Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Intiasta en ota vielä yhden kisan jälkeen kantaa. Jos kisasta saadaan katsojia houkutteleva tapahtuma, toivon kisalle jatkoa. Mutta, jos kisasta tulee uusi Turkki, pois kalenterista vaan. New Delhi ei kuitenkaan ole Shanghain kaltainen bisneskeskus.
Et vissiin katso kisoja ollenkaan, jos Shanghai on parempi kuin Intian rata. Näin niin kuin F1-sarjan TV-katsojan vinkkelistä Shanghai on sarjan surkein rata yhdessä Valensian ja Monacon kanssa. Monacosta nyt ei varmaan voida luopua, mutta ei siinä TV-katsoja mitään menettäisikään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Et vissiin katso kisoja ollenkaan, jos Shanghai on parempi kuin Intian rata. Näin niin kuin F1-sarjan TV-katsojan vinkkelistä Shanghai on sarjan surkein rata yhdessä Valensian ja Monacon kanssa. Monacosta nyt ei varmaan voida luopua, mutta ei siinä TV-katsoja mitään menettäisikään.
K. August taisi katsella asiaa enempi talouden vinkkelistä, eihän Turkkikaan radan huonouden takia kalenterista tipu.

Shanghai voi olla huonompi kopio Sepangista, mutta kiitos sateen, siellä on nähty aika tapahtumarikkaita kisoja. Olisi eräs suomalainen maailmanmestaruuskin saattanut jäädä saamatta ilman Kiinan kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Tulevaisuuden F1-kalenteri hahmottumassa ainakin Plaza.fi raportin mukaan. Nykyisten tiedossa olevien tulijoiden lisäksi Ranskan Grand Prix on palaamassa F1-kalenteriin ja se ajettaneen Paul Ricardin radalla. Ranskalaiset ovat käytännössä sopineet Belgian Span kisajärjestäjien kanssa vuorottelusta. Ranskassa tultaneen ajamaan 2013 ja Belgiassa 2014 jne. Aasian radoilla riittää epävarmuutta, sillä mahdollisesti Korean osakilpailun taival voi päättyä jo ensi vuonna järjestäjien talousvaikeuksien takia. Myös Bahrainin osakilpailun järjestäminen on epävarmaa maan poliittisten levottomuuksien takia. Singaporen kisajärjestäjien sopimus päättyy ensi kauden jälkeen. F1 haluaisi tulla Singaporeen jatkossakin, mutta paikalliset järjestäjät eivät ole tehneet päätöstään asiasta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Et vissiin katso kisoja ollenkaan, jos Shanghai on parempi kuin Intian rata. Näin niin kuin F1-sarjan TV-katsojan vinkkelistä Shanghai on sarjan surkein rata yhdessä Valensian ja Monacon kanssa.
Jaah. Shanghai on kyllä minun mielestäni yksi uuden aikakauden hienoimmista radoista. Joo, onhan se vähän ankean betonisen näköinen, mutta ajettava baana se ainakin on, ja niitä haastavia mutkia löytyy ihan riittävästi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jaah. Shanghai on kyllä minun mielestäni yksi uuden aikakauden hienoimmista radoista. Joo, onhan se vähän ankean betonisen näköinen, mutta ajettava baana se ainakin on, ja niitä haastavia mutkia löytyy ihan riittävästi.
Hieno baana simulaattoreissa ja kisat ovat olleet joka vuosi jännittäviä, niin mä en oikein ymmärrä Kiinan GP radan haukkumista.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Hieno baana simulaattoreissa ja kisat ovat olleet joka vuosi jännittäviä, niin mä en oikein ymmärrä Kiinan GP radan haukkumista.
2008. Muuten kyllä.


Singaporen kisajärjestäjien sopimus päättyy ensi kauden jälkeen. F1 haluaisi tulla Singaporeen jatkossakin, mutta paikalliset järjestäjät eivät ole tehneet päätöstään asiasta.
Lähde? Joe Saward sanoo 2014 olevan Singaporen viimeinen sopimusvuosi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ensi vuosi on vain Singaporen suhteen täysin varma. Olisiko kyse kenties optiosta vuosien 2013 ja 2014 kohdilla? Mikäli ainakin Bernien summat nousevat hirveästi kauden 2012 jälkeen kun tulee uusi Concorde-sopimus niin ratojen hinnat varmasti ovat jälleen noususuhdanteessa. Singapore maksaa varmasti nytkin kisoista maltaita.

Lama voi tosin pakottaa Bernien pudottamaan hintaa, mutta vain hätätapausten osalta. Uusia kisoja tosin on tulossa niin paljon, että 90-luvun alun kaltaista pientä hintojen pudotusta tuskin tapahtuu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitenkäs mahtaa silloin Paul Ricardin kanssa parin vuoden päässä, että minkähänlaisella konfiguraatiolla mahdetaan ajaa? Eli onko täysi 1,9 km Mistralin suora nykyisellään liian pitkä? Toivottavasti eivät laita sitä hirvittävää shikaania siihen keskelle (se jos mikä tuhoisi ohitukset).
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Mitenkäs mahtaa silloin Paul Ricardin kanssa parin vuoden päässä, että minkähänlaisella konfiguraatiolla mahdetaan ajaa? Eli onko täysi 1,9 km Mistralin suora nykyisellään liian pitkä? Toivottavasti eivät laita sitä hirvittävää shikaania siihen keskelle (se jos mikä tuhoisi ohitukset).
Eikös Spassa ole suunnilleen samanpituinen flat out -pätkä La Sourcesta Les Combesiin? Tosin vähän eri juttu kuin Paul Ricardilla, jossa täysillä ajettavaan osuuteen ei kuulu Eau Rougea :wink:

Eiköhän tuo shikaani kuitenkin ole ykkösillä käytössä, vaikka se onkin niin ääliömäisessä paikassa miltei tuon 1,9 km:n keskipisteessä. Tylsempää olisi katsoa kun autot loikottavat luotisuoraa baanaa parinkymmenen sekunnin ajan :D Mut hei, vielähän Tilke ehtii suunnitella uuden vauhdintappajamutkayhdistelmän lähemmäs suoran päätä!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli onko täysi 1,9 km Mistralin suora nykyisellään liian pitkä? Toivottavasti eivät laita sitä hirvittävää shikaania siihen keskelle (se jos mikä tuhoisi ohitukset).
FIA GT käyttää tuota keskellä olevaa shikaania, mutta LMS ei (eli koko majesteettinen Mistral käytössä). Eiköhän tuo ole ihan sarjakohtainen päätös.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Olisi kyllä mahtava paikka 1,9 km suora F1:lle :D
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Olisi kyllä mahtava paikka 1,9 km suora F1:lle :D
Jos DRS Paul Ricardilla ajettaessa tulisi olemaan vielä käytössä, tuo suora veisi kilvanajosta kaiken jännityksen. Tai, tungetaan samalle suoralle kaksi DRS-aluetta! :idea: Siitäkös Bernie-setä pitäisi...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos DRS Paul Ricardilla ajettaessa tulisi olemaan vielä käytössä, tuo suora veisi kilvanajosta kaiken jännityksen. Tai, tungetaan samalle suoralle kaksi DRS-aluetta! :idea: Siitäkös Bernie-setä pitäisi...
Pah. Kyllä ne siihen mennessä on jo oppinut miten näitä vehkeitä kannattaa käyttää. Eli turha pelätä mitään kahden kilometrin DRS-alueita.

Ei Tilke ja Ecclestone sentään ihan kaiken alku ja juuri sentään ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkäs mahtaa silloin Paul Ricardin kanssa parin vuoden päässä, että minkähänlaisella konfiguraatiolla mahdetaan ajaa? Eli onko täysi 1,9 km Mistralin suora nykyisellään liian pitkä? Toivottavasti eivät laita sitä hirvittävää shikaania siihen keskelle (se jos mikä tuhoisi ohitukset).
No tulisihan siitä melkein kaksi kilometrin mittaista suoraa silti, ja shikaaniin ohituspaikka (varsinkin DRS-avusteisesti). Mistralin päässä oleva nopeahan ei mikään jarrutuskilpailun paikka ole, mutta olisi varsin huima sitten ajaa kovalla vauhdilla rinnakkain.

Luulisin kyllä, että ykkösillä mentäisiin koko 1,8 km (yleisemmin käytetty lukema) yhteen putkeen. Mentiin mm. F3:lla (Euroseries) myös.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
No tulisihan siitä melkein kaksi kilometrin mittaista suoraa silti, ja shikaaniin ohituspaikka (varsinkin DRS-avusteisesti). Mistralin päässä oleva nopeahan ei mikään jarrutuskilpailun paikka ole, mutta olisi varsin huima sitten ajaa kovalla vauhdilla rinnakkain.

Luulisin kyllä, että ykkösillä mentäisiin koko 1,8 km (yleisemmin käytetty lukema) yhteen putkeen. Mentiin mm. F3:lla (Euroseries) myös.
Eikö se FIAn sallima suoran enimmäispituus ollu 2km?

Paul Ricard muuten hyvä rata turva-alueista huolimatta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Paul Ricard muuten hyvä rata turva-alueista huolimatta.
Vaikka ne alueet asfalttia ovatkin, ne eivät kuitenkaan ole mitä tahansa asfalttia, vaan niihin on lisätty volframia, joka sekä hidastaa enemmän (=isompi aikamenetys), että tuhoaa renkaat, joten PR:n turva-alueet ovat siis itseasiassa todella hyvät.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Vaikka ne alueet asfalttia ovatkin, ne eivät kuitenkaan ole mitä tahansa asfalttia, vaan niihin on lisätty volframia, joka sekä hidastaa enemmän (=isompi aikamenetys), että tuhoaa renkaat, joten PR:n turva-alueet ovat siis itseasiassa todella hyvät.
No sinänsä joo, mutta ulkonäköä ajattelin lähinnä. Helkkarin rumathan ne on ainakin mun makuun.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Radasta pidän kyllä paljon ja molemmat LMS-kisat ovat olleet herkkua katsoa, mutta GTR2:lla ajettaessa kyllä huomaa eron asfalttiturva-alueiden ja perinteisten hiekka/ruoho -sekoitusten välillä...

Tämä ei ole kritisointiani HTTT:tä kohtaan, vaan ihan vaan yleisesti. Ricardilla ja vastaavilla T1-areenoilla mutkat voi ajaa leveäksi vähän miten sattuu ja asfalttia voi käyttää surutta hyväkseen (esim Mistralin jälkeisessä Signesissä ja Silverstonen uudessa infieldissä tämä tulee hyvin esille), kun taas esim Mont Tremblanttia tahkotessa pitää löysätä vähän väliä ettei vahingossakaan osu viivan ulkopuolelle. Ero näkyy heti ajassakin.

HTTT:n ainoa todellinen ongelma on niiden katsomoiden puute, ne parituhatta FIA GT:tä varten valmistettua paikkaa ei taida olla vielä tarpeeksi. Tai no en tiedä ovatko täksi vuodeksi kyhänneet jo muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
HTTT:n ainoa todellinen ongelma on niiden katsomoiden puute, ne parituhatta FIA GT:tä varten valmistettua paikkaa ei taida olla vielä tarpeeksi. Tai no en tiedä ovatko täksi vuodeksi kyhänneet jo muutoksia.
Nooh, väliaikaiskatsomoiden pystyttäminen ei kai kuitenkaan loppupeleissä ole mikään hirvittävän iso ongelmä. Kysykää vaikka Espoon Hongalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nooh, väliaikaiskatsomoiden pystyttäminen ei kai kuitenkaan loppupeleissä ole mikään hirvittävän iso ongelmä. Kysykää vaikka Espoon Hongalta.
Austinissakin F1-kisan osalta suuri osa katsomokapasiteetista hoidetaan väliaikaiskatsomoilla. Toki sinne pääkatsomo varmaan tulee taattuun Tilke-tyyliin, mutta muun suhteen on päätetty olla kustannustehokkaita. Sinällään ihan järkevä valinta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös