Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei juku :D Oliko esitaistelija siis väsynyt kun Massa meni ohi :confused:
Aika tasaista mun mielestä on ollut.

- 2007 WDC vs Massa's 4th; 2008 3rd vs Massa's 2nd (advantage Kimi, if for nothing more than that WDC)
- 203 points for 2 1/2 seasons vs Massa's 213 (pretty much equal)
- 8 wins, 23 podium finishes vs Massa's 9 wins, 22 podiums (pretty much equal)
- 5 pole positions, 16 fastest laps vs Massa's 12 poles and 9 FL's (advantage Massa, because in todays F1 a good grid position is worth much more than a fast lap)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vielä 2007 fernando sanoi että arvostaa ja pelkää eniten lähtöruudukosta kimi räikköstä, viime kaudella puhui sekä KR:sestä että FM:ssasta ylistävään sävyyn. Kumma että nyt on ferrarikuskeista hiljaa!
Ei parane kehua kavereita joiden homman haluaa itelleen!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3325
Sijainti
Lahti
Ei parane kehua kavereita joiden homman haluaa itelleen!
Näissä kehumisyhtälöissä on aina pakko ottaa sen hetkinen kalusto huomioon. Buttonen, Barrichello ja miksei myös Webberkin oli monen kirjoissa jo menneen talven lumia, mutta nyt ollaan taas rankingissa korkealla kas kun pirssi laukkaa hyvin persauksien alla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan se todettava, että kun kalusto ei yllä kärkitaistoon, niin Kimin on vaikea syttyä. Tämä on tietenkin Kimiltä väärin, sikäli - kun on kovassa tallissa ja lisäksi tallissa on kaveri joka saa jo hirveät kiksit pelkästään lyömällä Kimin. Ja tähän vielä lisää tallin ja esim Schumin kannustuspaijaus Massalle niin ulkoinen kuva ei mairittele kaikkia Kimin suorituksia. Lehdistö ja esim Alonson kannattajafriikit saavat tästä kosolti jutunjuurta kuten on nähty.

Tilannetta ei ole yhtään kaunistanut se seikka, että Schumin perintönä ja Massan omaksumana niin alkuun renkaat kuin nyt vielä ohjauskin on hieman Kimin tyylille vieras. Oman tarkemman ohjauksen saamiseksi vaikeutta lisää autojen kapea säätöikkuna joka on pienentynyt muutaman vuoden takaisesti huimasti johtuen aerosäännöistä ja painorajoituksista kersseineen. Tähän vielä päälle testausrajoitukset. Ts auton olisi oltava heti perusteiltaan käteen sopiva.

Ja kävihän tässä taannoin, että puutteellisen testauksen ja Kimin toiveiden huonon tuntemuksen vuoksi autoa korjattiin aivan väärään suuntaan ja sinetöitiin Kimin kausi sillä. Vaikeuksia oli hieman toki Massallakin.

Oma lukunsa sen sijaan on se, mikä ei kuluttajille edes välity, että tallilla on tarkat datat ja analyysit kuskiensa kierroksista ja aivan varmasti se on syy miksi luotto Kimiin on niin kova. Lahjomaton analyysi osoittaa Kimin luontaisen nopeuden ja sillä voidaan karsia pois ulkoisten tekijöiden, taktiikoiden tai kaluston toimivuuden vaikutukset - ja pyrkiä samaan onnistumiset myös niihin. Silloin Kimi on taatusti yksi parhaista.

Pitäisikö Kimin siis hieman nostaa rutiinisuoritustensa tasoa silloinkin kun kärkitaisto ei ole mahdollinen. Varmasti. Pitäisikö tallin nostaa tasoaan mitä tulee Kimin kuuntelemiseen - varmasti niinkin. Ja nyt siihen tullee mahdollisuuskin kun tallilla on suurin intressi ja odotus juuri Kimin pärjäämisessä niin kauan kun Massa on toipilaana.

Paljonko sitten Alonson taustojen hämmennys vaikeuttaa Ferrarin työskentelyä tai Kimin työrauhaa. No ei lainkaan. Ferrarilla on tarkat analyysit myös Alonsosta kuskina. Vaikka espanjalaispankki siirtyykin Ferrarin tukijaksi ja mainostajaksi, niin eipä maranellon väki juuri ole espanjalaisia kollektiivisesti yrittänyt miellyttää. Ja Alonson ajolinjojen data tai tallityöskentelyn tiedot eivät ole Ferraria kiinnostaneet tähänkään asti. Mikään pakkohan Ferrarin ei ollut tehdä niin Kimin kuin Felipenkään sopimuksia niin pitkiksi kuin tekivät. Mitään takaporttia ei Alonsolle silloinkaan jätetty.

Onhan mahdollista, että Alonso haluaa valita tallikaverinsa - ja tähän Ferrarilla on menne vuosina toki totuttu. Mutta siihen tarvittaisiin jo jotakin muuta kuin mitä Alonsolla on tarjottavana. Alonso on saattanut sitä yrittääkin ja siksi neuvottelut ovat kariutuneet ja nyttemmin olisi höllentämässä ehtojaan - mutta sekin kertoisi vain enemmän Alonson epätoivosta kuin Ferrarin halukkuudesta.

Alonso osaa kyllä hypetyksen - niin moni kommentaattori ja formulafilosofi häneen uskoo. Mutta entäs nämä jotka tietävät. Briatore otti hänet halvalla takaisin, McLaren häntä kokeilleena ei häneen enää usko eikä hänesta tunnu kilpailevan muutkaan tallit. Puhe on aina vain siitä mihin Alonso itse haluaisi - ja monihan Ferrarille haluaisi.

No, Ferrarin alamäki osaavan johdon loppuessa voi toki johtaa siihenkin, että talliin otetaan ns maksava kuski vaikka sitten Santanderin rahoilla. Siinä alamäessä ei toki olisikaan mukava olla osallisena. Huonompi puoli taas silloin olisi se, että viitsiikö Kimi enää aloittaa alusta jossakin uudessa tallissa muutaman vuoden tähden. Ehkä aikaa myöden aloittaisi mutta siihen paikkaan se voisi olla aika hohdotonta. Tosin, toisin kuin Alonson suhteen niin Kimille riittää ottajia - enkä tarkoita vain rallitalleja, vaan Mac on mahdollinen - lähes tuttu ( Ron poissa ), myös RedBull ( Newey ), Brawn jne.. Ferrarin nyrkki omaan talliin olisi jo sellainen mediavoitto, että vastaa heti alkuun montaa GP:tä.

edit: Lisäänpä vielä tämän älyttömän surkean Formuloiden rengastuksen. Britzat ovat toki kaikille yhtä huonot, mutta aiemmin toimineille taktiikoille tuollaiset paskanakit ovat turmioksi sekä suuri lisäys sattuman kauppaan. Aja siinä sitten renkailla jotka lämpenevät joillakin tietyillä kierroksilla, eivät toimi ennen sitä eivätkä kauaa sen jälkeen. Et pääse testaamaan niitä kuin vasta perjantaina ja siltikin niiden yksilövaihtelevuus on ymmärrystä vaille. Sliksien myötä tilanne varmasti hieman rauhoittui, mutta säätöikkunan pienentyessä etu meni siihen. Jos tässä tilanteessa olet hieman huonosti käteen istuvalla ohjauksella, arvaamattomilla renkailla ja epävarmojen taktiikoiden varassa, niin kusessa olet. Ja tässä suhteessa Massa on ollut vähemmän kusessa.

Eikä se ole tiimityön puutteesta kiinni. Tiimityötä ei tehdä niin kuin tehtiin testiradoilla ennen. Ei Ferrari suotta lempannut suunnittelijoitaan ulos eli viestiä on kyllä kuskeilta annettu mutta toimivia ratkaisuja ei ole löytynyt - miinus vielä tämä tupladiffu. Ja niin kuin Ferrarin johtaja Kimin tiimityöskentelystä sanoi: Kimi ei puhu paljoa, mutta kun puhuu - häntä on syytä kuunnella. Hän todella tietää mistä puhuu.
 
Viimeksi muokattu:

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
"Sellainenhan Kimi on, enkä edes ajatellut, että hän olisi toiminut toisella tavalla" Otsikon mukaan tuosta saa taas aika negatiivisen kuvan Kimistä, mutta ainakin itse sain käsityksen että ei tuo Massaa edes haittaa, eikä syytä Kimia mistään. Kai se olisi ollut hienoa jos Kimi olisi soitellut päivittäin, mutta toisaalta mitäpä se olisi tuossa tilanteessa auttanut...
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikös Massalla ole vaimo ja äiti jotka soittelee. Pahastahan soitto ei Kimiltäkään olisi, mutta ei kyllä uutisen arvoinen sen puuttuminenkaan. Jos Massa siellä takahuoneessa kaveraa Schumin ja kumppanien kanssa - ja selvästi ensimmäisenä tavoitteenaan päihittää Kimi käyttäen ne tallinkin sisäiset keinot joita käytettävissä on, niin miksi Kimi nyt tähän rakkaussuhteeseen väliin soittelisi leperryksiään. Paranee kun paranee - ei Kimi silti pahaa toivo, päinvastoin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jep, ei se mikään uutinen ole, että Kimiltä puuttuu sosiaalinen pelisilmä ja tiettyjä käytöstapoja mutta kuten Massakin sanoi: sellainen Kimi nyt vain on.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Onhan tuo Kimi nyt kuitenkin joissakin haastatteluissa (esim. Jyväskylän rallin aikana) puhunut Massasta että toivoo hänen paranevan pikaisesti ja palaavan takaisin rattiin, että ei tuo nyt ihan täysin vaikuta unohtaneen Massaa. Ja kun Kimi ei normaaliolosuhteissakaan ole Massan kanssa mikään ylin ystävä vaan ainoastaan samassa paikassa töissä niin eikö olisi aika tekopyhään mennä Massan luo pitelemään kädestä tai soitella ja lähetellä kauniita "Parane pian" -kortteja. Jos Kimi ei ole soitellut Massalle ja kysellyt kuulumisia niin eihän se sitä tarkoita että hän ei olisi lainkaan kiinnostunut. Kyllähän Kimillä on mahdollisuus pysyä ajan tasalla Massan tilanteesta myös työnantajansa/muiden työkavereiden kautta.

En esimerkiksi minäkään ole kertaakaan soittanut sairaslomalla olevalle työkaverilleni koska en ole hänen kanssaan koskaan mikään erityisen läheinen ollut, mutta olen toki työkavereilta kysellyt tämän ihmisen kuulumisia ja vointia. Se että en ole häneen suoraan ollut yhteydessä ei tarkoita sitä ettenkö välittäisi. Joskus on jopa parempi kun ei häiritse sairasta ihmistä, monesti noita "parane pian" -toivotuksia tulee jopa riesaksi asti. Esim. kortti on tällöin parempi ratkaisu ja Kimihän oli tuon jutun mukaan kortin lähettänyt. Jos se ei ole tullut perille niin eipähän se Kimin ongelma tai vika ole.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Tallin massaa jatkuvasti suosivat taktiikat ja tuuri on tästä vastuussa.
Huvittavaa, että sanot Massan menestyneen paremmin tuurinsa ansiosta, kun suuri ihailun kohteesi Kimikin voitti mestaruuden puhtaasti tuurilla.
Ilman, että Alonso keskeytti Fujissa ja Hamilton sähelsi Kiinassa ja Brasiliassa niin Kimistä tuskin olisi tullut maailmanmestaria, aika hyvi munkki kävi.

Musta tuntuu, että Felipellä on aina kahdessa ekassa kisassa vähemmän varmuutta ajaa mitä kimillä, mutta varmuus palautuu 3-4 kisassa. jolloin siksi Kimi näyttää vahvemmalta mitä Felipe.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Huvittavaa, että sanot Massan menestyneen paremmin tuurinsa ansiosta, kun suuri ihailun kohteesi Kimikin voitti mestaruuden puhtaasti tuurilla.
Ilman, että Alonso keskeytti Fujissa ja Hamilton sähelsi Kiinassa ja Brasiliassa niin Kimistä tuskin olisi tullut maailmanmestaria, aika hyvi munkki kävi.
Samaan aikaan kun heikompilahjaiset kuljettajat mokailivat ajoi kimi räikkönen ehkä kaikkien aikojen loppukauden mitä lajissa on koskaan nähty. Kimi Räikkösen MM-2007 oli nimen omaan loppuun taistelemalla hankittu upea suoritus, sen varjoon jäävät aika monet felipe massan yms. Satunnaiset menestymiset yksittäisissä osakilpailuissa.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Menisittekö muuten itse silittämään työtapaturmassa loukkaantuneen työtoverin päätä, lähettäisitte postikortin ja soittaisitte vielä perään? Epäilen että kovin montaa ei sittenkään kiinnostaisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös