Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuossakin layoutissa taitaa olla sellainen ongelma, että siinä on tietääkseni aika rennot korkeuserot ainakin mitä lähemmäksi pääsuoraa tullaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sawardin blogissa oli kanssa aiheesta, ja siinä käy aika hyvin ilmi alueen ahtaus... http://joesaward.wordpress.com/2011/04/04/safety-at-interlagos/

Jos profiilia pitää muuttaa, niin muuttaisin itse Juncaon neulansilmäksi, jonka jälkeen tulisi pitkä oikea ennen seuraavaa neulansilmää, joka olisi kutakuinkin nykyisen moposhikaanin paikkeilla. Tuo infieldihän on pelkkää nurmea, joten siinä on tilaa.



Toisaalta taas olisi kai mahdollista käyttää Juncaon osalta tuota vanhaa layouttia, ja täten muuttaa hieman tulokulmaa tuohon "suoralle".
Eikö tuossa Arquibancadacsen kohdassa olevaa shikaania ottaa käyttöön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se on liian myöhään jotta ongelma poistuisi. Ongelma on tuossa näkyvää shikaania edeltävä mutka.
Shikaani on tuossa piirretty väärään kohtaan. Google Mapsistä selviää, että se oikeasti on aikaisemmin (kaavion shikaanin kohdassa on kyllä varikkotiessä oleva koukkaus, muttei radassa). Tässä nopeasti väsäämäni ässämutkaehdotelma, jossa on hyödynnetty RR-shikaanin profiilia, ja sen toisella puolella olevaa tyhjää tilaa turva-alueena.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sondermanin kuolemahan ei johtunut osumasta seinään, vaan kimpoamisesta takaisin radalle ja kylkeen karauttaneesta kilpakumppanista.

Voisiko tuohon riittää vähemmän kiinteä seinä (SAFER tahi muu törmäyksessä energiaa sitova viritys) ja radan kallistuksen vähentäminen?

Mulla ei muuten ole mitään hajua millainen katiska tuollaisen merkkiluokan Chevrolet Montana -siluetin alla on, mutta ehkä "syyllinen" on osittain myös auto, eikä pelkästään rata...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Voisiko tuohon riittää vähemmän kiinteä seinä (SAFER tahi muu törmäyksessä energiaa sitova viritys) ja radan kallistuksen vähentäminen?
Tuonne on mitä ilmeisemmin viime vuoden lopulla asennettu jo se SAFER-muuri, ja kun sekään ei estä sitä auton kimpoamista takaisin radalle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos käyttäisivät sitä olemassa olevaa mopo-shikaania vakioautoissa ja moottoripyöräkisoissa.

F1 kisoissa voisi käyttää nykyistä profiilia turva-aluelaajennoksen kera.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos käyttäisivät sitä olemassa olevaa mopo-shikaania vakioautoissa ja moottoripyöräkisoissa.

F1 kisoissa voisi käyttää nykyistä profiilia turva-aluelaajennoksen kera.
Tuossahan se ongelma just onkin, kun mitään mahdollisuutta turva-alueen laajentamiselle ei ole, kun toisella puolella rataa on jyrkkä pudotus ja toisella puolella on kuuskaistainen tie.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossahan se ongelma just onkin, kun mitään mahdollisuutta turva-alueen laajentamiselle ei ole, kun toisella puolella rataa on jyrkkä pudotus ja toisella puolella on kuuskaistainen tie.
Tuossa on reilusti tilaa leventää ennen tietä, nykyinen "turva-alue" moninkertaistuisi helposti.

Silti jäisi tilaa vielä pelastustielle turva-aidan takana.Näytä liitetiedosto 14808
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuossahan se ongelma just onkin, kun mitään mahdollisuutta turva-alueen laajentamiselle ei ole, kun toisella puolella rataa on jyrkkä pudotus ja toisella puolella on kuuskaistainen tie.
Eihän Fykkösillä ole mitään ongelmaa nykyisellä radalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eihän Fykkösillä ole mitään ongelmaa nykyisellä radalla.
F1:ssä ei ole sattunut vastaavaa onnettomuutta tuossa kohtaa mitä brassien stock car sarjassa.

Autot ovat vain suistuneet radalta ilman, että takaa on ajettu päälle.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Tässä nopeasti väsäämäni ässämutkaehdotelma, jossa on hyödynnetty RR-shikaanin profiilia, ja sen toisella puolella olevaa tyhjää tilaa turva-alueena.

Hyvä ehdotelma, tuolla ratkaisulla tuohon syntyisi myös ohituspaikka, "sukeltamalla rinnalle ja sisään"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa on reilusti tilaa leventää ennen tietä, nykyinen "turva-alue" moninkertaistuisi helposti.
"Reilusti tilaa" vaatisi katsomon purkua. Katsomoa ennen toki on reilusti tilaa (ehdotuksessani sininen alue).
F1:ssä ei ole sattunut vastaavaa onnettomuutta tuossa kohtaa mitä brassien stock car sarjassa.

Autot ovat vain suistuneet radalta ilman, että takaa on ajettu päälle.
Eikös se Webberin kolari ja Alonson päälleajo sattunut juuri tuossa? 2003 siis, kun Fisichella voitti, vaikka Kimi pokkasi pokaalin.

-Edit- Tarkistin. Alonso ei varsinaisesti ajanut Webberin päälle, vaan osui radalla lojuvaan renkaaseen. Se ainakin tapahtui vähän ennen varikkotieviivan alkua, eli juurikin siinä mutkassa josta on puhuttu.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
"Reilusti tilaa" vaatisi katsomon purkua. Katsomoa ennen toki on reilusti tilaa (ehdotuksessani sininen alue).
http://www.youtube.com/watch?v=Crw6JdTRzgc&feature=player_detailpage#t=59s

Näyttäisi kovasti tilapäiskatsomoita varten tasatulta alueelta.

Eikös se Webberin kolari ja Alonson päälleajo sattunut juuri tuossa? 2003 siis, kun Fisichella voitti, vaikka Kimi pokkasi pokaalin.
Alonso ei missään vaiheessa törmännyt Webberiin vaan Webberin autosta irronneeseen renkaaseen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Shikaani on tuossa piirretty väärään kohtaan. Google Mapsistä selviää, että se oikeasti on aikaisemmin (kaavion shikaanin kohdassa on kyllä varikkotiessä oleva koukkaus, muttei radassa). Tässä nopeasti väsäämäni ässämutkaehdotelma, jossa on hyödynnetty RR-shikaanin profiilia, ja sen toisella puolella olevaa tyhjää tilaa turva-alueena.
Tässä meikäläisen hieman samankaltainen ehdotus (niinkuin näistäkään nyt hyötyä olisi :wink: ):



Tein vähän samankaltaisen shikaanin kuin Montrealissa ennen hiusneulaan johtavaa suoranpätkää. Juncao on Interlagosissa hyvä mutka ennen suoraa, sillä siitä on mahdollista saada nopeusetuedelläajavaan nähden aivan kuin Montrealin mainitsemastani shikaanista. Hitaasta ja tiukasta mutkasta lähtiessä suora on lähinnä kiihdytyskisa, kysykää vaikka Alonsolta ja Petrovilta. Radikaaleilla muutoksilla Interlagosin pääsuoran hyvä ohituspaikka saatetaan kuitenkin tuhota, ja siksi tein tuollaisen ehdotuksen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei missään nimessä shikaania pääsuoralle. Samanlainen kastraatio tehtiin jo Imolassa, eikä siitä ainakaan kilpailullisesti seurannut mitään hyvää. Samalla tavalla rännissä ajetaan myös esim. Valenciassa ja Monacossa, eikä niihinkään ole mitään muutoksia vaadittu. Jos ratayhtiö päättää heittää tuohon jonkin shikaanin, niin Interlagosia on enää turha pitää F1-kalenterissa.

Ja siitä Alonson kolarista: mies ei uskonut tuplakeltaisia vaan ajoi kaasu pohjassa pimeään mutkaan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ei missään nimessä shikaania pääsuoralle. Samanlainen kastraatio tehtiin jo Imolassa, eikä siitä ainakaan kilpailullisesti seurannut mitään hyvää. Samalla tavalla rännissä ajetaan myös esim. Valenciassa ja Monacossa, eikä niihinkään ole mitään muutoksia vaadittu. Jos ratayhtiö päättää heittää tuohon jonkin shikaanin, niin Interlagosia on enää turha pitää F1-kalenterissa.
Itsekään en toivo rataan muutoksia, korkeintaan turva-alueisiin. Pitkälti tuon (käyrän) suoran ansiosta näemme näemme paljon ohituksia Interlagosissa. Shikaani saattaisi pilata nämä ohitusmahdollisuudet.

Mitä Valenciaan ja Monacoon tulee, niin Valenciassa on vain kolmossektorissa nopea mutka, ja siinä on kyllä kunnon turva-alue. Ja Monaco on poikkeustapaus. Jos pahoja onnettomuuksia sattuisi, niin kisa saattaisi hyvinkin pudota kalenterista, sillä Monacon rataa on aika vaikea muuttaa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Joo, ei raiskata viimeisiä ratoja, jossa on nopea mutka. Muistaen Imolan, ennen raiskauksia yksi parhaista radoista ja sen jälkeen yksi turhimmista. Interlagosin ohitukset lähtösuoran mutkaan olisi ainakin historiaa. :nope:

Imolassakin nopea mutka ennen seuraavaa suoraa mahdollisti imussa ajamisen pidemmän aikaa. Nykyään suorat niin lyhyitä, ettei imuun kunnolla edes ehdi. Tosaan sitten oli hyvä jarruttaa ja ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös