F1 Forumin syyskisan eli Myllypuron GP:n lehdistötilaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nimenomaan oli peepeen hyvän startin ja sisäkurviedun vuoksi! Starttihan oli hyvä, mies lähti kuin ammuttu - en ehtinyt edes ottaa sisälinjaa, vaikka ajoin autoon lähtöruutuun jo hieman nokka sisäpuolelle päin. Peepee oli rinnalla heti ja kun olin ulkopuolella eikä vauhtia ollut tarpeeksi, ei ollut muuta mahdollisuutta kuin päästää ohi ennen ekaa jarrupaikkaa. Se oli siisti ohitus.
Ahaa, okei.. Mitä arvioit, jos mä olisin onnistunut omassa startissani yhtä hyvin kuin PeePee, niin olisiko mulla ollut mahiksia samaan alppua vastaan? Omasta mielestäni ei, koska mielestäni alppukin lähti viivalta hyvin.

Omat starttini ovat huonontuneet koko ajan ja jonkinlaista korrelaatiota tuntuu löytyvän elopainoon. 6-7 kiloa voisin pudottaa ihan suosiolla ennen ensi kautta :thumbup:
Ei muuta kun teet sellaisia ~100km pyörälenkkejä 3-4 kertaa viikossa niin paino tippuu nopeesti.. Mutta ehkä siihen on helpompiakin konsteja kuin nää mun metodit. :D
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Sellainen tuli mieleen että kun suurin osa nykynuorista on varmaan aloittanut ajamisensa etuvetoisilla autoilla ja perällä luistattelu & kylkimyyryily mutkissa voi olla vierasta verrattuna vanhoilla takavetoisilla ajeluun niin olisin esittänyt kysymyksen että onko sillä vaikutusta ajamiseen tämän tyyppisillä radoilla?
Tuolla kun pitää ajaa sladissa vähän koko ajan.
Tuohon nyt on vaikea sanoa. Yleisessä liikenteessä kun ei paljon tule luisteltua, mutta itse en juurikaan usko sen vaikuttavan. Kartingautolla ajaminen on kuitenkin aika erilaista.

Omasta ajostani sen verran, että taisin kääntää liian rajusti mutkiin ja ajaa liian jyrkissä luistokulmissa, sillä auto hyytyi monessa kohtaa aika pahasti. Osa näistä hyytymistä tosin saattoi selittyä sillä, että huomasin hieman pitäväni jalkaa jarrulla. Kolme kertaa olen ajanut aiemmin oulun karting centerissä, joista viimeisin kerta pari vuotta sitten, joten kokemusta ei kauheasti ole, eikä minulla ollut oikein aavistustakaan, millaisella tyylillä pääsee kaikkein kovimpaa. Kävin salaharjoittelemassa kun pelkäsin muuten jääväni aika pahasti jalkoihin. Aika oli 30.0xx, joten otin kehityksessä hieman takapakkia. Veikkaan tuon johtuvan juuri tuosta liian rajusta heittelystä. Vasta lopussa hoksasin, kuinka paljon auto aliohjaa ja että mutkiin pitää kääntää huomattavasti oman pään mukaan liian aikaisin.

Vähän jäi hampaankoloon oma suoritukseni. Aika-ajon jälkeen oli tunne, että pystyn petraamaan tästä vielä huomattavasti, mutta ilmeisesti puristin vain rattia hieman liikaa, kun ajo meni vain huonompaan suuntaan. Joka tapauksessa mukavaa oli, sehän on pääasia, ja ensi kerraksi jäi petrattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Sepä se: monta kertaa treenatessa ilman paineita saa hyviä aikoja mutta kisaaminen on ihan asia erikseen. Jos on hyviä treenikierrosaikoja pohjalla se lupaa hyvää kisaankin ja antaa vähän itseluottamista mutta sitten kun ajetaan kylki kyljessä ja puolustetaan sijaa tai koitetaan ohitusta, sitä kokemusta ei saa kuin ajamalla paljon kisoja.

Se on kuitenkin aina jännä paikka kun kisa alkaa ja monta kerta homma menee käsille yliyrittämisen tai jännittämisen takia. Pitäis saada sellainen sopivan agressiivinen fiilis, mutta silti rento ja samalla keskittynyt olotila :eek!: Hankalat ja ristiriitaiset on siis vaatimukset ;) Varsinkin kun on takaa-ajettavana ja puolustaa omaa sijaa, se on hankala paikka ajaa.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
PeePee Racingin kisarapsa:

Harjoitus

Viiden minuutin harjoituksessa ei paljoa ole kaiketi muuta tarkoitusta kuin saada itsensä hereille ja autoa vähän lämpimämmäksi. Muutamia mutkia tuli haettua ja varmistettua että ensimmäinen mutka lähtee oikealla tavalla.

Ajaksi 30.4x ja harjoitusten neljäs sija. Autoon olin tyytyväinen.

Aika-ajot

Alle sama auto ja radalle. Yritin kovasti pitää eroa muihin jotta saisi ajaa kierroksensa rauhassa. Jussi ajeli koko aika-ajon ehkä noin neljän sekunnin päässä ja meni itsellä vähän säheltämiseksi kun tuntui että vaikka ajaisi kuinka hyvin niin Jussi olisi koko ajan vähän lähempänä.

Radan pito kuitenkin parani koko ajan ja autokin alkoi käymään paremmin ja istumaan hyvin.

Varikolla sain kuulla että olin ollut pitkään toisena mutta lopussa Jussi oli pusertanut ohi. Kolmas sija ja 29.8 oli kuitenkin oikein hyvä kisaa ajatellen.

Kisa

Kisan lämmittelykierroksella kauniit kuviot ja renkaita niin lämpimäksi kuin niitä voi saada. Taisi ratahenkilökunta katsella meitä vähän epäluuloisesti.

Fokkari taisi melkein kaiken hyvän lisäksi tulla lämmittelykierroksella kerran konttiin kun itsellä perä heilui sen verran mallikkaasti.

Lähtöruutuun ainoana tarkoituksena päästä Jussista ohi. Kuten videolta näkyy, lippumies kävi vielä juuri ennen starttia työntämässä minua taaksepäin, josta sain vain enemmän virtaa ottaa hyökkäävä startti.

Valo vaihtui vihreäksi ja huomasin että hyvin lähti liikkeelle. Jussi tuli Schumimaisesti suoraan kylkeen ja jäin hieman turhan ahtaaseen väliin. Olin kuitenkin seuraavassa kahdessa tiukassa oikeassa sisäpuolella, joten sain paikkani toisena. Jossain kaukaisuudessa Wope ajeli jo menojaan.

Alkukierroksilla en jostain syystä oikein ollut luottavainen autoon, ja pelko oli liian persiissä. Ensimmäinen kohta missä yritin alkaa ajamaan karkuun ja en enää peittänyt koko aikaa ja eikös se Tampereen mies tule ohi.

Jäin heti hieman koska juuri se takamutka oli täydellinen Akilleen kantapääni koko sessioiden ajan. Sain kuitenkin ajettua Jussin kiinni ja kerran jäi jarrutus sen verran myöhäiseksi että annoin pikku pusunkin takakonttiin. Jäin hetkellisesti, mutta ilmeisesti Jussin pienen varmistelun takia pääsin taas konttiin kiinni.

Sitten Akilleen kantapääni iski jälleen. Perä lähti ensin irti ja sitten vielä tönäisin seinää. Eroa oli taas jonkin verran.

Yritin kovasti ottaa kiinni mutta ero pysyi samassa sitkeästi. Liian kaukana yrittääkseni yhtään mitään.

Ehkä vähän kisan puolenvälin jälkeen meinasi käydä melkoiset. Osuin ensimmäisessä oikeassa sisäreunan valliin josta auto meinasi pompata ulkokaarteeseen. Sain juuri käännettyä etten osunut pahemmin ja pääsin "nopeasti" jatkamaan matkaa. Ero venähti Jussiin jo melkoiseksi ja kun muutaman kierroksen ajan oli monessa kohtaa vähän epävarma olo, päätin alkaa hieman varmistelemaan podium-paikkaa.

Ero pysyi turvallisen tuntuisena takana tuleviin, ja Jussista en enää jäänyt lisää. Ruutulippu heilui ja toinen peräkkäinen podium oli tosiasia.

Kisan loppua kohti rata oli jo todella nopeassa kunnossa, mutta ehkä en ottanut kaikkea irti kun halusin vain varmistaa sijani ja siitä johtuen aika oli vain 29,7.

Hyvä kisa ja varsinkin ensimmäinen puolikas Jussia vastaan kisatessa oli mahtavaa!

VMKC:ssa nähdään.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Sanoopa meikäsetäkin pari sanasta kun oli sen verran nasta meininki.

Aika-ajoissa harmitti, kun molemmat TODELLA nopeat kierrokseni keskeytyivät keltaiseen lippuun. Molemmat vedot olisivat melko varmasti riittäneet suoraan A-finaalipaikkaan tai ainakin tosi lähelle mutta onneksi tämä vain nosti taistelutahtoa B-finaaliin. Ohituspaikkaa JNF:stä ei ollut helppo saada mutta sitkeä askissa roikkuminen palkittiin.

A-finaalissa sain loistolähdön mutta en yksinkertaisesti saanut tilaa hyödyntää sitä - ohi ei päässyt vaikka päällä olisi seissyt. Jouduin jarruttamaan ekaan mutkaan aika voimakkaasti edellämenevien takia ja jäin jonkin verran. Tämä taisikin olla ainoa kerta kun ylipäätään käytin jarrua koko A-finaalissa, yritin vähän riskilläkin pitää pedaalin pohjassa ja liu'uttaa mutkiin. Loppukisa meni BMW:n kanssa taistellessa. Huonoin tuloksin.

Yllättävää, että neljä settiä ei tuntunut ollenkaan raskaalta kaameasta koistisestakaan huolimatta. Hauska kokemus ja ihan erilainen kauden muihin skaboihin verrattuna.

Jälkipelit kera Marina Bay-Gp:n oli Sportissa. Jossain vaiheessa hävisin muka 'hetkeksi' aikeenani palata porukan kanssa syömään mutta klo 01.30 Corona-baarista itseni löytäissäni tajusin, että en sitten tainnutkaan koskaan ehtiä. Tää on tätä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Eipä mitää erikoista mut ihmettelen et porukat alko vetää jotain 15e hirveen kalliita aterioita siellä sports academyssä. Vittu et on rikasta lössii kun minkä tahansa hintasta sitä popsitaan. Puolet halvemmaks olis tullu jopa mäkissä! :D
 

Örfil

Guest
Olen kuullut että sellaisesta paikasta kun "töi" annetaan rahaa ihan tuhlattavaksi saakka :eek!::confused:;)

Ps. että kyllä se Joni siitä iloksi muuttuu kun aikanaan saat opintosi loppuun :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ps. että kyllä se Joni siitä iloksi muuttuu kun aikanaan saat opintosi loppuun :ahem:
Niih vaikka kivaa kattoo kun mua nuoremmat ovat jo suorittaneet ja painava normi duunia. Eikös ne vois ees säälistä antaa mulle päästötodistuksen. Toi itse duuni o melkee helpompaa kun koulu itse! :mad_old:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Vihdoin kisaraporttia

Päätin vihdoin antaa periksi ja uskoa, että paras aika tulee sladittamalla. Harkoissa pääsin uudella ajotyylillä samaan aikaan kuin paras salaharjoitteluaika autoa keula edellä tuoden. Kuitenkin aika-ajoihin jännitin vielä sitä, että tuleeko tarpeeksi hyvä aika A-finaaliin.

A-a:ssa oli ensin ruuhkaa ja kun jätin väliä muihin ja ajoin ihan yksin, ei ajorytmiä löytynytkään. Siinä ajellessa tuli mieleen, että maaliviiva on ykkösmutkan kohdalla. Eli jos sen ajaa väärällä ajolinjalla liian sisältä, voittaa aikaa, jos vaan onnistuu tulemaan mutkaan samalla vauhdilla kuin normaalisti. Pitihän sitä siis kokeilla. Pösäytin siis ulos varikon sisääntulon kohdalla vauhdilla. Auto upposi hidasterenkaisiin sen verran, ettei lähtenyt pois ilman työntöapua. Keltaiset liput, ja jotenkin vasen olkapääkin otti kipeetä. Kun pääsin taas matkaan, seurasin FO:ta, mutta ei vieläkään tuntunut, että oisin saanut ehjää kiekkaa. Kun näin ruutulipun edessä, päätin, että pakko taas ottaa maaliviivamutka sisältä täysiä, jotta säästäisi aikaa. Tällä kertaa jäin parin sentin päähän seinapehmusteista, ja juuri sillä kierroksella tuli nopein aikani, joka riitti viidenteen ruutuun.

Kisassa pääsin Fokkarista ohi kertaalleen, ja sitten taas tämä ja BMW ohittivat takaisin. Seurasin sitten molempia lähellä, ja niiillä oli keskenään joku tilanne, jossa pääsin ohi molemmista. Pääsin ajamaan taas yksin, kun kolme ekaa olivat päässeet tavoittamattomiin, ja FO jäi kolaroinnin Bemarin kanssa johdosta jälkeen. Ajorytmihän siinä taas sitten meni kun ei ollut kirittäjää. Se tosin korjaantui nopeasti. Häkä otti mut nopeasti kiinni, ja oli sitten painettava menemään. Kilvanajon jännitys ja pidon lisääntyminen saikin kypärän sisällä hymyn huulille, ja kisan toiseksi nopein aikakin tuli siinä. Jos olisi yksikin virhe tullut, olisi FO ohittanut saman tien. Tosi hienoa kisaa.

Ennakko-odotuksiini nähden olen todella tyytyväinen. Olin tällä radalla harjoituksissa täysin hukassa, kun pito on huonompi, kuin muilla radoilla. Ajotyylin muutos auttoi. Mutta huomasin myös, että mitä enemmän pito lisääntyy, sitä paremmin pärjään muihin verrattuna (edit: ei missaa mutkien leikkauspistitä, kun keula ei karkaa käännettäessä alta). Tampereen miehillä oli tosi vahva panos, varsinkin kun eivät olleet harjoitelleet Myllikässä.

Möötte oli myös tosi kiva. Kiva oli tavata myös foorumisteja, joita ei kartingin merkeissä tapaa. Kauden lopetustapaamisessa aikomuksena sitten ehtiä juhlia pidempäänkin
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Niin siellä möötessä oli se yks kuvaaja joka otti paljon kuvia yms. Millos ne tulis saatavaille nettiin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kisassa pääsin Fokkarista ohi kertaalleen, ja sitten taas tämä ja BMW ohittivat takaisin. Seurasin sitten molempia lähellä, ja niiillä oli keskenään joku tilanne, jossa pääsin ohi molemmista. Pääsin ajamaan taas yksin, kun kolme ekaa olivat päässeet tavoittamattomiin, ja FO jäi kolaroinnin Bemarin kanssa johdosta jälkeen. Ajorytmihän siinä taas sitten meni kun ei ollut kirittäjää. Se tosin korjaantui nopeasti. Häkä otti mut nopeasti kiinni, ja oli sitten painettava menemään. Kilvanajon jännitys ja pidon lisääntyminen saikin kypärän sisällä hymyn huulille, ja kisan toiseksi nopein aikakin tuli siinä. Jos olisi yksikin virhe tullut, olisi FO ohittanut saman tien. Tosi hienoa kisaa.
jees, tuohon on helppo yhtyä, vaikkei ihan oikeaa tiukkaa vääntöä saatukaan enää aikaan, niin pari kertaa olin jo suht likellä puskuria kuitenkin :)
hyvää kisaa oli, ja jälkikäteen helppo todeta että molempien hyvät kierrosajat tuli nimenomaan tuosta keskinäisestä väännöstä :ahem:

Tampereen miehillä oli tosi vahva panos, varsinkin kun eivät olleet harjoitelleet Myllikässä.
jees, tuo yllätti mutkin aika hyvin, olen joskus -01 käynyt kerran Myllypurossa ajamassa, ja tietty autot & rata on ehtiny muuttua tosi paljon niistä ajoista, eikä noi muistikuvatkaan enää auttaneet ihmeemmin.
(tästä syystä ekat harkat menikin mun osalta ihan poskelleen, jäin vaivaset 2,5sek Wopelle niissä muistaakseni :D)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin siellä möötessä oli se yks kuvaaja joka otti paljon kuvia yms. Millos ne tulis saatavaille nettiin?
Jeps, mun kaverihan siellä oli kuvaamassa, en ole vain kerennyt purkamaan muistikorttia vielä(kään) kun on aika mennyt tuon pennun opettamisessa ja flunssaa vastaan tapellessa...
Yritän katsoa kameran satoa viim. viikonloppuna...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Toi pelin kehittäjäkin menee kovaa tuolla KIC-talvikisoissa :)
Ja mielenkiintoiselta vaikuttaa, jos tuonne mahdollisuus päästä kaveriporukalla kisaamaan toisia vastaan...
 

Örfil

Guest
Autopeli....:thumbfh: Ihan kiva varmaan kerran, pari pelata, mutta mua henk.koht. kiinnostaa tossa ajamisessa eniten se fyysisyys, oikea kontakti kisaajiin, rataan, autoon jne.

Olen kyllä Kimin linjoilla näissä simulaattoreissa ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ylös