Rallin B-ryhmä jutustelu

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Olivat vielä tekemässä viime hetken "viilauksia" pätkälle. Blunkka oli liikkeellä harjoitusautolla, eli siihen aikaan ihan kisa-autoa vastaavalla treenasivat ja menivät varsinkin yöllä meikäläisittäin tolkuttoman kovaa. Ei tästä tapauksesta ole missään ollut minkäänlaista mainintaa, mutta niin vain kävi. Ei nykyään kyllä enää voi mikään tiimi "sulkea" pätkää omin voimin ennen kisaa. Muitakin tarinoita on muistissa n. 30 vuoden takaa... Viikonpäivä oli muistaakseni tiistai tai keskiviikko, kun kisa alkoi perjantaina.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Upeita videoita. Upeita.

Tässä yksi hienoimpia Audi-vetoja:

http://www.youtube.com/watch?v=_HjXXUyQhPE&feature=related

Kun tuon videon katsoo, niin pystyy aistimaan miltä rajoittamaton VOIMA tuntuu hiekkatiellä:eek!:

Katsokaa mitä tahansa tuossa videossa, yleisön sijainnista auton pakoääniin ja suorituskykyyn niin ei paljon kehtaa mitään 300hv tonnikeiju-WRC:tä verrata edes mielikuvien tasolla noita petoja vastaan.. Jos jollain Latvalalla karkaa tollanen 300hv autokin pikku paineista päin vikaa kaidetta, niin on se vaan hyvä juttu, ettei noi nykykuskit joudu edes istahtamaan aidon B-ryhmäläisen kabiiniin= Vois meinaan tulla äitiä ikävä kun ei enää automaattilukot, rattinapit ja sudituksenestot auta vaan pitäisi oikeasti ajaakin ja tarvitaan tosiaan sitä kuuluisaa "peukkua" kun mennään tollasta kiitoa hiekkaserpentiinillä!!

Lienee selvää, ettei kuskeilla liioin ollut mehupillejä autoissa vaan kaikki paino eliminoitiin ja kuskin oli vaan oltava tarpeeksi kova jätkä pystyäkseen ohjastamaan tollasta petoa ilman mitään mukavuuksia ja apuja. Ja olivathan ne kovia jätkiä!!:thumbup:

No, mutta kokoan täällä teille todistepakettia samaan aikaan, jatkakaa hyvää keskustelua! Hienoa, ettei tätä pollia ole vielä lukittu, kuten kävi Lancia Delta-toikille kun alkoi olemaan formula-kavereilla turhankin kuumat paikat todisteiden ollessa kiistattomia B-ryhmäläisen ylivertaisesta nopeudesta suhteessa sen ajan F1-autoihinkin..
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
kyllä noi autot on ihan älyttömästi parantuneet vuosien aikana.

Faijan kanssa jutellut asioista ja se on aloittanut joskus 70-luvulla rallin.

Ajanut alusta asti hyvillä autoilla aina, kun ajellut. Alustat ja renkaat ovat kehittyneet todella huimasti. Silloin ajettiin vielä 80-luvullakin aikalailla talvirenkaita muistuttavilla renkailla ilman nastoja kesällä. Jarrut olivat mitä olivat sen takia heiteltiin vasta heittoja että sai pysähtymään ja kääntymään.

Alustatkin olivat aikalailla vakiokamaa, mutta olisilloinkin jo jotain säädettäviä alustoja.

Miksi kisoja on lyhennetty niin suurin syy on kustannukset ja toinen syy turvallisuus. Ei nyky autoilla pysty vain ajamaan niin pitkiä matkoja, kun ne kulkee huomattavasti kovempaa, sekä kustannukset nousisivat järjestäjille ja kilpailijoille huimasti.

Faija ajellut rallia,sprinttiä mm...Ford Lotus Cortina, tehtaan datsun 180B, Ford escort BDG, Ford Capri 3000, ford escort RS2000,ford escort GT, Ford Escort Twin Cam, tehtaan Audi Quatro A2, Cosworth Escort n-ryhmäläisestä aitoon tehtaan täysveriseen A:laiseen ,Nissan Sunny GTi-R, Mitsubishi evo 4, 6, 8 N ja A:laisina, Subaru Impreza ynm....

Niin vain on kuulemma aina vuosien mittaan vain autot parantuneet vaikka luullut välillä, että on huippu auto ja tästä ei paremmaksi enään voi paljoa mennä. Siitä mainitsi vielä, että ajettavuus on parantunut huimaa vauhtia.

Tuumasi vain kerran, että jos ois aikoinaan ollut tollanen F-ryhmän välikoppa 190hp moottorilla ja kunnon bilsteineillä mitä nykyään on siis edes niillä, sekä suorakytkentälaatikko sekä nyky renkaat niin ois vain pitänyt miettiä että kukahan on toinen.

:ahem:
60-luvulla yleiset autonparannuskeinot olivat perän lasku(takalehtijouset)ja sylinterikannesta milli pois,että saatiin koneen puristusta hiukan lisää.ei juuri muuta.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Upeita videoita. Upeita.

Tässä yksi hienoimpia Audi-vetoja:

http://www.youtube.com/watch?v=_HjXXUyQhPE&feature=related

Kun tuon videon katsoo, niin pystyy aistimaan miltä rajoittamaton VOIMA tuntuu hiekkatiellä:eek!:

Katsokaa mitä tahansa tuossa videossa, yleisön sijainnista auton pakoääniin ja suorituskykyyn niin ei paljon kehtaa mitään 300hv tonnikeiju-WRC:tä verrata edes mielikuvien tasolla noita petoja vastaan.. Jos jollain Latvalalla karkaa tollanen 300hv autokin pikku paineista päin vikaa kaidetta, niin on se vaan hyvä juttu, ettei noi nykykuskit joudu edes istahtamaan aidon B-ryhmäläisen kabiiniin= Vois meinaan tulla äitiä ikävä kun ei enää automaattilukot, rattinapit ja sudituksenestot auta vaan pitäisi oikeasti ajaakin ja tarvitaan tosiaan sitä kuuluisaa "peukkua" kun mennään tollasta kiitoa hiekkaserpentiinillä!!

Lienee selvää, ettei kuskeilla liioin ollut mehupillejä autoissa vaan kaikki paino eliminoitiin ja kuskin oli vaan oltava tarpeeksi kova jätkä pystyäkseen ohjastamaan tollasta petoa ilman mitään mukavuuksia ja apuja. Ja olivathan ne kovia jätkiä!!:thumbup:

No, mutta kokoan täällä teille todistepakettia samaan aikaan, jatkakaa hyvää keskustelua! Hienoa, ettei tätä pollia ole vielä lukittu, kuten kävi Lancia Delta-toikille kun alkoi olemaan formula-kavereilla turhankin kuumat paikat todisteiden ollessa kiistattomia B-ryhmäläisen ylivertaisesta nopeudesta suhteessa sen ajan F1-autoihinkin..
B-ryhmän autot ovat tietysti fiilikseltään ylivertaisia kilpa-autoja, mutta vauhdillisesti ne ovat tippuneet WRC autojen kyydistä jo 90-luvulla. Oikea vertailukohta B-ryhmän osalta lienee se kuinka ne pärjäävät vauhdillisesti S2000 -luokan autoihin. Pataan tulisi luultavasti myös niiltä.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
B-ryhmän autot ovat tietysti fiilikseltään ylivertaisia kilpa-autoja, mutta vauhdillisesti ne ovat tippuneet WRC autojen kyydistä jo 90-luvulla. Oikea vertailukohta B-ryhmän osalta lienee se kuinka ne pärjäävät vauhdillisesti S2000 -luokan autoihin. Pataan tulisi luultavasti myös niiltä.
Itse veikkaan että jos siipi-Quattroon laitetaan nykyrenkaat ja alusta säädetään niille, niin voi olla S2000-luokan autoilla kiire...
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itse veikkaan että jos siipi-Quattroon laitetaan nykyrenkaat ja alusta säädetään niille, niin voi olla S2000-luokan autoilla kiire...
Kyllä varmasti nykyrenkaat tasoittasivat tilannetta. Tien profiilista se olisi kuitenki paljon kiinni. Hitailla tai keski nopeilla teillä jossa tehoa ei saa kaikkea tiehen, tuskin pysyisi ketterän s2000 auton kyydissä. Pendelin mainostamaa spektaakkelimaista faktapakettia odotellessa:D Olisikohan se lopullinen niitti tämän ketjun lukkoonlyömiseen
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Minulle ainakin on täysin yhdentekevää onko nyt joku weeärcee nopeampi B-ryhmäläistä vai ei. Henkilökohtaisesti ralliautoilussa kiehtoo juuri näkö- ja kuulohavaintoihin perustuva fiilis, ei niinkään pätkäajat tai kilpailu. Ajon kauneus, raju yrittäminen, äänet ja olosuhteiden vaihtelevuus ovat ralliautoilun kiehtovimpia elementtejä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Minulle ainakin on täysin yhdentekevää onko nyt joku weeärcee nopeampi B-ryhmäläistä vai ei. Henkilökohtaisesti ralliautoilussa kiehtoo juuri näkö- ja kuulohavaintoihin perustuva fiilis, ei niinkään pätkäajat tai kilpailu. Ajon kauneus, raju yrittäminen, äänet ja olosuhteiden vaihtelevuus ovat ralliautoilun kiehtovimpia elementtejä.
Samoilla linjoilla, kyllähän esim F1-auton saa helposti kulkemaan 400kmh, mutta onko se näyttävää missään olosuhteissa...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Katsoo vaikka tuota Walterin olan yli kuvattua in-caria Rally Legendsistä, jo tuollaisessa show-ajeluvauhdissa Audi ampuu yli joka mutkassa, ja varastoon jää paukkuja vaikka ja kuinka kun niitä ei saa laitettua hyötykäyttöön, kun auto tulee aina sen yhden mutkan perässä. Se vaan on niin erilaista, nykyään höylätään sitä viimeistä kymmenystä ja sen osasia sektori kerrallaan, mennään niin lähelle sitä rajaa kuin vaan tie antaa myöten. Monstereiden aikakaudella sellainen vaati aika helvetinmoista kanttia, koska rajan ylittäminen tiesi tod.näk. joko elollisen pikataipaleen loppua tai puolen vuoden sairaslomaa. Eli ei sitä rajaa voinut silloin joka paikassa koetella tai kokeilla, jos kaikki olis vetäneet tai yrittäneet vetää niin kovaa kuin laitteissa oli varaa niin olisko siellä selvinny kukaan hengissä.

B-ryhmän aikaan halveksittiin kuolemaa, nykyään ei halveksita juuri muuta kuin non-VIP katsojaa. Siinä se viehätyksen ero, kellonajoilla ei niin väliä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Minulle ainakin on täysin yhdentekevää onko nyt joku weeärcee nopeampi B-ryhmäläistä vai ei. Henkilökohtaisesti ralliautoilussa kiehtoo juuri näkö- ja kuulohavaintoihin perustuva fiilis, ei niinkään pätkäajat tai kilpailu. Ajon kauneus, raju yrittäminen, äänet ja olosuhteiden vaihtelevuus ovat ralliautoilun kiehtovimpia elementtejä.
Ikävä vaan, kun kuljettajia ja talleja ei kiehdo kun se voittaminen. Mikä onkin sinänsä ihan lajin kannalta perusteltavissa oleva juttu.

Mitä tuohon "limitillä ajamiseen" ja kuoleman halveksumiseen tulee, niin autoahan on tunnetusti helppo viedä hirveessä sladissa mutta vaikee ajaa nopeasti suoraan. Hurjat mutkanopeudet ja pidolla ajaminen aiheuttaa sen, että ulosajo on aika pienen virheen takana nykysin. Entisaikaan lyötiin lisää lämää ja käännettiin autoo vielä enemmän poikittain, nou hätä.

Pendellin mainostamat "pleikkarinpelaajat" muuten ajaa toisiaan vastaan koko lailla tasaväkisellä kalustolla. Olkoonkii, että ei tarvii hämmentää keppiä, niin silti täytyy mennä kovempaa kun ne muut. Ja melkein väittäsin, että aika kovaa ne tuolla wrc:n kärjessä vetelee. Mut ei kai se oo olennaista, kuhan ajasivat luisussa ja sit tulis niitä liekkejä pakoputkesta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
B-ryhmän aikaan halveksittiin kuolemaa, nykyään ei halveksita juuri muuta kuin non-VIP katsojaa. Siinä se viehätyksen ero, kellonajoilla ei niin väliä.
Aika hyvin kiteytit asian. :ahem:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ikävä vaan, kun kuljettajia ja talleja ei kiehdo kun se voittaminen. Mikä onkin sinänsä ihan lajin kannalta perusteltavissa oleva juttu.
Sitähän en kiistä. Ajattelinkin asiaa katsojan näkökulmasta. Katsojien mielenkiinto vaikuttaa aika paljon autonvalmistajienkin mukanaoloon loppujen lopuksi.

Pendellin mainostamat "pleikkarinpelaajat" muuten ajaa toisiaan vastaan koko lailla tasaväkisellä kalustolla.
Enpä sanoisi Citikkaa ja Fordia menneellä kaudella kovin tasaväkisiksi keskenään. Auton osuus kilpailusuorituksessa on noussut siitä mitä se oli aiemmin. Hanskalla ei voi juuri paikata auton heikkouksia ja se osaltaan tekee lajista tylsän.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Enpä sanoisi Citikkaa ja Fordia menneellä kaudella kovin tasaväkisiksi keskenään. Auton osuus kilpailusuorituksessa on noussut siitä mitä se oli aiemmin. Hanskalla ei voi juuri paikata auton heikkouksia ja se osaltaan tekee lajista tylsän.
Jep, B-ryhmän aikana tuppasivat mestaruudet ratkaeamaan lähes yhtenään kauden viimeisessä kisassa. Ja vuorotellen tuli mestaruuksia Lancialle, Pösölle, Audille. Itseasiassa sarjan tasaisuudesta kertoi jopa se, että Lancia Stratos takaveto-superautolla Alen ajoi voittoja kovalla tahdilla!

Nykyäänhän Loeb vetelee 100p erolla näitä mestaruuksia putkeen kyllästyvyyteen asti ja sarjassa käytännössä 2 valmistajaa..... Ero on kuin yöllä ja päivällä tässä mielessä ja NIMENOMAAN B-ryhmäläisten eduksi: Vaikka kalusto erosi toisistaan todella paljon jopa vetotapaa myöten (ja oli 2,5 litrasta myllyä ja 1.8 litrasta myllyä voittotaistossa, oli eri sylinterimääriä ja toiset luotti mekaaniseen ahtimeen ja toiset turboon ja kolmannet kumpaankin jnejnejne) niin autoja kun piti hallita huippumiehen ottein niin kisat meni silti kalkkiviivoille usein huipputasaisesti.

Nykyään samat saippuakuplat, löysät pikkuiset nelarikoneet joissa turbo kärpäsen ulosteen kokoluokkaa ja äänet Alenin sanoin pelkkää pihinää. Silti autot hyvin epätasaiset ja eri tallien määrä voittovauhdissa naurettavan pieni, niin onhan toi hirveetä katottavaa toi WRC:n nykytila. B-ryhmän aikakautena nämä(kin) asiat olivat paremmin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Eiköhän ne ollu nelarikoneita silloinkin =) (nelitahtisia)
Joo sori tää alan jargon on vähän tällästä, mutta meinasin tietysti 4-pyttysiä koneita:eek: Mutta tosiaan, se B-ryhmänkin moteissa oli yhteistä että ne tosiaan oli kaikki 4-tahtisia;) Sämpyläsaabissa ei vissiin sitten potentiaali riittänyt ihan noihin 700-800hv -tehoihin kun eivät sitä jalostaneet B-ryhmään asti:D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisiko tehojen lisäys vastaus kilpailun tasoittumiselle nyky WRC:ssä:confused:
 
Ylös