Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikäli "hyvin" käy, niin Monza saattaa tulevaisuudessa vaarallisena, tylsänä ja ylipitkänä ratana kokea Hockenheimin kohtalon.

Päästetäänpä Tilke irti!
Tästähän ei ole pelkoa, Monzan puihin kun ei saa kajota kuolemantuomion tai jonkun uhalla. Rata toki on jatkuvassa vaarassa ituhippien melusaastevalitusten johdosta.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Legendaarisesta Brands Hatchista haluttiin F1-kelpoinen. Radan uudistustöiden suunnittelijaksi palkattiin mainekas Hermann Tilke. Tämä herätti laajaa vastutusta F1-fanien keskuudessa, mutta Bernie piti suunnitelmasta kiinni. Vaikka uusi Brands Hatch on moderni, se ei tarjoa kuljettajalle enempää haasteita, kuin vanha. Vanhan profiilin palauttaminen ei kuitenkaan onnistu, sillä uudistustöiden lomassa vanhat osuudet jyrsittiin ja nyt niiden tilalla on paikasta riippuen joko nurmikkoa, hiekkaa tai asfalttia. :D

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo ei ole kyllä Tilkeä nähnytkään.

Tässä suunnitelma, joka ei onneksi toteutunut. :frank:

 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Noniin Taneli. Muistetaanpas nyt kuitenkin, että Tilke on tehnyt oikeastaan muutoksia vain yhteen "legendaariseen" rataan, josta tuli itseasiassa kisailun kannalta parempi kuin vanhemmasta. Muutenhan Tilke on keskttynyt vain niiden omien Tilkedromien/ringien suunnitteluun.

TILKE SIIS EI OLE KAIKEN PAHAN ALKU JA JUURI, VAAN FIA YHDESSÄ BERNIEN KANSSA, JOKA ASETTAA NÄMÄ SÄÄDÖKSET RADOILLE

Mutta BH:lle tuskin olisi mitään lisää melua aiheuttavaa kisaa saanut tuoda, kun joku on rakentanut (taas vaihteeksi) asuinalueen ihan moottoriradan viereen...

Tai siis omistihan BH ne oikeudet, mutta oli ulosvuokrannut ne Silvestonelle...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noniin Taneli. Muistetaanpas nyt kuitenkin, että Tilke on tehnyt oikeastaan muutoksia vain yhteen "legendaariseen" rataan, josta tuli itseasiassa kisailun kannalta parempi kuin vanhemmasta. Muutenhan Tilke on keskttynyt vain niiden omien Tilkedromien/ringien suunnitteluun.
Onhan Tilke näpelöinyt muitakin ratoja Nürburgringistä Catalunyaan, mutta Hocken kaltaisia suuria uudistuksia olivat Österreichring (A1) ja Fuji. Tietysti lasketaanko ne "legendaarisiksi" on toinen juttu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onhan Tilke näpelöinyt muitakin ratoja Nürburgringistä Catalunyaan, mutta Hocken kaltaisia suuria uudistuksia olivat Österreichring (A1) ja Fuji. Tietysti lasketaanko ne "legendaarisiksi" on toinen juttu.
No joo, mutta ne muutokset on kuitenkin aika pieniä, muutaman mutkan korjauksia (pl. tietysti Fuji, mutta sekin oli onnistunut)

Niin tietysti A1. Se oli kuitenkin tehty perinteitä kunnioittaen (ja sekin onnistuneesti, vaikkei nopeita mutkia ollutkaan säästynyt)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin tietysti A1. Se oli kuitenkin tehty perinteitä kunnioittaen (ja sekin onnistuneesti, vaikkei nopeita mutkia ollutkaan säästynyt)
Pidän kyllä Österreichringin muutosta jopa Hockea pahempana silpomisena. Alkuperäisestä jäi vain pari lyhyttä suoranpätkää ja kaksi loivaa käännöstä. Ennen muutosta Österreichring kamppaili Silverstonen ja Monzan kanssa nopeimman GP-radan tittelistä.

Hockesta jäi jäljelle enemmän. Perusluonne muuttui, mutta minä en siitä suora-shikaani-suora-shikaani-perusluonteesta paljon piitannutkaan.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Muutama sivu takaperin oli puhetta Hungaroringin parantamisesta. Laitoin tänne jo huumorilla maustetun ehdotukseni, mutta yritetäänpä olla vaihteeksi tosissaan. :)



Joku oli ehdottanut, että toisen mutkan pitäisi olla huomattavasti loivempi. Mutkasta jatkuisi pitkähkö suora, joka päättyisi ohituspaikan tarjoavaan neulansilmään. -Näin luonnostelinkin. Neulansilmää seuraa lyhyt suoranpätkä, jonka jälkeen alkaa pitkä loivasti oikealle kaartuva kaarre. (Jätin myös toisen vaihtoehdon) Tästä eteenpäin rata jatkuu nykyisenkaltaisen. Yhden shikaanin otin oikeudekseni karsia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Näin:
Näytä liitetiedosto 12742

Siis entisestä mutkasta 3 on tehty sulavampi (ehkä vielä sulavampi kuin kuva antaa ymmärtää, josta jatketaan täyttä päätä nykyisen radan sisällä uuteen tiukkaan mutkaan, josta palataan vanhaan neulansilmään 7. Shikaani 8-9 on poistettu ja rata ajohtaa nyt suoraan mutkaan 10, josta on muutama mutka mutkaan 13, josta paahdetaan suoraan nykyiseen viimeiseen mutkaan (vanhan "sisäkkkeen" funktoiota en ole vieläkään ymmärtänyt) jota on hiukan tiukennettu...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Toi radan viimeinen suora, mutkasta 13 mutkaan 16 olisi mielenkiintoinen, ensin alamäkeen ja sitten ylämäkeen, jonka päällä jyrkkä mutka.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Laitetaan oma ehdotelma muiden jatkoksi, toteutettavissa oleva ehdotus, tilaa pidennyksille maastossa on, takakinkki alamäkeen ja mutkasta ylämäkeen tästä kuskit luutavammin tykkäis, pitkä suora ja 'Monza' shikaani, ohittaminen tässäkin mahdollista.

 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Heitetäänpä oma vaihtoehtosuunnitelma. T4 oikaistu hieman, jotta "takasuoralle" olisi helpompi seurata. Takasuora päättyy kaasu pohjassa ajettavaan vasuriin, josta on hyvä hakea kunnon pommituslinjaa paljon tiukennettuun seitsemänteen mutkaan. Turha yläshikaani poistettu. Radan loppuosaan tehty 4-5 vaihteen nopea oikea-vasen, jossa mennään ensin alamäkeen ja sitten jyrkästi ylämäkeen. Viimeinen mutka on samantapainen kuin T7, mutta hieman pyöreämpi.

 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Pahkasian ehdotus vaikuttaa oikein hyvältä, mutta minulle riittäisi ihan sekin, että t8 Shikaani poistettaisiin ja t14:sta mentäisiin suoraan ysikymppisen kautta pääsuoralle (kuten Canukin masterplanissa)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä oma tilketykseni Hungaroringistä ohitusmahdollisuuksien parantamiseksi. Mallia on saatu mm. tähän toikkiin aiemmin postatuista ehdotelmista.



Muutokset:

- Ensimmäisen kurvin jälkeen avautuu lähes maalisuoran mittainen suora jonka päässä paljon nykyistä kakkosmutkaa tiukempi vasen mutka. Kakkosmutkasta sitten kiihdytetään loivan oikean kautta kohti paljon nykyistä kovavauhtisempaa kolmosmutkaa.

- Takalenkin ylimääräinen shikaani on poistettu ja tiukennettu huomattavasti seuraavaa vasenta mutkaa. Nyt kyseessä avautuva vasen-oikea -shikaani. Tämän muutoksen tarkoituksena on lähinnä kerätä pakkaa hieman kokoon ettei jono pääse leviämään liikaa tultaessa viimeiseen mutkaan. Lisäksi satunnaisia ohituksia saatetaan nähdä. Takalenkin vanhasta shikaanikatsomosta näkee nyt tämänkin paikan maisemoinnin ja katsomojen sijaintimuutosten johdosta.

- Loppuosan 3 viimeistä mutkaa on jätetty pois (olen vihannut noita mutkia vuoden 2003 muutosten jälkeen). Tilalle on tehty autot ilmaan lennättävä kolmen apexin shikaani (hieman samaan tapaan kuin Monzan vanhassa Variante Goodyearissa ennen vuotta 2000, paitsi että kyseessä ei ole tuplashikaani). Autot ovat huomattavan epävakaita tässä ja parantavat peesaamismahdollisuutta lähtösuoralle kun maaefekti tilapäisesti heikkenee kanttikivien ylityksissä, jolloin ollaan enemmän mekaanisen pidon varassa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tää on kyllä paras näistä :thumbup: Voi kyllä vähän loppua ulosajoalue kesken tuonne viimeiseen shikaaniin.

Ainoa mikä tuossa on niin sitä shikaania ja kakkosmutkaa ennen on käsittääkseni aika hervottomat mäet. Noh, tulisipas ainakin korkeuseroja
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
hiano!

Tuo Sue_me:n ehdotus on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus, toihan olisi oikeasti ihan mielenkiintoisen oloinen ratana ja toteuttamiskelpoinen. Iso :thumbup: ja aplodit päälle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös