Räikkönen lyttää uudet radat:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/991485
Olenkin jo jokusen vuoden miettinyt, että milloinkohan lukuisten fanien lisäksi joku ykkösten sisäpiiriläinenkin alkaa marista näistä radoista. Eikä vaikea ollut arvata, että Kimi älähtää ensimmäisten joukossa. Ykköset ovat turvallisuus-, mitäänsanomattomuus-, perinteiden unohtamis- ja turva-alueiden asfaltointipsykoosissaan ylittäneet 2000-luvulla moottoriurheilun rajat. Selkokielellä sama: ykköset ovat uusiutuessaan tiputtaneet sellaisia elementtejä lajista, jotka ovat siihen aina ennen kuuluneet.
Yksi huono kehityssuuntaus on ratojen vienti rikkaisiin maihin, joissa ketään ei kuitenkaan itse laji kiinnosta. Ne voisivat markkinoida itseään millä tahansa muullakin keinolla. Toinen, vieläkin tärkeämpi elementti on ratojen aito haastavuus. Ja rataan kuuluvat siis myös radan ulkopuoliset alueet, ei pelkästään profiili, mikä tuntuu nykyään unohtuvan. Kuten aiemminkin olen maininnut, se, että rata/kaarre on haastava, edellyttää, että virheen tekemisestä maksaa kovan hinnan. Ennen tuo hinta oli (esim. Eau Rougessa, Pouhonissa ja 130R:ssä ja melkein missä tahansa muuallakin) lähes sataprosenttisella varmuudella seinäänajo ja keskeytys. Senpä takia kyseiset paikat legendoja olivatkin. Nyttemmin kaarteet on uusittu ja samalla niiden viehätys heitetty roskapönttöön. Nyt ne paikat ovat "ihankivoja". Logiikka on siis turva-alueiden suhteen jotakuinkin sama kuin laissakin: ei lain noudattamisessa ole mitään mieltä, ellei sen rikkomista sanktioida. Eikä radalla ole mieltä yrittää pysyä, jos sen ulkopuolellakin selviää.
Suzukan aika-ajojen jälkeen koin taas universaalia ahdistusta lukiessani Rosbergin kommentteja.
- Oli järkyttävää nähdä niin monen ajavan ulos. Täällä kun ajaa ulos, niin kyse on aina vakavasta jutusta. Olin todella yllättynyt.
Yllättynyt? Ulosajoista maailman nopeimmassa autourheiluluokassa. No, rehellisyyden nimissä olin minäkin yllättynyt Suzukan aika-ajojen ulosajojen määrästä. En muista, että siellä vielä kymmenen vuotta sitten olisi noin paljon tehty virheitä. En keksi parempaakaan selitystä ilmiölle kuin sen, että kuljettajat ovat nykyään tottuneet ratoihin, joissa ei ole niin väliä, missä kohtaa rataa tai turva-aluetta seikkailee. Suzuka on (poislukien katuradat, jotka ovat oma lukunsa) käsitykseni mukaan nykyään kalenterissa olevista radoista ainoita, jossa suurin osa turva-alueista on "vanhan" mallisia. Tämä kun yhdistetään radan poikkeukselliseen haastavuuteen myös mutkien profiileissa ja siihen, että koko kausi on ajettu Tilke-pläjäyksillä (tiedän, hän ei ole yksin vastuussa kaikesta pahasta) ei tarvitse olla suurikaan Nostradamus tietääkseen lopputuloksen. Spa ja Interlagos on suurelta osin möhlitty, joten näissä paikoissa ei niin paljon virheitä nähty. Paitsi tietysti siinä ainoassa Brasilian mutkassa, jossa asfalttijyrä oli unohtanut piipahtaa (Interlagosin 5. mutka) ja jossa Trulli vanhasta muistista haki linjaa viivojen ulkopuolelta unohtaen, että nurmikkoakin voi vielä jossain kasvaa... Seuraukset näimme.
Uskomatonta kyllä, kun vielä kymmenen vuotta sitten en tiennyt mitään hienompaa kuin formula ykköset, nykyään on mukavampi katsoa pienempiä formulaluokkia, vaikken tunne ketään kuljettajista ja vaikkeivat autot maailman hienoimpia ja nopeimpia olekaan. Radat ovat ainoa syy tähän. Paljon mieluummin katselisin ykkösiäkin mm. Brands Hatchissa (Surteesin kieltämättä huono-onninen ja surullinen onnettomuus olisi voinut käydä millä tahansa radalla, myös asfaltoiduilla. Itse seinäänajoissa ei kenellekään käynyt mitään), Zandvoortissa ja katuradoista Macao tai jotkut jenkkilät olisivat kaikkein kiinnostavimpia.
Pitkällä tähtäimellä yleisön kiinnostus tulee katoamaan, kun ykkösistä tehdään liian salonkikelpoista ja "ihankivaa" ja kun radat ovat kaikki sellaisissa paikoissa, joissa ketään ei kiinnosta koko laji. Intohimo haihtuu pikkuhiljaa, minulla tämä on jo alkanut. Ei moottoriurheilu ole mitään käsipalloa. Miettikää nyt ralliakin ilman puita.
Ja anteeksi ajoittaiset ylilyönnit tekstissä, en oikein osaa kirjoittaa kuin kärkevästi. Ja toistan vielä sen, mitä sanoin jo ensimmäisessä viestissäni: kannatan turvallisuuskehitystä, mikäli se tarkoittaa onnettomuuksien seurauksien minimoimista. En kannata sitä, että onnettomuuksia itsessään ehkäistään. Niskatuet, uudet rengasvallit ja turvalliset monokokit ovat kaikki ehdottoman positiivisia asioita. Mutta jos Rosberg yllättyy siitä, että F1-auto menee seinään, on hän valinnut väärän lajin. Oikeasti.
Räikkösenmielisten vallankumousta odotellessa...