Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Sitä minäkin että ainakaan Mäkisen kanssa ei mestaruuksia tullut. Kankkusella taisi olla muut miehet ja Gröholmilla oli Rautiainen. Voisko joku kertoa Kimille :eek: (viittaan Nicolen käännökseen)
Voittikos Mäkinen Harjanteen kanssa kaks ja Mannisenmäen kanssa kaks?

On kyllä niin huono muisti ettei voi kun ihmetellä..

EDIT:

Onhan se Loebkin muuten kaatanu, kolmestiko rallin MM-sarjassa?
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Voittikos Mäkinen Harjanteen kanssa kaks ja Mannisenmäen kanssa kaks?
Mannisenmäki tais tulla kyytiin jo toista mestaruutta voittaessa. No joka tapauksessa Lindströmin kanssa voittivat ainoastaan yhden kisan.

Onhan se Loebkin muuten kaatanu, kolmestiko rallin MM-sarjassa?
Suomennuksessa on virhe. Jutussa kyse oli kaadoista ennen ensimmäistä MM-voittoa. Niitä Loebille taisi tulla vasta myöhemmin.

Suomentajalla kuitenkin kiitokset. Lumiskootteri. :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siinähän sinä meetkin jorpakkoon kun et puhu mitään keskeytyksistä, suuntaan tai toiseen.

Mutta kumpikaan asia (formuloihin pääsy tai mestaruus) ei liity siihen tilastoon jossa verrataan Kimin ja Lewisin 3 ekaa McLaren vuotta. Joten se hyvä onni ei vaikuta tilastoon, mutta vastaavasti se huono onni vaikuttaa olennaisesti. (toki formuloihin pääsy vaikuttaa mutta sekin onnea?)

Miten voi tehdä vertailua jossa ei puhuta keskeytyksestä? Piste per kisa -tilasto on siedettävä, mutta yhtä tyhjän kanssa jos keskeytetyt kisat otetaan huomioon. Siks minä otin keskeytykset huomioon, ja myös siksi kun mainihit tutusta argumentista.
Luitkohan siitä viestistä, josta päätit kimpaantua, muuta kuin viimeisen lauseen? Kirjoitin, että riittävän monen näkökohdan kautta saa jokseenkin älykkään lopputuloksen. Se, että sinä oletat, ettei yksikään näistä näkökohdista liittyisi teknisiin keskeytyksiin (jotka kyllä lasken mieluiten osaksi kaluston vaikutuksia paristakin eri syystä), kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta tierin muotoilua lainatakseni.

Kimin huonoon tuuriin vetoaminen huvittaa minua siksi, ettei hänellä missään nimessä ole ollut sen huonompi säkä kuin kellään muullakaan. Joitakin ikäviä sattumuksia toki, mutta toisaalta pari todellista onnenpotkua. Nämä mainitsemani kaksi tapausta eivät tosiaan liity Kimin kolmeen ensimmäiseen McLaren-kauteen mitenkään, mutta jos ihan alusta asti luet, niin kysehän oli Kimin ja Hamiltonin vertaamisesta ylipäätään ja tämä kolmen ensimmäisen kauden vertaaminen rinnan yksi tapa hahmottaa asiaa, yksi niistä useista näkökohdista, joihin aiemmin viittasin. Keskeytysvertailuista vielä sellainen pikkujuttu, että niitä kannattaa ehkä suhteuttaa ensin keskeytysmääriin ko. kaudella ennemmin kuin aikaan lähes kymmenen vuotta myöhemmin, jolloin keskeytysmäärät ovat yleisesti pienentyneet sääntöjen johdosta. Kimillä on toki paljon keskeytyksiä '02 ja '04 mihin vaan suhteutettuna.

tieri sanoi:
P.S. Bobakki pidän yleensä kirjoituksistasi ja arvostan rautaista nippelitietämistäsi. Välillä vaan rupeaa keittämään tuo webslaven tapainen ylimielinen pilkun nussiminen ja tarkoituksella asian vierestä vääntäminen. Se kun harvemmin tuo itse aiheeseen mitään uutta informaatiota, vaan kertoo ennemminkin jotain kirjoittajastaan
Mullon tästä kyseisestä keskustelusta hyvin vahvasti sellainen näkemys, että asian vierestä alkoi vääntää joku muu kuin minä. Tai itse en pidä hirveän älykkäänä sitä, että tarrataan pariin ilmoille heitettyyn näkökohtaan (tässä tapauksessa nuo Kimin ja Hamiltonin yhteisten kausien tai urien samojen vaiheiden vertaamiset) sen sijaan, että keskusteltaisiin kokonaisuuksista. Eräissä muissa keskusteluissa tiedän toki tuohon syyllistyneeni, ja varmasti olisin tässäkin voinut asiani toisin muotoilla. Toisin sanoen pyrin ottamaan opikseni :)
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Kimin huonoon tuuriin vetoaminen huvittaa minua siksi, ettei hänellä missään nimessä ole ollut sen huonompi säkä kuin kellään muullakaan. Joitakin ikäviä sattumuksia toki, mutta toisaalta pari todellista onnenpotkua. Nämä mainitsemani kaksi tapausta eivät tosiaan liity Kimin kolmeen ensimmäiseen McLaren-kauteen mitenkään, mutta jos ihan alusta asti luet, niin kysehän oli Kimin ja Hamiltonin vertaamisesta ylipäätään ja tämä kolmen ensimmäisen kauden vertaaminen rinnan yksi tapa hahmottaa asiaa, yksi niistä useista näkökohdista, joihin aiemmin viittasin. Keskeytysvertailuista vielä sellainen pikkujuttu, että niitä kannattaa ehkä suhteuttaa ensin keskeytysmääriin ko. kaudella ennemmin kuin aikaan lähes kymmenen vuotta myöhemmin, jolloin keskeytysmäärät ovat yleisesti pienentyneet sääntöjen johdosta. Kimillä on toki paljon keskeytyksiä '02 ja '04 mihin vaan suhteutettuna.
Huono vertailla ku kymmenen vuotta sitten vielä viritettiin koneet kestämään se yks kisa ja taisi yleisin keskeytys syy olla moottori rikko. Kyllä hamiltonia ja Kimiä on mahdoton vertailla ennen ku on istutettu samaan autoon.
Molemmat on kovia kuskeja mutta hamiltonin varjo tulee kyllä tosta ainaisesta ykköskuski asetelmasta. Kimillähän ei mielestäni ole ikään ollu ykköskuski asetelmaa ennen kautta ainakaan. korjatkoon joku jos olen väärässä. Kimin arvostusta nostaa ainakin mun silmis tuo ralli homma. Tuskin hamiltonista ralliin on ajelemaan.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Itseäni jäi mietityttään 2002 Hocke, jossa tulosten mukaan Kimin kohdalla lukee Spin. Mitä silloin tapahtui, mikä tapaus? 2004 oli myös Spin, mutta se taisi mennä takasiiven takia se..?
Muistaakseni tällöin oli kyse rikkinäisestä takarenkaasta. Joku taisi tällä forumilla sanoa, että McLaren ei vaihtanut tuota hajonnutta rengasta edellisellä varikkokäynnillä. Koko tapahtumaketju oli aika outo, mutta vuonna 2002 McLarenin toiminta oli muutenkin varsin outoa; irtoilevia takasiipiä, viisi kierrosta kisaa kestäviä moottoreita ym.

2004 oli tosiaan se näyttävä takasiiven irtoaminen ekaan mutkaan mentäessä :mad_old: Silloin tulikin kiroiltua aika lailla…
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän nuo Kimin McLaren aikojen luotettavuusongelmat ja muutamat ulkoisten tekijöiden aiheuttamat keskeytykset ja vastoinkäymiset oli sitä luokkaa ettei muutama onnen kantamoinen vielä uraa ns tasapainoon saata. Hieman paremmalla tai sanoisinko normaalilla tuurilla Kimillä olisi jo useampikin MM vyöllään. Eikä tuota Ferraripestiäkään voi hyväksi tuuriksi sanoa: hampaat irvessä ainoana mestaruuteen uskovana taisteli takaa mestaruuden ja aivan paskoja autoja sekä tallijohtoa saanut nieleskellä sen jälkeen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikä tuota Ferraripestiäkään voi hyväksi tuuriksi sanoa: hampaat irvessä ainoana mestaruuteen uskovana taisteli takaa mestaruuden ja aivan paskoja autoja sekä tallijohtoa saanut nieleskellä sen jälkeen.
Sisältäähän tuo Ferraripesti kieltämättä omituisuuksia. Mun mielestä on varsin ihmeellistä, ettei Kimin toiveille ole auton kehityksessä annettu mitä ilmeisimmin läheskään samanlaista painoarvoa kuin Massalle. Kuitenkin Ferrarille uskoisi menestymisen olevan tärkeämpää kuin toisen kuljettajan suosiminen. Mikä aiheutti MM-kauden jälkeen panostusten siirtämisen Massaan? Miksi Kimiä ei kuunneltu? Miksi Kimille laitettiin osat useampaan kisaan, joiden hän sanoi heikentävän ominaisuuksia?

Autourheilu on tiimityötä, jos ei synkkaa syystä tai toisesta tulokset eivät ole sitä mikä olisi mahdollista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
En varmaan uskaltaisi palkata noin huono-onnista ajajaa omaan tiimiin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
mutta jos ihan alusta asti luet, niin kysehän oli Kimin ja Hamiltonin vertaamisesta ylipäätään ja tämä kolmen ensimmäisen kauden vertaaminen rinnan yksi tapa hahmottaa asiaa, yksi niistä useista näkökohdista, joihin aiemmin viittasin. Keskeytysvertailuista vielä sellainen pikkujuttu, että niitä kannattaa ehkä suhteuttaa ensin keskeytysmääriin ko. kaudella ennemmin kuin aikaan lähes kymmenen vuotta myöhemmin, jolloin keskeytysmäärät ovat yleisesti pienentyneet sääntöjen johdosta.
Juurikin näin.

Jos siis kymmenen vuotta sitten keskeytykset olivat eri luokkaa, niin miten voi vertailla aikoja (siis F1 olo aikoja Laren alkuvuosina) muilla mittareilla?

Esimerkiksi voitot, nopeimmat kierrokset, muut pistesijat, pisteet/kisa jne tilastot ovat täysin vääriä jos keskeytyksiä ei oteta huomioon. Joten miten nuokaan useat näkökulmat (joihin viittasit) voivat olla hyviä?

Itsehän sanoin jo ensimmäisessä vastauksessa, että heitä on mahdoton vertailla millään tavalla (näistä tekijöistä johtuen joita mainittiin). Ja kun puhut siitä, että kuljettajien uran vaiheet kohdakkain -> käykö sellainen kymmenen vuoden erolla? Toimiiko se? Itse mainihin vielä Schumin Ferrariajat Kimin Ferrariaikoja vasten, miten ne ovat niin erilaisia että piti niistäkin sanoa että lueppa teksti uudestaan? Eikö se ole suht sama vertailu kuin Kimin ja Lewisin vertailu McLaren aikoina? Ajat ovat muuttuneet, joten miten voisi mitään vertailla?

Tuuri tosiaan on niin, että se pitää suhteuttaa keskeytysmääriin kaikkien osalta ko kaudella, mutta jos kaudet ovat täysin erit (Kimin alkuajat ja Lewisin vastaavat) niin ei se poista muuta kuin tuuri sanan ja jättää edelleen keskeytyksen takia tilastot huonoiksi Kimin osalta. Jos oikiasti keskeyttää joka toisen kisan, niin ei niitä voittojakaan varmaan ole niin montaa... Vaikka muutkin keskeyttäisivät joka neljännen kisan ko kaudella..

Eli edelleen olen sitä mieltä ettei vertailua voi tehdä mitenkään.

Ja totta, tartuin siihen "tuuri argumenttiin", joka siis voi olla pielessä kun tsekataan Kimin tuuria muihin kuljettajiin ko aikoina. Mutta nyt valitettavasti ei vertailla Kimiä muihin ko kaudella vaan Lewisiin viisi vuotta myöhemmin. Ehkä siinä tulee keskeytysten määräksi niin suuri ero, että se pitää ottaa huomioon. Ja tuuri sana kai on se jolla viitataan Kimin keskeytysten määrään, koska se oli erittäin iso keneen tahansa ko kausilla ajaneisiin verrattuna saatikka Lewisiin vastaaviin lukemiin verrattuna.


Ja kun ihmettelin, että miten voi tehdä vertailua jossa keskeytykset otetaan huomioon (ja auton ero) niin WebSlave ansiokkaasti listasi tilastot suhteessa tallikaveriin. Tämä tosiaan poistaa nuo aiemmat seikat (maaliin ajetut kisat), mutta kun erona valitettavasti on tallikaveri, ehkä vieläkin suurempi muuttuja josta voidaan kiistellä suuntaan tai toiseen.. Eli miten se vertailu pitäisi tehdä, ne sinun useat näkökohdat joista voi jotain päätellä?

Ja kun mainitsin pari sivua sitten, että vertaileminen ei onnistu mitenkään, vastasit:
Bobakki sanoi:
Ei varmasti ainakaan, jos et ymmärrä koko ideaa. Urat kohdakkain, eli katsotaan, miten kuljettajat pärjäsivät F1-uransa alkuvaiheessa.
Tästähän tässä väännetään nyt, eli urat kohdakkain, ei onnistu sekään. Enkö toisaan ymmärtänyt ideaa vai mistä kiikastaa? Kimin tuuri seikka tuli myöhemmin, mutta sekin kaiketi (tuuri=keskeytysten määrä) pitää ottaa huomioon jos kerta puhutaan urat kohdakkain -tilastosta.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
2002 Hockella Räikköseltä puhkesi rengas, mutta jatkoi matkaa sitten ihan joukon hännillä ennen kuin ajoi omasta virheestä ulos.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En varmaan uskaltaisi palkata noin huono-onnista ajajaa omaan tiimiin.
McLarenillahan oli aika synkkä jakso tuossa välillä autorikkojen suhteen. ferrarit kesti ja kesti, mutta McLareni vaan hajos, eikä moottori ollut läheskään aina se syy. Mutta sillähän Kimi maineensa rakensi, että uskalsi vetää täysillä vaikka autoista tippuu osia. Mitenkähän olis sössöt tai muut pärjänneet? No pianhan se nähdään miten sössön paluu onnistuu. Vieläkö uskaltaa vetää?
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mitenkähän olis sössöt tai muut pärjänneet? No pianhan se nähdään miten sössön paluu onnistuu. Vieläkö uskaltaa vetää?
Minusta Massa ei ole koskaan uskaltanutkaan "vetää". Siinä missä vaikka Räikkönen ja Hamilton on keränneet mainetta vaihtelevissa keleissä ja tilanteissa on Massa keskittynyt liian usein virheiden tekemiseen ja selittelyyn.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ja mitä tulee 08 Kimin virheisiin, niin juurihan tuossa haastattelussakin kertoi miten paljon tykkää aliohjaavasta autosta. Siihen päälle rengaslämpöongelmat jotka tekivät autosta ennalta-arvaamattoman. Ja näistä kiitos Ferrarille ja aliohjaavien kanoottien kuninkaille Schumille ja pikkuveli Massalle. Ja tietysti johdolle joka tuntuu "aliohjaavan" edelleen.
Näin juuri, se kertoo melko selvästi kuinka paljon Kimi ''tykkäsi'' 08-Ferrarista, kun F60 on tuntunut hyvältä siihen nähden. Ei siis ole ollut todellakaan Kimin mieleen tuo 08-auto(ensimmäiset kisat poislukien, sittenhän ne muutokset alkoivat). Todella harmi, että Ferrarin aero oli tänä vuonna täysi susi + KERS + luotettavuusongelmat + auton kehittämisen lopettaminen. Perusluonne oli Kimille mieleen, mutta muuten ei paketti ollut kunnossa. Jos olisivat sitä kehitystä tehneet, mitä Kimi olisikaan voinut lopuissa kisoissa saavuttaa. Valmistajien kolmostila ainakin olisi ollut selviö.

Kimin kohdalla tilastot eivät kyllä kerro koko totuutta taidoista, sen verran on ollut kuljettajasta johtumattomia keskeytyksiä ja muita ongelmia kaluston kanssa. Onhan niitä muillakin, mutta Kimi on yksi niistä, jotka ovat saaneet niitä jonkin muunkin puolesta osakseen. Webber tulee myös nykykuskeista ensimmäisenä mieleen ja Heikkikin pääsi McLarenilla hyvään alkuun, saa nähdä miten jatkuu.

08-kausi maistuu varsin kitkerältä edelleen, varsinkin kun Kimi on saanut niin järjettömästi siitä paskaa niskaansa. No nyt rallia kohti ja toivottavasti Citroenit eivät posahtele ja hajoa vähän väliä ihan itsestään.

mikælille (taas) pisteet hyvistä jutuista. ''Aliohjaavien kanoottien kuninkaat'' ja ''aliohjaava johto''. :thumbup:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
McLarenillahan oli aika synkkä jakso tuossa välillä autorikkojen suhteen. ferrarit kesti ja kesti, mutta McLareni vaan hajos, eikä moottori ollut läheskään aina se syy. Mutta sillähän Kimi maineensa rakensi, että uskalsi vetää täysillä vaikka autoista tippuu osia. Mitenkähän olis sössöt tai muut pärjänneet? No pianhan se nähdään miten sössön paluu onnistuu. Vieläkö uskaltaa vetää?
Hyvänä esimerkkinä vuoden 2002 Span aika-ajot,joissa Kimi veti ilman nostamatta Eau Rougen jälkeistä suoraa,vaikka oli täynnä savua ja näkyvyys nolla.:cool:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sisältäähän tuo Ferraripesti kieltämättä omituisuuksia. Mun mielestä on varsin ihmeellistä, ettei Kimin toiveille ole auton kehityksessä annettu mitä ilmeisimmin läheskään samanlaista painoarvoa kuin Massalle. Kuitenkin Ferrarille uskoisi menestymisen olevan tärkeämpää kuin toisen kuljettajan suosiminen. Mikä aiheutti MM-kauden jälkeen panostusten siirtämisen Massaan? Miksi Kimiä ei kuunneltu? Miksi Kimille laitettiin osat useampaan kisaan, joiden hän sanoi heikentävän ominaisuuksia?

Autourheilu on tiimityötä, jos ei synkkaa syystä tai toisesta tulokset eivät ole sitä mikä olisi mahdollista.
Mahtaako tuolle koskaa selityksiä tulla, mutta jos unohdetaan henkilökemiat niin seuraavia syitä olisi tarjolla:

Kimi sai mestaruuden ja talli hakikin kunnianhimoista ( talli&auto kunniaan ) tavoitetta saada molemmista kuskeista mestarit.

Em:n lisää saattoi vaikuttaa se, että tuon kauden alkupuoliskolla alkoi ja kenties myös päätökset syntyi Alonson palkkaamisesta ja ilmeisesti myös Santanderin roolista.

Schumi oli istuttanut talliin voimakkaasti hänelle leimallisen auton käytöksen jonka Massa oli luonnollisesti opetellut.

Schumi lopettamaan pakotettuna ja edelleen tallissa kuitenkin vaikuttavana voi kuvitella mielellään näkevän Massan päihittämässä hänet syrjäyttäneen Kimin. Tuo herrojen agitoima eturipustus esimerkkinä tästä - joka pitkälle tuhosi Kimin kauden.

Renkaiden ja toimittajan "yksinoikeuden" vaihduttua talli oli pihalla auton ja rengaskäytöksen kehittelyssä.

Dome ei osoittautunut vahvaksi johtajaksi ja se antoi tilaa mm Schumille. Samaten Todtin ulossavustus vei Kimin vierestä ns järkiperäisen johtajan ja valtapeli heikensi tiimien autojen analysointikykyä.

Heikolle uralle lähtenyt 08 sai Monten entistä alttiimmaksi Santanderin houkutuksille, Massan mestaruustavoitteille ja talousvaikeudet jo lähes seinää vasten.

Alonson ehdot tallikaverin suhteen heikensivät Kimin jatkomahdollisuuksia - jos mieli Santanderin rahoja.

Kimin vaitonaisesta persoonasta sitten on väännetty perusteita jotta varsinainen prosessi ei esiintyisi niin selkeänä. Ja niin siihen sitten tulikin 09 tapahtumat susi -autoineen, Massan loukkaantumisineen jne. Paras tapa saada huomio pois tallin käytännön päättäjistä onkin sitten kiinnittää huomi kuskeihin, kuskivaihtoihin jne niin kuin tulos siitä olisi kiinni. Dome ja ennen kaikkea Monte säilyttivät työpaikkansa huolimatta kahdesta surkeasta Ferrarin vm:sta ja kuskien maailmanmestaruudettomuudesta ( heh - "tyylikäs" suomalainen sana ).
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Hyvänä esimerkkinä vuoden 2002 Span aika-ajot,joissa Kimi veti ilman nostamatta Eau Rougen jälkeistä suoraa,vaikka oli täynnä savua ja näkyvyys nolla.:cool:
Sellaisesta todennäköisesti selviää vahingoittumatta suoralla, mutta aina tuollaisessa on riski että hidastuva este on vielä kohdalle tullessa radalla, ja voi vaikkapa kuolla tai halvaantua. Mutta tää on vaan tätä turvallisuushöpinää yleisesti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sellaisesta todennäköisesti selviää vahingoittumatta suoralla, mutta aina tuollaisessa on riski että hidastuva este on vielä kohdalle tullessa radalla, ja voi vaikkapa kuolla tai halvaantua. Mutta tää on vaan tätä turvallisuushöpinää yleisesti.
Nürburgringillä 2005 olis pas**housu käynyt varikolla. Mutta kun on jästipää joka uskaltaa vetää voittoon vaikka renkaat tippuis autosta, niin sittenhän vetää :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Dennis sanoi että olisi pitänyt nimetä auto kokonaan seuraavalla järjestysnumerolla, kun se oli niin erilainen 2002 autoon verrattuna. 2002 Ferrarilla paremmat renkaat, 2003 Macilla.
Huoh, mitä höpinää. 2003 Ferrari oli ylivoimainen verrattuna McLareniin, joka jäi tallimestaruudessa kolmannelle tilalle ja sillekin pääsi pitkälti Kimin ansiosta :rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös