Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se Shikaanin määritelmä ole hyvin lähekkäin olevat molempii suuntiin kääntyvät mutkat, notta miksikös sanot noita keltaisia kohtia (tuo ylempi on vähän hiinä ja hiinä, mutta alempi okealla täyttänee mielestäni määrityksen)
Kiertosuunnassa ensimmäinen on jokseenkin Aqua Mineralen peilikuva. Ei kai kukaan sitä pidä shikaanina? Toinen on puolinopea S-mutka, ja kolmas nopea S-mutka. Mikään noista ei ole sellainen "täysjarrutus alle sataseen"-paikka, jollaisia shikaanit yleensä ovat.

Ehkä Masterplan antaa paremman kuvan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aqua Mineralella varmaan tarkoitat sitä vanhaa, mikä näkyy mm. tässä videossa?
En vaan nykyistä. Vertailu alla samaan asentoon aseteltuna. Onhan tuo Jaypeen versio hieman tiukempi, mutta ajetaan samantyyppisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaatko, että F1-autot ovat niin vaarallisia, että vauhteja pitää hillitä shikaaneilla?
En, vaan että niillä ei pääse ohi kuin tiukoissa jarrutuksissa. On ne toki nopeampiakin kuin koskaan ennen.

Yas Marinassa shikaanimaisia ratkaisuja taas käytettiin, jotta yleisö saatiin lähemmäs rataa.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Rata näyttää jotenki lyhyeltä omaan silmään, mutta johtuu varmaan noista pitkistä suorista. Onhan kyseessä silti taas se 5km rata. :eek:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
En, vaan että niillä ei pääse ohi kuin tiukoissa jarrutuksissa.
Saa tiukkoja jarrutuksia muutenkin, kuin shikaaneilla.
On ne toki nopeampiakin kuin koskaan ennen.
Eihän ole. Australian ja Sepangin tämän kauden kisan nopeimmat kierrokset olivat jopa hitaampia kuin viime vuoden. Puhumattakaan 2004 kaudella tehdyistä rataennätyksistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saa tiukkoja jarrutuksia muutenkin, kuin shikaaneilla.
Niin saa. Vastasin vain missä on perustavaa laatua olevaa vikaa.
Eihän ole. Australian ja Sepangin tämän kauden kisan nopeimmat kierrokset olivat jopa hitaampia kuin viime vuoden. Puhumattakaan 2004 kaudella tehdyistä rataennätyksistä.
Kisakierrokset eivät ole vertailukelpoisia, koska niihin vaikuttaa kulloinenkin polttoainemäärä ja renkaiden kuluneisuus. Erityisesti tämän vuoden säännöillä jompi kumpi on aina hidastamassa.

Australiassa mentiin alle nopeimman koskaan tehdyn kierrosajan. Malesiassa jäätiin, mutta toisaalta siellä sateiden vuoksi päästään harvoin optimiolosuhteisiin radan nopeuden osalta. Vesi vie radalle kertyneen kumin. Varsinkin nykyisellä aikataululla. Bahrainissa tietty oli eri layout. Mutta katsotaan nyt miten tulevissa kisoissa käy.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kisakierrokset eivät ole vertailukelpoisia, koska niihin vaikuttaa kulloinenkin polttoainemäärä ja renkaiden kuluneisuus. Erityisesti tämän vuoden säännöillä jompi kumpi on aina hidastamassa.
Menee ohi aiheen, mutta menkööt.

On ne enemmän vertailukelpoisia, kuin harjoitusten tai aika-ajon kierrosajat, koska esim. 2004 aika-ajot ajettiin kisabensoilla. Nythän jokaisen session nopein aika on ajettu pelkillä höyryillä, koska aika-ajokin ajetaan kevyellä autolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On ne enemmän vertailukelpoisia, kuin harjoitusten tai aika-ajon kierrosajat, koska esim. 2004 aika-ajot ajettiin kisabensoilla. Nythän jokaisen session nopein aika on ajettu pelkillä höyryillä, koska aika-ajokin ajetaan kevyellä autolla.
En vertaa minkään tietyn session nopeinta aikaa, vaan yleensä nopeinta aikaa. Jos 2009 on ajettu lujempaa kuin koskaan aiemmin, niin silloin se on nopein F1-auto. Mutta katsotaan nyt meneekö niitä 2004-aikoja rikki lisää.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
En vertaa minkään tietyn session nopeinta aikaa, vaan yleensä nopeinta aikaa. Jos 2009 on ajettu lujempaa kuin koskaan aiemmin, niin silloin se on nopein F1-auto. Mutta katsotaan nyt meneekö niitä 2004-aikoja rikki lisää.
Niin mutta väitän, että 2004 tai 2005 vuoden autoilla olisi päästy kovempaa, kuin tämän vuoden autoilla, jos aika-ajot oltaisiin ajettu tyhjillä tankeilla ja uusilla renkailla, kuten tänä vuonna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin mutta väitän, että 2004 tai 2005 vuoden autoilla olisi päästy kovempaa, kuin tämän vuoden autoilla, jos aika-ajot oltaisiin ajettu tyhjillä tankeilla ja uusilla renkailla, kuten tänä vuonna.
Enkä minä välttämättä ole eri mieltä. Mutta jos niillä ei koskaan menty kovempaa, niin sitten ei menty. Silloin ne de facto eivät olleet nopeampia.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jos ei aiemmin ole jo käynyt selväksi, niin Korean GP:ssä keskitytään taas olelliseen.

"Korea is very strong on telecommunications, with companies like LG and Samsung," he said.

"Our circuit and grandstands will have beacons like old style signal [transmitters]. Around the world it is sad that so many circuits look similar, but when you come to Korea you will recognise it as being the Korean track."


Tehdään paska rata ja tilken betonikatsomo => tunnistetaan korealaiseksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Formula ykköset palaamassa Yhdysvaltoihin

Indianapolisin moottoriradan omistaja Tony George on Indianapolis Business Journal-lehden mukaan kiinnostunut olemaan mukana hankkeessa Formula ykkösten osakilpailun palauttamisessa Yhdysvaltoihin. Asian vahvistaa Just Marketing-yhtiön toimitusjohtaja Zak Brown, jonka mukaan George oli Kiinan Shanghaissa neuvottelemassa Bernie Ecclestonen kanssa USA:n osakilpailusta. Kisaa ei tulla järjestämään enää Indianapolisissa, mutta Georgen kontaktit ovat Ecclestonelle tärkeitä Yhdysvalloissa F1-kisan onnistumiseksi.

Ecclestone kertoi aiemmin suunnittelevansa F1-osakilpailua New Jerseyn katuradalle New Yorkin viereen. Kisa toteutuisi mahdollisesti vuonna 2012. Indianapolisissa F1-kisoja järjestettiin vuosina 2000-07, mutta kisan taloudellinen menestys ei ollut Ecclestonen mieleen.

Lähde: Plaza.fi
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ecclestone kertoi aiemmin suunnittelevansa F1-osakilpailua New Jerseyn katuradalle New Yorkin viereen
Mjaha. Oli pienen pieni toivo, että edes radan puitteet tarjoaisivat tylsän kisan ajaksi jotain katseltavaa kun varikkostoppi olisi vapaudenpatsaan ja empire state buildingin välissä, mutta mitäpä näkemisen arvoista on New Jerseyssä?... Martin Brodeaur?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Onhan se hienoa mennä takaisin Amerikkaan. Ainakin yleisöä riittää. Saa nähdä miten käy sillä taloudellisella puolella. Ja Indianapolikseen ei taida paluuta olla. Tosiaankin Kaliforniassa tai New Yorkissa olisi ihan kiva nähdä kisa vaikka kaupungissa ajettavat kisat voivat olla melkoisia betonirännien kisoja niinkuin aikanaan Phoenixissa oli.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuosta saatais helposti kolmekin kisaa sinne Ameriikkaan:




Tuleeko jollekin muulle tuosta toisesta mieleen Sakhir?

Mutta jonkinmoisella ehostuksella noista vois saada melkeinpä täydelliset radat. Viimeisimmässä tekisin mutkien 7-10 välisestä suorasta pääsuoran...

Nuo radathan ovat:
1. Road America
2. Miller Motorsports Park
3. Road Atlanta
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuleeko jollekin muulle tuosta kolmannesta mieleen Sakhir?
:confused: Road Atlanta muistuttaa Sakhiria yhtä paljon kuin Nordschleife Monacoa. Ja jos olet yhtään kisoja kyseisellä radalta katsonut, niin muistanet että nykyiset "varikkoalueet" ja turva-alueet eivät millään sovellu ykkösille.

Onneksi, muuten menisivät tuonkin legendan raiskaamaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös