Olisi saanut mielestäni pudota pienempipäästöisillä vieläkin enemmän.Jacques sanoi:Tämä lakihan kuulostaa minusta ihan onnistuneelta..
Toivottavasti samankaltaiseen päästöpohjaiseen autoveromalliin mentäisiin muissakin maissa (tai siis en tiedä kuinka monessa maassa näin on jo nyt?).
Joo muutetaan alkoholiverolakia siten, että tyhjästä tuopista peritään 5000 euroa veroa ja otetaan kepukkapullosta vero pois.Jacques sanoi:Tämä lakihan kuulostaa minusta ihan onnistuneelta..
Toivottavasti samankaltaiseen päästöpohjaiseen autoveromalliin mentäisiin muissakin maissa (tai siis en tiedä kuinka monessa maassa näin on jo nyt?).
Toki, mutta on kyllä hyvä tämäkin. Askel parempaan suuntaan.Matxi sanoi:Olisi saanut mielestäni pudota pienempipäästöisillä vieläkin enemmän.
En nyt oikein ymmärtänyt pointtia tässä kommentissasi. :doubtful:Oho sanoi:Joo muutetaan alkoholiverolakia siten, että tyhjästä tuopista peritään 5000 euroa veroa ja otetaan kepukkapullosta vero pois.
Ihan perseestä, ois pannut sen 15c lisää bensan hintaan ja jättänyt tommosen pelleilyn pois. Syrjäseuduista puhuminen on joutavaa, eihän pääkaupunkiseudulla asuvillekkaan kompensoida kymmeniä prosentteja korkeampia asumiskustannuksia millään tavalla ainakaan lainsäätäjän toimesta.
Helv kun pitikin siirtää laiskuuksissani ostohetkeä. No, rahaa se vain..:jaska:Matxi sanoi:Haha!
Mercedes-Benz S 65 AMG
Vanhalla verolla : 331 000€
Uudella verolla : 422 100€
Haha.![]()
sooda sanoi:Ei pelkkä polven rikkominen riitä. Toisen jalankaan puuttuminenkaan ei vielä riitä autoveron palautukseen. Taitaa jalan puuttuminen olla vain 40% invaliditeetti. Säännöt ovat ehdottomasti liian tiukat. Autoveron palautuksen saa vain uuteen autoon ja suuri osa tuntemistani vammaisista on niin pienituloisia että eivät kuunaan pysty uutta autoa ostamaan. Autoveron palautus pitäisi ehdottomasti ulottaa myös käytettyihin autoihin. Sehän on pelkkää matematiikkaa. Yksi kiertokeino on ostaa käytetty auto Saksasta jolloin se rekisteröidään ensi kertaa Suomeen ja siitä voidaan tehdä autoveronpalautus. Invalideille on tullut Saksasta arviolta 500 autoa.
Oikeaa asiaa. Palautus pitäisi ulottaa myös käytettyihin autoihin. Voidaanhan vero-osuus määritellä Saksasta tuotuihinkin niin miksei silloin myös Suomen markkinoilla myytäviin?Runar ja Kyllikki sanoi:Lisäksi tuota palautettavan veron määrää pitäisi rajusti nostaa. Se ei kai ole noussut mainittavasti likemmäs 20-25 vuoteen. Joskus ammoisina aikoina palautus saattoi olla jopa 50-75% auton hinnasta. Nyt se on maksimissaankin n. 3800 euroa ja halvemmista autoista vielä vähemmän. 10 000 euron autoista palautus lienee käytännön merkitykseltään aika lähellä nollaa.
Jos ja kun on tarkoitus, että liikuntaesteisetkin pystysivät hankkimaan itselleen liikkumavälineen, niin nykyisillä summilla alkuperäinen tarkoitus on kadonnut aikoja sitten. Nykyisellään kyseinen veronpalautus on vain alennus autosta niin varakkaalle ihmiselle, että pystyy uuden auton ostamaan ilman osamaksua. Ei sellainen, että sen avulla myös vähävaraisempi liikuntaesteinen pystyisi itselleen liikkumavälineen hankkimaan. Jo tuo, että kyseistä autoa ei voi osamaksulla ostaa, vain käteisellä (joko omalla rahalla tai pankkilainalla tms), karsii osan porukasta pois.
Veikkauksia kehiin. Kuinka iso on tuo äsken Nelosenkin uutisissa kerrottu, hallituksen lupaama jo syksyn aikana toteutava raju alennus, uusien vähäpäästöisten autojen autoveroon?
Itse veikkaan, että raju alennus esim. 20 000 euron autossa on oikeesti nimellinen, luokkaa 500-1000 euroa, josta alle pitkälti alle 500 euroa menee kuluttajan eduksi.
Noita noin 2 litraisia turbokiisselejä ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi isomottisiksi sanoa. Ja juurikin niitä koneita joihin tuo veroale pitikin eniten vaikuttaa.Näemmä mitä isompi mottinen (kuluttavampi ja saastuttavampi), sitä enemmän hinnat laskeneetOlisko tällä jotain tekemistä polttoaineitten hintapiikin kanssa? Jenkeissähän ainaskin nuo isot koslat jäivät myyjille ja pikkuautoja alettu suosia jopa siellä päin maailmaa.
No apaut 1,5 kertaa isompi moottorisia kuitenkin:frank:Noita noin 2 litraisia turbokiisselejä ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi isomottisiksi sanoa. Ja juurikin niitä koneita joihin tuo veroale pitikin eniten vaikuttaa.
Jotka lienee kuitenkin >50% myydyistä autoista.No apaut 1,5 kertaa isompi moottorisia kuitenkin:frank: