Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisäksi niistä rengasseoksista sen verran, että ainakin ennen vanhaan Magny-Coursin rata oli varsin epämukava D-seoksille sillä renkaat eivät kestäneet melkein ollenkaan radalla sillä vain noin 12 kierrosta oli melkein maksimi renkailla ja pysähdyksiä olisi ollut liian paljon tehtävä jotta siitä olisi ollut hyötyä. C-renkailla kesto oli väliä 18-30 kierrosta joten pysähdyksiä olisi ollut 3-4 tai vähintään kaksi pysähdystä ja B-renkailla kesto oli noin 36 kierroksen luokkaa ja stoppeja nähtiin 1-2 pysähdystä.
Rengaskilpailun (ja tankkausten) aikaisia seoksia ei kannata verrata nykyisiin. Bridgestonen tultua monopolitoimittajaksi seoksia kovennettiin. Ja täksi kaudeksi varmaan kovennettiin lisää, koska raskaammat autot kuluttavat enemmän rengasta.

Mutta mikäs sen mukavampaa kuin että renkaanvaihtoja tosiaan täytyisi (tai vähintään ehkä täytyisi) tehdä kaksi sen iänikuisen yhden sijaan. Voitaisiin nähdä ehkä erilaisia taktiikoita. Toivottavasti Pirelli ensi vuonna tekee seoksista niin pehmeitä, että ainakin joillain radoilla joudutaan kahden stopin taktiikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Nimenomaan näissä on ollut kyse näistä ennen välitankkausaikaa olleista renkaista kyse enimmäkseen. Välitankkausten aikaan ei ole ollut niin paljoa renkailla merkitystä ja keskimäärin renkaat ovat kestäneet aikansa kun enemmän on huolehdittu bensamääristä. Lähinnä tuota vertailua on ollut sikäli tässä kauden mittaan vaikka ajat ovat muuttuneet niin niitä renkaita voi silti tietyllä tavalla edelleen vertailla keskenään.

Totta kuitenkin on se, että renkaat ovat nykyään poislukien Kanadan kisan yllättävänkin heikot renkaat vahvempia kuin edeltäjänsä. Kevyemmillä renkailla ne ovat olleet melko saman kestoisia ja samanlaisia. Ensi kauden renkaille käy luultavasti niinkuin aikoinaan kävi kausiksi 92 ja 93 eli renkaita pehmennettiin kun D-seokset poistuivat ja C-rengasta jonkin verran vahvistettiin. Vastaavasti renkaat heikkenivät kaudeksi 94 poislukien A-renkaat ja tietyissä määrin B-seokset. Näitä renkaita keskimäärin vahvistettiin.

Välitankkausajan renkaat keskimäärin eivät olleet niin vahvoja kun ei tarvittu normaalitilanteissa mitään hirvittävää bensakuormaa kisoissa. Välitankkauskieltojen aikaan ja nykyään taas renkaat ovat vahvempia kun yritetään välttää liikoja varikkokäyntejä.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Samaan tulokseen päädyin itse tuon profiilin nähtyäni:



Ei hyvää päivää oikeesti. Täytyykö sinne Espanjaan nyt joka maakuntaan rakentaa oma Formularata... Kokeilisivat vaikka nyt sitä paljonpuhuttua Aragonia...
Radan profiili on varmaan lopullinen, mutta tuo kuva tuskin antaa hyvää kuvaa rataympäristöstä, sillä tuossa kuvassahan on hiekkaa ratojen reunoilla. Toivottavasti päällystävät nuo keltaiset alueet, jotta ei sattuisi onnettomuuksia, eikä kuljettajan tekemät jarrutusvirheet näkyisi ajassa. Muutenhan on olemassa mahdollisuus, että ulosajo johtaa keskeytykseen ja virheet ohituksiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tietyllä tavalla voi vertailla ihan mitä tahansa.

Nykyrenkaat lienevät kuitenkin rungoltaankin erilaisia kuin Goodyearit aikoinaan, eikä Hyvävuosikaan varmaan enää samanlaisia gummeja valmistaisi.

Autotkin ovat muuttuneet melkoisesti, eikä renkaatkaan ole edes samaa kokoa, joten kulutus voisi olla hyvinkin erilaista, vaikka jostain samantyyppiset renkaat saisikin.

Sitä paitsi seoksissakin toisen kova voi olla vaikka toisen pehmeä.

No, ihan sama. Senkus vertailet.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mutta mikäs sen mukavampaa kuin että renkaanvaihtoja tosiaan täytyisi (tai vähintään ehkä täytyisi) tehdä kaksi sen iänikuisen yhden sijaan. Voitaisiin nähdä ehkä erilaisia taktiikoita. Toivottavasti Pirelli ensi vuonna tekee seoksista niin pehmeitä, että ainakin joillain radoilla joudutaan kahden stopin taktiikoihin.
Optimistesisti voisi toivoa, että Kobayashin suoritus Valenciassa saisi tiimit ajattelemaan toisenlaisia taktiikoita myös yhdelle pysähdykselle. Eli että vedetään se pitkä kovan renkaan stintti alkuun, ja lopussa koitetaan hyödyntää pehmeä rengas muiden ohittamiseen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Lisää uusia F1-kisoja: Etelä-Afrikka ja Venäjä

Bernie Ecclestone on ilmoittanut, ettei 20 F1-osakilpailua enempää tulla ajamaan kauden aikana. Tästä huolimatta Ecclestone on kuitenkin jatkuvasti neuvottelemassa uusien potentiaalisten kisajärjestäjien kanssa. BBC:n radiohaastattelussa Ecclestone paljasti sunnuntaina haluavansa palauttaa Formula ykköset Etelä-Afrikkaan:

- Se on jälleen yksi manner, jolla meidän pitäisi olla, mutta Venäjä on nyt tärkeämpi. Afrikka on rajoitettu ihmisille, jotka ovat tekemisissä F1:ssä bisneksen kautta, mutta Venäjä on avoimempi, kertoi Ecclestone BBC:lle.

- Olemme keskustelleet eteläafrikkalaisten kanssa pidemmän aikaa. Mahdollisuudet ovat okei. Kyse on siitä, saadaanko oikeanlainen kisapaikka, jatkoi Ecclestone.

Lähde: Plaza.fi
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kyllä Maikkarin sivuilla on sitten tyhmää porukkaa:
berniepappa - 3 tuntia sitten

Miten olis paluu Kyalamille? :)
Ja yllättävän paljon huudellaan myös Imolaa takaisin, vaikka vain muutama vuosi sitten sitä oltiin kovasti huutamassa pois sieltä.. Aika kultaa ilmeisestikin muistot...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä Maikkarin sivuilla on sitten tyhmää porukkaa:

Ja yllättävän paljon huudellaan myös Imolaa takaisin, vaikka vain muutama vuosi sitten sitä oltiin kovasti huutamassa pois sieltä.. Aika kultaa ilmeisestikin muistot...
Ei uusi Kyalami mikään huono rata ollut. Ohituspaikat vain loistivat poissaolollaan.
 

ikej

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
90
Saiskohan sinne Etelä-Afrikan kisaan vuvuzeloja? :D
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tylsinä yön pikku tunteina väänsin oman versioni Hungaroringista, kun rataa kerran on niin parjattu ohituspaikkojen puuttesta.. Yksinkertasuudestaan huolimatta onnistuin tuhlaamaan tän väsäämisen melkoisen kauan, koska ei ole muita ohjelmia kuin paint.



Tiukensin ensimmäistä mutkaa vieläkin tiukemmaksi, koska mun mielestä toi helppo ulostulo vie ohitusmahdollisuudesta paljon. Sitten rata on tuttua huttua, kunnes mutkassa 12 siirrytään uudelle osuudelle. Melko loivan mutkan jälkeen tullaan samanlaiseen mutkaan mitä viimeinenkin mutka on, jonka jälkeen aukeaa pitkä suora jonka päässä on tiukka mutka. Sitten palataan taas vanhaan tuttuun loppuun, jossa perässä pysymisen saattaisi olla helpompaa. Viimeiset mutkan ja takaisin lähtösuoralle.

Vaikka tämä melkoinen räpellys onkin olisi muutama kommenti kiva kuulla. :eek:
Parannanusehdotuksia saa (siis pitää) laittaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tuo ainakaan huonompi olisi ohitusmahdollisuuksiltaan kuin nykyinen.

Korkeuseroja tulisi mukavasti kun tuolle uudelle osuudelle noustaisiin ylämäkeen ja siltä poistuttaisiin alamäkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tylsinä yön pikku tunteina väänsin oman versioni Hungaroringista, kun rataa kerran on niin parjattu ohituspaikkojen puuttesta.. Yksinkertasuudestaan huolimatta onnistuin tuhlaamaan tän väsäämisen melkoisen kauan, koska ei ole muita ohjelmia kuin paint.

Tiukensin ensimmäistä mutkaa vieläkin tiukemmaksi, koska mun mielestä toi helppo ulostulo vie ohitusmahdollisuudesta paljon.
Mielestäni juuri nykyisessä ensimmäisessä mutkassa on nähty hyviä taisteluja, koska se on riittävän tiukka, jotta menee jarrutuskisaksi, mutta kuitenkin ulkokauttakin on saavutettu hyvät asemat ja sisäpuoli seuraavaan mutkaan. Mielummin pidentäisin lähtösuoraa toisesta päästä.
Sitten rata on tuttua huttua, kunnes mutkassa 12 siirrytään uudelle osuudelle. Melko loivan mutkan jälkeen tullaan samanlaiseen mutkaan mitä viimeinenkin mutka on, jonka jälkeen aukeaa pitkä suora jonka päässä on tiukka mutka.
Jos ripaus realismia sallitaan, niin paikallinen maanviljelijä ei ehkä tykkää, että paikallistien uudelle linjaukselle haetaan tilaa hänen mailtaan. ;)

Sen sijaan pitkä suora kulkisi jotakuinkin olemassaolevaa tielinjaa, joten siitähän tulisi näppärästi puoliksi "katurata".

Noihin nuolenkärkimäisiin mutkiin täytyy todeta, etteivät ne ole realistisia. Kääntösäde pitäisi olla pienempi kuin entisessä Loewsissa.
Vaikka tämä melkoinen räpellys onkin olisi muutama kommenti kiva kuulla. :eek:
Parannanusehdotuksia saa (siis pitää) laittaa.
Ole hyvä. Älä suutu. :D

Voisin tehdä oman ehdotukseni, jos tältä hikoilulta jaksan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Okei eli musta ei oo vielä viemään Tilken paikkaa. :D

No en odottanutkaan kehittäneeni mitään elämää suurempaa. Kunhan ruksasin jotain ihan hupimielessä. Hyvä saada kommenteja, niin tietää mitä ottaa huomioon kun ensi kerralla kehittelee jotain vastaavaa.

Ja tee ihmeessä oma versiosi WebSlave. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitä saisit aikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tee ihmeessä oma versiosi WebSlave. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitä saisit aikaan.
Tässä hyvin nopeasti tehty, sinun ajatustesi pohjalle väsätty versio.

- mäen päällä oleva täysin tarpeeton shikaani poistettu ja sitä seuraavaa mutkaa tiukennettu. Ehkä joskus ohituspaikka, normaalisti ei.

- rata viety esimerkin mukaisesti nykyisen alueen ulkopuolelle ja käytetty olemassaolevaa tielinjaa. Nykykäytännön mukaan tiukat mutkan suoran alkuun ja loppuun. Kovin lyhyt silti ohitussuoraksi.

- paluu sinällään tylsälle loppuosuudelle, mutta poiketaan uudelleen maantielle, eikä pääsuoralle johtava mutka ole yksi pyöreä mutka, vaan neliskanttisempi kaksi mutkaa.

- pääsuora pitenee noin kilometrin mittaiseksi.

Ei mikään ratasuunnittelun riemuvoitto, sen myönnän, mutta tässähän haettiinkin vain nopeaa korjaussarjaa. Vähän viisiminuuttista pidemmällä ajattelulla voisi syntyä jotain, joka voisi kiinnostaa kuskejakin.

-Edit- Jos tuohon maantielle liittyvään hieman loivempaan mutkaan pystyisi laittamaan lievän doseerauksen, joka sallisi toisen ajolinjan, niin aina parempi, mutta se voi olla hankalaa, jos tietä pitäisi käyttää kisojen ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta Hungaroringin takaosa neljännestä kaarteesta eteenpäin on säästämisen arvoinen sitä pirun shikaania lukuunottamatta. Itse näkisin mielelläni radan keskellä olevaa metsäaluetta hyödyntävän sisälenkin, jossa nykyinen kakkoskaare olisi selvästi nykyistä loivempi ja veisi pitkälle suoralle, joka päättyisi hitaaseen neulansilmään jossain nykyradan "kamelinkyttyrän" alapuolella. Tästä voisi aloittaa nopeamman osuuden, jossa olisi pari nopeaa mutkaa ja joka liittyisi nykyrataan vanhan neloskaarteen kohdalla. Radan loppua muuttaisin ottamalla toiseksi viimeiseen kaarteeseen vievän lenkin kokonaan pois ja muuttamalla viimeisen kaarteen hyvin loivaksi. Pitäisi onnistuman myös tilan puolesta lukuunottamatta tuota viimeistä kaarretta, johon turva-alueen rakentaminen lienee aika haastavaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minusta Hungaroringin takaosa neljännestä kaarteesta eteenpäin on säästämisen arvoinen sitä pirun shikaania lukuunottamatta. Itse näkisin mielelläni radan keskellä olevaa metsäaluetta hyödyntävän sisälenkin, jossa nykyinen kakkoskaare olisi selvästi nykyistä loivempi ja veisi pitkälle suoralle, joka päättyisi hitaaseen neulansilmään jossain nykyradan "kamelinkyttyrän" alapuolella. Tästä voisi aloittaa nopeamman osuuden, jossa olisi pari nopeaa mutkaa ja joka liittyisi nykyrataan vanhan neloskaarteen kohdalla. Radan loppua muuttaisin ottamalla toiseksi viimeiseen kaarteeseen vievän lenkin kokonaan pois ja muuttamalla viimeisen kaarteen hyvin loivaksi. Pitäisi onnistuman myös tilan puolesta lukuunottamatta tuota viimeistä kaarretta, johon turva-alueen rakentaminen lienee aika haastavaa.
Sisäpuolelle menevää lisälenkkiä olisin itsekin suositellut, silloin kun maanviljeliöitä ei tarvitsisi häiritä näin mitättömillä asioilla.

Muutenkin kaikki Muutenkin rata on vähän turhan neliömäinen, joten jokin sisälenkki rikkoisi Silvertone tyyliin tuon illuusion...

Laitan sitten sen oman suunnitelman jahka kerkiän...

Btw. Inkscape ohjelmalla, wikipedian ratakartoilla ja ilmakuvalla saa muuten tehtyä aidot ratalinjat ja näkee todellisesti mikä on vapaata ja mikä ei... Ne Barcelona jutut pari sivua aiemmin on tehty näin...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tein vielä yhden version Hungaroringista palautteen ja muiden ajatusten perusteella. Piirsin kuvan Inkscapella, joten jotkin mutkat eivät ole välttämättä aivan yks yhteen oikeiden vastineidensa kanssa.



Ensimmäiset mutka on pidetty ennallaan. Suuri muutos on 3. mutkasta lähtevä metsälenkki. Loivan mutkan jälkeen seuraa nopea oikea ja kaksi hidasta vasenta joiden jälkeen valutaan vanhaa nelosmutkaa kohti, jossa on neulansilmä. Neulansilmän jälkeen ajetaan vanhaa rataa aina mutkaan kaksitoista asti. (turha shikaani poistettu huom.) Itse en pidä viimeisistä mutkista kauheasti joten tein tilalle suoran jonka jälkeen ajetaan loivaa mutkaa takaisin pääsuoralle johon tullaan nyt kovempaa kuin aikaisemmin. Mutka on sen verran loiva, että toivottavasti siinä pystyisi ajamaan lähellä edellä olevaa ja näin päästä yrittämään ohitusta ensimäisessä mutkassa.

Mielestäni nyt onnistuin jo paremmin. Mitä mieltä ootte?

Edit. Lisätty parempi kuva
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12613
Sijainti
Sivulla viisi
Heitetääns omaa ehdotelmaa ilmoille.

Näytä liitetiedosto 12647

Tylysti Paintilla väkersin joten hieman suttuinen on, mutta eiköhän tuosta selvän saa. Päätavoitteena oli siis luoda radalle lisää ohituspaikkoja. Lisäksi halusin tehdä syheröstä radasta hieman nopeamman, kuitenkin siten että rataa ei juurikaan tarvitsisi vetää nyt jo käytössä olevan rata-alueen rajojen ulkopuolelle. Vihreiden arvojen ystävät kiittävät kun jätin radan keskellä olevan metsän koskemattomaksi. Muutamissa jo olemassa olevissa mutkissa jouduttaisiin mahdollisesti muuttamaan turva-alueiden muotoilua hieman.

Vaikka tuollakin pari syheröä paikkaa olisi niin huomattavasti nopeampi tuo kuitenkin olisi kuin nykyinen. Saattaisi olla itseasiassa niinkin nopea että tuskin hirveän paljoa yli minuutin kierrosajat menisivät..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kerrassaan loistava ehdotelma Zervuskalta. Istuu maastonmuotoihin kuin nenä päähän ja radan nykyinen muotokin voisi jäädä rinnalle tuon uuden kanssa. Lisäksi tuo vaikuttaa jopa ihan ajettavalta radalta.

Ainoa huono puoli olisi, että Hungaroringin sinänsä kiinnostava takalenkki menisi täysin uusiksi, eikä vanhoja osuuksia juuri käytettäisi. Mutta tuo uusi profiili on kyllä sen verran hyvän oloinen, että henkilökohtaisesti olisin valmis tuohon uhraukseenkin. :thumbup:

WebSlaven kuuluisa Imatrack tulee kyllä melko vahvasti mieleen monestakin kohdin..
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös