Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Taisi Alonso lähteä itse McLarenilta, tosin aika sekava tilanne oli. Tuskin Alonsokaan olisi halunnut sinne jäädä. Alonsohan siirtyi toiseen huipputalliin. Itse lasken Renaultinkin huipputalliksi, vaikka ei juuri nyt ole aivan sarjan kärjessä. Eiköhän Alonso laskenut sen varaan, että Renault nousee entiselle tasolle, mutta ei noussut.
Toi nyt oli vaan puhdas eipäs-juupas heitto sitä kaipaavalle. Ei sitä formuloissa kuitenkaan täydellistä totuutta tiedä miksi kukakin vaihtaa tiimiä ja milloin. Ihmeen kauan on Alonso jaksanut tuota Rellun toimintaa ollakseen se "paras kuski". Onneksi eräs paikallinen pankki yrittää ostaa Alonsolle parempaa tallipaikkaa. :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mä olen sitä mieltä, että eiköhän jokainen kuljettaja tee parhaansa radalle päästyään, joten en perustelisi kuskien eroja kinaamisella tai sillä, että on tottumaansa heikommassa autossa. McLarenin ilmapiiri saattoi olla huono kaudella 2007, mutta toisaalta se saattoi jopa antaa kuskeille lisäpotkua yrittää voittaa toisensa. Samaisella kaudella Renaultilla puolestaan oli mahdollista taistella pisteistä kisasta toiseen, eli eiköhän Siankallokin yrittänyt täysillä kerätä pisteitä.
Sinänsä joo, mutta Damon Hill oli myös hyvä esimerkki, kuinka ajetaan hienosti (1998), ja sitten yhtäkkiä paljon alemmalla tasolla (1999).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä lapset jaksaa taas kinata hiekkalaatikolla. Tässä teille ehdoton totuus:

Kuskien paremmuus ei ole mikään kiveen hakattu asia. Tilanteet vaihtelevat ja muuttujia on lukemattomia. Yksi kuski voi olla paras jossain tilanteessa ja joku toinen taas toisessa. On siis täysin mahdotonta todistella millään kriteerillä, että joku olisi yksiselitteisesti paras. Voi olla, että Alonso olisi saanut aikaan parempia tuloksia kuin Kimi Ferrarilla mutta samaan aikaan voi myös olla, että Kimikin olisi saanut aikaan Alonsoa parempia tuloksia Rellulla. On toki helpompaa kuvitella, että asiat ovat täysin mustavalkoisia mutta totuus on aivan toisenlainen. Taisi olla Kimi itse, joka joskus mainitsi jotain sellaista, että ainoa, mikä tiedetään varmasti on se, kenellä on kauden lopussa eniten pisteitä ja siksi hän on myös ainoa, jota voidaan pitää parhaana kuskina. Kaikki muu on pelkkää spekulaatiota ja mielipidettä.
 

Micqou

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
299
Tämä on hyvä keskustelufoorumi :alppu:
Totta.. :D

Ja kyllä saksalaiset tietää kuka on paras: :alppu:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/07/922915

Saksalaisäänestys: Räikkönen Hamiltonia parempi

Toiseksi sijoittunut Kimi Räikkönen oli Unkarin GP:ssä parempi kuljettaja kuin voittaja Lewis Hamilton, arvioivat saksalaisen Motorsport-total.comin käyttäjät.

Sivuston käyttäjät arvostelevat kisan jälkeen kuljettajien suoritukset pistein nollasta kymmeneen. Räikkönen sai parhaan pistekeskiarvon 8,41. Hamiltonin pistekeskiarvo oli 8,06.

Saksalais-suomalainen Nico Rosberg arvioitiin saksalaisfanien toimesta GP:n kolmanneksi parhaaksi kuljettajaksi pistein 7,54
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kimin blogia Ferrarin sivuilta suomennettuna:
Kimi Räikkönen kertoo Ferrarin sivuilla pitämässään blogissa odottavansa Felipe Massan paranemista ja viikonlopun Neste rallia Jyväskylässä.

- Haluan toivottaa tallikaverilleni Felipe Massalle pikaista toipumista. Tiedän että hänen vointinsa paranee koko ajan ja olen iloinen kuullessani sen. Toivon todella että hän toipuu nopeasti ja pääsee takaisin radalle. Onnettomuus oli absurdi ja tiimillä oli vaikeita hetkiä kun emme heti tienneet miksi Felipe syöksyi radalta. Mutta kuskin tulee vain sulkea tietyt asiat pois mielestään, Kimi kirjoittaa.

- Nyt en malta odottaa että pääsen ajamaan Suomeen Neste Rallia, mutta pääasiassa olen menossa sinne pitämään hauskaa. Meillä on ollut hyviä testejä Fiat Grande Punto Abarth S2000 -autoni kanssa ja olemme valmiit kisaan. Vaikka minulla on kokemusta F1:stä eikä ralliajamisesta, tiedän pikkuisen siitä mistä rallissa on kyse.

- Uuteen rataan totutteleminen formuloissa on melko helppoa, muta rallissa rata on aina erilainen. Tämän viikonlopun kokemuksen jälkeen rentoudun perheeni ja ystävieni kanssa. Suomessa on paras kesäaika menossa ja nyt meinaan vain chillailla ennen kuin alamme valmistautua Euroopaan GP:en, Kimi lopettaa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Kuinka monella on käynyt mielessä että taitaa olla Räikkönen lyönyt vetoa ettei leikkaa lettiä ennen kuin voitto tulee? Eikös Kimi esittäytynyt viimevuonna alkukaudesta muutaman millin sängellä, mutta kun ei ole tullut voittoja, on lettikin saanut kasvaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kuinka monella on käynyt mielessä että taitaa olla Räikkönen lyönyt vetoa ettei leikkaa lettiä ennen kuin voitto tulee? Eikös Kimi esittäytynyt viimevuonna alkukaudesta muutaman millin sängellä, mutta kun ei ole tullut voittoja, on lettikin saanut kasvaa.
Aika monellakin käynyt mielessä kun siitä on täällä keskusteltu niin paljon.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Kuinka monella on käynyt mielessä että taitaa olla Räikkönen lyönyt vetoa ettei leikkaa lettiä ennen kuin voitto tulee? Eikös Kimi esittäytynyt viimevuonna alkukaudesta muutaman millin sängellä, mutta kun ei ole tullut voittoja, on lettikin saanut kasvaa.
Ai, sen takia äijällä on pitkä tukka. Olisi aika voittaa, ettei alkaisi näyttää hevarilta :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Meikä uskoo vahvasti siihen, ettei kuljettajalla ole talentin puolesta mitään tekemistä nopeuden kanssa. Siis kun verrataan F1 kuskeja joista jätetään ne negatiivisesti erottuvat pois laskuista. (piquetit ym.)

Tällä meinaan sitä, että Kimi oikein lensi laarenilla koska auto oli kuin tehty Kimille, Ferrarilla samaa vauhtia tallikaveriin nähden ei ole, koska auto ei ole kuin nakutettu Kimille. Lewisille Laren tällä hetkellä voi olla todella hyvin hanskaan sopiva peli, mutta ei Heikille.

Rellu mestaruusvuosinaan oli Alonsolle täydellinen työkalu.

Lewis ei taatusti pärjäis Aiemmilla Relluilla Alonsolle. Kimi taas pesisi kenties nykyiselläkin Larenilla Heikin, mutta aikoinaan kenet vain. Alonsokin olisi piessyt ihan kenet vain sillo 05 tai 06.. Massa menee hyvää vauhtia, Kimille se pirssi vain ei ole "kuin nakutettu".

Joku vuosi Nick pesi Kubicaa, toisena vuotena toisinpäin. Luuletteko oikiasti että kuljettajien keskinäinen tasoero vaihtuu parista voitollisesta kymmenyksestä pariin tappiolliseen kymmenykseen vain kun joulu on välissä, vai sen takia että auto on eri?

Auto ratkaisee kaiken. Enää on turha puhua siitä, että nyt joku kuski pesee jotakuta muuta kuskia kun seuraavalla kaudella osat on toisinpäin. Kyllä se on auto ja sen hienoinen olemus (joka tulee automaattisesti mutta johon ei paljoa osata/haluta/pystytä vaikuttamaan) mikä tekee sen eron että kuka kuljettajista pärjää ja kuka ei.



Sanotaan, että kuljettajan ero toiseen voi olla pari kymmenystä, kyllä näitten suhareitten osalta, mutta kärjessä ei todellakaan ole moisia eroja. Kyllä ne erot tallikavereiden välillä tulee siitä, että sopiiko se auto ku nakutettu millon kummalle kuskille. Eihän herrajumala kuskit kisasta toiseen vaihtele nopeuserojaan vain sen takia kun ei ole taitoa ajaa paremmin just nyt.. Kyllä se on pirssi ja sen olemus!

Se että kuskilla ei ole merkitystä on harmi juttu, tietysti, mutta itse kyllä uskon vahvasti ettei sillä oikeasti ole edes merkitystä niin paljoa kuin luullaan, kärjessä ei puhuta kymmenyksistä.

Ja muistakaahan, palkkakin tulee markkina-arvon mukaan.


Edit: Mitä tulee Räikkösen aikakauteen, niin kyllä se oli 2005 kun Kimi oli sarjan nopein McLarenillaan. Se auto oli kuin nakutettu Kimille, ei voi mitään, mutta siihen yhteen vuoteen se Kimin unelma vauhti sitten jäikin, auto kun oli just eikä melkee. (ei varmaa ollut edes just, mutta lähempänä kuin muulloin) Ja tietysti auto oli nopea, ehkä nopein. Mutta niistä ne yhdistelmät tulee.

Ja mun mielestä pitäs sen takia puhua yhdistelmistä, Schumi-Ferrari, Alonso-Renault jne, niissä puhutaan sillon asiaa ku kerta auto on se mikä vaikuttaa kuljettajan nopeuteenkin verrattuna tallikaveriin.
 
Viimeksi muokattu:

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Meikä uskoo vahvasti siihen, ettei kuljettajalla ole talentin puolesta mitään tekemistä nopeuden kanssa. Siis kun verrataan F1 kuskeja joista jätetään ne negatiivisesti erottuvat pois laskuista. (piquetit ym.)

Tällä meinaan sitä, että Kimi oikein lensi laarenilla koska auto oli kuin tehty Kimille, Ferrarilla samaa vauhtia tallikaveriin nähden ei ole, koska auto ei ole kuin nakutettu Kimille. Lewisille Laren tällä hetkellä voi olla todella hyvin hanskaan sopiva peli, mutta ei Heikille.

Rellu mestaruusvuosinaan oli Alonsolle täydellinen työkalu.

Lewis ei taatusti pärjäis Aiemmilla Relluilla Alonsolle. Kimi taas pesisi kenties nykyiselläkin Larenilla Heikin, mutta aikoinaan kenet vain. Alonsokin olisi piessyt ihan kenet vain sillo 05 tai 06.. Massa menee hyvää vauhtia, Kimille se pirssi vain ei ole "kuin nakutettu".

Joku vuosi Nick pesi Kubicaa, toisena vuotena toisinpäin. Luuletteko oikiasti että kuljettajien keskinäinen tasoero vaihtuu parista voitollisesta kymmenyksestä pariin tappiolliseen kymmenykseen vain kun joulu on välissä, vai sen takia että auto on eri?

Auto ratkaisee kaiken. Enää on turha puhua siitä, että nyt joku kuski pesee jotakuta muuta kuskia kun seuraavalla kaudella osat on toisinpäin. Kyllä se on auto ja sen hienoinen olemus (joka tulee automaattisesti mutta johon ei paljoa osata/haluta/pystytä vaikuttamaan) mikä tekee sen eron että kuka kuljettajista pärjää ja kuka ei.



Sanotaan, että kuljettajan ero toiseen voi olla pari kymmenystä, kyllä näitten suhareitten osalta, mutta kärjessä ei todellakaan ole moisia eroja. Kyllä ne erot tallikavereiden välillä tulee siitä, että sopiiko se auto ku nakutettu millon kummalle kuskille. Eihän herrajumala kuskit kisasta toiseen vaihtele nopeuserojaan vain sen takia kun ei ole taitoa ajaa paremmin just nyt.. Kyllä se on pirssi ja sen olemus!

Se että kuskilla ei ole merkitystä on harmi juttu, tietysti, mutta itse kyllä uskon vahvasti ettei sillä oikeasti ole edes merkitystä niin paljoa kuin luullaan, kärjessä ei puhuta kymmenyksistä.

Ja muistakaahan, palkkakin tulee markkina-arvon mukaan.
Täysin samaa mieltä.:alppu:

Haluaisin nähdä sarjan jossa OIKEASTI paras kuljettaja voittaa. Tämä tarkoittaisi yksityyppiluokkaa, mutten oikein lämpene sillekään ajatukselle sillä mielestäni tiimit kuten Ferrari, McLaren ja Williams ovat F1:sten sielu ja menettäisi hohtoaan jos ajaisivat samanlaisilla autoilla. Toisaalta tällöin myös tiimissä korostuisi se kuinka hyvin osaavat säätää auton kuljettajan kanssa ja myöskin, että kuinka hyvät kuljettajat he löytävät.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Aivan uskomatonta. Miten sinä vertailet Heikin/Fisichella ja Alonso/Fisichella -kausia keskenään? Autotkin aivan erilaisia... Tappio Lewikselle: tappio oli niinkin suuri kuin kakkossijojen määrä.
Senkin tappion voi laskea itsepäisyyden syyksi; Unkarin aika-ajo hölmöily ja sen seuraukset.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei se yksityyppiluokkakaan mitään ratkaise, jos ajatellaan tuolla Ylivääpelin ajatusmallilla. Ihan samalla lailla se yksityyppiautokin sopii jollekin paremmin kuin toiselle.

Ja kyllähän se nyt vain on niin, että jotkut kuskit ovat monipuolisempia ja eivät tarvitse itselleen täydellistä autoa erottuakseen joukosta edukseen.

Kuten olen aiemminkin sanonut, ei ole olemassa mitään tiettyjä kiveenhakattuja kuljettajien välisiä "taitoeroja" vaan ne ovat aina tilannekohtaisia. Toki jossain menee raja, jolloin voidaan sanoa, että yksi kuski on lähes tilanteessa kuin tilanteessa toista parempi mutta kärjessä se on aika harvinaista. Juuri tuo Kubica/Heidfeld on hyvä esimerkki tästä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kuten olen aiemminkin sanonut, ei ole olemassa mitään tiettyjä kiveenhakattuja kuljettajien välisiä "taitoeroja" vaan ne ovat aina tilannekohtaisia. Toki jossain menee raja, jolloin voidaan sanoa, että yksi kuski on lähes tilanteessa kuin tilanteessa toista parempi mutta kärjessä se on aika harvinaista. Juuri tuo Kubica/Heidfeld on hyvä esimerkki tästä.
Juuri näin. Tämä nyt ei koske kuskien taitoja, mutta tällä kaudella on nähty eri tallien välillä ihan päiväkohtaisia suorituseroja autojen välillä. Pieni lämpötilan muutos saattaa nostaa yhden tallin toisten yläpuolelle hetkeksi tai yksi lisäosa autossa toimii yhdessä kisassa, mutta seuraavasta kisasta ei ole mitään takeita.

Hamilton sanoi hyvin voitokkaan kisansa jälkeen haastattelussa, että erot ovat niin pienet, että vaikkapa tuulen suunnan muutos kisassa olisi voinut hyödyttää Ferraria tai RBR:a heitä enemmän ja hän ei olisi voittanut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös