Onhan se todettava, että kun kalusto ei yllä kärkitaistoon, niin Kimin on vaikea syttyä. Tämä on tietenkin Kimiltä väärin, sikäli - kun on kovassa tallissa ja lisäksi tallissa on kaveri joka saa jo hirveät kiksit pelkästään lyömällä Kimin. Ja tähän vielä lisää tallin ja esim Schumin kannustuspaijaus Massalle niin ulkoinen kuva ei mairittele kaikkia Kimin suorituksia. Lehdistö ja esim Alonson kannattajafriikit saavat tästä kosolti jutunjuurta kuten on nähty.
Tilannetta ei ole yhtään kaunistanut se seikka, että Schumin perintönä ja Massan omaksumana niin alkuun renkaat kuin nyt vielä ohjauskin on hieman Kimin tyylille vieras. Oman tarkemman ohjauksen saamiseksi vaikeutta lisää autojen kapea säätöikkuna joka on pienentynyt muutaman vuoden takaisesti huimasti johtuen aerosäännöistä ja painorajoituksista kersseineen. Tähän vielä päälle testausrajoitukset. Ts auton olisi oltava heti perusteiltaan käteen sopiva.
Ja kävihän tässä taannoin, että puutteellisen testauksen ja Kimin toiveiden huonon tuntemuksen vuoksi autoa korjattiin aivan väärään suuntaan ja sinetöitiin Kimin kausi sillä. Vaikeuksia oli hieman toki Massallakin.
Oma lukunsa sen sijaan on se, mikä ei kuluttajille edes välity, että tallilla on tarkat datat ja analyysit kuskiensa kierroksista ja aivan varmasti se on syy miksi luotto Kimiin on niin kova. Lahjomaton analyysi osoittaa Kimin luontaisen nopeuden ja sillä voidaan karsia pois ulkoisten tekijöiden, taktiikoiden tai kaluston toimivuuden vaikutukset - ja pyrkiä samaan onnistumiset myös niihin. Silloin Kimi on taatusti yksi parhaista.
Pitäisikö Kimin siis hieman nostaa rutiinisuoritustensa tasoa silloinkin kun kärkitaisto ei ole mahdollinen. Varmasti. Pitäisikö tallin nostaa tasoaan mitä tulee Kimin kuuntelemiseen - varmasti niinkin. Ja nyt siihen tullee mahdollisuuskin kun tallilla on suurin intressi ja odotus juuri Kimin pärjäämisessä niin kauan kun Massa on toipilaana.
Paljonko sitten Alonson taustojen hämmennys vaikeuttaa Ferrarin työskentelyä tai Kimin työrauhaa. No ei lainkaan. Ferrarilla on tarkat analyysit myös Alonsosta kuskina. Vaikka espanjalaispankki siirtyykin Ferrarin tukijaksi ja mainostajaksi, niin eipä maranellon väki juuri ole espanjalaisia kollektiivisesti yrittänyt miellyttää. Ja Alonson ajolinjojen data tai tallityöskentelyn tiedot eivät ole Ferraria kiinnostaneet tähänkään asti. Mikään pakkohan Ferrarin ei ollut tehdä niin Kimin kuin Felipenkään sopimuksia niin pitkiksi kuin tekivät. Mitään takaporttia ei Alonsolle silloinkaan jätetty.
Onhan mahdollista, että Alonso haluaa valita tallikaverinsa - ja tähän Ferrarilla on menne vuosina toki totuttu. Mutta siihen tarvittaisiin jo jotakin muuta kuin mitä Alonsolla on tarjottavana. Alonso on saattanut sitä yrittääkin ja siksi neuvottelut ovat kariutuneet ja nyttemmin olisi höllentämässä ehtojaan - mutta sekin kertoisi vain enemmän Alonson epätoivosta kuin Ferrarin halukkuudesta.
Alonso osaa kyllä hypetyksen - niin moni kommentaattori ja formulafilosofi häneen uskoo. Mutta entäs nämä jotka tietävät. Briatore otti hänet halvalla takaisin, McLaren häntä kokeilleena ei häneen enää usko eikä hänesta tunnu kilpailevan muutkaan tallit. Puhe on aina vain siitä mihin Alonso itse haluaisi - ja monihan Ferrarille haluaisi.
No, Ferrarin alamäki osaavan johdon loppuessa voi toki johtaa siihenkin, että talliin otetaan ns maksava kuski vaikka sitten Santanderin rahoilla. Siinä alamäessä ei toki olisikaan mukava olla osallisena. Huonompi puoli taas silloin olisi se, että viitsiikö Kimi enää aloittaa alusta jossakin uudessa tallissa muutaman vuoden tähden. Ehkä aikaa myöden aloittaisi mutta siihen paikkaan se voisi olla aika hohdotonta. Tosin, toisin kuin Alonson suhteen niin Kimille riittää ottajia - enkä tarkoita vain rallitalleja, vaan Mac on mahdollinen - lähes tuttu ( Ron poissa ), myös RedBull ( Newey ), Brawn jne.. Ferrarin nyrkki omaan talliin olisi jo sellainen mediavoitto, että vastaa heti alkuun montaa GP:tä.
edit: Lisäänpä vielä tämän älyttömän surkean Formuloiden rengastuksen. Britzat ovat toki kaikille yhtä huonot, mutta aiemmin toimineille taktiikoille tuollaiset paskanakit ovat turmioksi sekä suuri lisäys sattuman kauppaan. Aja siinä sitten renkailla jotka lämpenevät joillakin tietyillä kierroksilla, eivät toimi ennen sitä eivätkä kauaa sen jälkeen. Et pääse testaamaan niitä kuin vasta perjantaina ja siltikin niiden yksilövaihtelevuus on ymmärrystä vaille. Sliksien myötä tilanne varmasti hieman rauhoittui, mutta säätöikkunan pienentyessä etu meni siihen. Jos tässä tilanteessa olet hieman huonosti käteen istuvalla ohjauksella, arvaamattomilla renkailla ja epävarmojen taktiikoiden varassa, niin kusessa olet. Ja tässä suhteessa Massa on ollut vähemmän kusessa.
Eikä se ole tiimityön puutteesta kiinni. Tiimityötä ei tehdä niin kuin tehtiin testiradoilla ennen. Ei Ferrari suotta lempannut suunnittelijoitaan ulos eli viestiä on kyllä kuskeilta annettu mutta toimivia ratkaisuja ei ole löytynyt - miinus vielä tämä tupladiffu. Ja niin kuin Ferrarin johtaja Kimin tiimityöskentelystä sanoi: Kimi ei puhu paljoa, mutta kun puhuu - häntä on syytä kuunnella. Hän todella tietää mistä puhuu.