Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tuolla nyt kovasti hehkutettu tuuri mestaruudesta, että ne mestarit muistetaan paremmin ketkä on voittanut "huonolla" autolla. Osaako, joku sitten kertoa ne "huonolla" autolla voittaneet mestarit sanotaan, vaikka että kuljettajien mestaruuden voittaneen talli on ollut tallipisteissä kolmas tai huonompi? Entä jos se on ollut neljäs tai huonompi?
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4985
Sijainti
Vantaa
1982 Keke voitti Williamsilla, joka oli merkkimestaruustaistossa sijalla 4. 1983 Nelson Piquet voitti Brabhamilla, joka oli merkkimestaruustaistossa sijalla 3. Siitä eteenpäin on mestaruus voitettu autolla, joka on ollut merkkimestaruustaistossa sijalla 1 tai 2.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tuli tuosta Kimin liekityksestä mieleen että eilen Vettel ainakin aukaisi visiirin aina kun tuli varikolle. Saako näin tehdä? Onko säännöissä sanottu, että visiirin pitää olla kiinni esimerkiksi tankkauksen ajan tai muuta?
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Tuli tuosta Kimin liekityksestä mieleen että eilen Vettel ainakin aukaisi visiirin aina kun tuli varikolle. Saako näin tehdä? Onko säännöissä sanottu, että visiirin pitää olla kiinni esimerkiksi tankkauksen ajan tai muuta?
Miksi ei saisi?
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tuli tuosta Kimin liekityksestä mieleen että eilen Vettel ainakin aukaisi visiirin aina kun tuli varikolle. Saako näin tehdä? Onko säännöissä sanottu, että visiirin pitää olla kiinni esimerkiksi tankkauksen ajan tai muuta?
Kimihän sanoi myös haastattelussa että menee varikolla aina visiiri auki.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12616
Sijainti
Sivulla viisi
Kaikki tällä hetkellä mukana olevat tallit ovat vähintään kerran historiansa aikana saavuttaneet paalupaikan. Ei liene ennen Spata ollut moista tilannetta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onko Barrichellolla montakin kohtalontoveria jotka ovat joutuneet katsomaan kahdessa eri tallissa toisen mestaruusjuhlia?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko Barrichellolla montakin kohtalontoveria jotka ovat joutuneet katsomaan kahdessa eri tallissa toisen mestaruusjuhlia?
Ulkomuistista tulee mieleen Riccardo Patrese (1983, Brabham, Nelson Piquet; 1992, Williams, Nigel Mansell) ja Carlos Reutemann (1977, Ferrari, Niki Lauda; 1980, Williams, Alan Jones).
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Millähän kaudella on ajanut eniten maailmanmestareita samaan aikaan?
Nythän niitä ajaa kolme kappaletta,alkavalla kaudella.:thumbup:
1999 taisi viimeksi olla neljä (MS-MH-JV-DH), mutta viiteenkin on varmaan joskus päästy.

-Edit- Neljä oli myös kausina 1983 ja 1985 (NL-AJ-NP-KR), sekä 1986 (AJ-NP-KR-AP). Tarkistin vain vuodesta 1979 eteenpäin.
kolmena vuonna ollut 5 maailmanmestaria.
1970 - hulme, stewart, brabham, hill, surtees
1968 - hill, hulme, surtees, clark, brabham
1966 - brabham, surtees, hill, clark, hill
Ja ensi vuonna ajannee neljä mestaria.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Laitetaan vaikka tänne.

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta toi Kekestä kirjoitettu kirja. Himottaisi jopa vähän ostaa, mutta täytyy varmaan odotella, että saapuu kirjastoihin. :eek:
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Mua on askarruttanu oikeestaan aina mitä kaikkea F1-autossa säädetään ajettavuuden (ali-,yliohjaus,pidon puute yms.) parantamiseksi. Ainakin tietysti siivet, jarrut, painojakauma, auton korkeus, renkaiden camber-, auraus- ja castor-kulmia. Mitä muuta voidaan vielä tehdä? Miten esim. diffuuseria säädetään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juzb€;1376817 sanoi:
Mua on askarruttanu oikeestaan aina mitä kaikkea F1-autossa säädetään ajettavuuden (ali-,yliohjaus,pidon puute yms.) parantamiseksi. Ainakin tietysti siivet, jarrut, painojakauma, auton korkeus, renkaiden camber-, auraus- ja castor-kulmia. Mitä muuta voidaan vielä tehdä? Miten esim. diffuuseria säädetään?
Alustasta voidaan toki säätää vielä jousitusta ja iskunvaimennusta, kallistuksenvakaajia sekä tasauspyörästöä. Diffuusoria ei sinällään oikein voi säätää, mutta sen tehokkuuteen voi kyetä vaikuttamaan muuttamalla kulmaa, jossa auto on (jotta auton pohjan ja diffuusorin muodostama "venturi-tunneli" toimisi, on etupään oltava takapäätä alempana). Monzassa taidettiin myös nähdä viritelmiä, jossa diffuusoria oli tukittu jonkinlaisilla peittolevyillä tehokkuuden pienentämiseksi.

Toinen juttu ovat elektroniset apuvälineet, joista kuskilla on luistoneston poistumisen jälkeen käytössä lähinnä moottorin mäppäyksen vaihtaminen (onnistuu esim. McLarenilla toisesta viiksiparista vaihdeviiksien yhteydestä).
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Miksi jotkin tiimit kieltävät kuljettajilta henkilökohtaiset sponsorisopimukset? Mitä haittaa niistä koetaan olevan?
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Mietiskelin tässä, että kuinka suuri merkitys auton säädöille on sillä, että ajetaanko rataa myötä- vai vastapäivään? Amerikassahan ovaaleilla rengaspaineet ja muut ovat luonnollisesti epäsymmetrisiä, mutta ovatkohan erot näillä formularadoilla niin pieniä ettei niillä ole merkitystä? Vai onko?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksi jotkin tiimit kieltävät kuljettajilta henkilökohtaiset sponsorisopimukset? Mitä haittaa niistä koetaan olevan?
Tainnut olla yksinomaan McLaren tätä vastaan. Ron Dennis perusteli tätä ratkaisua sillä, että hän haluaa tallilleen yhtenevän ilmeen, jonka kuskien henkilökohtaiset sponsoridiilit rikkoisivat. Huvittavaa sikäli, että ainoa poikkeus, eli Sennan Nacional-lakana vatsassa, on ainoita oikeasti huomiota herättäneitä henkilökohtaisia sponsseja.
 
Ylös