Rallin B-ryhmä jutustelu

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
http://www.groupbrally.com/

Monikos on tutustunut tuon sivuston cars osioon kunnolla? Suosittelen..

Löysin sieltä jonkin verran uutta tietoa ja yllätyin kuinka moni autotehdas oli suunnitellut(mutta ei kilpaillut) B-ryhmän ajokkeja. Jos B-ryhmää olisi jatkettu, olisi rallin-mm sarja todennäköisesti ollut melkoisessa nosteessa vuosina '87 ja '88, jotka nyt B ja (S)-ryhmän kieltämisen takia melko laimeiksi.
Hyvä linkki! Siellä oli kuva mm. B-ryhmän Samarasta, jonka olen itsekin nähnyt -88 Old Toomas-rallissa. Brunza ajoi sillä 0-autona. Melko hurjan oloinen värkki, eikä hän sillä montaa pätkää päässytkään...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Hyvä linkki! Siellä oli kuva mm. B-ryhmän Samarasta, jonka olen itsekin nähnyt -88 Old Toomas-rallissa. Brunza ajoi sillä 0-autona. Melko hurjan oloinen värkki, eikä hän sillä montaa pätkää päässytkään...
Eikös tällainen Samara ajellut 85 tai 86 Suurajoissa ennen nolla autoja mainosmielessä, jossain Suurajovideolla oli kuvaa spoilerista kuvattuna kun ajelee ilmeisesti Ruuhimäkeä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Oli sitten myöhemmin mukana myös Kemora 500:ssa. Eikä liikkunut vieläkään...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jos mennään taas hypotisoinnin puolelle, niin minkä (tuolla esiteltyjen) tallien/autojen uskoisitte olleen mukana kaudella '87 mikäli b-ryhmää ei olisi kielletty?

Itse pitäisin hyvinkin mahdollisena: Audi, Citroën, Daihatsu, Ford, Lancia, Mitsubishi, Peugeot, Renault, Rover ja Toyota.

Esim. moniko muistaa, että Mitsun neliveto B-tykki teki debyyttinsä '86 RAC:ssä, eli ei kovin hyvään aikaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Valaiskaapa, eikös tuo Samara ollut S-ryhmän auto - ryhmän, jonka oli määrä aikanaan korvata B-ryhmäläiset.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Jos mennään taas hypotisoinnin puolelle, niin minkä (tuolla esiteltyjen) tallien/autojen uskoisitte olleen mukana kaudella '87 mikäli b-ryhmää ei olisi kielletty?

Itse pitäisin hyvinkin mahdollisena: Audi, Citroën, Daihatsu, Ford, Lancia, Mitsubishi, Peugeot, Renault, Rover ja Toyota.
Jos B-ryhmä olisi jatkunut, niin Audi olisi varmaan joka tapauksessa vetäytynyt sarjasta ennemmin tai myöhemmin. Tehtaan ylin johto kielsi keskimoottoriautoprojektin käynnistämisen (silti kilpailuosasto suunnitteli salassa prototyypin:D) ja etumoottorinen S1 alkoi tulla tiensä päähän jo 1986.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Valaiskaapa, eikös tuo Samara ollut S-ryhmän auto - ryhmän, jonka oli määrä aikanaan korvata B-ryhmäläiset.
Kyseisiltä sivuilta: "Several prototypes had been built and funds were allocated for constructing the 200 homologation copies, but the project never happened because of the cessation of Group B at the end of 1986."

Eli, eikös tuo tavoiteltu 200kpl, viittaa Samaran osalla, että kyseessä oli B-ryhmäläinen.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Kyseisiltä sivuilta: "Several prototypes had been built and funds were allocated for constructing the 200 homologation copies, but the project never happened because of the cessation of Group B at the end of 1986."

Eli, eikös tuo tavoiteltu 200kpl, viittaa Samaran osalla, että kyseessä oli B-ryhmäläinen.
Googlettelin, ja sen tietouden nojassa tulin pikaisissa päätelmissäni tulemaan, että Samaroita oli sekä B-ryhmäläinen että S-ryhmäläinen. Ilmeisesti kumpaistakaan ei tehty kuin yksi tai korkeintaan muutama kappale.

Omat muistoni S-ryhmäläiseen kiteytyvät tällaiseen tarraan, jonka sain kun isäni kyyditsi trailerilla neuvostoliittolaisparin ruttaantuneen Ladan Jyväskylän Konelaan about 1988. Siinähän selvästi sanotaan "S Proto".

Pikainen googletus löysi vielä tällaisia suttasia kuvia laitteesta: 1, 2, 3.

Ja keskustelua vuosien takaa B-ryhmäläisestä:

Very interesting - I've never seen before the car on these photos, called Lada Samara S-Proto, but it seems to be very similar 1987 Lada Samara Eva, designed and built by little company VFTS from Vilnius (Lithuania), that was managed by famous Soviet rally driver Stasis Brundza. And as far as I know Eva was not rally, but touring car! The engine, based on a standard 2108 1S-litre block, had increased to 1860 cc capacity, fuel-injection, turbocharger, new cylinder head with two camshafts and four valves per cylinder, produced 300 bhp and was placed behind driver's seat! The rear-wheel drived car weighted 980 kilo (2160 lbs) and only looked alike its front-wheel drived prototype (Lada Samara) - in fact it was fiberglass bodyshell on the tubular space frame. I guess, Lada Samara S-Proto was created as a further development of Lada Samara Eva and it was doubtless a rally car (must be really Group S), like most other cars made by VFTS. Sorry, but it's all that I can say.
VFTS Lada Samara Eva

As you can see, it looks very similar 1988 Lada Samara S-Proto. Could it be the same car? I don't exclude such possibility, yet note different number plates of Eva (35 22 ËÈÄ) and S-Proto (00 01 PTB). As to VFTS, I heard Stasis Brundza is now chairman of Lithuanian Automobile Club and represents his country in the FIA. His little company, that built rally cars for the national Soviet team, doesn't exist more – competition (even in national championships) is too high.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8274
Jos auvoisessa Neuvostoliitossa on tehty oma ruskiversio Paluu Tulevaisuuteen -leffasarjasta niin tuo auto on varmasti ollut siinä DeLoreanin paikalla. On meinaa juuri sen näköinen että lentoon lähdetään, jos se siis vaan viivalta johonkin liikahtaisi. :p
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Eiköhän 405 ois ollut vähän liian iso kapeille ralliteille,tekihän ne tosta mallista myös aavikkoralleihin kilpurin,ja ilmeisesti tekniikka oli edelleenkehitettyä 205:sta
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tais mennä enemmänkin siihen malliin, että tuo Pikes Peak versio oli kehitelmä Rally Raid sarjaan kehitetystä 405 T16 GR:stä, joka taasen oli kehitetty 205 T16 GR:stä, joka oli evo2:n kehitelmä isommalla tankilla ja pidemmällä akselivälillä...

405 T16 GR toimi sitten myöhemmin "kantaisänä" Citikan Rally Raid-autoille.

Tuossa lyhyesti historiaa.
http://www.rallye-info.com/carspecs.asp?car=499
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ thnx, todella upeeta tavaraa, harvinaisia kuvia. S1 on kyl uskomaton jopa ilman ääniä. Ja näemmä tuo topic on vieläpä "elossa", viimeinen postaus tänään.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Joo lisää on varmasti luvassa, pistäkää ihmeessä sivu suosikkeihin! :ahem:
 
Ylös