Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Kyllähän tuossa näkyi, että monessa paikassa kun ns. kanttikivi (puna-valkoinen) loppuu on kuitenkin vihreäksi maalattua asfalttia vai onko se jotain muuta hyvän pidon tarjoavaa materiaalia, mitä kuskit kyllä surutta käyttävät. Jossain vaiheessa tokaa sessiota Kobayashi meni aika reilusti leveäksi ja teki samalla sektoripohjat (toki sessiota ei kovin pitkään ollut ajettu siinä vaiheessa)

Muiltakin radoilta tulee mieleen, että muutamassa paikassa F1-radoilla kyllä käytetään radan ulkopuolella olevaa aluetta enemmänkin. Ainakin Nürburgringin nelosmutka (se missä siltä Mercedes-Arenalta palataan "vanhalle" radalle) on sellainen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Alonso:

"There are some good parts of the track, like the first sector, high-speed corners, and then the last sector is a combination of very similar corners - always 90 degrees. But you enjoy it because there is always something to do on the track. There is no time to breathe," said the Renault driver.

Unkarin Hungaroring on tuolla perusteella myös hieno ja haasteellinen rata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Unkarin Hungaroring on tuolla perusteella myös hieno ja haasteellinen rata.
Ja samantyylisiä kommentteja siitä onkin annettu.

Esim. Button:
"The Hungaroring is quite a challenging circuit as it is so twisty and there's no real respite round the lap but it is a lot of fun to drive. The lap has a good rhythm and mix of slow-speed and high-speed turns."

Suoran ajaminenhan ei kovin haasteellista ole. Se, että radalla ohittaminen on vaikeaa on tietenkin täysin eri kysymys kuin se kuinka nautittava se on ajaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielettömän HMV tuo Abu Dhabi. Lentokentän kokoiset asfalttiturva-alueet ja tuommosta tylsää perusmutkaa yksi toisensa perään. Oli ne suorat sentään suht pitkiä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Venäjä on yksi maista minne ei taho tulla F1 kisaa sitten millään huhuja ollu ties minkä verran.

Vuonna 1982 Ecclestone yritti eka kerta saada kisan Neuvostoliittoon mutta byrokraattiset esteet taisivat estää sillon kisan saannin sinne.

2001-2003 aikana Venäjä yritti saada F1 radan Nagatinon alueelle projektin johtaja oli Grigori Antjufejev. Projektin yksi pääjehuista oli Tom Walkinshaw ja hänen TWR.

radan suunnittelijat eivät olleet päässeet yksimielisyyteen siitä, millainen rata alueelle pitäisi rakentaa.
Tilke ei ollut tyytyväinen hänelle esitettyyn malliin Nagatinon radasta, Tilke teki oman versionsa, joka ei puolestaan ollut Ecclestonen mieleen.

Pietarin gp:stäkin tais olla huhua 2008.

http://www.f1fanatic.co.uk/2008/02/10/fresh-rumours-of-a-russian-grand-prix/
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
MTV3 sanoi:
Ecclestone povaa 20 kisan F1-sarjaa

Formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone uskoo, että on vain ajan kysymys koska autourheilun kuninkuusluokassa ajetaan 20 kisaa kautta kohti.

Menneellä kaudella kilpailuja oli 17. Ensi kaudella määrä nousee 19:ään, kun mukaan tulevat paluun tekevä Kanada sekä debyyttinsä tekevä Etelä-Korea.

Formulamaailmasta haluavat osansa kuitenkin myös monet muut maat ja Ecclestone uskookin, että kilpailujen määrä nousee 20:een jo lähitulevaisuudessa.

- Olen aina sanonut, että se on mahdollista ja selvästi yhä useammat ihmiset ovat kanssani samaa mieltä, Ecclestone kertoo F1:n kotisivuilla.

- Kukaan ei tarvitse testaamista. Minun mielestäni testaaminen on aina vienyt rahaa, kisaaminen sen sijaan on tuo rahaa. Tai annetaan niiden testata maanantaisin kisojen jälkeen kun kaikki ovat vielä radalla, hotellit on maksettu ja kaikki koko ääretön logistinen ongelma puuttuu, Ecclestone esitti.

(MTV3)

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/989201
Katsojan näkökulmasta 20 kisaa olisi hieno asia, mutta mitenköhän tallit ja kuskit suhtautuvat.

Tuo lopussa oleva "maanantaitestaus" ainakin kuulostaa hyvältä.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Mä olen kyllä eri mieltä. Liika on liikaa. 16-18 kisaa ideaali.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Katsojan näkökulmasta 20 kisaa olisi hieno asia, mutta mitenköhän tallit ja kuskit suhtautuvat.

Tuo lopussa oleva "maanantaitestaus" ainakin kuulostaa hyvältä.
Maanantaitestauksessa on vaan yksi olennainen ongelma. Miksi hitossa tuoda uusia osia kisapaikalle ja kokeilla niitä vasta maanantaina kun ne voisi pultata autoon jo perjantaina? Totta kai ennen muutamaa erikoisrataa (monaco ja monza) voidaan erilaisia aeropaketteja testata.

Tietysti toi nyt on aika kärjistetysti sanottu, mutta noin se vaan on. Toki tallit voisivat säätää autonjansa seuraavaa kisaa varten, mutta minun mielestä on paljon parempi että kuskit joutuvat hakemaan toimivat säädöt perjantaina. Tuleepahan ainakin enemmän katsottavaa ja kisoihin vaihtelua kun kaikilla ei ole säädöt ihan kohdillaan.

Ihan hyvin tallit tänäkin vuonna kehittivät autojaan. Ennemmin sallisin muutaman testipäivän vuodessa, jolloin tallit voisivat oikeasti punnita eri osien toimivuutta.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Maanantaitestauksessa on vaan yksi olennainen ongelma. Miksi hitossa tuoda uusia osia kisapaikalle ja kokeilla niitä vasta maanantaina kun ne voisi pultata autoon jo perjantaina? Totta kai ennen muutamaa erikoisrataa (monaco ja monza) voidaan erilaisia aeropaketteja testata.
Totta. Enpä tullut ajatelleeksi. Ei se kuulostakaan enää niin hyvältä idealta. :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
20 kisaa on ihan OK, jos kausi samalla pitenee. Aikoinaan kausi aloitettiin tammikuun lopulla Kyalamista edellisen kauden autoihin perustuvilla versioilla. Toki niin aikaisin ei tarvitsisi aloittaa, mutta kyllä sekä alkuun että loppuun voi pari viikkoa lisätä.

Mitä etua maanantaitestaamisella olisi torstaitestaamiseen nähden? Nykyäänhän mediaväki (ja tallit) tulee paikalle pitkälti jo keskiviikkona. Testaus palvelisi itse kisaa ja saisi paremman medianäkyvyyden. En näe hyötyä siinä, että seuraavaa kisaa varten testataan pari viikkoa aikaisemmin eri radalla. Tosin nämä kaiketi ajettaisiin kolmoskuskien toimesta, mikä hieman laskee saatavan palautteen tasoa.
 
Viimeksi muokattu:

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Maanantaitestauksessa on vaan yksi olennainen ongelma. Miksi hitossa tuoda uusia osia kisapaikalle ja kokeilla niitä vasta maanantaina kun ne voisi pultata autoon jo perjantaina?

...

Ennemmin sallisin muutaman testipäivän vuodessa, jolloin tallit voisivat oikeasti punnita eri osien toimivuutta.
:confused:

Nyt meni kyllä viestin pointti multa täysin ohi. Mikä maanantaitesteissä olisi niin ongelmallista, ettei niissä voisi punnita osien toimivuutta ihan samalla tavalla kuin minä tahansa testipäivänä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä etua maanantaitestaamisella olisi torstaitestaamiseen nähden?
Torstain testaamisella kolmoskuljettaja joutuu testaamaan autoa kisaa varten.

Maanantai testaamisella "auto testaa" kolmoskuljettajaa.

Seuraava etu olisikin nimenomaan uusien osien testaaminen. Eli torstaina kolmoskuljettaja hakisi koko päivän säätöjä kisakuljettajia varten jolloin uusien osien testaaminen saattais olla ajan puolesta kortilla, likainen rata jne. Maanantaina kaikki olisi valmista uusien osien testausta varten, ei tartte putsailla rataa, ei tartte hakea säätöjä kolmoskuljettajan (jolloin kokeneet kuljettajat saattais jäädä kotiin tallin toimesta) jne. Eli kaikki olisi junioreille "katettu".

Torstain paska puoli olisi se että sillä vain alustettaisiin viikonloppua.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Torstain paska puoli olisi se että sillä vain alustettaisiin viikonloppua.
Mutta sehän testien perimmäinen tarkoitus on, tehdä auto nopeammaksi kisaviikonloppu(j)a varten. Kuten sanoin, en näe hyötyä siinä, että ne viikonloppua varten tehtävät testit tehtäisiin eri radalla pari viikkoa aikaisemmin. Kaikki toiminta tähtää pärjäämiseen kisassa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
:confused:

Nyt meni kyllä viestin pointti multa täysin ohi. Mikä maanantaitesteissä olisi niin ongelmallista, ettei niissä voisi punnita osien toimivuutta ihan samalla tavalla kuin minä tahansa testipäivänä?
No se voi olla aika turhaa jos osat ovat olleet autossa kiinni jo perjantaista asti.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kaikki toiminta tähtää pärjäämiseen kisassa.
Aijoo, mää aattelin Bernien puheista että testien tarkoitus ois saaha kolmoskuskeille puuhaa. Toki ne torstainakin sitä sais, mutta mun mielestä nimenomaan kolmoskuljettajaa testatessa (testataanko autoa vai kuljettajaa?) maanantai ois parempi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Coulthard kirjoitti pari hyvää huomiota Abu Dhabi -kolumnissaan (http://www.expressbuzz.com/edition/story.aspx?Title=Eight+drivers+will+fight+for+2010+F1+title&artid=34ceMKlaPNk=):

"There were only a couple of overtaking spots and one of them, at the end of the second straight, was hardly worth the risk it presented for the drivers.

I actually spoke about it with Hermann Tilke, the circuit's designer, and he nodded away vigorously, no doubt humouring me. As someone with nearly 250 grands prix to my name I feel I know what I'm talking about and I still can't understand why it is not possible to go around all the circuits, noting the characteristics of the overtaking spots at each one, and then replicate them on one super-track."
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ihan hyvä pointti DC:ltä, mutta eikö ohittamiseen vaikuta paikkojen lisäksi (ainakin vähän) millaisilla säädöillä ajetaan? Lisäksi joitain pinnanmuotoja olisi erittäin kallista alkaa taikomaan tyhjästä uudelle rata-alueelle. Jotenkin tuntuu, että jos homma olisi aina yksinkertaista, niin se olisi jo ratkaistu.

Tai mistäs minä mitään tiedän...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihan hyvä pointti DC:ltä, mutta eikö ohittamiseen vaikuta paikkojen lisäksi (ainakin vähän) millaisilla säädöillä ajetaan? Lisäksi joitain pinnanmuotoja olisi erittäin kallista alkaa taikomaan tyhjästä uudelle rata-alueelle. Jotenkin tuntuu, että jos homma olisi aina yksinkertaista, niin se olisi jo ratkaistu.

Tai mistäs minä mitään tiedän...
Lopussa erinomainen pointti :thumbup: Kuten DC itsekin toteaa, eiköhän hän 250 GP:n kokemuksella tiedä, mistä puhuu... :rolleyes:
 

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Räikkönen lyttää uudet radat:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/991485

Olenkin jo jokusen vuoden miettinyt, että milloinkohan lukuisten fanien lisäksi joku ykkösten sisäpiiriläinenkin alkaa marista näistä radoista. Eikä vaikea ollut arvata, että Kimi älähtää ensimmäisten joukossa. Ykköset ovat turvallisuus-, mitäänsanomattomuus-, perinteiden unohtamis- ja turva-alueiden asfaltointipsykoosissaan ylittäneet 2000-luvulla moottoriurheilun rajat. Selkokielellä sama: ykköset ovat uusiutuessaan tiputtaneet sellaisia elementtejä lajista, jotka ovat siihen aina ennen kuuluneet.

Yksi huono kehityssuuntaus on ratojen vienti rikkaisiin maihin, joissa ketään ei kuitenkaan itse laji kiinnosta. Ne voisivat markkinoida itseään millä tahansa muullakin keinolla. Toinen, vieläkin tärkeämpi elementti on ratojen aito haastavuus. Ja rataan kuuluvat siis myös radan ulkopuoliset alueet, ei pelkästään profiili, mikä tuntuu nykyään unohtuvan. Kuten aiemminkin olen maininnut, se, että rata/kaarre on haastava, edellyttää, että virheen tekemisestä maksaa kovan hinnan. Ennen tuo hinta oli (esim. Eau Rougessa, Pouhonissa ja 130R:ssä ja melkein missä tahansa muuallakin) lähes sataprosenttisella varmuudella seinäänajo ja keskeytys. Senpä takia kyseiset paikat legendoja olivatkin. Nyttemmin kaarteet on uusittu ja samalla niiden viehätys heitetty roskapönttöön. Nyt ne paikat ovat "ihankivoja". Logiikka on siis turva-alueiden suhteen jotakuinkin sama kuin laissakin: ei lain noudattamisessa ole mitään mieltä, ellei sen rikkomista sanktioida. Eikä radalla ole mieltä yrittää pysyä, jos sen ulkopuolellakin selviää.

Suzukan aika-ajojen jälkeen koin taas universaalia ahdistusta lukiessani Rosbergin kommentteja.

- Oli järkyttävää nähdä niin monen ajavan ulos. Täällä kun ajaa ulos, niin kyse on aina vakavasta jutusta. Olin todella yllättynyt.

Yllättynyt? Ulosajoista maailman nopeimmassa autourheiluluokassa. No, rehellisyyden nimissä olin minäkin yllättynyt Suzukan aika-ajojen ulosajojen määrästä. En muista, että siellä vielä kymmenen vuotta sitten olisi noin paljon tehty virheitä. En keksi parempaakaan selitystä ilmiölle kuin sen, että kuljettajat ovat nykyään tottuneet ratoihin, joissa ei ole niin väliä, missä kohtaa rataa tai turva-aluetta seikkailee. Suzuka on (poislukien katuradat, jotka ovat oma lukunsa) käsitykseni mukaan nykyään kalenterissa olevista radoista ainoita, jossa suurin osa turva-alueista on "vanhan" mallisia. Tämä kun yhdistetään radan poikkeukselliseen haastavuuteen myös mutkien profiileissa ja siihen, että koko kausi on ajettu Tilke-pläjäyksillä (tiedän, hän ei ole yksin vastuussa kaikesta pahasta) ei tarvitse olla suurikaan Nostradamus tietääkseen lopputuloksen. Spa ja Interlagos on suurelta osin möhlitty, joten näissä paikoissa ei niin paljon virheitä nähty. Paitsi tietysti siinä ainoassa Brasilian mutkassa, jossa asfalttijyrä oli unohtanut piipahtaa (Interlagosin 5. mutka) ja jossa Trulli vanhasta muistista haki linjaa viivojen ulkopuolelta unohtaen, että nurmikkoakin voi vielä jossain kasvaa... Seuraukset näimme.

Uskomatonta kyllä, kun vielä kymmenen vuotta sitten en tiennyt mitään hienompaa kuin formula ykköset, nykyään on mukavampi katsoa pienempiä formulaluokkia, vaikken tunne ketään kuljettajista ja vaikkeivat autot maailman hienoimpia ja nopeimpia olekaan. Radat ovat ainoa syy tähän. Paljon mieluummin katselisin ykkösiäkin mm. Brands Hatchissa (Surteesin kieltämättä huono-onninen ja surullinen onnettomuus olisi voinut käydä millä tahansa radalla, myös asfaltoiduilla. Itse seinäänajoissa ei kenellekään käynyt mitään), Zandvoortissa ja katuradoista Macao tai jotkut jenkkilät olisivat kaikkein kiinnostavimpia.

Pitkällä tähtäimellä yleisön kiinnostus tulee katoamaan, kun ykkösistä tehdään liian salonkikelpoista ja "ihankivaa" ja kun radat ovat kaikki sellaisissa paikoissa, joissa ketään ei kiinnosta koko laji. Intohimo haihtuu pikkuhiljaa, minulla tämä on jo alkanut. Ei moottoriurheilu ole mitään käsipalloa. Miettikää nyt ralliakin ilman puita.

Ja anteeksi ajoittaiset ylilyönnit tekstissä, en oikein osaa kirjoittaa kuin kärkevästi. Ja toistan vielä sen, mitä sanoin jo ensimmäisessä viestissäni: kannatan turvallisuuskehitystä, mikäli se tarkoittaa onnettomuuksien seurauksien minimoimista. En kannata sitä, että onnettomuuksia itsessään ehkäistään. Niskatuet, uudet rengasvallit ja turvalliset monokokit ovat kaikki ehdottoman positiivisia asioita. Mutta jos Rosberg yllättyy siitä, että F1-auto menee seinään, on hän valinnut väärän lajin. Oikeasti.

Räikkösenmielisten vallankumousta odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Oon samaa mieltä kun ´´tilkke´´.

Kaiken lisäks nää Aasiaan tehtävät hermannitilkke-radat vie kalenterista pois sellasia perinteisiä kisoja kuten Britannian GP, Ranskan GP jne.:frown:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös