Joo kyllähän kisa oli heti paljon mielenkiintosempi, kun ei ollut asfaltit pelastamassa. Mitenköhän FIA:n sais tajuamaan sen? Joku 100 000 formulafanin joukkoadressi, jossa vaaditaan FIA:a keksimään joku vaihtoehto asfaltille. Mites ois pojat, pistetäänkö adressi poikimaan?
Tuo on pyörinyt mielessä. Kaikki muutosehdotukset teknisiin tai kilpailullisiin sääntöihin tai oikeastaan mikään keskustelu mistään on toisarvoista niin kauan kuin rata-alueella on asfalttia muualla kuin radalla. Asfaltti on se elementti, joka syö mielenkiinnon koko touhusta.
Ajatellaanpa esim. Melbournen kolmosmutkaa:
-rata kaartuu loivasti juuri jarrutuspaikan kohdalla
-ihanteellinen linja jarrutettaessa kulkee aivan nurmikon ja asfaltin rajalla
-turva-alue on hiekkaa
Seuraus: lähes joka vuosi ulosajoja, kun kuljettajat hakevat jarrupaikkaa aivan nurmikon vierestä. Virheen tapahduttua joutuu hiekalle, jonne joko juuttuu tai likaa renkaansa ja menettää merkittävästi aikaa. Uutta mahdollisuutta selvittää mutka paremmin ei välttämättä tule. Keskeytysriski kasvaa. Virheiden merkitys korostuu.
Profiililtaan samanlainen mutka Tilkedromilla:
-rata kaartuu loivasti juuri jarrutuspaikan kohdalla
-ihanteellinen linja jarrutettaessa kulkee aivan asfaltin ja asfaltin rajalla
-turva-alue on asfalttia
Seuraus: auto ei koskaan lähde lapasesta. Jos jarruttaa liian myöhään, ajolinja pitenee hieman. Seuraavalla kierroksella jarruttaa oikein. Riskejä voi ottaa miten tahtoo, koska seurauksena ei ole mitään. Tai tarkemmin ajatellen riskiä ei voi ottaa, sillä riskiin sisältyisi häviön mahdollisuus. Keskeytyksiä ei tule. Pahimmillaan, jos oikein törkeästi ajelee missä sattuu, lyö FIAn komitea viisaat päänsä yhteen ja arpoo tilanteesta mielivaltaisen rangaistuksen. Radat ovat rumia. Kaikkia sylettää. Ainakin Kimiä, Sutilia, Saloa ja minua. Sekä ilmeisesti myös Oskari Saarta, ainakin tämänpäiväisen selostuksen perusteella.
Ei ulosajoja tarvitse tapahtua. Tärkeintä on se, että radalla on olemassa nurmikon ja hiekan ja seinien elementti, jotta ulosajoista - niiden tapahtuessa - rangaistaisiin. Tällöin ajetaan ikäänkuin veitsenterällä koko ajan. Jos hiekka ja nurmikko korvataan asfaltilla, tuo veitsenterä poistuu. Kilpailun luonne muuttuu aivan perustavalla tavalla. Suzukaa ja Melbournea ja muutamaa muuta on paljon hauskempi katsoa juuri sen takia, että vaikka mitään ei näennäisesti tapahtuisi, ajetaan koko ajan maksiminopeuden ja keskeytyksen rajamailla, ei maksiminopeuden ja valkoisen viivan ylityksen rajamailla.
Ei ne keskeytykset vaan mahdollisuus niihin.