Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

OK93

Member
Liittynyt
7.9.2009
Viestit
10
Joo kyllähän kisa oli heti paljon mielenkiintosempi, kun ei ollut asfaltit pelastamassa. Mitenköhän FIA:n sais tajuamaan sen? Joku 100 000 formulafanin joukkoadressi, jossa vaaditaan FIA:a keksimään joku vaihtoehto asfaltille. Mites ois pojat, pistetäänkö adressi poikimaan? ;)
Onnistuiskohan jos korvataankin adressi rahankeruukampanjalla? Rahat menevät sitten Lemminkäisen miehille, jotka tekevät asvaltista murskaa. <viherpiiperrys>Saadaan näin säästettyä resursseja kun materiaali on jo paikan päällä.</viherpiiperrys> Vähät FIA:n mielipiteistä. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hyvä kilpailu ei vaadi sadetta tuekseen (vaikka ei siitä nyt koskaan haittaakaan ole) jos rata on hyvä. .
Samaa mieltä toki edelleen asfaltista, mutta onhan se nähty useasti etteivät hyvätkään radat voi ykkösiä välttämättä pelastaa. Esimerkiksi viime vuonna Suzuka tarjosi kisapäivänä universaalin tyhjänpäiväistä jonoajelua (vaikka rookiet aika-ajoissa sähläsivätkin).
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Samaa mieltä toki edelleen asfaltista, mutta onhan se nähty useasti etteivät hyvätkään radat voi ykkösiä välttämättä pelastaa. Esimerkiksi viime vuonna Suzuka tarjosi kisapäivänä universaalin tyhjänpäiväistä jonoajelua (vaikka rookiet aika-ajoissa sähläsivätkin).
Suzuka on siitä huono kisapaikka, että vaikka profiili on haastava eikä asfalttiakaan muistaakseni ole käytetty tarpeettoman paljon, niin kisat ovat olleet kuivalla kelillä ajettuna aina kautta historian suorastaan unettavan tylsiä. Itseasiassa mestaruustaistot ovat ainoita jotka ovat tuoneet jotain jännitettävää.

Fujissahan ajettiin kaksi kilpailua jotka puolestaan tarjosivat molempina vuosina hyvää viihdettä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jostain HeikkiKullan kolumnista luin, että Bööni joutui lupaamaan Bahrainille avauskilpailun aseman hamaan tulevaisuuteen, jotta Abu Dhabin kruisailu olisi mahdollista. Pitääkö väite paikkansa, va onko kyseessä vain HK:n aivopieru?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jostain HeikkiKullan kolumnista luin, että Bööni joutui lupaamaan Bahrainille avauskilpailun aseman hamaan tulevaisuuteen, jotta Abu Dhabin kruisailu olisi mahdollista. Pitääkö väite paikkansa, va onko kyseessä vain HK:n aivopieru?
Erikoinen väite, koska Bahrainin ja Abu Dhabin kisat eivät tietääkseni ole millään tavalla sidoksissa toisiinsa. Miksi ihmeessä Abu Dhabin kisa olisi vaatinut Bahrainin suostumuksen (kuten Kulta kirjoittaa)?

Sen sijaan Melbourne on tyytyväinen nykyiseen ajankohtaansa (Eurooppa siirtynyt kesäaikaan), joten sillä ei ole hinkua palata aikaisempaan avauskisan rooliin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Venäjän GP suunnitelmissa jo 2012

Formula ykkösissä saatetaan ajaa Venäjän GP jo kahden vuoden kuluttua, kertoo Bloomberg-uutistoimisto.

F1-kalenterista vastaava Bernie Ecclestone kaavailee Venäjän GP:tä joko maan pääkaupunkiin Moskovaan tai vuoden 2014 talviolympialaisten isäntäkaupunkiin Sotshiin.

Ecclestone haluaa laajentaa F1-kalenterin nykyisestä 19 osakilpailusta 20 osakilpailuun.

Ensi vuonna mukaan on tulossa Intian GP ja kaudella 2013 mukaan toivotaan New Yorkin GP:tä.

Lähde MTV3





F1-tallit mukana Intian radan suunnittelussa


Formula ykkösissä kilpailevat tallit ovat saaneet vaikuttaa ensi vuonna F1-sarjan ohjelmaan lisättävän Intian osakilpailun radan suunnitteluun. Kisajärjestelyistä vastaavan Jaypee-yhtiön toimitusjohtaja Mark Hughes kertoo Reutersille, että talleille lähetettiin informaatiota, jota he kokeilivat simulaattoreissaan. Talleilta tuleva informaatio on tärkeää mm. ohituspaikkoja suunniteltaessa.

Intian pääkaupungin Delhin alueelle rakennettavan radan työstäminen alkoi viime marraskuussa. Intian Grand Prix on määrä järjestää radalla ensi kertaa vuoden 2011 lokakuussa. Kisalla on sopimus kymmeneksi vuodeksi.

Lähde Plaza.fi
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

F1-tallit mukana Intian radan suunnittelussa
:thumbup:
Doddiin. Jospas nyt saataisiin jotakin aikaiseksi...

Raidoitettuja asfalttiturva-alueita. Olisiko tuolla menty Paul Ricardin suuntaan?
Tai sitten vain maalattua asfalttia á la Yas Marina... :jaska: Tuskinpa ovat wolframia siihen lisäilleet (tietysti toivottavaa olisi, mutta epäilen).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formula ykkösissä saatetaan ajaa Venäjän GP jo kahden vuoden kuluttua, kertoo Bloomberg-uutistoimisto.
Vaihteeksi. ;)

Formula ykkösissä kilpailevat tallit ovat saaneet vaikuttaa ensi vuonna F1-sarjan ohjelmaan lisättävän Intian osakilpailun radan suunnitteluun. Kisajärjestelyistä vastaavan Jaypee-yhtiön toimitusjohtaja Mark Hughes kertoo Reutersille, että talleille lähetettiin informaatiota, jota he kokeilivat simulaattoreissaan. Talleilta tuleva informaatio on tärkeää mm. ohituspaikkoja suunniteltaessa.
Mitenköhän hyvin nuo simulaattorit simuloivat toisen perässä ajamista? Ainakin tallin oman auton virtaukset pitäisi olla hyvin tiedossa. Ei että sillä kovin suurta merkitystä olisi. Ilmankin on tiedossa, ettei nopeissa mutkissa tai heti niiden jälkeen ohitella.

Toivottavasti tuosta on jotain hyötyä. Skeptisesti kyllä epäilen, että eipä juuri. Mutta jos on, olisi kiva tietää millaista hyötyä ja mitä muutoksia rataan mahdollisesti tehtiin. No, tuskinpa sitäkään tietoa koskaan julkisuuteen saadaan.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Twitterissä oli vielä tuosta Intian radasta

"F1Lite: India's F1 circuit, to debut next year, has recieved design advice from teams. It is expected to be second only to Monza in average speed. "


Saa nähdä sitten aikanaan oliko tämä twiitti totuutta vastaava. Toivottavasti :ahem:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
En kyllä tajua miten tästä syheröstä saa nopean? http://en.wikipedia.org/wiki/Jaypee_Group_Circuit
Jos napsis tuolta parit shikaanit veke, niin olis aika nopsa. Noin yleisesti ottaen totean vain, että jossakin on kyllä perustavanlaatuista vikaa, kun uudelle radalle pitää suunnitella shikaaneja. Tosin noin on tehty jo varmaan parin vuosikymmenen ajan, mutta ei se seikka silti tee sitä yhtään paremmaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noin yleisesti ottaen totean vain, että jossakin on kyllä perustavanlaatuista vikaa, kun uudelle radalle pitää suunnitella shikaaneja.
Jep. Autoissa.

-Edit- Puhun siis F1-kontekstissa. Jaypeen radassa tosin ei ole yhtään varsinaista shikaania.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jep. Autoissa.

-Edit- Puhun siis F1-kontekstissa. Jaypeen radassa tosin ei ole yhtään varsinaista shikaania.
Eikös se Shikaanin määritelmä ole hyvin lähekkäin olevat molempii suuntiin kääntyvät mutkat, notta miksikös sanot noita keltaisia kohtia (tuo ylempi on vähän hiinä ja hiinä, mutta alempi okealla täyttänee mielestäni määrityksen)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Eikös se Shikaanin määritelmä ole hyvin lähekkäin olevat molempii suuntiin kääntyvät mutkat, notta miksikös sanot noita keltaisia kohtia (tuo ylempi on vähän hiinä ja hiinä, mutta alempi okealla täyttänee mielestäni määrityksen)
Noita paria alimmaista minäkin tarkoitin. Jos niitä ei olisi, niin keskinopeus tuolla radalla olisi tosi kova.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös