Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Emt, mistä muistan aikanani sen kuulleen, mutta samana vuonna, kun hän ajoi sen klassisen aika-ajo kierroksen Stonessa. Siis ensimmäisenä Formula 1 autolla. Oletin, että se nyt selvä. :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Suzukahan tuli F1-kalenteriin vasta 1987, eli Rosbergin lopettamisen jälkeen. Se on toki Hondan testirata, mutta olen kuvitellut paikallisten suuruuksien ajaneen moottoritestit.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ok, no sitten se oli jotain väärinkuultua&muistettua. Keke silti edelleen yksi kovimpia kuskeja koskaan juuri tuon reikäpäisyyden takia. :D
Pistetään tähän muuten vanhaa footagea tuosta 1983 kisasta. Kyllä Eau Rougekin näytti tuohon aikaan haastavammalta kuin se on nykyään. :frown: http://www.youtube.com/watch?v=8a0eZvfwEp8

Ihan kuin nykyversio olisi hieman loivempi, eikä tuollaista nyppylää, josta auto ottaa helposti sladin ole enää.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
130R on jälleen yksi hyvä esimerkki, miten vähänkin haastavat kohdat pilataan. "Tehdään tosta nyt suora, kun entinen variaatio oli liian haastava ajaa muutamille kuskeille, koska ei voineet ajaa koko aikaa talla pohjassa." :wall:
Ei se nyt ihan noin mennyt

Missä mutkat jotka ajetaan 5 tai 6-vaihteella, noin 70-80% kaasulla?
130R:ssä on vieläkin enemmän munaa, kuin Tilken radoissa yhteensä. Toki se edellinen versio oli vielä hurjempi.

Muuten olen samaa mieltä viestistä.
Nojaa, katotaanpas vaikka Korean rataa, mutkia 6-10


Ja sama videolla, kohtasta 1:00 eteenpäin:
http://www.youtube.com/watch?v=a4FmyFMbr6o&feature=related

Jaa että ei ole haastavia kovaa vauhtia ajettavia mutkia enää?
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Jaa että ei ole haastavia kovaa vauhtia ajettavia mutkia enää?
Nuo ehkä verrattavissa Suzukan ykkössektoriin. Ei ole sitä mitä haetaan. Pitkältä tai keskipitkältä suoralta kovavauhtiseen mutkaan. Esim. Monzan Curva Grande ei tämän päivän autoille ole mikään temppu, mutta aikoinaan ilman lähtösuoran jälkeistä shikaania, ollut makea paikka varmasti kuskeille.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Estoril pilattiin oikeastaan kokonaan sillä vammaisella shikaanilla, jolla korvattiin n.280km/h ajettava oikea(Tanque).
Itselleni Estoril alkuperäisessä formussa on vieraampi kisoista, mutta Grand Prix 2:ssa kaksi ekaa mutkaa oli kyllä yksi mageimmista osuuksista. Ekassa mutkassa sisään käännettäessä piti vähän nostaa kaasulta. Apexin jälkeen kaasu pohjaan ja 2-mutka melkein flat-outtina. Harmi, että nykyään pitkän suoran jälkeen on melkein aina hiusneula. Yksi esimerkki tästä on Motorland Aragonin FIA-rata verrattuna moottoripyörien FIM-rataan.





FIM-radan vika mutka on suoraa seuraava keskinopea pyöreä mutka, FIA-radan suora jatkuu hiusneulaan. Ilmeisestikin tällä tavoin yritetään luoda ohituspaikka. Tosin, kun miettii esim. Span Kemmelin suoraa, ohitus tapahtuu usein jo suoralla, eikä suoran tarvitsisi päättyä shikaaniin.

Nojaa, katotaanpas vaikka Korean rataa, mutkia 6-10

Jaa että ei ole haastavia kovaa vauhtia ajettavia mutkia enää?
Nuo ehkä verrattavissa Suzukan ykkössektoriin. Ei ole sitä mitä haetaan. Pitkältä tai keskipitkältä suoralta kovavauhtiseen mutkaan. Esim. Monzan Curva Grande ei tämän päivän autoille ole mikään temppu, mutta aikoinaan ilman lähtösuoran jälkeistä shikaania, ollut makea paikka varmasti kuskeille.
Juuri näin. Nykyradat, ehkä turvallisuuden ja ohituspaikkojen luomisen vuoksi ovat menettäneet kovavauhtiset suorien jälkeiset mutkat.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Voi olla että muuan Mika Häkkinen ajoi 130R mutkan ekana kaasu pohjassa vuonna 2000 aika-ajoissa. http://www.youtube.com/watch?v=snvMqSGcuiQ Viimeisellä kierroksella siis näyttää ettei nostaisi ollenkaan kaasua ja kun katsoo speed trappia niin tulee uudet pohjat sinne. 305km/h heti 130R mutkan jälkeen. :eek!: Tuon jälkeen Ferrari kaudella 2001-2002 olivat omaa laatuaan ja Salo sanoi että 2002 Ferrari menivät vielä tuon vanhan 130R mutkan kaasupohjassa. Noh voi olla että jo muutamia vuosia aiemmin se menikin kaasupohjassa mutta noi olivat esimerkkejä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
En puhunut kaikista ulosajoista ja virheistä, vaan nimenomaan sora-alueiden aiheuttamista kohtuuttomista seurauksista pienien virheiden osalta. Esim. ei tarvitse kuin lipsauttaa takarenkaat valkoisen viivan toiselle puolelle ja matkanteko tyssää täysin.
Riippuu tilanteesta. Jos auto esim. jää sopivasti "mahastaan" kiinni, niin hommahan on selvä, mutta tuo ei ole mikään sääntö eikä aina edes hiekkaa tarvita. Vuosien varrella pelkkiin kanttareihinkin on onnistuttu jäämään keskeytyksien arvoisesti kiinni ja jos nyt pienistä kalliista virheistä puhutaan, niin esim. Coulthard pisti Williamsin ripustukset solmuun Adelaidessa vuonna 1995 tähän tyyliin.

That's racing.

Jos vaivautuisit oikeasti lukemaan viestit joihin vastaat (/joita vastaan hyökkäät), niin olisit saattanut huomata etten moista väittänytkään. Schumille tuli tuosta pienestä kontaktista aivan kohtuuton seuraus.
Jos nyt vaivautuisit tarkistamaan mitä kirjoitit:

Pelkän sora-alueen laittaminen radan reunaan kiinni ulosajoalueeksi voi johtaa myös aika kohtuuttomiin seurauksiin. Näitä on vuosien varrella nähty pilvin pimein, kun syystä tai toisesta on ajauduttu juuri ja juuri radan ulkopuolelle, eikä aina omasta syystä, ja auto on pohjannut soraan aiheuttaen keskeytyksen. Schumi-Montoya joitain vuosia sitten Nyrrella, pienen kontaktin vuoksi Schumi juuri ja juuri radalta ja auto soraan kiinni ja kova kilpailija pois pelistä, naurettavaa.
Kyllähän tuosta selvästi käy ilmi seurauksen olleen Schumille niinkin kohtuuton, että mies ajoi kisassa viidenneksi ja otti neljä MM-pistettä. Muistutetaan nyt, että maailmanmestaruus ratkesi kaudella 2003 kahden pisteen erolla M.Schumacherille.

Keskeytykset kilpa-autoilun tärkeä osa-alue? On sulla jutut.
Ja sinusta ne eivät siis sitä ole? Miksi? Millä perusteilla?

Keskeytykset ovat olennainen osa kilpa-autoilua siinä missä taklaukset jääkiekkoa tai rankkarit jalkapalloa. Jos on kilpailua, niin on myös virheitä ja teknisiä ongelmia/vikoja.

Ehdottomasti ja nimenomaan urheilullisesti. Kisasijoitukset ratkaistaan ajamalla eikä ansaitsemalla muiden keskeytyksistä.
Eli jos joku on ottanut sijoituksensa "ruksaamalla", niin se ei ole ansaittu sijoitus? Ei vaikka tuo auton ruutulipulle ilman omia virheitä tai kaluston teknisiä vikoja?

Niin se onkin.
On, mutta voisi olla parempikin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Riippuu tilanteesta. Jos auto esim. jää sopivasti "mahastaan" kiinni, niin hommahan on selvä, mutta tuo ei ole mikään sääntö eikä aina edes hiekkaa tarvita.
Paitsi jos on McLarenin ratissa Saksassa... Hamilton lienee ainoa F1-kuski, joka on autoineen killunut trukin nokassa - ja vieläpä jatkanut kisaa sen jälkeen.

Kilpa-ajo on rajojen etsimistä. Siinä on aika olennaista, että rajojen ylittämisestä tulee tuntuva penalty. Jos näitä asvalttiturva-alueita näin viljellään, jatkossa voitaisiin armotta antaa stop&go kaikille, jotka ei pysy valkoisten viivojen välissä.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Käsittääkseni tuo rata-alue ei juurikaan ole viimevuodesta muuttunut. Siis sitä suunniteltua kaupunkialuetta ei ole vielä hirveästi(jos ollenkaan) rakennettu.(saatan olla väärässä)
Toivottavasti rata olisi samallatavalla "keskeneiräinen" kuin viimevuonna. Se, että autot olivat maalissa kuin suoraan mutaiselta erikoiskokeelta vetosi ainakin minuun. Muutenkin oli aistittavissa vähän sellaista entisajan amatööri puuhastelun meininkiä, joka on aina suuri plussa kliinisyyden tylstyttämässä modernissa kisailussa. Enkä nyt tarkoita sitä turva-auto episodia.
Rataa pidän erittäin onnistuneena. Autot näyttävät nopeilta! Ominaisuus, jonka herra Tilke harvoin sisällyttää suunnittelemiinsa viihdekeskuksiin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
On tuo kyllä edelleenkin melko Neuvosto-henkinen alue leikkaamattomine nurmikenttineen.
Voisi jo luulla, että kyseessä on Pohjois-Korean GP.

Varikon sisääntuloa eivät ole kuitenkaan muuttaneet, vaikka kylläkin edeltävässä sweepissä muuria siirrettiin kauemmaksi radasta näkyvyyden parantamiseksi.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Korean rata on mielestäni Tilken onnistunein tekele heti Sepangin jälkeen. Ensimmäiset mutkat ovat tylsää nykysuuntausta, tosin ensimmäinen mutka on mielestäni kohtalaisen onnistunut. Loppupää on sitten melkoista mutkittelua, joka on harvinaista Tilkelle. Ympäristökin on piristävä poikkeus harmaassa massassa.

Intian radasta en niin välitäkään. Tuntuu, että radassa on ajettavia mutkia paljon vähemmän. Nopeat shikaanit ovat tietysti ihan hauska erikoispiirre ja tuo pitkä pyöreä mutka kanssa, mutta profiilia hallitsee liikaa pitkät suorat ja tiukat mutkat. Myös F1 2011-peli vahvistaa näitä ajatuksia, tosin täytyy sanoa, että siinä esim. Valencia ja Singaporekin ovat erittäin hauskoja ratoja ajaa, vaikka en kummastakaan välitä oikeasti hirveästi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
On tuo kyllä edelleenkin melko Neuvosto-henkinen alue leikkaamattomine nurmikenttineen. Mutta ei mitään, erilaisen näköinen ainakin.
Karmean synkän näköinen ympäristö, kun silmä on tottunut noihin joka ratojen vihertaivaisiin. :D Mutta ei se mitään, tuo synkkyys tuo ehkä hieman sitä vanhan ajan racing spirittiä mieleen.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Se, että autot olivat maalissa kuin suoraan mutaiselta erikoiskokeelta vetosi ainakin minuun. Muutenkin oli aistittavissa vähän sellaista entisajan amatööri puuhastelun meininkiä, joka on aina suuri plussa kliinisyyden tylstyttämässä modernissa kisailussa.
Olen täysin samaa mieltä. Radan kuuluukin antaa kuljettajille haasteita ja mudan pyyhkiminen visiiristä ulosajon jälkeen on mielestäni vähintään ansaittua. Kuten teki Webber 2010.
 
Viimeksi muokattu:

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Korean rata on mielestäni Tilken onnistunein tekele heti Myös F1 2011-peli vahvistaa näitä ajatuksia, tosin täytyy sanoa, että siinä esim. Valencia ja Singaporekin ovat erittäin hauskoja ratoja ajaa, vaikka en kummastakaan välitä oikeasti hirveästi.
Pakko kompata! Kaikki katuradat jotka on tylsiä, on oikeesti aivan tajuttoman hauskoja ajella. Johtunee ehdottomasti parantuneesta jousituksen mallentamisesta. Kiva aina paikkailla hanskalla tiukkoja tilanteita :p.
Mutta auta armias, kun ajelet jollain Virginillä jotain Silverstonea tai Suzukaa, tai ihan mitä vaan missä on nopeita mutkia, niin kyllä siinä on välillä äiteemuoria ikävä! Tai sitten vaan en osaa... :cool:
Ehdottomasti suosittelen kaikille F1-faneille, vaikka omistaisittekin F1 2010 :)

P.S Sori offtopikki, ja ei, en ole Codemastersilla PR-hommissa vaikka siltä kuulostkin :DD
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Perjantain vapaiden koostetta boxilta katsoessani ei voi kuin todeta, että Tilken toimisto on sössinyt sekä varikolle tulon (mikä todettiin jo viime vuonna) että sieltä poistumisen. Oliko poistuminen jo viime vuonna noin?

Tiedä sitten kuinka valmis asemakaava tuolle alueelle oli jo luotu - suunnitelmathan ovat varsin mahtipontiset - mutta jos rata ja tuleva katukartta luotiin Tilken toimesta tyhjälle tontille, niin parempaan olisi pitänyt pystyä. En edes omissa amatöörisuunnitelmissani hyväksyisi tuollaisia ratkaisuja.

Pääkatsomon ja ratavarikon paikanvaihto olisi riittänyt ratkaisemaan ongelman.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ehdottamasi ratkaisu olisi saattanut myös olla katsojaystävällisempi. Pääkatsomosta olisi varmaan nähnyt ainakin viimeistä mutkaa ja ykkösmutkan sisäänmenon paremmin (jos niitä nykyään näkee edes ollenkaan)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossa tapauksessa varikontakainen paddock -alue olisi voinut käydä hieman ahtaaksi jollei radan linjausta muutettaisi.

Muuten saa kannatukseni.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös