Ei se nyt ihan noin mennyt130R on jälleen yksi hyvä esimerkki, miten vähänkin haastavat kohdat pilataan. "Tehdään tosta nyt suora, kun entinen variaatio oli liian haastava ajaa muutamille kuskeille, koska ei voineet ajaa koko aikaa talla pohjassa." :wall:
Missä mutkat jotka ajetaan 5 tai 6-vaihteella, noin 70-80% kaasulla?
Nojaa, katotaanpas vaikka Korean rataa, mutkia 6-10130R:ssä on vieläkin enemmän munaa, kuin Tilken radoissa yhteensä. Toki se edellinen versio oli vielä hurjempi.
Muuten olen samaa mieltä viestistä.
Nuo ehkä verrattavissa Suzukan ykkössektoriin. Ei ole sitä mitä haetaan. Pitkältä tai keskipitkältä suoralta kovavauhtiseen mutkaan. Esim. Monzan Curva Grande ei tämän päivän autoille ole mikään temppu, mutta aikoinaan ilman lähtösuoran jälkeistä shikaania, ollut makea paikka varmasti kuskeille.Jaa että ei ole haastavia kovaa vauhtia ajettavia mutkia enää?
Itselleni Estoril alkuperäisessä formussa on vieraampi kisoista, mutta Grand Prix 2:ssa kaksi ekaa mutkaa oli kyllä yksi mageimmista osuuksista. Ekassa mutkassa sisään käännettäessä piti vähän nostaa kaasulta. Apexin jälkeen kaasu pohjaan ja 2-mutka melkein flat-outtina. Harmi, että nykyään pitkän suoran jälkeen on melkein aina hiusneula. Yksi esimerkki tästä on Motorland Aragonin FIA-rata verrattuna moottoripyörien FIM-rataan.Estoril pilattiin oikeastaan kokonaan sillä vammaisella shikaanilla, jolla korvattiin n.280km/h ajettava oikea(Tanque).
Nojaa, katotaanpas vaikka Korean rataa, mutkia 6-10
Jaa että ei ole haastavia kovaa vauhtia ajettavia mutkia enää?
Juuri näin. Nykyradat, ehkä turvallisuuden ja ohituspaikkojen luomisen vuoksi ovat menettäneet kovavauhtiset suorien jälkeiset mutkat.Nuo ehkä verrattavissa Suzukan ykkössektoriin. Ei ole sitä mitä haetaan. Pitkältä tai keskipitkältä suoralta kovavauhtiseen mutkaan. Esim. Monzan Curva Grande ei tämän päivän autoille ole mikään temppu, mutta aikoinaan ilman lähtösuoran jälkeistä shikaania, ollut makea paikka varmasti kuskeille.
Riippuu tilanteesta. Jos auto esim. jää sopivasti "mahastaan" kiinni, niin hommahan on selvä, mutta tuo ei ole mikään sääntö eikä aina edes hiekkaa tarvita. Vuosien varrella pelkkiin kanttareihinkin on onnistuttu jäämään keskeytyksien arvoisesti kiinni ja jos nyt pienistä kalliista virheistä puhutaan, niin esim. Coulthard pisti Williamsin ripustukset solmuun Adelaidessa vuonna 1995 tähän tyyliin.En puhunut kaikista ulosajoista ja virheistä, vaan nimenomaan sora-alueiden aiheuttamista kohtuuttomista seurauksista pienien virheiden osalta. Esim. ei tarvitse kuin lipsauttaa takarenkaat valkoisen viivan toiselle puolelle ja matkanteko tyssää täysin.
Jos nyt vaivautuisit tarkistamaan mitä kirjoitit:Jos vaivautuisit oikeasti lukemaan viestit joihin vastaat (/joita vastaan hyökkäät), niin olisit saattanut huomata etten moista väittänytkään. Schumille tuli tuosta pienestä kontaktista aivan kohtuuton seuraus.
Kyllähän tuosta selvästi käy ilmi seurauksen olleen Schumille niinkin kohtuuton, että mies ajoi kisassa viidenneksi ja otti neljä MM-pistettä. Muistutetaan nyt, että maailmanmestaruus ratkesi kaudella 2003 kahden pisteen erolla M.Schumacherille.Pelkän sora-alueen laittaminen radan reunaan kiinni ulosajoalueeksi voi johtaa myös aika kohtuuttomiin seurauksiin. Näitä on vuosien varrella nähty pilvin pimein, kun syystä tai toisesta on ajauduttu juuri ja juuri radan ulkopuolelle, eikä aina omasta syystä, ja auto on pohjannut soraan aiheuttaen keskeytyksen. Schumi-Montoya joitain vuosia sitten Nyrrella, pienen kontaktin vuoksi Schumi juuri ja juuri radalta ja auto soraan kiinni ja kova kilpailija pois pelistä, naurettavaa.
Ja sinusta ne eivät siis sitä ole? Miksi? Millä perusteilla?Keskeytykset kilpa-autoilun tärkeä osa-alue? On sulla jutut.
Eli jos joku on ottanut sijoituksensa "ruksaamalla", niin se ei ole ansaittu sijoitus? Ei vaikka tuo auton ruutulipulle ilman omia virheitä tai kaluston teknisiä vikoja?Ehdottomasti ja nimenomaan urheilullisesti. Kisasijoitukset ratkaistaan ajamalla eikä ansaitsemalla muiden keskeytyksistä.
On, mutta voisi olla parempikin.Niin se onkin.
Paitsi jos on McLarenin ratissa Saksassa... Hamilton lienee ainoa F1-kuski, joka on autoineen killunut trukin nokassa - ja vieläpä jatkanut kisaa sen jälkeen.Riippuu tilanteesta. Jos auto esim. jää sopivasti "mahastaan" kiinni, niin hommahan on selvä, mutta tuo ei ole mikään sääntö eikä aina edes hiekkaa tarvita.
On tuo kyllä edelleenkin melko Neuvosto-henkinen alue leikkaamattomine nurmikenttineen. Mutta ei mitään, erilaisen näköinen ainakin.Korean rataan tullut pieniä muutoksia, mm. viimeistä edellisen mutkan sisäpuolen muuria on siirretty. Itse layout on pysynyt ennallaan.
Voisi jo luulla, että kyseessä on Pohjois-Korean GP.On tuo kyllä edelleenkin melko Neuvosto-henkinen alue leikkaamattomine nurmikenttineen.
Karmean synkän näköinen ympäristö, kun silmä on tottunut noihin joka ratojen vihertaivaisiin. Mutta ei se mitään, tuo synkkyys tuo ehkä hieman sitä vanhan ajan racing spirittiä mieleen.On tuo kyllä edelleenkin melko Neuvosto-henkinen alue leikkaamattomine nurmikenttineen. Mutta ei mitään, erilaisen näköinen ainakin.
Olen täysin samaa mieltä. Radan kuuluukin antaa kuljettajille haasteita ja mudan pyyhkiminen visiiristä ulosajon jälkeen on mielestäni vähintään ansaittua. Kuten teki Webber 2010.Se, että autot olivat maalissa kuin suoraan mutaiselta erikoiskokeelta vetosi ainakin minuun. Muutenkin oli aistittavissa vähän sellaista entisajan amatööri puuhastelun meininkiä, joka on aina suuri plussa kliinisyyden tylstyttämässä modernissa kisailussa.
Pakko kompata! Kaikki katuradat jotka on tylsiä, on oikeesti aivan tajuttoman hauskoja ajella. Johtunee ehdottomasti parantuneesta jousituksen mallentamisesta. Kiva aina paikkailla hanskalla tiukkoja tilanteita .Korean rata on mielestäni Tilken onnistunein tekele heti Myös F1 2011-peli vahvistaa näitä ajatuksia, tosin täytyy sanoa, että siinä esim. Valencia ja Singaporekin ovat erittäin hauskoja ratoja ajaa, vaikka en kummastakaan välitä oikeasti hirveästi.