Rallin B-ryhmä jutustelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös tuossa ralli-Quattrossa ole ainakin erona katu-Quattroon levikkeet ja tuo uloke jäähdytinsäleikössä?:doubtful:
Tässä ns. vakio-Quattro:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tässäpä taasen A2 malli:


Ulkoisena erona A1:seen on takakaaren pullistuksessa on kaksi lovea, jotka ilmeisesti liittyvät takajarrujen jäähdytykseen?
A2 oli myöskin jonkin verran kevyempi, kuin A1.
Noissa b-ryhmän pitkissä quattroissa oli muhkeammat pullistukset, kun taas 4-ryhmäläiset olivat pieniä levike suikaleita lukuunottamatta samanlaisin kaarin kuin katuautot.
Ryhmään katsomatta ralli quattroissa ainakin vuodesta -82 alkaen oli lisäksi isompi takaspoileri kuin katumallissa, jossa sijaitsi myös öljynlauhdutin.
4-ryhmän asfaltti quatrot oli sitten oma lukunsa. Ne ilmeisesti oli saaneet vaikutteita 2-ryhmän rata-Coupeista. Huom tässä kuvassa vuoden 1981 Tour de Corselta ei ole isompaa spoileria, eikä uloketta nokka ritilässä

 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Tässä kuva Quattron ensi ensiintymisestä ralli poluilla. Eli tämä siis on varmuudella ryhmän neljä luokiteltu auto. Itävallan urquattro kerhon sivulta suomennettu teksti tuosta ensiesiintymisestä.

"Ensimmäinen Tammikuuta 1981 luokiteltiin numerolla 673 FIA:n ryhmään 4 Audi Quattro.

Kahdeksan päivää myöhemmin Franz Wittmann juhli ensimmäisen tehdas Quatron IN-NV 90 virallista starttia 12. kansainvälisessä Tammikuu rallissa (Jänner Rally) ja järjesti itselleen uskomattomat virkaan astujaiset. Se voitti kaikki 31 erikoiskoetta yli 20 minuutin erolla toiseksi sijoittuneeseen."



Ulkoisina tunnistus eroina A1 / A2 luokituksiin on ainakin että takapyörän lokasuojassa ei ole ilmanottoaukkoja ja keulan audi renkaat ovat pienemmät.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ulkoisina tunnistus eroina A1 / A2 luokituksiin on ainakin että takapyörän lokasuojassa ei ole ilmanottoaukkoja ja keulan audi renkaat ovat pienemmät.
Noista "olympiarenkaista" en osaa sanoa, mutta kuten edellä jo on tullut todettua, niin gr.4 oli aikalailla sileäkylkinen, A1:ssa oli selvästi havaittavat pokkaukset pyöränaukoissa mutta EI ilmanottoaukkoja. A2:n kyljet oli sitten kuttaperkkaa ja takapyörien edessä oli ilmanotto takajarrujen jäähdytykselle.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Löysin ulkomaalaiselta foorumilta selvitystä noista mallimerkinnöistä. Eli Audi on 2007 muuttanut noita mallimerkintöjä.. Se selittää joitain sekaannuksia, mitä on käyty tälläkin foorumilla.

The names of the Rallye Quattro 1980 to 2007

Audi Quattro Gruppe.4
(Jänner Rallye 1981 to RAC 1982)

Audi Quattro A1
(Monte Carlo Rallye 1983 to Safari Rallye 1983)

Audi Quattro A2
(Korsika Rallye 1983 to 1000 Seen 1984)

Audi Quattro Sport Rallye
(Korsika 1984 to Neuseeland 1985)

Audi Quattro Sport S1
(Olympus 1985 to Pikes Peak 1987)

The names of the Rallye Quattro off 2007

Audi Quattro A1
(Jänner Rallye 1981 to RAC 1982)

Audi Quattro A2 = Audi Quattro in the Gruppe.B
(Monte Carlo Rallye 1983 to 1000 Seen 1984)

Audi Quattro Sport S1 = Audi Quattro Sport in the Gruppe.B
(Korsika 1984 to Neuseeland 1985)

Audi Quattro Sport S1/E2 = Audi Quattro Sport S1 in the Gruppe.B
(Olympus 1985 to Pikes Peak 1986)

Audi Quattro Sport Pikes Peak 1987
(Pikes Peak 1987)


In the books it is not written correctly, audi changes the names for 2007.
Nyt kun on aika selkeesti todisteltu että pitkästä Quattrosta on kolme eri versiota olemassa niin kuinkahan tähän listaan pitäis suhtautua. Onko todella niin että vuodesta 2007 lähtien ryhmään 4 luokiteltua audia onkin alettu pitää A1:nä kun kuitenkin nyt kuun alussa julkastussa FIA luokittelu listassa on autot tuon alkuperäsen listan mukasesti.
Uskoisin että jos joku saapuu historic rallin katsastukseen niin tuon FIAn luokituksen mukaan mennään. Vai onko noilla A1 jne merkinnöillä oikeastaan mitään merkitystä muille kuin meille faneille?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Noista "olympiarenkaista" en osaa sanoa, mutta kuten edellä jo on tullut todettua, niin gr.4 oli aikalailla sileäkylkinen, A1:ssa oli selvästi havaittavat pokkaukset pyöränaukoissa mutta EI ilmanottoaukkoja. A2:n kyljet oli sitten kuttaperkkaa ja takapyörien edessä oli ilmanotto takajarrujen jäähdytykselle.
Aivan aivan siis nöösi sai nenilleen. Olen aina kuvitellut että nämä pokkaukset on ilmanotto aukot / jäähdytys aukot. Aika selkeästi myös on isommat nuo "olympiarenkaat" ja paremmin erottuvat.



Stig Blomqvist 1983 Portugal - Audi Quattro A1
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon


Stig Blomqvist 1983 Portugal - Audi Quattro A1
Sanoisin että tuo on kyllä A2:n - vuosimallin perusteella varmaan ensimmäisiä kakkosia. A1:ssä EI siis ole noita jäähdytysilma-aukkoja tuossa takapyörän edessä. A1:n ja 4-ryhmäläisen erottelu on aika hankalaa. Esim. Stigun Ruotsin rallin voittoauto vm.82 kulkee listoissa A1:na mutta on vanha 4-ryhmäläinen.

Tässä gr.4: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiyW8Piz74yLZgBiJeVaqJhWbiP8ZUYZYkH-Vf5-di_HraTKOW

Huomaa suora maski ja orggis kaukovalot tuolla lisävalon takana. Kyljissä kuitenkin on jo pienet pokkaukset (toisin kai kuin ihan ensimmäisissä versioissa..) A2:n kuttaperkasta väännetyt etulokasuojat ja takaposket on myös selkeästi rajummin levitettyjä kuin tässä.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Sanoisin että tuo on kyllä A2:n - vuosimallin perusteella varmaan ensimmäisiä kakkosia. A1:ssä EI siis ole noita jäähdytysilma-aukkoja tuossa takapyörän edessä. A1:n ja 4-ryhmäläisen erottelu on aika hankalaa. Esim. Stigun Ruotsin rallin voittoauto vm.82 kulkee listoissa A1:na mutta on vanha 4-ryhmäläinen.

Tässä gr.4: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiyW8Piz74yLZgBiJeVaqJhWbiP8ZUYZYkH-Vf5-di_HraTKOW

Huomaa suora maski ja orggis kaukovalot tuolla lisävalon takana. Kyljissä kuitenkin on jo pienet pokkaukset (toisin kai kuin ihan ensimmäisissä versioissa..) A2:n kuttaperkasta väännetyt etulokasuojat ja takaposket on myös selkeästi rajummin levitettyjä kuin tässä.
Ainakin tuon Juwran mukaan 1983 portugalin ralliin on ilmotettu numerolla 6 Stig Blomqvist autona Audi Quattro A1. Toisekseen A2 on luokiteltu 1.5.1983 ja Portugalin ralli ajettu 2-5.3.1983. Eli kyllä mun järjen mukaan ton auton täytyy olla A1. Asia on sitten erikseen onko juwran tilastot luetettavia ja onko tuo kuva todella oikeesti portugalin rallista tai mikä auto oikeasti on ilmotettu A1:nä portugalin ralliin 1983.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
742
Kuva on kyllä Portugalin rallista, kylkinumerot paljastavat. Auton värityskin on sellainen, että kuva on vuodelta 1983 tai sitä ennen.
 

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
"Ja onhan quattroa nähty hammaslääkäri Pekkalan toimesta EM-historiceissa jo kahden vuoden ajan."

Hieno auto ja hyvin Pena ajaa. Mutta kertokaapa milloin entinen tiimikaverini on ehtinyt hammaslääkäriksi kouluttautua? Joulukuun alussa kun kävin kaffeella Penan luona Ruotsissa niin oli vielä vanhoissa hommissa, mutta voihan olla että jäi vaan kaikki uutiset kertomatta...Vai onko tässä joku pienen piirin inside-juttu?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Näyttää olevan Pekkalan quattro myynnissä:
http://historicrallyclubfinland.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2148

Taitaa olla turha toive, mutta jäispä Suomeen. Onneksi tuli tuo nähtyä Lahti historicissa.
Mitähän hän keksii tämän jälkeen vai lopettaako rallihommat kokonaan?
Pekkala lahdessa 2008 (in car):
http://www.youtube.com/watch?v=Ys1lafX98u0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oU3T7BcZljY

B-ryhmän quattroissa oli nuo kaaret/pullistukset kevlaria, kun 4-ryhmäläisissä oli katuauton pelti kaaret.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sanoisin että tuo on kyllä A2:n - vuosimallin perusteella varmaan ensimmäisiä kakkosia. A1:ssä EI siis ole noita jäähdytysilma-aukkoja tuossa takapyörän edessä. A1:n ja 4-ryhmäläisen erottelu on aika hankalaa. Esim. Stigun Ruotsin rallin voittoauto vm.82 kulkee listoissa A1:na mutta on vanha 4-ryhmäläinen.

Tässä gr.4: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiyW8Piz74yLZgBiJeVaqJhWbiP8ZUYZYkH-Vf5-di_HraTKOW

Huomaa suora maski ja orggis kaukovalot tuolla lisävalon takana. Kyljissä kuitenkin on jo pienet pokkaukset (toisin kai kuin ihan ensimmäisissä versioissa..) A2:n kuttaperkasta väännetyt etulokasuojat ja takaposket on myös selkeästi rajummin levitettyjä kuin tässä.
Kuten STP sanoi on kyseessä A1 quattro.
A1 oli yksi tuuletusaukko takajarruille tai se lovi saattoi olla myös ummessakin(?), kun A2 oli kaksi. Tämä on toistaiseksi ainut yksityiskohta josta osaan erottaa A2 ja A1 toisistaan.
4-ryhmäläinen on helppo erottaa A1 ja A2 malleista -> katuauton kapeampi kori (ei pulleita kevlar kaaria) ja muoviset levikekaaret rengas aukkojen ympärillä.

4-ryhmä


A1
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ei oo menny ei. Eikä oo ihan ilmasia tollasten klassikoiden ulkositamiset.

Mahtavia tunnelmia tässä pätkällä. Niinkuin joku jo aiemminkin sanoi että ennen vanhaan sitä kuuli jo kaukaa kun auto tuli eikä pilli miehiä tarvittu. Tässä on meininki kohallaan vaikka ekojen autojen jälkeen mitään ei näekkään. Metsä raikaa kun pakoputki paukkuu :) Jos jotenkin saisivat tän tunnelman takasin WRC:hen niin saattais jopa innostuakkin.

http://www.youtube.com/watch?v=mj0H4Kj42OA&feature=related
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Auts, no onneksi ei tuikannut Stratosta tuon syvemmälle puihin. Mutta kyllä tuon laitteen ääni vaan saa pasmat edelleen sekaisin, vaikka kuinka on historiikkijäähdyttelyshow-ajo kyseessä niin eihän tuon voittanutta ole.
 
Ylös