Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Saas nährä mitä kay, kun Sydney on kiinnostunut Melbournen paikasta 2014->... Jos näin tekevät, niin toivottavasti tekevät jonkinlaisen puistohökötyksen kuten Melbournessakin...
Olen oppinut arvostamaan Melbournea koko ajan vain enemmän. Vieläkään se ei aivan suosikkini ole, mutta koko ajan osakkeet ovat nousseet. Upea tuo rata-alue ja se tosiasia, että ei ole asvalttia kaikkialla. Yksistään jo ulkonäöllisesti se on kovin piristävää ja virheet kostautuvat, läheltä piti-tilanteitakin tulee useasti. Hieno paikka, radan profiilikin ok. Saa nähdä miten paljon vuoden parin päästä Melbournesta jo pidän, voi olla jo TOP-3 kamaa. En toivo, että kisa mihinkään siirtyisi, en mitenkään jaksa uskoa, että tarjolla olisi edes mitään samantasoista. Tietysti jos tilanne menisi joskus niin huonoksi, että vaihtoehtona olisi Australian poistaminen kalenterista, Sydney kelpaisi toki. Australian GP kuuluu ehdottomasti kalenteriin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Olen oppinut arvostamaan Melbournea koko ajan vain enemmän. Vieläkään se ei aivan suosikkini ole, mutta koko ajan osakkeet ovat nousseet. Upea tuo rata-alue ja se tosiasia, että ei ole asvalttia kaikkialla. Yksistään jo ulkonäöllisesti se on kovin piristävää ja virheet kostautuvat, läheltä piti-tilanteitakin tulee useasti. Hieno paikka, radan profiilikin ok. Saa nähdä miten paljon vuoden parin päästä Melbournesta jo pidän, voi olla jo TOP-3 kamaa. En toivo, että kisa mihinkään siirtyisi, en mitenkään jaksa uskoa, että tarjolla olisi edes mitään samantasoista. Tietysti jos tilanne menisi joskus niin huonoksi, että vaihtoehtona olisi Australian poistaminen kalenterista, Sydney kelpaisi toki. Australian GP kuuluu ehdottomasti kalenteriin.
Samoilla linjoilla olen, tosi Melbourne on jo siellä kolmen kärjessä.
 

Tomcat

Well-known member
Liittynyt
27.3.2002
Viestit
86
Toivottavasti kisa säilyy Melbournessa. Rata-alueesta jäi hyvä kuva viime kesänä sitä kiertäessäni. Kaupunkina Sydney ei mielestäni ole sen kummoisempi kuin Melbournekaan, vaikka ehkä hieman tunnetumpi. Molemmat kaupungit ovat toki kaupunkien aatelia maailmanlaajuisesti mitattuna..:thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Olen oppinut arvostamaan Melbournea koko ajan vain enemmän. Vieläkään se ei aivan suosikkini ole, mutta koko ajan osakkeet ovat nousseet. Upea tuo rata-alue ja se tosiasia, että ei ole asvalttia kaikkialla. Yksistään jo ulkonäöllisesti se on kovin piristävää ja virheet kostautuvat, läheltä piti-tilanteitakin tulee useasti. Hieno paikka, radan profiilikin ok. Saa nähdä miten paljon vuoden parin päästä Melbournesta jo pidän, voi olla jo TOP-3 kamaa. En toivo, että kisa mihinkään siirtyisi, en mitenkään jaksa uskoa, että tarjolla olisi edes mitään samantasoista. Tietysti jos tilanne menisi joskus niin huonoksi, että vaihtoehtona olisi Australian poistaminen kalenterista, Sydney kelpaisi toki. Australian GP kuuluu ehdottomasti kalenteriin.
Samoilla linjoilla, Melbourne TOP-3 kamaa aina ollut.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Melbourne on aina ollut esimerkiksi Montrealin kanssa kiva väriläiskä F1 -kalenterissa jo pitkään, joten toivottavasti sitä ei aiota mennä korvaamaan ainakaan millään sieluttomalla ruutukaavakaturadalla. :yuck:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Taas nähtiin mitä tapahtuu kun asfalttiparkkipaikkoihin tottuneet velliper***t pistetään radalle ajamaan. Oli jos jonkun näköistä hämminkiä kun siellä ulkona odottikin hiekka ja nurmikko. Tykkään.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Taas nähtiin mitä tapahtuu kun asfalttiparkkipaikkoihin tottuneet velliper***t pistetään radalle ajamaan. Oli jos jonkun näköistä hämminkiä kun siellä ulkona odottikin hiekka ja nurmikko. Tykkään.
Juuri näin. Heti paljon enemmän äksöniä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Joo kyllähän kisa oli heti paljon mielenkiintosempi, kun ei ollut asfaltit pelastamassa. Mitenköhän FIA:n sais tajuamaan sen? Joku 100 000 formulafanin joukkoadressi, jossa vaaditaan FIA:a keksimään joku vaihtoehto asfaltille. Mites ois pojat, pistetäänkö adressi poikimaan? ;)
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Taas nähtiin mitä tapahtuu kun asfalttiparkkipaikkoihin tottuneet velliper***t pistetään radalle ajamaan. Oli jos jonkun näköistä hämminkiä kun siellä ulkona odottikin hiekka ja nurmikko. Tykkään.
:thumbup:

Eikä ne ulosajot sen vaarallisemmilta ainakaan näyttänyt kuin asfaltti turva-alueillakaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Joo kyllähän kisa oli heti paljon mielenkiintosempi, kun ei ollut asfaltit pelastamassa. Mitenköhän FIA:n sais tajuamaan sen? Joku 100 000 formulafanin joukkoadressi, jossa vaaditaan FIA:a keksimään joku vaihtoehto asfaltille. Mites ois pojat, pistetäänkö adressi poikimaan? ;)
Tuskin 100 000 riittää... Mutta sinänsä ihan hyvä idea.

Taas nähtiin mitä tapahtuu kun asfalttiparkkipaikkoihin tottuneet velliper***t pistetään radalle ajamaan. Oli jos jonkun näköistä hämminkiä kun siellä ulkona odottikin hiekka ja nurmikko. Tykkään.
Samoin. Takaisin vaan nurtsiin&hiekkaan (plus nurtsi vielä näyttääkin hyvältä) :thumbup:

Eikä ne ulosajot sen vaarallisemmilta ainakaan näyttänyt kuin asfaltti turva-alueillakaan.
No ei, eikä sitä hiekkaakaan niin hirveästi tarvittu kun Vettel pyähtyi ilman jarruja.
 

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Joo kyllähän kisa oli heti paljon mielenkiintosempi, kun ei ollut asfaltit pelastamassa. Mitenköhän FIA:n sais tajuamaan sen? Joku 100 000 formulafanin joukkoadressi, jossa vaaditaan FIA:a keksimään joku vaihtoehto asfaltille. Mites ois pojat, pistetäänkö adressi poikimaan? ;)
Tuo on pyörinyt mielessä. Kaikki muutosehdotukset teknisiin tai kilpailullisiin sääntöihin tai oikeastaan mikään keskustelu mistään on toisarvoista niin kauan kuin rata-alueella on asfalttia muualla kuin radalla. Asfaltti on se elementti, joka syö mielenkiinnon koko touhusta.

Ajatellaanpa esim. Melbournen kolmosmutkaa:

-rata kaartuu loivasti juuri jarrutuspaikan kohdalla
-ihanteellinen linja jarrutettaessa kulkee aivan nurmikon ja asfaltin rajalla
-turva-alue on hiekkaa

Seuraus: lähes joka vuosi ulosajoja, kun kuljettajat hakevat jarrupaikkaa aivan nurmikon vierestä. Virheen tapahduttua joutuu hiekalle, jonne joko juuttuu tai likaa renkaansa ja menettää merkittävästi aikaa. Uutta mahdollisuutta selvittää mutka paremmin ei välttämättä tule. Keskeytysriski kasvaa. Virheiden merkitys korostuu.

Profiililtaan samanlainen mutka Tilkedromilla:

-rata kaartuu loivasti juuri jarrutuspaikan kohdalla
-ihanteellinen linja jarrutettaessa kulkee aivan asfaltin ja asfaltin rajalla
-turva-alue on asfalttia

Seuraus: auto ei koskaan lähde lapasesta. Jos jarruttaa liian myöhään, ajolinja pitenee hieman. Seuraavalla kierroksella jarruttaa oikein. Riskejä voi ottaa miten tahtoo, koska seurauksena ei ole mitään. Tai tarkemmin ajatellen riskiä ei voi ottaa, sillä riskiin sisältyisi häviön mahdollisuus. Keskeytyksiä ei tule. Pahimmillaan, jos oikein törkeästi ajelee missä sattuu, lyö FIAn komitea viisaat päänsä yhteen ja arpoo tilanteesta mielivaltaisen rangaistuksen. Radat ovat rumia. Kaikkia sylettää. Ainakin Kimiä, Sutilia, Saloa ja minua. Sekä ilmeisesti myös Oskari Saarta, ainakin tämänpäiväisen selostuksen perusteella.

Ei ulosajoja tarvitse tapahtua. Tärkeintä on se, että radalla on olemassa nurmikon ja hiekan ja seinien elementti, jotta ulosajoista - niiden tapahtuessa - rangaistaisiin. Tällöin ajetaan ikäänkuin veitsenterällä koko ajan. Jos hiekka ja nurmikko korvataan asfaltilla, tuo veitsenterä poistuu. Kilpailun luonne muuttuu aivan perustavalla tavalla. Suzukaa ja Melbournea ja muutamaa muuta on paljon hauskempi katsoa juuri sen takia, että vaikka mitään ei näennäisesti tapahtuisi, ajetaan koko ajan maksiminopeuden ja keskeytyksen rajamailla, ei maksiminopeuden ja valkoisen viivan ylityksen rajamailla.

Ei ne keskeytykset vaan mahdollisuus niihin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei ne keskeytykset vaan mahdollisuus niihin.
Tiivistetysti juurikin näin. Ja kyllähän hiekkakin pysäyttää, kuten tuossa ylempänä kerroin Vettelin tapauksesta. Hiekka alueet tuovat myös sen kuljettajan merkityksen esiin (kuten on jo useampaan kertaan sanottu) ja tätähän FIA ja Bööni haluavat, niin minkä ihmeen takia sitten tuhotaan se ja tasoitetaan kuljettajien tasoeroja... :nope:
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Esimerkiksi Vettel olis menny asfalttialueel kyl huolella seinää mut hiekka hidasti. Niin se näköjää on että ku mentii taas oikeelle radalle ni rupes heti olee mielenkiintosempaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Edellä se jo sanottiin: hyvää kilpailua syntyy kun rata on vakavasti otettava F1-areena eikä sitä ole pilattu mielipuolisella kokoasfaltoinnilla.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Ovatko asfalttiturva-alueet todistettavasti estäneet yhtään kuolemantapausta/vakavaa loukkaantumista? Ei niistä ole iloa muille, kuin Tilkelle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Paska puhetta, hyvää kilpailua syntyy kun on sadetta.
Hyvä kilpailu ei vaadi sadetta tuekseen (vaikka ei siitä nyt koskaan haittaakaan ole) jos rata on hyvä. Australian lisäksi esim. Kanada, Spa, Interlagos ja Monza. Kokoasfaltoinneilla toki voidaan hyväkin areena osittain pilata. Ainakin Spassa on asfalttia käytetty viime vuosina aivan liikaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös