi ilman että kärkipää ohittaa hänet kierroksella. Viime kaudella Lotus ohitettiin usein kisan mittaan kahdella tai kolmella kierroksella -- kun kerran joutuu kierroksella ohitetuksi, niin siniset liput pakottavat hidastamaan vauhtia varsin radikaalisti. Viime kaudella Toro Rosso taisi selvitä useimmista kisoista joutumatta kierroksella ohitetuksi, joten tämän tavoitteen toteutuminen osoittaisi Lotuksen edistyneen merkittävästi viime vuodesta.

Tallikaverin päihittäminen on ilmeisesti niin itsestäänselvä tavoite, ettei Heikki katso aiheelliseksi edes mainita sitä. ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
No mitäs odotit Audin sanovan. Mutta kyllähän sen nyt sokea reettakin näkee videosta, että jarruvalot palaa mutta vauhti ei hidastu..
http://www.youtube.com/watch?v=0WSNhpLeXek

Tästä näkee hyvin, että jarruvalot palavat. Samoin Kovalainen yrittää leikata jyrkemmin kaarteen osuen noihin pahveihin. Jotain Audista jokatapauksessa hajoaa ennen kovaa tärskyä... Joko jarrut tai kaasu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös