Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Juu en toki verrannut Östbergiä Marcukseen muuta kuin siinä että ajetaan muilla merkeillä keikkahommia samaan aikaan kun ollaan jo jonkun sarjaan tulevan merkin miehiä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1979
--- Pakkohan sinne nyt on ottaa joku vähän kokeneempi kuski hommiin mukaan, ei ainakaan vielä ole muita nimiä huhuissa näkynyt. ---
Nyt on sitten Grönholm linkitetty Mini-projektiin Autosportin toimesta:

In today's AUTOSPORT magazine, Gronholm admits to having talked to the parties involved in the Prodrive-run Mini World Rally Car and he says he would be interested in a programme of 2011 events.

The Finn said: "I might be interested [in coming back to WRC]. I would have to think. It's tough for the whole season again, but maybe it would be good to be involved in testing and some rallies. Why not?"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85418

Mini-projekti on mitä ilmeisimmin tapahtumassa, virallista julkistusta vaan odotellaan. Auto on ainakin olemassa, mutta onko sillä vielä kilometriäkään testattu, ei ole missään ollut. Tiedä sitten kannattaako Marcuksen tuollaiseen lähteä, tai onko oikeasti lähtemässäkään, kyllähän hän on miettinyt paluuta noin neljän kuukauden välein sen jälkeen kun lopetti. Ainakin Marcuksesta olisi hyötyä projektille, mutta entä toiste päin? Noh, tuskin Grönholm mainettaan menettäisi vaikka tuolla uudella pelillä ja-ne-muut -sijoja ajelisikin. Tärkeintä olisi kuitenkin, että auto saadaan viivalle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ei kuulostaisi ollenkaan huonolta idealta tuollainen, autontestaajan rooli ja siihen valikoidut kisat päälle siis. Siihen sitten pari kyvykästä nuorempaa eri alustat hallitsevaa kaveria tallikaveriksi niin siitähän se lähtee, eri asia sitten on millaisilla pelimerkeillä Mini-projekti pyörähtää käyntiin, ollaanko tosimielellä mukana vai lähinnä harrastelumielessä. Mutta eiköhän sekin selviä Bosselle ennenkuin lähtee mihinkään sitoutumaan, mikäli on siis ylipäätään jossain vaiheessa lähdössä neuvottelemaan Minin kanssa.
 

ShowStopper

Active member
Liittynyt
29.1.2010
Viestit
39
Iltalehden nettisivuilta:

Marcus Grönholm palaa MM-sarjaan uudessa tallissa?
Torstai 22.7.2010 klo 15.35

Minin tulo rallin MM-sarjaan saattaa tietää lisää suomalaisväriä radoille.

Autosportin haastattelema Marcus Grönholm myöntää, että kisaaminen rallin MM-sarjassa kiehtoo yhä.

- Voisin hyvinkin olla kiinnostunut (palaamaan MM-sarjaan). Sitä pitäisi miettiä. Koko kausi voisi olla raskasta, mutta ehkä testaaminen ja muutamat rallit voisivat toimia. Miksei?

Mini tekee yhteistyötä urheiluautovalmistaja Prodriven kanssa. Myös Grönholm työskentele Prodriven leivissä, kun hän osallistui vuonna 2009 Portugalin ralliin Subaru Imprezalla.

Grönholm myöntää, että keskusteluja Prodrive-Minin kanssa on jo käyty.

Autosportin mukaan Minin kilpailukykyinen ralliauto julkaistaan ensi vuoden toukokuussa. Ensi kauden ensimmäisiin kisoihin talli ei osallistu

(Iltalehti)
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Mitäpä jos tuossa Mini/Prodrive kuviossa tilanne on niin ettei ketään kokeneempaa kuljettajaa kiinnosta mennä sinne. Taustalla Prodriven huono menestys Subarun kanssa.

Ja ketäpä noita laadukkaita, sopivan ikäisiä tai muuten osaavia ehdokkaita olis tarjolla:
- PG Andersson, ei taida olla sopimusta muualle?
- Petter Solberg, kiinnostaako yhteistyö Prodriven kanssa enää?
- Chris Atkinson, ajaa IRC:tä Protonilla ja mitkä on välit Prodrivelle?
- Grönholm, kiinnostaako tämmönen projekti oikeesti?
- Francois Duval, nopee mutta osaako kehittää autoa?
- Markko Märtin, jokerikortti testihommiin
- Urmo Aava, sama kuin Duvalilla
- Dani Sordo, onko sopimusta 2011?
- Jari Ketomaa, ei minkäänlaista kokemusta uuden auton kehittämisestä
- Tommi Mäkinen, kädet täynnä oman firman kanssa
- Carlos Sainz, onko vielä sopimus VW:n kanssa
- Meeke, Wilks, Hänninen, Mikkelsen, Kopecky - nopeita kaikki mutta miten sujuu uuden kehittäminen?

En tiedä, katsotaan nyt että toteutuuko tuo projekti edes. Itse uskon vasta kun sen viivalla näen.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mitäpä jos tuossa Mini/Prodrive kuviossa tilanne on niin ettei ketään kokeneempaa kuljettajaa kiinnosta mennä sinne. Taustalla Prodriven huono menestys Subarun kanssa.
FAkta on, että nykyisiä tehdaskuskeja lukuunottamatta (Loeb, Ogier, Hirvonen, Latvala ja tunnetuin varauksin Hänninen, Kopecky) yhdelläkään rallikuskilla ei ole mahdollisuuksia ajaa voitoista puhumattakaan mestaruudesta ilman Prodrivea ja Miniä tai muuta uutta valmistajaa. Solberg ei tule ikinä olemaan Citroenilla paremmassa asemassa kuin ranskalaiset, Sordolle on jo paikka osoitettu.

Puhumattakaan siitä, että todella suurella osalla pystyvistä rallikuljettajista ei ole minkäänlaisia uranäkymiä ilman Prodrivea ja Miniä. Duvalille, PG:lle, Atkinsonille, Gardelle ja monelle muulle Prodriven sopimustarjous olisi lottovoitto, koska vaihtoehtona on lähinnä uran pitäminen jäissä, tai rahan ruinaaminen satunnaisiin yksityiskyyteihin ja monelle se vaihtoehto on nykyisellään käytännössä sama asia kuin ralliurasta luopuminen.

Mielestäni rallissa ei tällä hetkellä ole neljää (tai kuutta) tehdaskuskia enempää kuljettajia, joilla olisi varaa kieltäytyä Prodriven tarjouksesta, jos rallin ajaminen ylipäänsä kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3323
Sijainti
Lahti
Yksi asia minua näissä autonkehittäjäkeskusteluissa hieman hämää. Nimittäin se, että kehittäjän pitäisi ikään kuin selviönä aina olla vanha ja kokenut. Eikö nuori, asiansa osaava ja nykyolosuhteet hanskaava tyyppi voisi periaatteessa olla jopa parempi? Tiedän, että moni lukee nuoruuden ja asiantuntevuuden toinen toisensa poissulkevina ominaisuuksina, mutta ihan purematta en mokomaa niele. En ainakaan niin, että asia on sillä sipuli ja mitään poikkeuksia ei ole.

Esimerkkejä varmasti löytyy. Schumikin oli jokseenkin keltanokka äfykkösiin tullessaan, ja eikö vain auto kehittynyt niin että hippulat vinkui? En kaivele muistiani enempää, sillä helteellä ei pidä huhkia, mutta kyseenalaistan yllämainitun, selviönä pidetyn seikan.:doubtful: Notta. :)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
No se on juurikin niin kuin jo edellä sanottiinkin että ilman sarjaan tulevia uusia automerkkejä näiden ilman tehdassopimusta olevien on nykytilanteessa turha haaveilla mestaruuksista, voitoista tai edes kokonaisen MM-sarjan kiertämisestä, poislukien siis sheikit ja panimotehtaan omistajat jne. Kuten tuli jo joskus ennen Mini-uutisia todettua että jos esim. Sordo meinaa vielä haaveilla kisojen voitoista saati mestaruuksista niin ainut toivo on silloin siirtyä uuteen talliin, Citikalla mestaruudet on testamentattu seniorilta juniorille taas vuosikausiksi eteenpäin eli siellä ei muunmaalaiset ykkösviulua soittele nyt eikä tulevaisuudessa. Eli työttömänä olevien kuskien lisäksi luulisi tällaiset uudet merkit kiinnostavan myös näitä nyt sarjaa kiertäviä, lohdutussijoja kerääviä kuskeja. Jos siis on kunnianhimoa vielä jotain joskus voittaa.

Ja tuosta autonkehittämisestä, sekin riippuu lopulta siitä millaisilla pelimerkeillä sitä kehittämistä tehdään. Se että autoa ajaa ja testaa kuski joka osaa kertoa mikä siinä autossa mättää, ei paljoa auta jos niille ongelmille ei voida tehdä mitään. Eli lopulta vanha tuttu rahahan se tässäkin kohtaa taas puhuu, iästä viis.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Sepä se vasta perseelleenpudottava pyhä jysäys olisikin jos Toyota ilmoittaisi palaavansa, siihen projektiin voisi jo vähän uskoakin, Prodriven yritelmiin verrattuna.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Sepä se vasta perseelleenpudottava pyhä jysäys olisikin jos Toyota ilmoittaisi palaavansa, siihen projektiin voisi jo vähän uskoakin, Prodriven yritelmiin verrattuna.
En edeleenkään ymmärrä tuota Prodriven vähättelyä ja varsinkaan yhdistettynä jonkin ihmeen Toyotan hehkutukseen. Prodrive sentään on vakavamielinen kilpa-autojen valmistaja sarjasta ja auton merkistä riippumatta. Tarvittaessa ja sääntöjen salliessa varmasti haastaisivat muut vaikkapa omalla automerkilläänkin, mutta Toyotan kaltaiset autonvalmsitajat eivät nykyisin viihdy mukana paria kautta kauempaa, jos menestystä ei tule riittävästi, olipa heillä sitten kuinka pitkä ja legendaarinen historia tahansa moottoriurheilun parissa. :nope:

Hirvosen potkut Subarulta (Prodriveltä) vielä aiheuttaa päänsärkyä, vai mikä suomalaisilla on tätä valmistajaa vastaan? :doubtful:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hirvosen potkut Subarulta (Prodriveltä) vielä aiheuttaa päänsärkyä, vai mikä suomalaisilla on tätä valmistajaa vastaan? :doubtful:
Prodriven F1 sekoilut ovat varmaan tuoreempina mielessä kuin Hirvoskan tuska Subarun ratissa.

Kyllähän Prodrivessä joka tapauksessa ainesta on, sitä ei käy kieltäminen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
F1-sekoilut ja Subarun rämpimiset viimeisinä vuosina MM-sarjassa (oli se sitten kenen vika tahansa), siinäpä niitä syitä miksi Prodrive ei enää herätä positiivisia mielikuvia ainakaan meikäläisellä. Tokihan sen tilanteen voi korjata tekemällä oikein päräyttävä menestystarina tästä vielä puheen asteella olevasta Mini-projektista, mutta jos ollaan vähänkin kengännauhabudjetilla ja rahakuski-linjalla liikenteessä niin helppo veikkaus on että saadaan taas uusi suzukihyundaiseatskodanissanmazda jonon jatkoksi menestystarinan sijaan. WRC-aikakausi on onnistunut pyyhkimään ainakin meikäläiseltä kaiken kyvyn ajatella positiivisesti rallin MM-sarjaan liittyvistä asioista, minkäs sille voi. Toki toivominen on eri asian kuin ennustaminen, toivon tottamaar että saadaan kolmas kilpailukykyinen merkki sotkemaan soppaa oikein kunnolla, mutta ennustan että sen tekee ennemmin joku Toyotan resurssit omaava viritys Prodriven sijaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi offtopic, mutta miten Prodrive oli itse syypää "F1-sekoiluihin?" Ensimmäisellä yrityksellä luvattuja ostoautoja ei kiitos Williamsin saanutkaan käyttää ja toisella kerralla talli ei vain tullut valituksi (väärä moottorivalinta?).
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kuinka lähellä ja kuinka realistinen se Prodriven F1-paikka oikeasti oli, en tiedä, ja kuinka monen kisan ajamiseen olisi pennoset riittäneet, en tiedä, mutta itseä siinä "sekoilussa" häiritsi se että kun rallipuolella oli vedetty muutama vuosi täysin vihkoon niin sen päälle kaiken kruunuksi lähdettiin vielä hamuilemaan F1-puolelle, rallitoiminta kun taisi olla siinä kohtaa vielä käynnissä(?). Eli jäi sellainen kuva että punainen lanka oli kadoksissa ja kaiken kruunuksi lähdettiin F1-puolelle haukkaamaan vielä isompaa kakunpalasta. Olihan Toyotallakin oma epäonnistunut ja helvetisti rahaa polttanut F1-sekoilunsa, mutta rallipuolella perinteet velvoittaa, Toyota tulee ralliin voittamaan, ei vain osallistumaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Anteeksi offtopic, mutta miten Prodrive oli itse syypää "F1-sekoiluihin?" Ensimmäisellä yrityksellä luvattuja ostoautoja ei kiitos Williamsin saanutkaan käyttää ja toisella kerralla talli ei vain tullut valituksi (väärä moottorivalinta?).
Kyseessä ei välttämättä ollut ainoastaan Prodriven kohellus.

Mutta tiimistä aiemmin jäänyt ultra-ammattimainen kuva tahriintui pahoin tuon seurauksena. Säännöistä ei oltu viivalla sekä lähdettiin soitellen sotaan USF1:n tyyliin.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Sepä se vasta perseelleenpudottava pyhä jysäys olisikin jos Toyota ilmoittaisi palaavansa, siihen projektiin voisi jo vähän uskoakin, Prodriven yritelmiin verrattuna.
Subaru/Prodrive on voittanut yhtä monta valmistajien titteliä ja ottanut enemmän osakilpailuvoittoja rallin MM-sarjassa kuin Toyota joten aika hyviä yritelmiä ne Prodriven projektit on ollut...
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
...Toki toivominen on eri asian kuin ennustaminen, toivon tottamaar että saadaan kolmas kilpailukykyinen merkki sotkemaan soppaa oikein kunnolla, mutta ennustan että sen tekee ennemmin joku Toyotan resurssit omaava viritys Prodriven sijaan.
Eihän se Prodriven resursseista ole niinkään kiinni kuin Bemarin. Prodrivelta kuitenkin löytyy osaaminen rallitouhuun ja jos autonvalmistaja vaan viitsii pumpata puljulle rahaa ja luottaa näiden tekemisiin, niin eiköhän siitä valmista synny. Subarun kanssa Prodrivella taisi olla niukkojen resurssien lisäksi ongelmana se, että japanialaiset eivät oikein luottaneet Prodriven tekemisiin. Olen antanut kertoa itselleni, että sekaantuivat auton suunnitteluun yms.

Kyllähän Prodrive ja samaten M-Sport ovat saaneet melko hyvää tulosta aikaan siihen nähden, etteivät ne ole päässeet missään vaiheessa leikkimään samoilla rahasummilla kuin esim. ranskalaiset 2000-luvulla. Voi jopa kärjistää, että ranskalaisten valtava panostus rallin MM-sarjaan tappoi sen (vaikka tuo nyt vielä henkitoreissaan kituukin). Kilpailu äityi niin kovaksi, että yksi jos toinenkin vaatimattomammalla suunnittelu- ja testipanoksella kehitetty ralliauto näyttäytyi huipun rinnalla naurettavan hitaana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Subaru/Prodrive on voittanut yhtä monta valmistajien titteliä ja ottanut enemmän osakilpailuvoittoja rallin MM-sarjassa kuin Toyota joten aika hyviä yritelmiä ne Prodriven projektit on ollut...
Samaa mieltä ei Subaru/Prodrive yhdistelmä huono ollut, itselläni Subaru oli koko olemassa olo ajan suosikkitalli ja kuskeinakin vuosien varrella mm Mcrae, Sainz, Burns, Mäkinen jne. Tosin ei Toyotakaan vähäpätöinen mutta Subaru oli enemmän rautaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta tiimistä aiemmin jäänyt ultra-ammattimainen kuva tahriintui pahoin tuon seurauksena. Säännöistä ei oltu viivalla sekä lähdettiin soitellen sotaan USF1:n tyyliin.
No jaa. Prodrive kertoi alusta asti, että heidän mukaantulonsa on täysin riippuvainen mahdollisuudesta käyttää asiakasautoja. Se, että niiden käyttö "kiellettiin" tuskin oli millään muotoa sellainen asia, johon se olisi voinut varautua nähtyä kummemmin.
 
Ylös