Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kiva juttu kun 1993 oli nurtsia toi turva-alue :yuck:

Ihme kyllä ettei vuoden 1982 jälkeen ennen 1994 kuollu ketään.
Elio de Angelis kuoli testeissä tässäkin toikissa esillä olleella Paul Ricardilla 1986. Onnettomuuden jälkeen MM-sarja muistaakseni siirtyi ajamaan radan lyhyemmällä ja hitaammalla profiililla.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
- Ohituspaikat kortilla nykyautoilla
Jos 8. mutkassa pääsee lähelle niin 10. mutkan jarrutukseen voi koittaa (tuo välille jäävä 9 on helposti kaasupohjassa niin edelläolevalle kuin takanatulijalle).
- Eka shikaani ehkä turhan loiva.
Turhan loiva ohitusyritystä varten? Pääsuoralle (1200m) tullaan nopeasta mutkasta, joten kyllä 1. mutkaan saa jonkun aikaa jarruttaa ja tosiaan tuolla pääsuoralla voisi olla joku mahdollisuus tulla imussa.
- Keskeltä maalisuoraa varikolletulo on hyvin vaarallinen paikka.
Jos Monzaan tai Fujiin vertaa niin en tiedä onko tuo sen vaarallisempi. Toisin kuin edellämainituissa ulostulo on paikassa jossa vauhtiero varikolta tulevan ja muiden välillä ei ole niin suuri.

PS. Millaiset korkeuserot tuolla radalla on? Ja mitä "grasscrete" on?
Mulla ei ollut mitään valmista/todellista aluetta johon tuota piirtää joten en alkanut niitä itse keksimään.
Grass & concrete = grasscrete
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Gotlandsringille voisivat mennä pöristelemään, eikös se ole täydessä muodossaan turvavaatimukset kattava ja ainakin melkein 20-kilometrinen pätkä.

EDIT: Katselin vähän infoa radasta ja etelälenkki ei olekaan vielä valmiina. Valmiissa muodossaan ilmeisesti on noin pitkä. 6.5-kilometrinen pohjoislenkki on jo valmis.

http://www.gotlandring.com/templates/img/track-corner.gif
http://gotlandring-supporters.com/track.gif
Moderneinin rata pohjoismaissa. Suurin ongelma taitaa olla sijainti... nimestäkin päätelleen sijaitsee Gotlannissa, siis saarella. Joka on samalla plussa, koska entisellä kaivosalueella on tilaa minne laajentaa. Lähinnä se on ainakin toistaiseksi ollut testiratana.

Ei tosin täysin ruotsalainen rata, koska se on suomalaisomistuksessa. :)

http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/46084.shtml

-
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Venäjälle se kisa pitäisi saada, mieluiten Pietariin. Lyhyt matka Suomesta ja muumiokin olisi innoissaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Venäjälle se kisa pitäisi saada, mieluiten Pietariin. Lyhyt matka Suomesta ja muumiokin olisi innoissaan.
Itse Putinhan ajaa rataa Pietarin porteille.... toivottavasti toteutuu. Eivät vaan ole halunneet maksaa kisasta Muumiolle kun ovat niin erinomaisia....
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Argentiinassa on ainakin taatusti massasta poikkeava moderni rata rakenteilla: Potrero de los Funes. Rata rakennetaan käyttäen olemassaolevia maanteitä turvallisuuden vaatimin parannuksin. Tuota maantieosuutta on käytetty 1980-luvulla joissain kilpailuissa, mutta nyt on tarkoitus rakentaa hieman Spa:n kaltainen pysyvämpi ratakompleksi.

FIA GT -sarja ajaa radalla 23.11. tämän kauden päätösosakilpailun.


Rata kiertää kuvassa olevan järven Enna-Pergusan radan tapaan.
http://www.pagina12.com.ar/fotos/turismo/20061224/notas_t/lago.jpg

Radan pituus on n. 6,2 km


Kuvia rakennustyömaalta.
http://fiagt.com/newsitem.php?key=1677
http://fiagt.com/gallery.php?event=53&season=2008


Tossa vanha Google-kuva maantiestä. Yksi shikaani siis lisätty, muuten näyttää myötäilevan tietä. Tuon kuvan näin eka kerran viime vuonna, eikä nuo rakennuskuvat yhtään vähemmän kreisiltä näytä. Erityisenhän tuosta tekee juuri se että rata tehdään niin kuin ennen vanhaan. Maaston mukaan eikä maastoa radan mukaan.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Imolassa tehtiin hieman hätiköityjä päätöksiä vuoden 1994 mustan viikonlopun jälkeen.
Ja eikä ne muutokset koskenut pelkästään Imolaa. Vuoden 1994 musta viikonloppu heijastui koko F1-sarjan kisakalenteriin. Eikös Eau Rougekin muutettu betoniporsailla hitaaksi shikaaniksi tuona vuonna..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja eikä ne muutokset koskenut pelkästään Imolaa. Vuoden 1994 musta viikonloppu heijastui koko F1-sarjan kisakalenteriin. Eikös Eau Rougekin muutettu betoniporsailla hitaaksi shikaaniksi tuona vuonna..
Rengasshikaaneja tuli loppukaudeksi vähän joka radalle, pysyviä muutoksia sitten vaihtelevasti myöhemmin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Argentiinassa on ainakin taatusti massasta poikkeava moderni rata rakenteilla: Potrero de los Funes. Rata rakennetaan käyttäen olemassaolevia maanteitä turvallisuuden vaatimin parannuksin. Tuota maantieosuutta on käytetty 1980-luvulla joissain kilpailuissa, mutta nyt on tarkoitus rakentaa hieman Spa:n kaltainen pysyvämpi ratakompleksi.

FIA GT -sarja ajaa radalla 23.11. tämän kauden päätösosakilpailun.
Vaikuttaa kyllä vähintääkin loistavalta jo pelkästään suunnitelmissa, täytyy ehdottomasti katsoa tuo kauden GT-finaali sitten.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Puitteiltaan (katsomot, käytettävän "tontin" koko jos laajentaa pitäisi) melko vaatimaton F1-radaksi, käsittääkseni. Klik !
Pituuttakin taitaa olla alle 4 km. Hieno rata ajaa peleissä, erityisesti eka mutka (johon varmaan laitettaisiin sikaani tms. F1:ä varten). Trackpedia kertoo: " V8 Supercars reach 260 kph on the main straight and take turn 1 at 200 kph."
Eastern Creekia on vissiin joskus aiemminkin kaavailtu F1-areenaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Puitteiltaan (katsomot, käytettävän "tontin" koko jos laajentaa pitäisi) melko vaatimaton F1-radaksi, käsittääkseni. Klik !
Hieno rata ajaa peleissä, erityisesti eka mutka (johon varmaan laitettaisiin sikaani tms. F1:ä varten).
Lääniä näyttäisi olevan riittämiin laajennusta varten.

Eka mutka on kyllä poikkeus nykyratojen joukossa. Jo A1GP startissa pari vuotta sitten joku japsi heitti voltit turva-alueen yli ja melkein päätyi turvakaiteenkin yli. F1:lle vähintään se prisman parkkipaikka rakennettava.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Lääniä näyttäisi olevan riittämiin laajennusta varten.

Eka mutka on kyllä poikkeus nykyratojen joukossa. Jo A1GP startissa pari vuotta sitten joku japsi heitti voltit turva-alueen yli ja melkein päätyi turvakaiteenkin yli. F1:lle vähintään se prisman parkkipaikka rakennettava.
Puoli kilsaa ehkä mittaa lisää , 100000 ihmiselle katsomot ja muut palatsit plus mainitsemasi Prisman parkkikset niin kyllä tontilla tiivis tunnelma tulee.
Taitaa olla kyse vähän muustakin kuin shikaanista. Autosportin uutisessa puhutaan kokonaan uudesta konfiguraatiosta ja itse asiassa jopa kiertosuunnan kääntämisestä.
Rakentaisivat uusia eivätkä pilkkoisi hienoja vanhoja.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taitaa olla kyse vähän muustakin kuin shikaanista. Autosportin uutisessa puhutaan kokonaan uudesta konfiguraatiosta ja itse asiassa jopa kiertosuunnan kääntämisestä.
Profiilin nähtyäni oletin automaattisesti kiertosuunnan olevankin päinvastainen kuin se miksi se tuossa FF-klipissä osoittautui.

Kyllä tuo uudistuksia tarvitseekin ykkösiä varten. Tuollaisenaan se olisi Unkarin kaltainen hidas syherö.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös